search
ΠΕΜΠΤΗ 18.04.2024 05:55
MENU CLOSE

Αυτή είναι η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης στους θεσμούς (Pdf)

09.07.2015 21:54
Bloomberg:  Το δημόσιο χρέος της Ελλάδας πλησιάζει το ιαπωνικό, το μεγαλύτερο του κόσμου  - Media

Τα βασικά σημεία της πρότασης συμφωνίας της ελληνικής κυβέρνησης προς τους θεσμούς. Πρόκειται βέβαια για ένα κείμενο βάσης, το οποίο αν ο Αλέξης Τσίπρας, εξουσιοδοτηθεί την Παρασκευή από την Βουλή, θα υποστεί μετατροπές για να οδηγήσει στην συμφωνία.

 

Τα βασικά σημεία της πρότασης συμφωνίας της ελληνικής κυβέρνησης προς τους θεσμούς. Πρόκειται βέβαια για ένα κείμενο βάσης, το οποίο αν ο Αλέξης Τσίπρας, εξουσιοδοτηθεί την Παρασκευή από την Βουλή, θα υποστεί μετατροπές για να οδηγήσει στην συμφωνία.

1. Η ελληνική πρόταση που κατατέθηκε προς τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας [ESM] αφορά τη χρηματοδότηση των δανειακών αναγκών της χώρας από την 01/07/2015 έως τις 30/06/2018, για τρία δηλαδή χρόνια. Και περιλαμβάνει ακόμα την ρύθμιση του χρέους καθώς και εμπροσθοβαρές αναπτυξιακό πακέτο ύψους 35 δισ.

2. Στην πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης οι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος [1%, 2% και 3% του ΑΕΠ] θα επανεξεταστούν, καθώς τα δεδομένα έχουν μεταβληθεί.

3. Τα βασικά τρόφιμα και ο ΦΠΑ στα ξενοδοχεία είναι στο 13%. Διατηρείται η έκπτωση του ΦΠΑ στα νησιά μέχρι το τέλος του 2016, εκτός από τα πλουσιότερα και πιο τουριστικά. Η κατάργηση της έκπτωσης στα απομακρυσμένα νησιά θα γίνει στο τέλος του 2016 και όταν θα έχει δημιουργηθεί μηχανισμός αποζημίωσης των μόνιμων κατοίκων. Οι συντελεστές ΦΠΑ θα επανεξεταστούν στο τέλος του 2016.

4. Το ΕΚΑΣ θα χορηγείται μέχρι τον  Ιανουάριο του 2020, οπότε και θα έχει δημιουργηθεί ένα νέο πλαίσιο κοινωνικής πρόνοιας.

5. Αναστολή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος μέχρι τον Οκτώβριο του 2015, που θα έρθει προς ψήφιση νέα νομοθεσία.

6. Σταδιακή κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης για τους αγρότες με ομαλή αποκλιμάκωση της επιδότησης πετρελαίου που θα απορροφηθεί από την πτώση των διεθνών τιμών.

7. Αύξηση του εταιρικού φόρου από 26% στο 28%.

8. Νέα πρόταση για ολοκληρωμένο σχέδιο καταπολέμησης της φοροδιαφυγής με:

** έλεγχο των αδήλωτων καταθέσεων μέσω διασταύρωσης των τραπεζικών συναλλαγών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό,

** εισαγωγή προγράμματος εθελοντικής δήλωσης με τις κατάλληλες ποινές, κίνητρα και διαδικασίες βεβαίωσης σύμφωνα με τις καλύτερες διεθνείς πρακτικές,

** αίτηση στις χώρες μέλη της ΕΕ για παροχή δεδομένων σχετικά με την ιδιοκτησία ελλήνων και την προέλευσή της

9. Θέσπιση περιουσιολογίου.

10. Ο νέος νόμος για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις θα είναι έτοιμος το τελευταίο τρίμηνο του 2015.

11. Στις αγορές προϊόντων, η κυβέρνηση:

** Θα διατηρήσει το σημερινό καθεστώς για τα ΜΗΣΥΦΑ [Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα], ψωμί, γάλα, Κυριακές.

** Θα μειώσει τη γραφειοκρατία με τη δημιουργία «one stop shop» για τις επιχειρήσεις.

12. Μείωση συντελεστή σε φάρμακα, βιβλία, εισιτήρια θεάτρου σε 6% από 6,5%.

13. Βελτίωση του ποινικού δικαίου για τη φοροδιαφυγή.

