17/11/2018 09:55:54
19.12.2010

Cine Ποντίκι

Cine Ποντίκι - Media

Ένα blockbuster για τα μάτια και μια γεμάτη σαρδάμ ιστορία για τη... γλώσσα μονοπωλούν σχεδόν το ενδιαφέρον αυτή την εβδομάδα. Η επανέκδοση της «Αναπαράστασης» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, σαράντα χρόνια μετά την πρώτη της προβολή, είναι επίσης κάτι στο οποίο πρέπει να σταθούν ειδικά όσοι νεότεροι θεατές δυσκολεύονται να αντιληφθούν τη σημασία του έργου του, βλέποντας μόνο τις πρόσφατες ταινίες τού Έλληνα δημιουργού.

Ο Λόγος του Βασιλιά

Βασισμένο σε αληθινή ιστορία, σκηνοθετημένο με αγγλική επιμονή στη λεπτομέρεια και προορισμένο να ακολουθήσει μια πορεία ανάλογη με τη «Βασίλισσα» του Στίβεν Φρίαρς, που ξεκίνησε από outsider για να θριαμβεύσει σε κάθε είδους βραβεία, ο «Λόγος του Βασιλιά» έχει κάνει ήδη αίσθηση στα φεστιβάλ και είναι ήδη ένας από τους σοβαρότερους διεκδικητές για τα Όσκαρ των ανδρικών ερμηνειών. Όπως κι εκείνη η ταινία, εξανθρωπίζει έναν χαρακτήρα κι έναν θεσμό που μοιάζει τουλάχιστον ξεπερασμένος και αντιπαθής και επιμένει στα ελαττώματα αντί για τις αρετές, τις εντυπωσιακές στολές και τη στεγνή ιστορία. Ήρωάς της ο βασιλιάς Γεώργιος ο 6ος της Αγγλίας, ο οποίος, μετά τη σκανδαλώδη παραίτηση του αδελφού του από το δικαίωμα στον θρόνο για να παντρευτεί μια Αμερικανίδα της καλής κοινωνίας, αναλαμβάνει το ανώτερο αξίωμα στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Δεν είναι ο επικείμενος πόλεμος, όμως, που κάνει τα πράγματα δύσκολα γι’ αυτόν. Είναι ότι ο νέος βασιλιάς υποφέρει από παιδί από μια εξουθενωτική δυσκολία στην ομιλία, που κάνει κάθε δημόσια εμφάνισή του αληθινό βασανιστήριο. Με την παρέμβαση της συζύγου του Ελισάβετ ο βασιλιάς θα αρχίσει μαθήματα με έναν εκκεντρικό λογοθεραπευτή, τον Λάιονελ Λογκ. Ύστερα από ένα δύσκολο ξεκίνημα, οι δυο άνδρες ακολουθούν μια ανορθόδοξη μέθοδο θεραπείας, που θα βοηθήσει τον βασιλιά να νικήσει το πρόβλημά του και να εκφωνήσει έναν θριαμβευτικό λόγο στο ραδιόφωνο, αλλά θα γεννήσει και μια ιδιαίτερη φιλία με έναν άνθρωπο που μπορεί να μην είναι γαλαζοαίματος, αλλά κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι είναι ξεχωριστός. Με τον Κόλιν Φερθ και τον Τζέφρι Ρας να επιδίδονται σε ένα εξαιρετικό ερμηνευτικό ντουέτο και το success story που καταγράφει το σενάριο να είναι εμψυχωτικό και ταυτόχρονα απολιτικό, ο «Λόγος του Βασιλιά» έχει όλα τα στοιχεία στη σωστή σειρά για να μεγιστοποιήσει ένα κοινό που αναζητά σοβαρή, ενήλικη διασκέδαση αξιώσεων. Σκηνοθεσία: Τομ Χούπερ. Πρωταγωνιστούν: Κόλιν Φερθ, Τζέφρι Ρας, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Γκάι Πιρς, Μάικλ Γκαμπόν, Τίμοθι Σπαλ, Τζένιφερ Ελ, Ντέρεκ Τζέικομπι. Χώρα: Μεγάλη Βρετανία. Διάρκεια: 118’

