18/06/2019 19:25:36
21.3.2015 / ΜΗΝAΣ ΒΙΝΤΙAΔΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1856 στις 19-03-2015

Ο δεσπότης και το... κάθαρμα!

Ο δεσπότης και το... κάθαρμα! - Media

Το Σάββατο 21 Μαρτίου, Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, ο Γιώργος Κακουλίδης και ο Θάνος Μικρούτσικος, ένα πιάνο και η δύναμη του λόγου…

«Επειδή αγαπώ πολύ τον Κακουλίδη, μπόρεσα να τον ξεκλειδώσω και να βρω την ουσία του. Το μόνο που δεν έχω καταλάβει και αρνείται να μου εξηγήσει, είναι ποιος από τους δυο μας είναι ο δεσπότης και ποιος το κάθαρμα…» μου λέει ο Θάνος Μικρούτσικος, χαμογελώντας με νόημα.


Ο δημοφιλής συνθέτης ερμηνεύει στο πιάνο μελοποιημένη ποίηση του Γιώργου Κακουλίδη, με τον ίδιο τον ποιητή να διαβάζει τα ποιήματά του, μεθαύριο το βράδυ, στις 8. Στο πλαίσιο του κύκλου «Ημέρες ποίησης», το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών προβάλλει τη βαθιά σχέση του ποιητικού λόγου με τη μουσική δημιουργία και φιλοξενεί σημαντικούς ποιητές και συνθέτες.


Ο Γιώργος Κακουλίδης διαβάζει παλαιότερα και νεότερα ποιήματά του, ενώ ο συνθέτης Θάνος Μικρούτσικος ερμηνεύει στο πιάνο τραγούδια βασισμένα σε ποίησή του, τα οποία περιλαμβάνονται στους δίσκους «Στου αιώνα την παράγκα» και «Ο Άμλετ της σελήνης» («Θα κόψω το κεφάλι σου», «Η καντάδα της Κόλασης», «Στον Κώστα Καρυωτάκη» κ.ά.).


Πώς φτάσαμε σ’ αυτήν τη συνύπαρξη; Ο Θάνος Μικρούτσικος μας εξηγεί:


«Γνώρισα τον Γιώργο Κακουλίδη από τον Δημήτρη, τον πατέρα του. Με τον Δημήτρη κάναμε τότε – πριν από 35 χρόνια και βάλε – στενή παρέα, καθημερινή θα έλεγα. Σπουδαίος ζωγράφος, διανοούμενος του δρόμου, φίλος πιστός, αισθαντικός άνθρωπος, που η τέχνη του και η ζωή του ήταν ένα.


Με τον Γιώργο δεν βλεπόμαστε συχνά τότε, αλλά είχα διακρίνει κάποια χαρακτηριστικά που με είχαν εντυπωσιάσει. Μικρός αυτός, ανάμεσα σε σημαντικά πρόσωπα, ρούφαγε τα πάντα, αλλά σαν να υπήρχε ένα αόρατο κρησάρισμα, έπαιρνε αυτά που ήθελε αναζητώντας την αυτονομία του. Ήθελε να φτιάξει τον δικό του τρόπο, παρ’ ότι θαύμαζε τους μεγάλους με τους οποίους έκανε παρέα – τον Καρούζο, τον Κατσαρό –, και πολύ νωρίς κατάφερε να φτιάξει το ίχνος του».


Η ποίηση για τον Γιώργο Κακουλίδη είναι τρόπος ζωής. Έντονη καλλιτεχνική προσωπικότητα που εκφράζεται όχι μόνο μέσα από την ποίηση, αλλά και μέσα από τη ζωγραφική, χρησιμοποιεί τον ποιητικό λόγο με εικονοποιητική δύναμη για να αποτυπώσει με ονειρικό τρόπο τη σκληρή όψη της πραγματικότητας.