14. Αύξηση φόρου ναυτιλιακών επιχειρήσεων και κατάργηση προνομίων εφοπλιστών.

15. Αύξηση φόρου πολυτελείας και εφαρμογή του και στα σκάφη αναψυχής.

16. Άμεση εφαρμογή του φόρου τηλεοπτικών διαφημίσεων.

17. Εισαγωγή σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ νέων μεταρρυθμίσεων για το σπάσιμο των καρτέλ σε χονδρικό εμπόριο, κατασκευές, ηλεκτρονικό εμπόριο, μέσα ενημέρωσης.

Ιδιωτικοποιήσεις:

Η κυβέρνηση δεσμεύεται να προχωρήσει στις απαιτούμενες νομοθετικές και άλλες ενέργειες ώστε να προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για τα περιφερειακά αεροδρόμια, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία Οδό (την παραχώρηση της οποίας είχε ακυρώσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, τουλάχιστον στις ανακοινώσεις), τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης καθώς και το Ελληνικό. Μάλιστα “η κυβέρνηση θα βεβαιώσει πως οι εκκρεμείς ρυθμίσεις θα εφαρμοστούν εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος” από τους διαγωνισμούς.

Ειδική αναφορά γίνεται, όπως και στο αρχικό κείμενο των δανειστών, στον καθορισμό συγκεκριμένης ημερομηνίας υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στους διαγωνισμούς του ΟΛΠ και του ΟΛΘ οι οποίες δεν πρέπει να είναι αργότερα από τον Οκτώβριο του 2015, όπως και στην περίπτωση των ΤΡΑΙΝΟΣΕ και εταιρείας τροχαίου υλικού ΟΣΕ (ROSCO), “χωρίς αλλαγές στους αρχικούς όρους των διαγωνισμών”.

Προβλέπεται, επίσης, πως η κυβέρνηση θα προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων, με τους σημερινούς όρους, στον πλειοδότη που έχει ήδη επιλεγεί, δηλαδή το σχήμα υπό την Fraport.

Φόρος πολυτελούς διαβίωσης

Περισσότεροι από 70.000 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες από 2.500 κ.εκ. και άνω θα κληθούν να καταβάλουν αυξημένο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης σε ποσοστό 30% σύμφωνα με την τελευταία πρόταση που απέστειλε η ελληνική κυβέρνηση στους θεσμούς.

Το θέμα αύξησης του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης που έχει καταθέσει στους δανειστές η ελληνική κυβέρνηση είχε τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους θεσμούς από τις 18 Απριλίου μεταξύ των τεχνικών κλιμακίων και των στελεχών της Ελλάδας.

Στόχος του υπουργείου Οικονομικών είναι να εισπραχθούν επιπλέον έσοδα 20 εκατ. ευρώ τα οποία βέβαια θα εισπραχθούν το 2016 καθώς θα αφορούν τη χρήση του 2015.

Να υπενθυμίσουμε πως ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης επιβάλλεται σε ποσοστό 5% του τεκμηρίου διαβίωσης σε αυτοκίνητα με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. έως 2.500 κ.εκ., ενώ στα αυτοκίνητα με πάνω κινητήρες από 2.501 κ.εκ. και άνω επιβάλλεται φόρος με συντελεστή δέκα (10%) τοις εκατό ο οποίος σύμφωνα με τη νέα πρόταση θα ανέλθει στο 13%.

Στα αυτοκίνητα 10ετίας και άνω δεν επιβάλλεται Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης.

Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης από 520 ευρώ και στα σκάφη

Επαναφέρεται ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα σκάφη αναψυχής από 5 μέτρα και άνω ο οποίος θεσπίστηκε το 2011 και κατόπιν αντικαταστάθηκε το 2013 από το Τέλος Πλόων.

Σύμφωνα με την πρόταση που έχει αποσταλεί στους θεσμούς ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης θα επιβάλλεται ακόμη και σε βάρκες με μήκος από 5 μέτρα και άνω και το ποσό που θα πρέπει να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες τους ξεκινά από τα 520 ευρώ επιβεβαιώνοντας στο ρεπορτάζ του Enikonomia στις 30/4/2015!

Ειδικότερα ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα σκάφη το 2011 αφορούσε στο 10% του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για σκάφη αναψυχής με ολικό μήκος από 7 μέτρα και άνω.

