Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Η πεισµατική άρνηση του Ισµαήλ πασά να σεβαστεί τις προβλεπόµενες µεταρρυθµίσεις που προέβλεπε το Χάτι Χουµαγιούν είχε σαν αποτέλεσµα να αρχίσουν οι ζυµώσεις που θα έφταναν ως την απαρχή της Κρητικής Επανάστασης.
Η πεισµατική άρνηση του Ισµαήλ πασά να σεβαστεί τις προβλεπόµενες µεταρρυθµίσεις που προέβλεπε το Χάτι Χουµαγιούν είχε σαν αποτέλεσµα να αρχίσουν οι ζυµώσεις που θα έφταναν ως την απαρχή της Κρητικής Επανάστασης.
Το διάταγμα Χάτι Χουμαγιούν
Ακολουθώντας το Χάτι Σερίφ (Ηatt-i Serif) του 1839, το δεύτερο µεγίστης σηµασίας διάταγµα που προωθούσε γενναίες µεταρρυθµίσεις, το Χάτι Χουµαγιούν (Ηatti Ηumayun), εκδόθηκε σε µια περίοδο µεγάλης κρίσης, στις 16 Φεβρουαρίου 1856. Η έκδοσή του, ενάµιση µόλις µήνα πριν υπογραφεί στο Παρίσι η συνθήκη ειρήνης που τερµάτιζε τον Κριµαϊκό Πόλεµο, δεν πρέπει να θεωρηθεί τυχαία. Εκπρόσωποι των Μεγάλων Δυνάµεων της εποχής (της Μεγάλης Βρετανίας και της Γαλλίας) άσκησαν αφόρητες πιέσεις στην Πύλη ώστε οι µεταρρυθµίσεις που θα προωθούσε το Χάτι Χουµαγιούν να είναι τολµηρές και ουσιαστικές· και κυρίως να εφαρµοστούν. Υπό αυτή την πίεση, το διάταγµα που εξέδωσε η Πύλη προσδιόριζε τα επιπλέον µέτρα που έπρεπε να ληφθούν ως συµπλήρωµα των µεταρρυθµιστικών αρχών του διατάγµατος του 1839. Το νέο κείµενο λοιπόν µιλούσε απερίφραστα για κοινότητα «πεπολιτισµένων εθνών», έθετε ζητήµατα «προόδου», έκανε λόγο για «φώτα πολιτισµού», πράγµατα όχι και τόσο φιλικά στην κατά τον ΣΚΑΪ φιλελεύθερη Πύλη. Το νέο διάταγµα έδινε επίσης πολύ µεγάλη σηµασία στην ισότητα των υπηκόων της Αυτοκρατορίας, σε θέµατα δίκαιης φορολογίας, στην απρόσκοπτη συµµετοχή σε υπαλληλικές θέσεις όλων των πολιτών όλων των εθνοτήτων δίχως να γίνονται διακρίσεις. Το αυτό θα ίσχυε και για τις διοικητικές και δικαστικές θέσεις. Η στρατιωτική θητεία δεν θα ήταν αποκλειστικό προνόµιο των µουσουλµάνων. Οι µεταρρυθµίσεις του Χάτι Χουµαγιούν προέβλεπαν επίσης τη νοµιµότητα των µιλέτ (millet) και των πολιτικών και θρησκευτικών οργανώσεων που δεν ήταν µουσουλµανικές, προβλέποντας µάλιστα τη συµµετοχή περισσότερων λαϊκών στη λήψη των αποφάσεων. Το σύστηµα φορολογίας προέβλεπε µε τη σειρά του την άµεση είσπραξη των φόρων. Ακόµα επιβαλλόταν η κωδικοποίηση του ποινικού και εµπορικού δικαίου και η ίδρυση τραπεζών. Τέλος, αποκτούσαν οι αλλοδαποί τη δυνατότητα να κατέχουν ακίνητη περιουσία εντός της Αυτοκρατορίας και δόθηκαν διευκολύνσεις για την εισαγωγή ευρωπαϊκών κεφαλαίων. Στο επίπεδο της λειτουργίας της δικαιοσύνης επιτρεπόταν η ίδρυση µεικτών δικαστηρίων, τα οποία θα αντιµετώπιζαν ποινικές υποθέσεις που θα είχαν ως αντίδικους µουσουλµάνους και χριστιανούς.