Tron Legacy

Το πρωτότυπο Tron μπορεί να έμοιαζε με την επιτομή της κινηματογραφικής τεχνολογίας των ειδικών εφέ όταν έκανε την εμφάνισή του στα ανυποψίαστα μάτια των θεατών το 1982, όμως από τότε ο χρόνος δεν υπήρξε ευγενής απέναντί του. Η αλματώδης ανάπτυξη των computer graphics όχι μόνο έκαναν τις εικόνες τού φιλμ να δείχνουν σχεδόν αστείες στα μάτια ενός σύγχρονου θεατή, αλλά εξέθεσαν και την ίδια την ταινία ως μια απλοϊκή παραβολή για τους κινδύνους του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Η πραγματικότητα θα ξεπερνούσε σχεδόν τη φαντασία των σεναριογράφων και των δημιουργών του πρωτότυπου Tron, κάτι που αυτή η συνέχεια φιλοδοξεί να διορθώσει. Εδώ πρωταγωνιστής είναι ο Σαμ Φλιν, ο 27χρονος επαναστατημένος γιος του ήρωα της πρώτης ταινίας, που δεν μοιράζεται τις τεχνολογικές ανησυχίες του εξαφανισμένου πατέρα του, αλλά προτιμά να ξοδεύει την πατρική περιουσία και να περνά τον χρόνο του με κάθε άλλο παρά εποικοδομητικές δραστηριότητες. Όταν θα ανακαλύψει το παλιό εργαστήριο του πατέρα του, θα μεταφερθεί σε έναν ψηφιακό (και 3D) κόσμο που ζει στη μνήμη των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Εκεί θα ανακαλύψει ότι όχι μόνο ο πατέρας του είναι ακόμη ζωντανός, παγιδευμένος στην ψηφιακή φυλακή του από το ίδιο το δημιούργημά του, αλλά ότι το άυλο alter ego του φιλοδοξεί να επεκτείνει την κυριαρχία του κι εκτός από τον κόσμο των bits και των bytes. Και φυσικά κάποιος θα πρέπει να τον σταματήσει, δίνοντας έτσι έναυσμα τόσο στην περιπέτεια όσο και στην ιστορία της επανένωσης ενός γιου κι ενός πατέρα. Ασφαλώς, όπως αντιλαμβάνεστε, το σενάριο δεν είναι το δυνατό σημείο του καινούριου Tron, που δικαίως ρίχνει το βάρος στα ειδικά εφέ, το set design, τις εντυπωσιακές τρισδιάστατες εικόνες. Ο πρωτάρης σκηνοθέτης του Τζόζεφ Κοζίνσκι έχει ακονίσει τα δόντια του σε δεκάδες διαφημιστικά, αλλά έχει και σπουδές αρχιτεκτονικής, οπότε είναι ο καταλληλότερος για να στήσει από την αρχή έναν καινούριο εντυπωσιακό κόσμο. Και το κάνει με επιτυχία. Το Tron Legacy είναι τουλάχιστον εντυπωσιακό, μοντέρνο, γυαλιστερό, μια αληθινή απόλαυση για τα μάτια, που πιθανότατα θα γεράσει το ίδιο γρήγορα όσο και η πρωτότυπη ταινία, αλλά τώρα δείχνει απόλυτα αξιοθαύμαστη. Και αυτή η ταινία είναι φυσικά φτιαγμένη μόνο για το τώρα...Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Κοζίνσκι. Πρωταγωνιστούν: Τζεφ Μπρίτζες, Γκάρετ Χέντλαντ, Ολίβια Γουάιλντ, Άλαν Μπράντλεϊ, Τζέιμς Φρέιν, Μάικλ Σιν, Τζον Χαρτ. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 125’

