Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Έχει επανειλημμένως αναλυθεί η εγγενής σχέση καπιταλιστικού συστήματος και οικονομικής κρίσης, σε σημείο που είτε να θεωρείται πως η κρίση αποτελεί εγγενή αδυναμία του συστήματος, αλλά και είτε ζωτικό χαρακτηριστικό του, που το βοηθάει να διορθώνει τα κατά καιρούς αδιέξοδα στα οποία περιπίπτει.
Έχει επανειλημμένως αναλυθεί η εγγενής σχέση καπιταλιστικού συστήματος και οικονομικής κρίσης, σε σημείο που είτε να θεωρείται πως η κρίση αποτελεί εγγενή αδυναμία του συστήματος, αλλά και είτε ζωτικό χαρακτηριστικό του, που το βοηθάει να διορθώνει τα κατά καιρούς αδιέξοδα στα οποία περιπίπτει.
Οι οικονομικές κρίσεις της Δύσεως, από τον 19ο αιώνα και εξής, έδειξαν πως οι καπιταλιστικές κοινωνίες διέρχονται, ανά δεκαετία περίπου, κύκλων κρίσεων και ακμών, από οικονομικής απόψεως. Έτσι εξελίσσεται σε αυτές η Ιστορία, αν μάλιστα κοιτάξουμε πίσω μας, διαπιστώνουμε πρόοδο σε όλους τους στόχους που έθεσε η νεωτερικότητα. Δεν χωρεί επίσης αμφιβολία ότι οι χώρες που επέλεξαν άλλους τρόπους ανάπτυξής τους, απέτυχαν, ίσως κυρίως γιατί και αυτές είχαν θέσει ως στόχους τους ίδιους με αυτούς της νεωτερικής φιλοσοφικής πρότασης και η μέθοδός τους αντίβαινε εμφανώς προς αυτούς.
Εν συντομία και αφαιρετικώς, οι λόγοι κρίσεων εντοπίζονταν κυρίως στην υπερσυσσώρευση κεφαλαίων, προερχόμενων από άλογη απληστία, αλλά και αυτή επίσης προερχόμενη από τη νεωτερική επιταγή περί του «εδώ και τώρα». Όλο το χρηματοπιστωτικό σύστημα δούλευε για τον προσπορισμό άμεσων οικονομικών ωφελημάτων. Τα golden boys λάμβαναν υπέρογκες αμοιβές γι’ αυτό, αλλά και τα ίδια τα κράτη έθεταν αυτόν τον στόχο οδηγό της οικονομικής τους πολιτικής.
Το αποτέλεσμα ήταν το παλαιό καπιταλιστικό σύστημα που ξέραμε να αποπροσανατολιστεί πλήρως του παραγωγικού φιλελευθερισμού που το επινόησε. Η δημιουργία μιας παγκόσμιας «φούσκας», ενός «παγκόσμιου μινώταυρου» , όπως θα έλεγε ο Βαρουφάκης, δεν άργησε να επικρατήσει. Ο αποπροσανατολισμός όμως της παγκόσμιας οικονομίας δεν σταματά σε αυτό το πλέγμα αλληλεξαρτήσεων, που στο κάτω-κάτω μπορούσε να οδηγήσει σε μια παγκόσμια συνεργασία, μέσω επινοήσεως νέων θεσμών και νέων «κοινωνικών συμβολαίων». Το χρέος όλων προς όλους και η ανεξαρτησία του χρηματοπιστωτικού συστήματος από τις αιρετές πολιτικές ηγεσίες, οδήγησε προς νέου τύπου οικονομικές κρίσεις, που δεν έχουν καμία σχέση με τις οικονομικές περιοδικές οικονομικές κρίσεις των καπιταλιστικών κοινωνιών που γνωρίζαμε. Διάφορα πολιτικώς ανέλεγκτα funds και ιδιώτες επενδυτές, ελέγχουν με τις κρίσεις αυτές το ίδιο το μέλλον των κρατών. Αυτή τη φορά, υπό τύπον επιβολής κατανομής εργασιών και παραγωγικών δραστηριοτήτων προς ίδιον όφελος, αναβιώνουν παλαιότερες εξουσιαστικές επιδιώξεις, που αιματοκύλησαν την Ευρώπη δύο φορές κατά τη διάρκεια του ΧΧου αιώνα. Ιδού η νέα φεουδαρχία.
