13/11/2018 07:59:02
9.11.2009

Θέατρο: Πορτρέτο νεοπλουτισμού και απληστίας

Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί μια κωμωδία λεπτών αποχρώσεων, βασισμένη σε χιουμοριστικές παρατηρήσεις για τη ζωή των κατώτερων τάξεων, που χρονολογείται από το 1850

Το χιούμορ και οι κοφτές ματιές στην καθημερινότητα κυριαρχούν στο έργο του Αλεξάντρ Οστρόφσκι «Σε στενό οικογενειακό κύκλο», που διασκεύασε και σκηνοθετεί ο Νίκος Μαστοράκης, στο Θέατρο Βασιλάκου. Στο έργο περιγράφονται οι αγωνίες και οι προσπάθειες μιας οικογένειας στη Ρωσία προκειμένου να ανέλθει. Η απληστία, ο νεοπλουτισμός, η ανάγκη επίδειξης απεικονίζουν τον χαρακτήρα μιας τάξης που διαμορφώθηκε από επαρχιώτες κτηματίες, ασήμαντους ανώτερους υπαλλήλους, μικρούς εμπόρους, κουτσομπόληδες κατοίκους και μεροκαματιάρηδες. Τα πρόσωπα του έργου κινούνται γύρω από τα παραπάνω, καθώς και από το χρήμα, το πάθος της κατοχής και την απουσία αγάπης. Γι’ αυτό και η κωμωδία θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένα πορτρέτο της απληστίας και του νεοπλουτισμού που ταιριάζει στη σύγχρονη καταναλωτική κοινωνία. Μια κωμωδία με πολύ μαύρο φινάλε, λεπτών αποχρώσεων, βασισμένη σε χιουμοριστικές παρατηρήσεις για τη ζωή των κατώτερων τάξεων, που χρονολογείται από το 1850. Οι καθημερινοί άνθρωποι και η ματαιοδοξία τους γίνονται πηγή έμπνευσης για έναν μεγάλο συγγραφέα, το έργο του οποίου σηματοδότησε το τέλος της αριστοκρατικής κωμωδίας και την αρχή του εκδημοκρατισμού της ρωσικής σκηνής. Στην εποχή του προκάλεσε σκάνδαλο και απαγορεύτηκε από την τσαρική λογοκρισία, γιατί σατίριζε σκληρά και «έθιγε» την ανερχόμενη και πανίσχυρη τότε τάξη των εμπόρων. Στο κείμενο απεικονίζεται γλαφυρά πώς ο άνθρωπος σχεδόν γελοιοποιείται μπροστά στις αξεπέραστες επιθυμίες του. Αφηγείται την ιστορία ενός πλούσιου εμπόρου που καταφεύγει σε διάφορες αλχημείες για να αποφύγει να επιστρέψει τις οφειλές του. Τα σχέδιά του θα γυρίσουν μπούμερανγκ, όταν θα στραφεί εναντίον του ο στενός οικογενειακός του κύκλος. Ο Μπαλσόφ είναι ένας πλούσιος έμπορος που σχεδιάζει να κηρύξει εικονική πτώχευση, για να μην πληρώσει τους πιστωτές του και να κερδίσει ένα μεγάλο ποσό. Για να το καταφέρει αυτό ζητά τη βοήθεια του υπαλλήλου του Ποτκαλίτσιν, στον οποίο σκοπεύει να μεταβιβάσει την περιουσία του και ο οποίος δέχεται να συμμετάσχει στο κόλπο, αρκεί να παντρευτεί την κόρη του Μπαλσόφ. Η εξέλιξη είναι διαφορετική απ’ ό,τι υπολόγιζε ο εμπνευστής του σχεδίου, ο οποίος καταλήγει έρμαιο στο έλεος της κόρης και του γαμπρού του. Το έργο του Οστρόφσκι που έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από τους λογοτεχνικούς κύκλους της Μόσχας το 1847 που πρωτοπαρουσιάστηκε, καθιέρωσε τον συγγραφέα του, αν και τον οδήγησε σε παραίτηση από το κυβερνητικό του αξίωμα, εφόσον λογοκρίθηκε από την εξουσία της εποχής. * Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Σκηνοθεσία - δημιουργική απόδοση: Νίκος Μαστοράκης. Σκηνικά - κοστούμια: Εύα Μανιδάκη. Παίζουν: Παύλος Χαϊκάλης, Ελένη Καστάνη, Φώτης Σπύρος, Ελένη Ουζουνίδου κ.ά. Θέατρο Βασιλάκου. Προγραμματισμένη πρεμιέρα 5 Νοεμβρίου.

Χαρά Αργυρίου

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.