Οι αφορμές της επανάστασης
Παρά τις εντυπωσιακές µεταρρυθµίσεις που προέβλεπε το Χάτι Χουµαγιούν η καθηµερινότητα των χριστιανών της Κρήτης δεν βελτιώθηκε στο παραµικρό. Καµία αλλαγή δεν έφτασε ως τις όµορφες και κυµατιστές ακτές του νησιού. Παρά την ένοπλη διαµαρτυρία των Κρητικών το 1858, οι διατάξεις του φιρµανιού ουδέποτε εφαρµόστηκαν. Αντίθετα στα ζητήµατα της φορολόγησης, αντί να έρθουν ελαφρύνσεις και διευκολύνσεις, τα πράγµατα χειροτέρεψαν, µε αποτέλεσµα η φορολογία να γίνει δυσβάστακτη. Μάλιστα, τα πράγµατα επιδεινώθηκαν το 1863, όταν για δεύτερη φορά ανέλαβε καθήκοντα γενικού διοικητή στο νησί ο Ισµαήλ πασάς. Πρέπει να σηµειωθεί εδώ, ότι το αίσθηµα αδικίας στους Κρητικούς αυτή την περίοδο δοκιµάστηκε άγρια, µιας και οι φυλακίσεις, οι καταδιώξεις και οι φόνοι για ασήµαντες αφορµές ήταν καθηµερινό φαινόµενο. Πολλές φορές αυτές οι αδικοπραγίες σε βάρος των χριστιανών είχαν σαν αφορµή… ανύπαρκτες αιτίες. Εκτός αυτού δε, ο Ισµαήλ κατάφερε να πλήξει ένα σοβαρότατο προνόµιο των Κρητικών, το να οπλοφορούν, προνόµιο που προβλεπόταν επίσηµα από το διάταγµα, µιας και αποτελούσε µια βασική διάταξη του φιρµανιού. Επίσης κατάφερε στις δηµογεροντίες να τοποθετηθούν άνθρωποι της δικής του εµπιστοσύνης. Τέλος, έβαλε σε εφαρµογή το «διαίρει και βασίλευε» µεροληπτώντας σκανδαλωδώς υπέρ των Σφακιανών, µε απώτερο σκοπό να διαιρέσει τις τάξεις των χριστιανών σε περίπτωση που θελήσουν να κινηθούν εναντίον του. Το κλίµα για µια έντονη αντίδραση πυροδότησε και η προσάρτηση των νησιών του Ιονίου στην Ελλάδα το 1864. (Αυτός είναι και ο λόγος που η σηµαία της ανεξαρτησίας της Κρήτης συνδυάζεται από τη Vodafone µε το πακέτο διακοπών στη Ζάκυνθο στο επίµαχο διαφηµιστικό σποτ για το οποίο γράψαµε αναλυτικά σε προηγούµενο φύλλο). Το όραµα της Ενώσεως µε την Ελλάδα ξαναζωντάνεψε και όλοι πίστευαν πως η ευλογηµένη και πολυπόθητη αυτή στιγµή δεν θα αργούσε.
Έτσι το φθινόπωρο του 1864 µαζεύτηκαν ορισµένοι πρόκριτοι, οι οποίοι αποφάσισαν να συντάξουν αναφορά προς τον Σουλτάνο. Το αίτηµά τους ήταν να εφαρµοστούν επιτέλους τα προνόµια του διατάγµατος του 1858. Η πλέον πιθανή εκδοχή είναι η σχετική αναφορά να µην έφτασε ποτέ στο Σουλτάνο, µιας και η αποστολή της είχε ανατεθεί στον Ισμαήλ πασά, που ήταν αυτός που καταστρατηγούσε τις συμφωνημένες διατάξεις. Η κατάσταση στην Κρήτη γινόταν έκρυθμη, γι’ αυτό και οργάνωσαν μια αποστολή αντιπροσώπων στην Αθήνα, η οποία συναντήθηκε με τον υπουργό των Εσωτερικών Αλέξανδρο Κουμουνδούρο της τότε κυβέρνησης του Κωνσταντίνου Κανάρη προκειμένου να εκθέσουν τα προβλήματά τους και να ζητήσουν συμβουλές, αλλά επιπλέον και να βολιδοσκοπήσουν τις δυνατότητες της ελληνικής κυβέρνησης να συνδράμει μια ενδεχόμενη επανάσταση. Η συμβουλή του