H επαναφορά του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης με αυξημένο συντελεστή από το 10% στο 13% θα αποτελέσει μεγάλο πλήγμα στον κλάδο κατασκευής σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα ενώ χιλιάδες ιδιοκτήτες θα σπεύσουν να κάνουν χρήση της φορολογικής «ακινησίας» καταθέτοντας στα κατά τόπους λιμεναρχεία της «Αδειες Πλόων» των σκαφών τους ώστε να γλιτώσουν το χαράτσι.

Συνταξιούχοι- Νέες Συντάξεις

Από την 1η Ιουλίου 2015, οι ελληνικές αρχές θα προχωρήσουν σε μεταρρυθμίσεις που θα φέρουν εξοικονόμηση ¼ – ½ % του ΑΕΠ το 2015 και 1% του ΑΕΠ το 2016 μέσα από την υιοθέτηση της ακόλουθης νομοθεσίας Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να εξοικονομηθούν 2,7 δισ. ευρώ στο παραπάνω χρονικό διάστημα, κάτι που θα σημάνει μειώσεις στις συντάξεις. Συγκεκριμένα, οι αλλαγές που προβλέπονται:

1. Με τη δημιουργία αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση – μαζί με την εισαγωγή προστίμων για όσους επιλέγουν την πρόωρη συνταξιοδότηση- μέσω του σταδιακού περιορισμού των κεκτημένων δικαιωμάτων στα νόμιμα ηλικιακά όρια συνταξιοδότησης, αλλά και των “οδών” πρόωρης συνταξιοδότησης. Αυτός ο περιορισμός θα γίνει μέσω της σταδιακής –μέχρι το 2022- προσαρμογής του ηλικιακού ορίου συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια ή στα 62 χρόνια με 40 χρόνια καταβολής ασφαλιστικών εισφορών και θα αφορά όλους όσους πρόκειται να συνταξιοδοτηθούν (πλην όσων ασκούν βαρέα επαγγέλματα και τις μητέρες με παιδιά με αναπηρία)

* Με την υιοθέτηση νομοθεσίας έτσι ώστε να υπάρξει ετήσιο πρόστιμο 10% (αντί 6% που είναι σήμερα) για όσους συνταξιοδοτούνται πριν από το νόμιμο ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης.

· Με την ενσωμάτωση στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) όλων των επικουρικών ταμείων και την εξασφάλιση του γεγονότος ότι – ξεκινώντας από την 1η Ιανουαρίου 2015- όλα τα ταμεία επικουρικών συντάξεων θα χρηματοδοτούνται μόνο από τις δικές τους εισφορές.

· Με την διασφάλιση καλύτερα στοχευμένων κοινωνικών συντάξεων μέσα από την αύξηση της σύνταξης των ανασφάλιστων.

* Με τη σταδιακή κατάργηση του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΚΑΣ) για όλους τους δικαιούχους μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2019. Αυτό το μέτρο θα πρέπει να νομοθετηθεί άμεσα και να αρχίσει η εφαρμογή στο 20% των δικαιούχων με τις πιο υψηλές αποδοχές το Μάρτιο του 2016. Οι λεπτομέρειες του σχετικού μέτρου θα συμφωνηθούν με τους θεσμούς.

8 Με το “πάγωμα”, σε ονομαστικούς όρους, των μηνιαίων εγγυημένων ανταποδοτικών ορίων συντάξεων μέχρι το 2021.

· Με την παροχή μία βασικής εγγυημένης ανταποδοτικής σύνταξης για όσους συνταξιοδοτηθούν μετά τις 30 Ιουνίου 2015 μόνο εφόσον έχουν συμπληρώσει το νόμιμο κανονικό ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης, δηλαδή τα 67 έτη.

· Με την αύξηση των εισφορών υγείας για τους συνταξιούχους στο 6% από το 4% που είναι σήμερα κατά μέσο όρο και επέκταση αυτής της αύξησης και στις επικουρικές συντάξεις.

·Με την κατάργηση των κρατικά χρηματοδοτούμενων εξαιρέσεων και την εναρμόνιση των κανόνων που διέπουν την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών σε όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία σύμφωνα με το πρότυπο των εισφορών στο ΙΚΑ (από 1η Ιουλίου 2015).

Παραπέρα, για την αποκατάσταση της βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος, οι αρχές θα νομοθετήσουν στις 31 Οκτωβρίου του 2015 μεταρρυθμίσεις που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2016 και θα προβλέπουν:

· Συγκεκριμένο σχεδιασμό και παραμετρικές βελτιώσεις έτσι ώστε να υπάρξει στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών.

