search
ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 23:27
MENU CLOSE

Ένα «Βήμα» προς τη νέα, άγνωστη εποχή

25.11.2010 17:18
Ένα «Βήμα» προς τη νέα, άγνωστη εποχή - Media

Ο κύβος ερρίφθη! Είναι πλέον επίσημο, ύστερα από τη χθεσινοβραδινή ενημέρωση προς το προσωπικό της εφημερίδας: Το ημερήσιο «Βήμα» κλείνει. Σήμερα Παρασκευή στα περίπτερα θα κυκλοφορήσει το τελευταίο του φύλλο και στο εξής οι αναγνώστες του θα το βρίσκουν μόνο στην – επιτυχημένη – διαδικτυακή του έκδοση. Το «Βήμα της Κυριακής» συνεχίζει την έντυπη πορεία του.

Ο κύβος ερρίφθη! Είναι πλέον επίσημο, ύστερα από τη χθεσινοβραδινή ενημέρωση προς το προσωπικό της εφημερίδας: Το ημερήσιο «Βήμα» κλείνει. Σήμερα Παρασκευή στα περίπτερα θα κυκλοφορήσει το τελευταίο του φύλλο και στο εξής οι αναγνώστες του θα το βρίσκουν μόνο στην – επιτυχημένη – διαδικτυακή του έκδοση. Το «Βήμα της Κυριακής» συνεχίζει την έντυπη πορεία του.

Το κλείσιμο της ημερήσιας έκδοσης του «Βήματος» ήταν – για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ – αναμενόμενο. Άλλωστε η συζήτηση για το ενδεχόμενο αυτό κρατούσε χρόνια και χρόνια, πολύ πριν ενσκήψει η μεγάλη κρίση, η οποία έχει φέρει την πλειονότητα των επιχειρήσεων όλων των παραγωγικών κλάδων προ ενός διαφαινόμενου αδιεξόδου. Χωρίς ποτέ, μέχρι σήμερα να επιβεβαιωθούν τα ποικίλα σενάρια.

Κάθε απώλεια ενός ιστορικού τίτλου από τα περίπτερα έχει πολλαπλή σημασία, ανεξάρτητα από την αιτία της απουσίας του. Στον ΔΟΛ όμως φαίνεται να αποδέχονται την άποψη ότι κάθε τέλος ενέχει εκ των πραγμάτων μια νέα αρχή. Ως εκ τούτου το κλείσιμο της ημερήσιας έκδοσης στην έντυπη μορφή του συνδυάζεται με μια νέα αρχή στο διαδίκτυο.

Τα τελευταία χρόνια – όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις εντύπων – οι διδικτυακοί αναγνώστες του ημερήσιου φύλλου υπερέβαιναν κατά πολύ τους εραστές του χαρτιού. Γι’ αυτό εδώ και καιρό είχε αρχίσει η συζήτηση για τη μετατροπή του σε ένα αμιγώς ιντερνετικό μέσο.

Στο πλαίσιο αυτό – με όλες τις οικονομικές παραμέτρους συνυπολογισμένες και βαρύνουσες – ο ΔΟΛ αποφάσισε να κάνει το μεγάλο… «Βήμα» προς αυτό που από πολλούς θεωρείται ότι θα αποτελέσει το μέλλον της ενημέρωσης – είναι γνωστό ότι διεθνώς και η διαδικτυακή διαφήμιση γνωρίζει αλματώδη επέκταση εις βάρος της έντυπης, όσο κι αν θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο να την υπερκεράσει.

Με όλα αυτά ως δεδομένα ο εκδοτικός οργανισμός επιχειρεί το πέρασμα σε μια νέα εποχή διατηρώντας για κάποιο διάστημα – το οποίο μάλλον θα αποσαφηνιστεί σήμερα – την υπάρχουσα μορφή της ιστοσελίδας του με στόχο σύντομα να εμφανίσει ένα νέο ενημερωτικό «προϊόν», το οποίο φιλοδοξεί να αποτελέσει πρωτοπορία στο είδος του.

Όλα αυτά βεβαίως ακούγονται ιδιαιτέρως ενδιαφέροντα, όμως δεν παύουν να ενέχουν έναν βαθμό ρίσκου καθώς:

● Το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι ήδη τραγικό, με συνέπεια, μεταξύ των άλλων, η διαφημιστική πίτα να συρρικνώνεται μέχρι εκμηδενίσεως δημιουργώντας εκ των πραγμάτων πολλά ζητήματα επιβίωσης στον χώρο των ΜΜΕ.

● Οι εργαζόμενοι στο «Βήμα» είναι φυσικό να αισθάνονται ένα μούδιασμα αβεβαιότητας εν όψει μιας νέας περιόδου που κανείς δεν ξέρει τι θα φέρει.

Η διοίκηση του δημοσιογραφικού οργανισμού, σύμφωνα με πληροφορίες, δεσμεύεται ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις δημοσιογράφων, τεχνικών και διοικητικών. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι, στη νέα ηλεκτρονική έκδοση, θα εργάζονται οι δημοσιογράφοι παράλληλα με την κυριακάτικη έκδοση του «Βήματος», ενώ οι τεχνικοί θα περάσουν από σχετική μετεκπαίδευση ώστε να στελεχώσουν το νέο εγχείρημα.

Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, έντονος είναι ο προβληματισμός των εργαζομένων δεδομένου ότι στην ημερήσια διάταξη του χώρου των ΜΜΕ τίθενται συνεχώς ζητήματα περικοπών, τα οποία, ύστερα από την εξάντληση των «διαρθρωτικών» αλλαγών ή και παράλληλα με αυτές, συνοψίζονται στο τελικό δίλημμα: μείωση μισθών ή μείωση θέσεων εργασίας.

Ας ευχηθούμε το νέο αυτό «Βήμα» να μην μείνει… μετέωρο, αλλά να πατήσει σταθερά στη νέα, άγνωστη και τόσο δύσκολη εποχή διασφαλίζοντας παράλληλα την εργασία και τις απολαβές όσων καθημερινά μοχθούν για την ύπαρξή του.

 

Άρθρο – προαναγγελία

Τις εξελίξεις σχετικά με την τύχη του ημερήσιου «Βήματος» σχεδόν τις αποκάλυψε στο χθεσινό του άρθρο ο αναπληρωτής διευθυντής της εφημερίδας Αντώνης Καρακούσης, ο οποίος έγραψε:

«Τα εν οίκω μη εν δήμω έλεγαν οι πρόγονοί μας, αλλά εδώ που έχουμε φθάσει, με την οικονομική κρίση να βαθαίνει και να παίρνει πρωτοφανείς διαστάσεις στον χώρο του Τύπου, δεν έχουν νόημα η σιωπή και το κρυφτούλι. Δεν ταιριάζουν στη φύση του επαγγέλματος, δεν περιποιούν τιμή ούτε μας πρέπουν.

Κακά τα ψέματα, αλλά η οικονομική θέση των μέσων ενημέρωσης χειροτερεύει ημέρα με την ημέρα. Τα διαφημιστικά έσοδα στον ημερήσιο Τύπο έχουν εκμηδενισθεί και στον κυριακάτικο έχουν περιορισθεί σε επίπεδα Αυγούστου. Και μαζί οι κυκλοφορίες βαίνουν φθίνουσες, επηρεαζόμενες βαθύτατα και από την υπερανάπτυξη των ιντερνετικών μέσων ενημέρωσης.

Το κοινό των ημερήσιων εφημερίδων είναι σήμερα γηρασμένο, η ηλικιακή του σύνθεση αρχίζει από την τέταρτη δεκαετία και από εκεί και κάτω ψάχνει κανείς με τα κιάλια να βρει αναγνώστη χάρτινης εφημερίδας.

Αντιστοίχως, η κάμψη της διαφήμισης πλήττει βαθύτατα τα ηλεκτρονικά μέσα ενημέρωσης, έχει φέρει σε εξαιρετικά δυσχερή οικονομική θέση ακόμη και τους ισχυρότερους των τηλεοπτικών σταθμών που μέχρι πρότινος απολάμβαναν σημαντικά έσοδα και κέρδη.

Τα ραδιόφωνα έχουν προ πολλού περιθωριοποιηθεί και μετακινηθεί από τη ζώνη της ενημέρωσης στη φθηνότερη και αποδοτικότερη της μουσικής. Και ο νέος κύκλος της γρήγορης ιντερνετικής ενημέρωσης ζει τον νεανικό ενθουσιασμό και πληθωρισμό της, κυριαρχείται από πλήθος επιλογών που κατατέμνουν την αγορά και δεν επιτρέπουν ακόμη έσοδα ικανοποιητικά και ευκαιρίες μαζικής απασχόλησης.

Ο κλάδος συνολικά είναι υπερχρεωμένος, οφείλει σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ στις επίσης κλονισμένες από την κρίση τράπεζες, οι οποίες παλεύουν για τη δική τους επιβίωση και δεν έχουν περιθώρια χορήγησης νέων επισφαλών χρηματοδοτήσεων.

Με άλλα λόγια, λεφτά δεν υπάρχουν, τα νούμερα δεν βγαίνουν, η εξίσωση δεν λύνεται.

Ο Τύπος και συνολικά τα ΜΜΕ θα εισέλθουν ή καλύτερα έχουν ήδη εισέλθει σε φάση πρωτοφανούς κρίσης, η οποία δεν μπορεί παρά να φέρει ανατροπές και μεγάλες αλλαγές. Η αναδιάρθρωση είναι νομοτελειακή και θα επέλθει. Το ζήτημα είναι να γίνει οργανωμένα, κατά το δυνατόν ομαλά, με τα λιγότερα δυνατά θύματα. Το τοπίο θα αλλάξει, τα μέσα ενημέρωσης επίσης θα αλλάξουν, άλλα θα κλείσουν και άλλα θα γεννηθούν.

Ωστόσο, στη μετά την κρίση και την αναδιάρθρωση εποχή το αγαθό της ενημέρωσης θα υπεραναπτυχθεί, θα παίζει ολοένα σημαντικότερο ρόλο στη ζωή των ανθρώπων και η δημοσιογραφία θα ενισχυθεί και θα κερδίσει.

Χρέος των επαγγελματιών δημοσιογράφων είναι να την αναγεννήσουν ξεπερνώντας της αυτολογοκρισίας τα τείχη και της εξουσίας τις θωπείες».

 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 23:26