search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26.04.2024 01:02
MENU CLOSE

Η αυτοκρατορία του Facebook

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 1865
21-05-2015
26.05.2015 03:00
pod_2105_031_cmyk.pdf_-_adobe_acrobat_pro_extended_0.jpg

Έναν νέο δρόμο στον χώρο των ΜΜΕ ανοίγουν οι ναυαρχίδες της παγκόσμιας ενημέρωσης, προσαρμοζόμενες για μια ακόμα φορά στα σημεία των καιρών και πιο συγκεκριμένα στο διαδικτυακό τσουνάμι που λέγεται social media. 

 

Συνεργασία με τους μεγαλύτερους ειδησεογραφικούς οργανισμούς μέσω της υπηρεσίας Instant Articles

Έναν νέο δρόμο στον χώρο των ΜΜΕ ανοίγουν οι ναυαρχίδες της παγκόσμιας ενημέρωσης, προσαρμοζόμενες για μια ακόμα φορά στα σημεία των καιρών και πιο συγκεκριμένα στο διαδικτυακό τσουνάμι που λέγεται social media. 

Αν κάποιοι πίστεψαν ότι η μετάβαση του «έντυπου – ηλεκτρονικού» μιντιακού κόσμου στο Ίντερνετ ολοκληρώθηκε με τα σάιτ, τα ιντερνετικά κανάλια και τις εφαρμογές για τα κινητά, μάλλον θα διαπιστώσουν ότι νέες αλλαγές είναι ξανά προ των πυλών και οι προκλήσεις για τις επιχειρήσεις των Μέσων Ενημέρωσης και τη στρατηγική τους είναι μπροστά τους και όχι στο πρόσφατο παρελθόν.

Το ντόμινο εξελίξεων άρχισε την περασμένη εβδομάδα (12.5), όταν το Facebook ανακοίνωσε την καινούργια υπηρεσία του, την Instant Articles. Πρόκειται για μια συνεργασία με εννέα από τους μεγαλύτερους δημοσιογραφικούς – ειδησεογραφικούς οργανισμούς στον κόσμο, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται και ονόματα όπως οι «New York Times», «Guardian», «National Geographic», «Spiegel», BBC, BuzzFeed, «Bild» κ.ά.

Στο εξής οι χρήστες του Facebook θα έχουν τη δυνατότητα να διαβάζουν άρθρα αυτών των εντύπων απευθείας από το συγκεκριμένο κοινωνικό δίκτυο, δίχως να χρειάζεται να επισκέπτονται μέσω συνδέσμων (links) τα σάιτ των ΜΜΕ, όπως γίνεται μέχρι τώρα. 

Με λίγα λόγια, βγαίνουν εκτός παιχνιδιού τα σάιτ των ειδησεογραφικών οργανισμών και όλο το παιχνίδι θα γίνεται με πάροχο το Facebook μέσα από εφαρμογές που δημιουργούνται εκεί για να φιλοξενούν τα κορυφαία έντυπα.

Οι σχετικές μετρήσεις, άλλωστε, δείχνουν ότι όλο και περισσότεροι ενημερώνονται μέσω social media και δεν μπαίνουν απευθείας στα σάιτ των μιντιακών ομίλων. Αυτό σημαίνει ότι τα ΜΜΕ έχουν πλέον απόλυτη ανάγκη το Facebook ή το Twitter για να προσελκύσουν κοινό και αυτή η παραδοχή της πραγματικότητας είναι αρκετή για να οδηγήσει τις εξελίξεις. 

Σε αντάλλαγμα τα έντυπα θα μπορούν να τοποθετούν διαφημίσεις στον χώρο που θα τους δίνει το Facebook, με καταχωρίσεις που θα εμφανίζονται δίπλα στα άρθρα. Κατά συνέπεια τα ΜΜΕ θα καρπώνονται και τα έσοδα. Είναι κοινή παραδοχή, άλλωστε, ότι ουδέποτε εξισορροπήθηκαν οι απώλειες των εσόδων του «χαρτιού» από τα διαδικτυακά έσοδα στα «μητρικά» σάιτ των μιντιακών ομίλων. 

Εξάρτηση

Η φρέσκια αυτή συνεργασία έρχεται σαν απόδειξη της όλο και αυξανόμενης επιρροής του Facebook στον κόσμο των ειδήσεων. Εφημερίδες, περιοδικά και σάιτ ΜΜΕ εξαρτώνται πια από το Facebook για να «κερδίζουν» αναγνώστες. Επί της ουσίας, όμως, η ναυαρχίδα του Ζούκερμπεργκ είναι ήδη «διαχειριστής» της κίνησης «επισκεπτών» στα ΜΜΕ, αφού αρκεί μια αλλαγή στον αλγόριθμο του Facebook για να αλλάξει δραματικά η επισκεψιμότητα οποιουδήποτε σάιτ. Κάθε απώλεια επισκεψιμότητας, βέβαια, έχει και κόστος στα έσοδα από διαφημίσεις των ΜΜΕ, αλλά και στη δυναμική των μιντιακών ιστοτόπων, όπως και το αντίστροφο. 