Γεννήθηκε το 1956 και είναι γιος ζωγράφου και εγγονός γλύπτη. Μεγάλωσε στο κέντρο της Αθήνας, σ’ ένα καλλιτεχνικό περιβάλλον που αποτελούνταν από ποιητές και ζωγράφους, όπως, μεταξύ άλλων, ο Νίκος Καρούζος, ο Μιχάλης Κατσαρός, ο Κώστας Ταχτσής, ο Αλέξης Ακριθάκης. Σε νεαρή ηλικία ταξίδεψε με φορτηγά καράβια.

Εμφανίστηκε στη λογοτεχνία το 1979 με την ποιητική συλλογή «Λίμπερτυ» (αναφορά στα ταξίδια του στη θάλασσα), από τις εκδόσεις Κείμενα του Φίλιππου Βλάχου.


Έχει εκδώσει δεκατέσσερις ποιητικές συλλογές από τις εκδόσεις Άγρα, Καστανιώτη, Εξάντας και Γαβριηλίδης, έξι πεζογραφήματα (εκδόσεις Καστανιώτη, Εξάντας, Λιβάνη και Κέδρος), μεταξύ των οποίων τα αφηγήματα «Το σύνδρομο του Παρθένη» και «Η Σειρήνα της Ομόνοιας», το μυθιστόρημα «Η λέσχη της στιγμής» και τη συλλογή διηγημάτων «Περί αλητείας». Επίσης, δύο θεατρικά έργα: «Τα μάτια του βασιλιά» (εκδόσεις Πατάκη) και «Ο Μπαλτάσαρ μίλησε» (Παρουσία και Ποντοπόρος) καθώς και τη μαρτυρία «Η μαύρη κούρσα του κυρίου Καρούζου» (εκδόσεις Καστανιώτη).


Έχει κάνει οκτώ ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής (Αγκάθι 2001, Γκαλερί της Έρσης 2003, Booze Cooperativa 2010, Ποντοπόρος Πάρου 2010, Ιανός 2011, Κόκκινο Σπίτι Χαλκίδας 2013, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης 2012 και 2015).


Ποίησή του έχουν μελοποιήσει, μεταξύ άλλων, ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Νίκος Κυπουργός, ο Στάμος Σέμσης.


Το 1994 τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Καβάφη στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Η Ένωση Μουσικοσυνθετών και Στιχουργών Ελλάδας έχει εκδώσει έναν συγκεντρωτικό τόμο με την ποίησή του («Ποίηση 1979-2012»).


Επίλογος με τα λόγια του Μικρούτσικου: «Αρχικά κατέταξα τον Κακουλίδη στους Έλληνες καταραμένους. Στον Ρώμο Φιλύρα, τον Γιαννόπουλο, τον Βιζυηνό τού “Μετεβλήθη εντός μου και ο ρυθμός του κόσμου”. Με τα χρόνια κατάλαβα ότι αυτή η σύγκριση ήταν ανεπαρκής. Και αν ακούγεται ως βλασφημία η συνάφεια με στίχους από το “Μια εποχή στην κόλαση” του μέγιστου Αρθούρου, εγώ θα την αποτολμήσω. Η κόλαση στον Κακουλίδη υπάρχει χωρίς δάνεια, αλλά με ένταση. Επιπροσθέτως, ο διάβολός του, παρ’ ότι περπατάει στη Φιλελλήνων, ξεβράστηκε εκεί αφού απέδρασε με περίτεχνο τρόπο από τον Ιερώνυμο Μπος και αφού έκανε μια στάση να τα πει με τον πανέξυπνο - μπαγαμπόντη Βιγιόν».

* Την ίδια μέρα, ο Μηνάς Χατζησάββας διαβάζει ποιήματα του πρόωρα χαμένου Γιάννη Βαρβέρη (ώρα έναρξης: 21.00), ενώ ο ποιητής Κώστας Κουτσουρέλης διαβάζει αποσπάσματα από το έργο του, με τον συνθέτη Φίλιππο Τσαλαχούρη στο πιάνο (ώρα έναρξης: 19.00).


INFO Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη), 19.00, 5-15 ευρώ, 210-7282333

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.