21/10/2018 00:02:49
1.9.2015 / ΠΟΝΤΙΚΙ ART
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1879 στις 27-08-2015

Φόνος στον σταθμό του Μονάχου

Φόνος στον σταθμό του Μονάχου  - Media

Ένας φόνος στον κατάμεστο από Έλληνες μετανάστες σταθμό του Μονάχου, την ημέρα που καταφθάνει ο ανεπανάληπτος Καζαντζίδης για να τραγουδήσει τον καημό της ξενιτιάς, είναι ο μίτος γύρω από τον οποίο εκτυλίσσεται το ελληνικό νουάρ μυθιστόρημα της Πολιτοπούλου, το οποίο, εκτός των άλλων, αναδεικνύει το μεταναστευτικό πρόβλημα μέσα από μια ιστορική ανασκόπηση, όπου παρελθόν και παρόν συνδέονται διαμέσου της διαχρονικής φωνής και επιρροής του Καζαντζίδη.

 
Βασικός ήρωας των νουάρ αστυνομικών περιπετειών της Πολιτοπούλου είναι ένας απόφοιτος του Πολυτεχνείου (αρχιτέκτονας), ο οποίος σκέφτεται σκιτσάροντας! Μας είναι ήδη γνώριμος από τις ιστορίες «Η μνήμη της Πολαρόιντ» και «Ο κύριος Μάριος μετάνιωσε αργά». Βασικό μοτίβο της συγγραφέως είναι ο τόπος του εγκλήματος – η ανθρωπογεωγραφία του και οι πολιτισμικές του ιδιαιτερότητες –, όπως και η καταβύθιση και ταυτόχρονη ανάδειξη του παρόντος χρόνου μέσω του παρελθόντος. Η σύγχρονη ελληνική ιστορία παίζει έναν ιδιαίτερο ρόλο στην ατμόσφαιρα των υποθέσεων. Η προσωπικότητα του Παύλου Γ. είναι έξυπνα υφασμένη: «πατάει» πάνω στην παραδοσιακή καλλιτεχνική κλίση των απόφοιτων της Αρχιτεκτονικής – με την «αναρχοαυτόνομη» παράδοση αυτής της σχολής. Αυτός ο προικισμένος χαρακτήρας εργαζόταν αρχικά ως σκιτσογράφος της Αστυνομίας – ο πατέρας του υπήρξε αξιωματικός στην εγκληματολογική υπηρεσία –, ενώ στις τελευταίες υποθέσεις μετέχει ως ειδικός σύμβουλος. Πρόκειται για έναν ιδιότυπο ντετέκτιβ, προσαρμοσμένο με φυσικότητα στην ελληνική εγκληματολογική πραγματικότητα. 
 
Η τελευταία υπόθεση του ερευνητή Παύλου Γ. τοποθετείται γεωγραφικά ανάμεσα στη Νάουσα και τον σταθμό του Μονάχου, την εποχή που έφταναν εκεί πλήθη Ελλήνων μεταναστών, τα πάθη των οποίων τραγούδησε ο ανεπανάληπτος Στέλιος Καζαντζίδης. Το προς εξιχνίαση έγκλημα συνέβη στο παρελθόν και ζωντανεύει εκ νέου ως μια ανεξιχνίαστη υπόθεση της τρέχουσας επικαιρότητας. Ταυτόχρονα, παρακολουθούμε την εξιχνίαση μιας σύγχρονης υπόθεσης με πρωταγωνιστές αλλοδαπούς μετανάστες στη χώρα μας. Κοινός κρίκος σύνδεσης των δυο ανεξάρτητων υποθέσεων, οι διαχρονικές στερεότυπες προκαταλήψεις εναντίον των πάσης εποχής και εθνικότητας μεταναστών, επενδεδυμένος με ένα ανθρωπιστικό ενδιαφέρον. 
 
Ο ερευνητής μας, έχοντας κληρονομήσει έναν φάκελο με ανεξιχνίαστες υποθέσεις του μακαρίτη πατέρα του, έλκεται από μία, στην οποία ο αστυνόμος Γεωργούλας εμπλεκόταν συναισθηματικά (πράγμα που κινεί το ενδιαφέρον και του υιού Γεωργούλα). Η ιστορία ξεκινά το 1965, με τον ανεξιχνίαστο φόνο ενός Έλληνα μετανάστη στον σταθμό του Μονάχου, την ημέρα που έφτανε εκεί ο Στέλιος Καζαντζίδης προκειμένου να δώσει μια σειρά συναυλιών. Στον γεμάτο από ενθουσιασμένους Έλληνες μετανάστες σταθμό του Μονάχου βρίσκεται δολοφονημένος ο Στρατής Κοκκινίδης. Τότε, ο αστυνόμος Γεωργούλας φθάνει στη Γερμανία από την Αθήνα προκειμένου να συμμετάσχει στις έρευνες των γερμανικών αρχών σχετικά με τον φόνο του μετανάστη. Το νήμα αυτής της ιστορίας φτάνει ώς τη σύγχρονη Νάουσα, πόλη των λαναράδων, μέσα από μια σειρά ιστορικών διαδρομών από το παρελθόν στο παρόν και τούμπαλιν. 
 
Η Πολιτοπούλου εκμεταλλεύεται όλη αυτή την ιστορική περίοδο επαναφέροντας στην επικαιρότητα μέσα από τις ιδιωτικές ζωές και ιστορίες των ηρώων της ένα ολόκληρο κομμάτι της σύγχρονης ιστορίας μας, ενώ ταυτόχρονα θέτει το ζήτημα της μετανάστευσης ως ένα διαχρονικό ανθρωπιστικό πρόβλημα. 
Ευχάριστη ιδιαιτερότητα του αναγνώσματος είναι η εμπλοκή στην υπόθεση του Στέλιου Καζαντζίδη, ενός εμβληματικού τραγουδιστή με έντονη μυθιστορηματική υπόσταση και τεράστια επιρροή στις ζωές των Ελλήνων μεταναστών, ο οποίος προβάλλεται (ορθώς!) ως ένα αυθεντικό λαϊκό σύμβολο που εξέφρασε με συντριπτική επιτυχία τη λαϊκή ψυχή και απολαμβάνει δικαιότατα την αμέριστη και διαχρονική λαϊκή λατρεία. 

Μαρλένα Πολιτοπούλου

Η Πηνελόπη των τρένων

Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Σελ.: 422

 
 
Ξενοφών Μπρουντζάκης

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.