Το σάιτ των «New York Times» παίρνει πάνω από το 15% της μηνιαίας κυκλοφορίας του από το Facebook, ενώ κάποιοι άλλοι ιστότοποι προσεγγίζουν ακόμα και το 50%, δηλαδή τα μισά κλικ επισκεπτών «προέρχονται» από τα social media. Τα μεγάλα ειδησεογραφικά μαγαζιά, μάλιστα, έχουν ήδη φροντίσει να αποκτήσουν πολλούς «φίλους» (κοινό που τα παρακολουθεί) και κατά συνέπεια αναγνώστες μέσω Facebook.

Με τη νέα συνεργασία οι μεν εκδότες θα εξαπλωθούν σε καινούργιο, μεγαλύτερο κοινό, το δε Facebook θα εξασφαλίσει ότι οι χρήστες του δεν θα περιπλανώνται στο διαδίκτυο «πηδώντας» από σάιτ σε σάιτ. Κι έτσι με την αύξηση του χρόνου παραμονής στο Facebook θα μπορεί κι αυτό με τη σειρά του να πλασάρει περισσότερες, αλλά κι ακριβότερες διαφημίσεις.

Γολιάθ

Βέβαια δεν λείπουν οι επιπλοκές. Το Facebook, με 1,4 δισ. χρήστες και με διαρκώς αυξανόμενες τάσεις, έχει εξελιχθεί σε Γολιάθ που ελέγχει ήδη το 9% της online διαφημιστικής πίτας παγκοσμίως. 

Οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί, λοιπόν, με αυτήν την κίνησή τους να «αφομοιωθούν» οι διαδικτυακές υπηρεσίες τους από το Facebook, ρισκάρουν να του παραχωρήσουν ακόμη μεγαλύτερη δύναμη. Κι αυτό επειδή θα εκπαιδεύονται οι νεότεροι χρήστες του Ίντερνετ στη νοοτροπία ότι μπορούν να κάνουν τα πάντα και να ενημερωθούν για τα πάντα σε μία μόνο «διαδικτυακή στάση», στο Facebook. Κάτι που θα υπονομεύσει τα ίδια τα σάιτ των ΜΜΕ, τα οποία, εκτός των άλλων, δίνουν όλο και περισσότερες θέσεις εργασίας και σε τεχνικό επίπεδο. 

Στο παρελθόν, πάντως, «φίρμες» που συνέδεσαν στενά τη δουλειά τους με το Facebook υπέστησαν και τραυματισμούς. Για παράδειγμα, η Zynga, μια εταιρεία online παιχνιδιών, διέπρεπε έως τη στιγμή που το Facebook άλλαξε τη συχνότητα ενημέρωσης των χρηστών με τα μηνύματα για τα σκορ των φίλων τους. Έτσι από την απογείωση ήρθε η απότομη προσγείωση, αφού το Facebook περιόρισε την παρουσία της Zynga. 

Η εξάρτηση της επιτυχίας ή αποτυχίας από το Facebook είναι πασιφανής. Και είναι κοινή παραδοχή ότι η δύναμη, και της ενημέρωσης πλέον, περνάει στα χέρια του Μαρκ Ζούκερμπεργκ και της «μηχανής» του.

Οι διαφημιστές

Τα τελευταία χρόνια οι ειδησεογραφικές εταιρείες επιχειρούν μια πιο αναλυτική προσέγγιση στο διαδικτυακό κομμάτι τους, που αποτελεί εν πολλοίς έναν άγνωστο κόσμο. Γνωστά ΜΜΕ προσλαμβάνουν ειδικούς αναλυτές δεδομένων και λογισμικών ή εταιρείες με γνώσεις στην traffic analysis, όπως την ChartBeat, για να ενημερώνονται σε πραγματικό χρόνο από πού προέρχονται οι αναγνώστες τους και τι επιλέγουν να διαβάσουν. Οι διαφημιστές, άλλωστε, γοητεύονται όταν τα πάντα είναι μετρήσιμα. Και το Ίντερνετ δίνει αυτή τη δυνατότητα με άμεσο και ξεκάθαρο τρόπο. 

Σύμφωνα με τον Γκόρντον Κρόβιτζ, εκ των διασημότερων ειδικών για τα ΜΜΕ και βασικό συντελεστή για την ενσωμάτωση της «Wall Street Journal» στο Ίντερνετ, το πρόβλημα είναι ότι δίνεται μεγάλη σημασία στον αριθμό των επισκεπτών που «έρχονται» μέσω κοινωνικών δικτύων και όχι αρκετή στο πόσο ακριβώς χρόνο παραμονής ξοδεύουν αυτοί οι επισκέπτες μέσα στα σάιτ τους. 