Χρειάζεται ένα παγκόσμιο «μνημόνιο», στο πλαίσιο μια θεσμικής υποστήριξης του παλαιού φιλελευθερισμού, όπου το κέρδος και ο πλούτος παραγόταν μέσω της παραγωγής αγαθών με αξία χρήσης, με τρόπο λελογισμένο και έλεγχο της υπερσυσσώρευσης κεφαλαίων. Με σεβασμό των στόχων της «Ευρώπης 2020» περί κοινωνικής και εδαφικής συνοχής[i]. Γιατί τέτοιου είδους προτάσεις στην Ευρώπη υπάρχουν, αλλά δυστυχώς παραμένουν ανεφάρμοστες[ii].
Η Ελλάδα βιώνει προσπάθεια να της επιβληθεί ειδικός οικονομικο-κοινωνικός ρόλος στα πλαίσια της κυριαρχίας επί αυτής αλλότριων συμφερόντων. Με την αποστέρηση βεβαίως από αυτήν κάθε οικονομικής αυτονομίας. Αυτό υλοποιείται στις μέρες μας. Το ζήτημα που τίθεται είναι αν θα μπορέσουμε να αναπτυχθούμε πραγματικά, με δεδομένες αυτές τις έξωθεν επιδιώξεις των ισχυροτέρων. Αν το ευρωπαϊκό ιερατείο δηλαδή, που καταδήλως προς άλλα στοχεύει[iii], θα μας το επιτρέψει. Έστω και μερικώς, όπως το επετύγχαναν δηλαδή οι μέχρι το -80 πολιτικές ηγεσίες της χώρας μας. Βεβαίως και αν οι πολιτικές μας ηγεσίες μπορούν να κατανοήσουν και να προωθήσουν μια πραγματική ανάπτυξη της χώρας και όχι μια συνέχιση της καταστροφικής της πορείας από τη δεκαετία του -80 και εξής. Από τότε δηλαδή που μεθοδικά και αποτελεσματικά διαλύθηκε ο παραγωγικός ιστός της.
Χρειάζεται «μνημόνιο», διεθνές μνημόνιο, αλλά σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα μόνο έτσι μπορεί να επιβιώσει αξιοπρεπώς – αφήνω τις ουτοπίες περί απόλυτης χειραφέτησής της. Η μέριμνά μας πρέπει να είναι η επαναδημιουργία παραγωγικού ιστού. Με μια πραγματική ανάπτυξη των Περιφερειών της χώρας. Η χώρα οφείλει να στηριχτεί μάλιστα σε αυτήν, θεωρώντας το ζήτημα αυτό ως κύρια προτεραιότητά της. Βεβαίως και με τη διάλυση ορισμένων μύθων, που μας καταδυναστεύουν, με τα ένθεν κακείθεν παραπλανητικά συνθήματα :
Οφείλουμε επειγόντως ως χώρα να δούμε τα πράγματα κατάματα, με γνώση, με ψυχραιμία και απέχοντας από συνθήματα κενού περιεχομένου. Με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητάς μας. Η οποία παραγωγικότητα δεν περιορίζεται σε οικονομικούς δείκτες.
* Ο Νικήτας Χιωτίνης είναι Δρ Αρχιτέκτων, MSC Φιλοσοφίας Πολιτισμού, Καθηγητής ΤΕΙ
[i] Κυβελου Στ. «Από τη χωροταξία στη χωροδιαχείριση: η έννοια του στρατηγικού χωρικού σχεδιασμού και της εδαφικής συνοχής στην Ευρώπη», εκδ. Κριτική, Αθήνα 2010
[iii] ΧιωτίνηςΝικ. «Η ανομολόγητη διακύβευση και η μυστική πολιτική», ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ, https://www.topontiki.gr/article/131001/i-anomologiti-diakyveysi-kai-i-mystiki-politiki
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.