19/11/2018 21:01:46
22.11.2010

Νέες εκδόσεις

Νέες εκδόσεις - Media

Ευγενία Φακίνου

Οδυσσέας και Μπλουζ

Εκδόσεις: Καστανιώτη

Σελ.: 238

Ένας συγγραφέας, που ζει μακριά από την πρωτεύουσα και κυρίως από κάθε είδους δημοσιότητα, αφού κρύβει την ταυτότητά του πίσω από ένα καλά «οχυρωμένο» ψευδώνυμο, σα να θέλει να διατηρήσει τη μοναδικότητά του, και μια κοπέλα της φιλολογίας, κινηματογραφίστρια και επιμελήτρια κειμένων, που ψάχνεται μέσα κι έξω της, είναι τα δυο κεντρικά πρόσωπα του νέου μυθιστορήματος της Ευγενίας Φακίνου. Η Μπλουζ, όπως ονομάζεται η ηρωίδα, χρωστά το όνομά της στην αγάπη τής μάνας της για το ομώνυμο μουσικό είδος και για τη θαυμαστή τραγουδίστρια των μπλουζ Νίνα Σιμόν. Η κοπέλα φτάνει σε ένα ορεινό χωριό με αποστολή να πείσει έναν συγγραφέα να τελειώσει το έργο του, προκειμένου ο εκδότης που της έχει αναθέσει την αποστολή να κερδίσει χρήματα σε μια δύσκολη για αυτόν περίοδο. Στον ξενώνα που καταλύει η Μπλουζ έρχεται αρχικά σε επαφή με την ανακριτική τάση των ανθρώπων της επαρχίας. Στην αρχή, οι ερωτήσεις εγγονής και γιαγιάς που έχουν τον ξενώνα είναι διακριτικές· στη συνέχεια ωστόσο τα δικαιώματά τους στην αδιακρισία αυξάνονται. Έτσι, αρχίζει η μεταστροφή από τη συμπάθεια ή την ανοχή στην εχθρότητα. Μια εχθρότητα που, όπως σωστά διαχειρίζεται λογοτεχνικά η συγγραφέας, κορυφώνεται και παίρνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Μέσα από δυο ιδιαίτερους χαρακτήρες, και μια εξέλιξη που βασίζεται στις ψυχολογικές εντάσεις, η Φακίνου μάς διηγείται μια ερωτική ιστορία με τις ανάλογες δόσεις θανάτου. Η συλλογική αποστροφή απέναντι στην ιδιαιτερότητα, σε ό,τι ξεφεύγει από τον έλεγχο και την αποδοχή της κοινότητας, απέναντι σε όποιον τολμά να ζήσει στον δικό του κόσμο, εγείρει απίστευτη εχθρότητα και μίσος.

M.L. WEST

Αρχαία Ελληνική Μουσική

Μετάφραση: Στάθης Κομνηνός

Εκδόσεις: Δ.Ν. Παπαδήμας

Σελ.: 552

Από τη γλυπτική ως την αρχιτεκτονική, και από τη λογοτεχνία ως τη ζωγραφική, η αρχαιότητα μάς έχει κληροδοτήσει – αλλού περισσότερο κι αλλού λιγότερο – μια σειρά τεκμηρίων που ικανοποιούν και το πιο ανικανοποίητο πνεύμα. Μια παρούσα όσο και σημαντικότατη μορφή τέχνης στην καθημερινότητα των αρχαίων ήταν και η μουσική, η οποία δυστυχώς, λόγω της φύσης της, δεν άφησε ίχνη. Το δίχως άλλο, σε μια περίοδο όπου όλες οι τέχνες φτάνουν στον ύψιστο βαθμό απόδοσής τους, δεν θα ήταν δυνατόν να υστερεί η μουσική. Αυτός ο συλλογισμός μάς κάνει ακόμα περισσότερο να θρηνούμε για την έλλειψη επαρκών στοιχείων για ένα είδος που ήκμαζε, όπως μαρτυρεί η πληθώρα των αναφορών της εποχής. Έτσι, κάθε προσπάθεια η οποία στρέφει το ενδιαφέρον της στο να μας διαφωτίσει για τη μουσική στην αρχαία Ελλάδα είναι, εκτός από σημαντική, και σπάνια. Η πληθώρα αναφορών στην αρχαία ελληνική γραμματεία όσο και οι σαφείς εικονικές αναπαραστάσεις αποδεικνύουν ότι η μουσική κατείχε εξέχουσα θέση στη ζωή των προγόνων μας. Πέρα από την ελληνικής προέλευσης λέξη «μουσική», κάθε σχετική με τη μουσική έννοια προέρχεται επίσης από την ελληνική, όπως για παράδειγμα ορχήστρα, όργανο, χορός, συγχορδία, τόνος, ρυθμός, μελωδία, αρμονία, συμφωνία, πολυφωνία κ.τ.λ. Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζονται όλες οι αναφορές – με τις πηγές τους – οι σχετικές με τη μουσική των αρχαίων και αναφέρονται τριάντα παραδείγματα ελληνικής μουσικής που έχουν διασωθεί. Επίσης ανιχνεύεται η εθνολογική ταυτότητα μέσω των μουσικών δρόμων όπως αυτοί καταγράφονται στην ιστορία της μουσικής. Έτσι, ο West, με βάση τα συμπεράσματα στα οποία καταλήγει, τοποθετεί την ελληνική μουσική σε μια οριακή ζώνη μεταξύ του αφροασιατικού και του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Παναγιώτης Γκλαβίνης