Bronson

Το 1974, ένας θερμόαιμος 19χρονος με το όνομα Μάικλ Πίτερσον αποφάσισε να γίνει διάσημος: πήρε μια αυτοσχέδια κοντόκαννη καραμπίνα και προσπάθησε να ληστέψει ένα ταχυδρομείο. Μετά τη σύλληψή του, το δικαστήριο τον καταδίκασε σε 7 χρόνια φυλάκισης, όμως ο Πίτερσον κατάφερε να παραμείνει στη φυλακή για 34 συνολικά χρόνια, εκ των οποίων τα 30 στην απομόνωση. Μέσα σε αυτό το διάστημα, ο νεαρός μετατράπηκε σταδιακά στον «πιο βίαιο κρατούμενο των βρετανικών φυλακών» και ο Μάικλ Πίτερσον έδωσε θέση στο διάσημο alter ego του, τον Τσαρλς Μπρόνσον. Η ιστορία του στα χέρια του Δανού Νίκολας Βίντιγκ Ρεφν, που έχει χτίσει το όνομά του με τη βίαιη τριλογία Pusher, δεν είναι ακριβώς μια βιογραφία όσο μια εικονογράφηση στιγμιοτύπων από τη ζωή του με τον ίδιο τον Μπρόνσον να παίζει τον ρόλο του αφηγητή. Μερικές φορές μάλιστα φορώντας το μέικ απ ενός κλόουν, στημένος σε μια θεατρική σκηνή. Είναι σαφές ότι ο Ρεφν δεν ενδιαφέρεται τόσο για τα «κατορθώματα» του ήρωα ακόμη κι αν τα εξιστορεί λεπτομερώς, αλλά για τους λόγους που τον δημιούργησαν, τη θέση του στην κοινωνία της φυλακής κι έξω από αυτή. Σκηνοθετημένο ευρηματικά, γεμάτο από σκηνές που σκάνε σαν μικρά πυροτεχνήματα και με μια ερμηνεία από τον Τομ Χάρντι, που ακροβατεί ανάμεσα στο τρομακτικό και το αστείο, το φιλμ έχει πολλές δυνατές και γεμάτες ενδιαφέρον στιγμές, αλλά δεν λειτουργεί αποτελεσματικά σαν σύνολο. Δεν κατορθώνει να κοιτάξει τον αληθινό ήρωα πίσω από την περσόνα του, παραμένει αποσπασματικό και άνισο. Σκηνοθεσία: Νίκολας Βίντινγκ Ρεφν. Πρωταγωνιστούν: Τομ Χάρντι, Χιου Ρος, Τζούλιετ Όλντφιλντ, Τζόνι Φίλιπς, Τζέιμς Λανς. Χώρα: Μεγάλη Βρετανία. Δάρκεια: 92’

Μεγαλοφυής

Ο Μεγαλοφυής είναι ένας πανέξυπνος και διαβολικός υπερ-κακός και παράλληλα από τους πλέον αποτυχημένους. Στην πάροδο των χρόνων έχει προσπαθήσει να κατακτήσει την πόλη με κάθε τρόπο που μπορεί να φανταστεί κανείς, αλλά κάθε προσπάθειά του συνιστά άλλη μια κολοσσιαία αποτυχία… Όταν κατορθώνει και σκοτώνει τον μπερτοφορεμένο υπερ-ήρωα Μέτρο-Μαν – έστω και κατά λάθος –, συνειδητοποιεί πως τώρα πια δεν έχει κανέναν σκοπό στη ζωή του, αφού δεν έχει κανέναν αντίπαλο. Έτσι αποφασίζει πως ο μόνος τρόπος να ξεφύγει από αυτό το τέλμα είναι να δημιουργήσει έναν νέο ήρωα για αντίπαλό του. Έτσι γεννιέται ο Τάιταν, που είναι μεγαλύτερος, καλύτερος και πιο δυνατός απ’ ό,τι υπήρξε ο Μέτρo-Mαν, αλλά κι αυτός πολύ σύντομα αρχίζει να πιστεύει πως είναι πολύ πιο διασκεδαστικό να είσαι κακός παρά καλός… Τώρα ο Μεγαλοφυής πρέπει να νικήσει την ίδια του (τώρα πια) διαβολική δημιουργία. Μπορεί ο εξυπνότερος άνθρωπος του κόσμου να πάρει για μια φορά την έξυπνη απόφαση; Μπορεί η σατανική αυτή ιδιοφυΐα να αλλάξει πλευρά και να γίνει ο ήρωας της δικής του ιστορίας; Σκηνοθεσία: Τομ ΜακΓκραθ. Με τις φωνές των: Μπραντ Πιτ, Τζόνα Χιλ, Γουίλ Φερέλ, Τίνα Φέι. Χώρα: ΗΠΑ. Διάρκεια: 95’