Μετά την αρχή που έκανε το Facebook, αναμένεται ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα κοινωνικά δίκτυα. Ήδη γλυκάθηκαν και ανταγωνίζονται για να εξασφαλίσουν τη φιλοξενία premium – δηλαδή υψηλής δημοσιογραφικής ποιότητας – υλικού. Πριν από λίγους μήνες το Snapchat, μια υπηρεσία μηνυμάτων, άρχισε να προσφέρει στους χρήστες του άρθρα από επιλεγμένα ειδησεογραφικά ονόματα.

Ο Πολ Ζίλενμπεργκ, διευθύνων σύμβουλος της Boston Consulting Group, μιας από τις μεγαλύτερες συμβουλευτικές εταιρείες, εκτιμά ότι εν τέλει κάποιες επιχειρήσεις κοινωνικής δικτύωσης, συμπεριλαμβανομένου του Facebook, θα πληρώνουν τους εκδότες για να μπορούν να φιλοξενούν άρθρα τους. 

Μέχρι τώρα, πάντως, συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Με συνέπεια τα ΜΜΕ, πέραν του ότι συχνά ενδίδουν στη μάχη των «κλικ» και υποχρεώνονται να πληρώσουν στο Facebook για να προωθήσουν τις σελίδες ή τις δημοσιεύσεις τους, να είναι και περισσότερο ευάλωτα στα καπρίτσια των αλγορίθμων των διαφόρων κοινωνικών δικτύων, που ανεβοκατεβάζουν όποιον θέλουν.

Παρ’ όλα αυτά, ο μεγαλύτερος κίνδυνος που διατρέχουν οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί προέρχεται από την προοπτική τα κοινωνικά δίκτυα να μεταμορφωθούν σε μια μορφή «μεταμοντέρνας» εφημερίδας, ιεραρχώντας κατά βούληση το περιεχόμενο, εμπλέκοντας παράλληλα σ’ αυτή τη διαδικασία και τους χρήστες. Μετατρέποντας τα like και τη διαδραστικότητα των σχολίων σε δυναμικό εμπορικό προϊόν, που ουσιαστικά πωλείται σε διαφημιστές. 

Ιντερνετική στρατηγική
Αναλυτικοί όροι από την πρόσφατη συμφωνία ΜΜΕ – Facebook δεν έχουν γίνει γνωστοί, ωστόσο τα κορυφαία μίντια διεθνώς αλλάζουν άρδην την ιντερνετική στρατηγική τους προσαρμόζοντάς την πλέον σχεδόν αποκλειστικά στα social media. Είναι κοινά αποδεκτό, άλλωστε, ότι ένα περιοδικό, μια εφημερίδα, ακόμη κι ένα σάιτ με ενεργή online παρουσία δεν μπορούν να περιμένουν από το κοινό να πλησιάσει μόνο του. Έτσι αποφάσισαν τα ΜΜΕ να πάνε αυτά στο κοινό. 
 

Τo Τοπ-10 των δημοφιλέστερων ΜΜΕ στο Facebook

Μέσο

«Φίλοι» (σε εκατ.)

Like ανά δημοσίευση

National Georgraphic

35

23.000

CNN

18

5.000

BBC

17

7.000

Fox News

10

21.000

New York Times

10

4.000

The Times of India

8

5.000

ABC

8,5

4.500

Yahoo News

7

2.000

NBC

7

3.500

Al Jazeera English

6,5

2.000

Σε αχαρτογράφητα νερά η είδηση και η ενημέρωση

Μέσω Facebook ενημερώνονται εκατομμύρια άνθρωποι. Όμως, λαμβάνουν την ενημέρωση αργά για τις σύγχρονες ταχύτητες μετάδοσης ιντερνετικών δεδομένων. Χρειάζονται, δηλαδή, κατά μέσο όρο 8 δευτερόλεπτα από τη στιγμή που ο χρήστης επιλέξει έναν σύνδεσμο (link) έως τη στιγμή που το app φορτώσει στο τηλέφωνό του το κείμενο, τη φωτό και το βίντεο της ανάρτησης. 

Μέσω του «νέου» Instant Articles, όμως, θα φορτώνονται στιγμιαία, σε κλάσματα του δευτερολέπτου, κι έτσι το Facebook υπολογίζει ότι οι χρήστες θα αρχίσουν να «καταναλώνουν» τα άρθρα των ΜΜΕ περισσότερο από ποτέ. 