Το Μνημόνιο της Ελλάδος στην ευρωπαϊκή, τη διεθνή και την εθνική έννομη τάξη

Εκδόσεις: Σάκκουλα

Σελ.: 208

Είναι, κατά πώς φαίνεται, επιτακτική η ανάγκη στη μετα - μνημονίου εποχή να τεθούν από μεριάς της ελληνικής κοινωνίας νέοι στόχοι και να στραφούμε στην αναζήτηση νέων προσδοκιών μέσα από μια διαδικασία αυτογνωσίας αλλά και γνώσης της πραγματικότητας που βιώνουμε. Αμέσως μετά την επιβολή του μνημονίου, η χώρα μπαίνει σε μια νέα επώδυνη περίοδο, ερχόμενη αντιμέτωπη με μια πολυδιάστατη πρόκληση. Να ερμηνεύσει τον εαυτό της! Το βιβλίο αυτό του καθηγητή Παναγιώτη Γκλαβίνη έρχεται σαν αποτέλεσμα των τελευταίων καταιγιστικών γεγονότων που ανατρέπουν το πολιτικό μας σύστημα αλλά και τους έως τώρα γνωστούς κοινωνικούς μας ρυθμούς. Αμέσως μετά την επιβολή του μνημονίου, όπως ήταν φυσικό για τα ήθη της χώρας, γίναμε μάρτυρες μιας σειράς βιαστικών και εύκολων ερμηνειών, οι οποίες τις περισσότερες φορές μέσα από κραυγές και ρητορική επιχειρηματολογία κατέστησαν το πρόβλημα ακόμα πιο πολύπλοκο. Μέλημα του παρόντος τόμου είναι, πριν απ’ όλα, να προσεγγιστεί αντικειμενικά το μνημόνιο της Ελλάδας ως προς τη φύση, τον σκοπό και το κύρος του, μέσα από την επαρκή διασαφήνιση της διεθνούς του διάστασης. Ο αναγνώστης έχει την ευκαιρία και τη δυνατότητα να παρακολουθήσει ένα σκεπτικό που εξηγεί το πώς φτάσαμε στο σημείο εκείνο όπου χρειάστηκε η ενεργοποίηση του μηχανισμού στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Επίσης, το βιβλίο αναφέρεται στους κινδύνους τους οποίους αποφύγαμε με αυτή τη στήριξη και τον ρόλο που έπαιξαν σε αυτή την κρίση τόσο η Ε.Ε. όσο και η διεθνής κοινότητα. Πρόκειται για ένα βιβλίο που ξεκαθαρίζει τα πράγματα απέναντι στο μνημόνιο, του οποίου η αναφορά και μόνο δημιουργεί εντάσεις και αντιπαραθέσεις.

Διαβάστε ακόμη…

Κώστας Ζουράρις

Φιλοκαλούμεν μετ’ Ανταρσίας

Δοκίμιο

Εκδόσεις: Αρμός

Σελ.: 222

Brenda Reid

Xωρίς Αντίο

Μυθιστόρημα

Μετάφραση: Φωτεινή Πίπη

Εκδόσεις: Διόπτρα

Σελ.: 484

Μάνος Ελευθερίου

Ο νοητός λύκος

Ποίηση

Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Σελ.: 48

Δημοσθένης Αγραφιώτης

Παραναγνώριση

Τέσσερα δοκίμια για τον Κ.Α. Δοξιάδη

Εκδόσεις: Συνάψεις

Σελ.: 128

Ξενοφών Μπρουντζάκης [xenofob@gmail.com]

 

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.