·Διεύρυνση και εκσυγχρονισμό της βάσης των εισφορών και των συντάξεων των αυταπασχολουμένων, με βάση το πραγματικό εισόδημά τους, αλλά και τους κανόνες των ελάχιστων απαιτούμενων εισφορών.

·Αναθεώρηση και εξορθολογισμός των διαφορετικών συστημάτων καθορισμού των βασικών συντάξεων, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη να υπάρχουν κίνητρα για την απασχόληση την καταβολή εισφορών.

·Την ύπαρξη βασικών στοιχείων για μία ολοκληρωμένη προσαρμογή των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης, μαζί και μέσω των κανόνων πληρωμής των εισφορών και των παροχών τους.

·Την κατάργηση των κοινωνικών πόρων με τους οποίους χρηματοδοτούνται οι συντάξεις και αντιστάθμιση τους με τη μείωση των επιδομάτων ή την αύξηση των εισφορών σε συγκεκριμένα ταμεία από την 31η Οκτωβρίου 2015.

·Την εναρμόνιση των κανόνων παροχής συντάξεων του ΟΓΑ με εκείνα που ισχύουν στο υπόλοιπο συνταξιοδοτικό σύστημα, εκτός εάν ο ΟΓΑ ενσωματωθεί σε άλλα ασφαλιστικά ταμεία.

* Η διοικητική ενσωμάτωση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα πραγματοποιηθεί μέχρι τέλος του 2017. Το 2015 η διαδικασία αυτή θα ξεκινήσει μέσω της νομοθέτησης της με στόχο την ενσωμάτωση των ασφαλιστικών ταμείων σε μία ενιαία οντότητα μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Θα ενθαρρυνθούν επίσης παραπέρα μειώσεις του λειτουργικού κόστους, αλλά και μία καλύτερη διαχείριση των χρηματοδοτικών πηγών των ταμείων.

ΦΠΑ

Στην πρόταση που απέστειλε η ελληνική κυβέρνηση προς τους δανειστές προβλέπονται αναπροσαρμογές στους συντελεστές του ΦΠΑ με μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών, σταδιακή κατάργηση του καθεστώτος μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά αλλά με ανταποδοτική ενίσχυση για τους οικονομικά ασθενέστερους κατοίκους τους, η αύξηση του συντελεστή φορολογίας των κερδών των επιχειρήσεων καθώς και η διατήρηση του ΕΝΦΙΑ έως και το 2016.

Μεταξύ άλλων η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ έχει ως στόχο την καθαρή αύξηση των εσόδων 1% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση. Ειδικότερα η αύξηση των εσόδων από τον ΦΠΑ προβλέπεται να επιτευχθεί από τα ακόλουθα:

– Τη δημιουργία ενός ενιαίου συντελεστή 23% ο οποίος θα περιλαμβάνει τα εστιατόρια και τις υπηρεσίες τροφοδοσίας.

– Την παραμονή στο 13% των βασικών τροφίμων, της ενέργειας, του νερού και των ξενοδοχείων. Ειδικά για τα ξενοδοχεία, η αύξηση του ΦΠΑ στο 13% από το 6,5% σήμερα θα ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2015.

– Τη μείωση του υπερ-μειωμένου συντελεστή 6,5% στο 6% στον οποίο θα παραμείνουν φάρμακα, βιβλία και θέατρα.

Σε ότι αφορά το καθεστώς του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγίου προτείνεται η σταδιακή κατάργησή του, που θα ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2015 και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2016. Σε πρώτη φάση θα καταργηθεί το καθεστώς αυτό σε νησιά με υψηλά εισοδήματα τα οποία αποτελούν γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, με εξαίρεση τα απομακρυσμένα. Στο τέλος του 2016, οπότε θα έχει ολοκληρωθεί η κατάργηση της εξαίρεσης, θα έχουν ληφθεί ανταποδοτικά μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των ασθενέστερων οικονομικά κατοίκων των περιοχών αυτών.

Οι αλλαγές στον ΦΠΑ θα μπορούν να επανεξετασθούν στο τέλος του 2016. Προυπόθεση είναι οι όποιες απώλειες να καλυφθούν από αύξηση εσόδων απο την πάταξη της φοροδιαφυγής και τη βελτίωση της αποδοτικότητας του φόρου.

 

 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 18.04.2024 04:28