Αυτό θα έχει ως συνέπεια οι χρήστες να περνούν περισσότερο χρόνο στο Facebook και οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί που θα δίνουν τα άρθρα τους να έχουν κέρδη από τις διαφημίσεις. Κάποιοι ειδικοί των δικτύων, πάντως, εκτιμούν από τώρα ότι μελλοντικά είναι πιθανό να ζητηθεί από τα συνεργαζόμενα ΜΜΕ να παραχωρούν μέρος των εσόδων από τις διαφημίσεις.

Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα να υπάρχουν apps (εφαρμογές) που θα συνοδεύουν τα άρθρα, όπως βίντεο, διαδραστικοί χάρτες, φωτό κ.ά., πράγματα δηλαδή που αρέσουν στους χρήστες, αλλά είναι δύσκολο να υπάρχουν σε τέτοια ποιότητα και ταχύτητα στα κλασικά σάιτ.

Δημιουργείται, λοιπόν, μια νέα εφαρμογή για ειδήσεις αποκλειστικά από το Facebook, με όπλο την ταχύτητα, την ελαχιστοποίηση των «κλικ» που κουράζουν τους χρήστες, την ευχρηστία, αλλά και την ποιότητα σε εικόνα και ήχο. 

Το Facebook δούλεψε πολύ στοχεύοντας να επιτύχει συγκεκριμένο αποτέλεσμα, ώστε, όταν ο χρήστης επιλέγει ένα άρθρο να του δίνεται ακριβώς η αίσθηση του συγκεκριμένου εντύπου, προκειμένου να διατηρήσει την «ταυτότητά» του το κάθε διαφορετικό μέσο και να ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές του. Δηλαδή σε ένα άρθρο π.χ. του National Geographic θα εμφανίζονται αμέσως το λογότυπο, ο συγγραφέας, ο φωτογράφος. 

Μια που ο περισσότερος κόσμος διαβάζει κι ενημερώνεται πια μέσω κινητών και τάμπλετ, το Facebook δημιούργησε ένα προϊόν εναρμονισμένο ακριβώς με αυτές τις νέες «συνήθειες» των χρηστών. Οι περισσότεροι δημοσιογραφικοί οργανισμοί, βέβαια, σκέφτονται ακόμα με όρους websites. Με τη νέα συνεργασία τους, όμως, ανοίγει ένας άλλος ορίζοντας με ιδανικό και θεαματικό… σερβίρισμα των ειδήσεων στα κινητά, κάτι που είναι αδύνατον να καταφέρουν ακόμα και οι πιο προχωρημένοι εκδότες κλασικών (αλήθεια, πότε πρόλαβαν κιόλας να γίνουν… κλασικά και παραδοσιακά;) σάιτ.

Μέχρι τώρα, οι εκδότες δημιουργούσαν το προϊόν τους, όπως μια εφημερίδα ή ένα σάιτ, και το κοινό πήγαινε στο περίπτερο ή σε μια ιντερνετική «διεύθυνση» για να το επιλέξει. Τώρα οι εκδότες καλούνται να κάνουν κι άλλη αλλαγή στις συνήθειές τους: Να γίνουν μια ακόμα «ροή» στο αχανές timeline και περιεχόμενο του Facebook. Πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει και να παραχωρήσουν ταυτόχρονα ένα ποσοστό ελέγχου στη διακίνηση και την προβολή της πληροφορίας. Μάλλον μεγάλο…

Βαδίζοντας σε αχαρτογράφητα νερά για το μέλλον της είδησης και της δημοσιογραφίας, τα πανίσχυρα social media, όπως και η Google, αξιοποιούν προς το συμφέρον τους τον πανικό των εκδοτών, που μετράνε διαρκώς απώλειες στις μέχρι πρότινος σταθερότερες πηγές κερδοφορίας των ΜΜΕ τους. Οι πιο ισχυροί παίκτες στα μίντια έχουν τις αντοχές για να ακολουθήσουν τις διαδοχικές αλλαγές, ανοίγοντας την ψαλίδα υπέρ τους και εις βάρος όσων αδυνατούν να παραμείνουν σε έναν τέτοιον ξέφρενο και γεμάτο ανασφάλειες ανταγωνισμό. 

Εν τέλει, όμως, το Facebook είναι αυτό που ξέρει καλύτερα από τον καθένα τι εστί Ίντερνετ του 21ου αιώνα, δημιουργώντας συνέχεια νέα γήπεδα εκ του μηδενός και βάζοντας ξεκάθαρα τους όρους του παιχνιδιού, αφήνοντας τους πάντες διαρκώς ένα βήμα πίσω. Αναμφισβήτητα το Facebook εξελίσσεται στον μεγάλο, και πιθανώς μοναδικό, παίκτη. Με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον πλουραλισμό της ενημέρωσης, αλλά και τη διαχείριση της είδησης στο προσεχές μέλλον. 

 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26.04.2024 00:59