search
ΤΕΤΑΡΤΗ 24.04.2024 06:37
MENU CLOSE

Εν μέσω προεκλογικής πιλάλας οι Γερμανοί κλείνουν τον Σκαραμαγκά

26.09.2009 06:48

Mε το… περισκόπιο – του υποβρυχίου Παπανικολής – στο χέρι έμεινε ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης το μεσημέρι της Δευτέρας, όταν εν μέσω προεκλογικής πιλάλας, στη Β’ Αθηνών, πληροφορήθηκε ότι οι Γερμανοί ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά προχωρούν ουσιαστικά στο κλείσιμό τους!

Ύστερα από σχεδόν τρία χρόνια μπάχαλου και ανούσιων συζητήσεων, το υποβρύχιο Παπανικολής με το… μπατάρισμά του προσθέτει ένα ακόμη ναυάγιο στα πολλά της «γαλάζιας διακυβέρνησης». Μόνο που οι ναυαγοί, οι οποίοι πληρώνουν τα λάθη των «καπεταναίων» της Ν.Δ., είναι οι 1.500 εργαζόμενοι στα ναυπηγεία!

Mε το… περισκόπιο – του υποβρυχίου Παπανικολής – στο χέρι έμεινε ο Βαγγέλης Μεϊμαράκης το μεσημέρι της Δευτέρας, όταν εν μέσω προεκλογικής πιλάλας, στη Β’ Αθηνών, πληροφορήθηκε ότι οι Γερμανοί ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά προχωρούν ουσιαστικά στο κλείσιμό τους!

Ύστερα από σχεδόν τρία χρόνια μπάχαλου και ανούσιων συζητήσεων, το υποβρύχιο Παπανικολής με το… μπατάρισμά του προσθέτει ένα ακόμη ναυάγιο στα πολλά της «γαλάζιας διακυβέρνησης». Μόνο που οι ναυαγοί, οι οποίοι πληρώνουν τα λάθη των «καπεταναίων» της Ν.Δ., είναι οι 1.500 εργαζόμενοι στα ναυπηγεία!

Πρωί πρωί της Δευτέρας οι «φρίτσηδες», που είχαν έρθει από το Κίελο, όπου και η έδρα της μαμάς εταιρείας, συγκάλεσαν Διοικητικό Συμβούλιο. Πρώτη απόφαση: Αλλαγή μελών Δ.Σ.! Δύο Έλληνες (Μετεμτζόγλου – Μαμαλατίδης) εκτός και νέα μέλη ο πρώην αρχηγός του Λιμενικού Σώματος Η. Σιωνίδης και κάποιοι φρέσκοι Γερμανοί.

Αιτία των αλλαγών ήταν ότι το προηγούμενο Δ.Σ. δεν μπορούσε να συμφωνήσει σ’ αυτό που τελικά ήθελαν οι Γερμανοί: την καταγγελία των συμβάσεων για τη ναυπήγηση των υποβρυχίων 214 και τον εκσυγχρονισμό των παλαιότερων υποβρυχίων 209. Το Δ.Σ. των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, υπό τη νέα σύνθεσή του, πήρε την απόφαση και λίγες ώρες μετά ανακοίνωνε ότι, λόγω των εκκρεμών πληρωμών από το ελληνικό Δημόσιο, οι οποίες υπερβαίνουν τα 520 εκατ. ευρώ, προχωρά σε καταγγελία δύο συμβάσεων:

Η πρώτη αφορά τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων υποβρυχίων τύπου 214. Πρόκειται για την περίπτωση του υποβρυχίου Παπανικολής, το οποίο έχει μείνει πλέον στην ιστορία ως «το υποβρύχιο που γέρνει».

Η δεύτερη έχει να κάνει με τον εκσυγχρονισμό τριών παλαιότερων υποβρυχίων τύπου 209. Μόνο στο ένα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες.

Παλιά ιστορία

Οι συμβάσεις είχαν υπογραφεί το 2000 και το 2002, επί ΠΑΣΟΚ, με τους Γερμανούς να εισπράττουν το 80% των τεσσάρων δισ. που κόστισαν τα τέσσερα νέα υποβρύχια ως προκαταβολή. Η κίνηση αυτή είχε προκαλέσει τις λυσσασμένες αντιδράσεις της τότε αξιωματικής αντιπολίτευσης της Ν.Δ.

Σε ανύποπτο χρόνο ο τότε υπουργός Άμυνας Άκης Τσοχατζόπουλος είχε εξηγήσει ότι η συμφωνία προέβλεπε τόσο μεγάλη προκαταβολή επειδή οι Γερμανοί θα αγόραζαν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τότε ήταν η μοναδική λύση που υπήρχε για τη σωτηρία τους. Μπορεί να τη γλίτωσαν τότε οι 1.500 εργαζόμενοι, αλλά με την ιστορία του Παπανικολή τα πράγματα αγρίεψαν και η Ν.Δ. ήταν πλέον στην κυβέρνηση.

Όταν, το φθινόπωρο του 2005, προέκυψε το πρόβλημα με την κλίση του Παπανικολή και τα άλλα σοβαρά τεχνικά προβλήματα, όλοι υποστήριζαν την «άκαμπτη» στάση του υπουργού Άμυνας Βαγγέλη Μεϊμαράκη, που φαινόταν να τα βάζει με τους «φρίτσηδες» και να μην καταλαβαίνει τίποτα. Σ’ αυτό βοήθησε και η πραγματικά αλαζονική συμπεριφορά των Γερμανών, που στην αρχή υποστήριζαν ότι το υποβρύχιο πάει μια χαρά!