Skyline

Ύστερα από ένα πάρτι που κράτησε μέχρι αργά, μια παρέα φίλων θα ξυπνήσουν στο μέσο της νύχτας από ένα απόκοσμο φως που βλέπουν από το παράθυρο. Σαν νυχτερίδες που τους τραβάει η φλόγα, η πηγή του φωτός ελκύει τους ανθρώπους κοντά της... και τους εξαφανίζει κυριολεκτικά στον αέρα. Πολύ σύντομα θα ανακαλύψουν πως πρόκειται για μια εξωγήινη δύναμη που «καταπίνει» τον ανθρώπινο πληθυσμό από το πρόσωπο της γης. Σκηνοθετημένο από δυο ιδιοφυείς δημιουργούς ειδικών εφέ, αυτή η καλογυαλισμένη b-movie δείχνει προβλέψιμα να ρίχνει το βάρος της στα εξωγήινα πλάσματα και τις εντυπωσιακές ψηφιακές εικόνες παρά στο σενάριο και τους χαρακτήρες. Υπάρχουν στιγμές όπου η απεικόνιση του τέλους του ανθρώπινου είδους είναι αληθινά εμπνευσμένη, στο σύνολό της όμως η ταινία μοιάζει να αναμασά κλισέ και ευκολίες από δεκάδες αναγνωρίσιμες πηγές από το σινεμά της φαντασίας, χωρίς δυστυχώς να προσθέτει τίποτα ενδιαφέρον στη μυθολογία του τέλους του κόσμου...Σκηνοθεσία: Κόλιν και Γκρεγκ Στράους. Πρωταγωνιστούν: Ερίκ Μπαλφούρ, Σκότι Τόμπσον, Ντέιβιντ Ζάγιας, Ντόναλντ Φεζόν, Μπρίτανι Ντάνιελ, Κρίσταλ Ριντ, Νιλ Χόπκινς. Χώρα: ΗΠΑ. Διαρκεια: 94’

Ακόμη

Οργώνοντας τον Χρόνο, του Κώστα Κολλημένου

Δεκέμβρης 2008 - Δεκέμβρης 2010. Ένα ντοκιμαντέρ που επιχειρεί να κάνει μια επίμονη καταγραφή σημαντικών σκηνών της πρόσφατης κοινωνικοπολιτικής ζωής στην Ελλάδα, που έγιναν αιτία για προβληματισμό και κινητοποιήσεις.

Αναπαράσταση, του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Επανέκδοση με αφορμή τη συμπλήρωση σαράντα χρόνων από την πρώτη προβολή της σπουδαίας ταινίας του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Η δολοφονία ενός μετανάστη σε ένα χωριό της Ηπείρου από τη γυναίκα του και τον εραστή της αποτελεί την αφορμή για την αποδόμηση μιας οικογενειακής τραγωδίας και της ίδιας της ελληνικής επαρχίας σε ένα συναρπαστικό «θρίλερ» κοινωνιολογικής αγωνίας.

Γιώργος Ν. Κορωναίος

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.