Τριάμισι χρόνια κουβέντα στην κουβέντα το πήγαιναν οι δύο πλευρές, με τους Γερμανούς να υποχωρούν από τη σκληρή στάση τους και να προχωρούν τελικά σε τεχνικές διορθώσεις, οι οποίες αποκατέστησαν τα τεχνικά προβλήματα και την κλίση που έπαιρνε το υποβρύχιο κατά τη διάρκεια της ταχείας ανάδυσής του.

Γερμανικό παιχνίδι

Το ελληνικό Πεντάγωνο ζήτησε να πιστοποιηθεί το υποβρύχιο από επίσημο γερμανικό φορέα κι αυτό έγινε από τη BWB. Όταν τελείωσε κι αυτό, η ελληνική πλευρά άρχισε να παραπονείται για… ένα πτερύγιο που είχαν τοποθετήσει οι Γερμανοί για να διορθώσουν την κλίση και το οποίο ακύρωνε, σύμφωνα με όσα έλεγαν τουλάχιστον στο Πεντάγωνο, το πλεονέκτημα του υποβρυχίου να μην ακούγεται από εχθρικά σόναρ.

Άρχισε νέος κύκλος συζητήσεων, με τους δικούς μας να παζαρεύουν ουσιαστικά έκπτωση στα χρωστούμενα χρήματα και τους Γερμανούς να αρχίζουν να εκτοξεύουν τις πρώτες απειλές για προσφυγή σε διεθνή διαιτησία, καταγγελία συμβάσεων και λουκέτο των ναυπηγείων.

Ο Μεϊμαράκης και το επιτελείο του (Κορομάντζος – Καλλίρης – Βασιλάκος) φαίνεται ότι δεν πήραν ποτέ στα σοβαρά αυτές τις απειλές εκτιμώντας ότι πρόκειται απλώς για πιέσεις των Γερμανών! Αμ δε…

Την ημέρα που ο Καραμανλής εξήγγειλε τις εκλογές, Γερμανοί είχαν επισκεφτεί τον υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη και του είχαν πει ότι πρέπει να κάνει κάτι με τα χρωστούμενα χρήματα. «Θα το δούμε» απάντησε ο Χατζηδάκης και δυο ώρες μετά εξαγγέλθηκαν οι εκλογές.

Οι Γερμανοί όμως φαίνεται ότι είχαν πάρει τις αποφάσεις τους πολύ πριν πάνε στον υπουργό Ανάπτυξης και απ’ ό,τι φαίνεται θέλουν να ξεφορτωθούν τα ναυπηγεία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η γερμανική ThyssenKrupp βρίσκεται ούτως ή άλλως στο στάδιο μιας επίπονης διαδικασίας αναδιοργάνωσης, καθώς η εταιρεία έχει πληγεί ιδιαίτερα από τις επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης και συνολικά σε όλο τον κόσμο έχει απολύσει 11.000 εργαζόμενους στην περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2009, ενώ αναμένει για φέτος ζημιές που σε κάθε περίπτωση θα ξεπερνούν το μισό δισ. ευρώ.

Γι’ αυτό επέλεξαν την κορύφωση της προεκλογικής περιόδου για να ανακοινώσουν την απόφασή τους για καταγγελία των συμβάσεων των υποβρυχίων, ώστε να μην μπορεί να αντιδράσει κανείς, ούτε καν η κυβέρνηση που θα προκύψει στις 5 Οκτωβρίου.

Στο Πεντάγωνο όσα στελέχη έχουν απομείνει αιφνιδιάστηκαν πλήρως από τη γερμανική βόμβα. Τι ανφέρ κίνηση τη χαρακτήριζαν, τι για ωμούς εκβιασμούς έλεγαν… Υπήρχαν βέβαια και οι αμετανόητοι, που υποστήριζαν στα σοβαρά ότι η… αταλάντευτη στάση της κυβέρνησης «ανάγκασε» τους Γερμανούς να προσφύγουν στα διεθνή δικαστήρια.

Άλλοι πάλι έλεγαν ότι τα ναυπηγεία δεν πρόκειται να κλείσουν διότι έχουν κι άλλα έργα! Ποια είναι αυτά; Οι γαλλικές φρεγάτες, οι οποίες όμως είναι κυριολεκτικά στον αέρα, αφού δεν υπάρχει τίποτε άλλο παρά μία ανακοίνωση της κυβέρνησης Καραμανλή, και… τα βαγόνια που έφτιαχναν τα ναυπηγεία για τον ΟΣΕ!

Τα θέματα όμως που προκύπτουν με το διαφαινόμενο λουκέτο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι δύο:

Τι θα γίνει με τους 1.500 εργαζόμενους; Ποια θα είναι η τύχη τους;

Τι θα γίνει με τα υποβρύχια που ο στόλος έχει προγραμματίσει εδώ και χρόνια να εντάξει στο οπλοστάσιό του; Πέρα από τον δεμένο στο Κίελο Παπανικολή, και τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια του ίδιου τύπου είναι σχεδόν έτοιμα. Ποιος θα τα παραλάβει; Με ποια διαδικασία και πότε; Έχουμε πληρώσει ήδη τρία δισ. γι’ αυτά. Τι θα γίνει με τα τρία παλαιότερα που θα εκσυγχρόνιζαν οι Γερμανοί;

Ο Μεϊμαράκης και το επιτελείο του μάλλον θα πρέπει να νιώθουν πολύ ανακουφισμένοι που εγκαταλείπουν το Πεντάγωνο. Αλίμονο στον επόμενο…

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 24.04.2024 06:37