Κουμουνδούρου ήταν να ξεγράψουν την ιδέα να επαναστατήσουν, γιατί οι περιστάσεις δεν ήταν ευνοϊκές και ένα παρόμοιο ενδεχόμενο θα είχε καταστρεπτικές συνέπειες για την Κρήτη. Αυτά έλαβαν χώρα στα τέλη του Νοεμβρίου του 1864. Ωστόσο οι εξελίξεις στο νησί κάθε άλλο παρά δικαίωναν την άποψη του Κουμουνδούρου. Στην ανατολική Κρήτη, με αφορμή το μοναστηριακό ζήτημα, προκλήθηκε νέο κύμα δυσαρέσκειας απέναντι στο πρόσωπο του Ισμαήλ πασά και στον τρόπο διοίκησής του. Το μοναστηριακό ζήτημα είχε σαν αποτέλεσμα να χωριστούν οι χριστιανοί σε δύο παρατάξεις. Το θέμα αφορούσε τη διαχείριση των τεράστιων ποσών που κέρδιζαν οι μονές. Στην πρώτη παράταξη πρωτοπόροι ήταν οι μητροπολίτες, οι επίσκοποι και φυσικά οι ηγούμενοι των μονών της ανατολικής Κρήτης. Μαζί τους συντάσσονταν και η δημογεροντία Ηρακλείου. Αυτοί απαιτούσαν να έχουν την αποκλειστική διαχείριση των μοναστηριακών εσόδων. Η άλλη παράταξη συγκέντρωνε τα προοδευτικά στοιχεία της περιοχής μαζί με προύχοντες και καπεταναίους που έθεταν επί τάπητος το ζήτημα συμμετοχής τους στην εποπτεία της διαχείρισης. Επίσης συμμετείχαν και αντιπρόσωποι του λαού, οι οποίοι απαιτούσαν μέρος των χρημάτων να χρησιμοποιηθούν για την ανέγερση και λειτουργία σχολείων. Η διαμάχη αυτή σοβούσε έναν χρόνο και λύθηκε με την παρέμβαση του Ισμαήλ υπέρ των μητροπολιτών – φυσικά – και είχε επιπλέον και σαν αποτέλεσμα να εκδιωχθούν αρκετοί εκπρόσωποι των επαρχιών. Φυσικά, αυτή η πολιτική που ασκούσε ο Ισμαήλ υποδαύλιζε τη λαϊκή δυσαρέσκεια, κυρίως στις ανατολικές επαρχίες του νησιού, οι οποίες δεν έβλεπαν την ώρα να ξεσηκωθούν. Υποκινητής αυτής της υπό διαμόρφωση εξέγερσης ήταν ο Ιωάννης Μιτσοτάκης, ο οποίος ήταν υποπρόξενος της Ρωσίας στο Ηράκλειο. Με την αμέριστη βοήθειά του οργανώθηκε Μυστική Εταιρεία, η οποία ανέλαβε να έλθει σε επαφή με εξόριστους στην Αθήνα Κρητικούς προκειμένου να οργανώσουν την εξέγερση. Πριν από όλα, όμως, έπρεπε να συνεννοηθούν και με τα άλλα τμήματα του κρητικού λαού, κυρίως δε με τις δυτικές επαρχίες. Έτσι, στις αρχές του 1866 πραγματοποιήθηκαν επαφές ανάμεσα στο ανατολικό και το δυτικό τμήμα του νησιού. Ύστερα από μια σειρά διαβουλεύσεων, η ιδέα μιας εξέγερσης βρήκε στη συντριπτική πλειονότητα των αντιπροσώπων μεγάλη απήχηση, αν εξαιρέσουμε τους Σφακιανούς, που αρχικά δεν έδειχναν διατεθειμένοι να λάβουν μέρος σε αυτή τη διαδικασία. Έτσι στις 6 Απριλίου του 1866 καμιά τριανταριά πρόκριτοι από τις δυτικές επαρχίες μαζεύτηκαν στον Ομαλό προκειμένου να αποστείλουν εκ νέου αναφορά στον Σουλτάνο. Ωστόσο, οι εργασίες στον Ομαλό αναβλήθηκαν εν αναμονή των αντιπροσώπων και των άλλων επαρχιών. Τελικά όλοι μαζί κατάφεραν να συγκεντρωθούν εκ νέου σε μια περιοχή έξω από τα Χανιά. Μαζί τους συγκεντρώθηκε και ένα πλήθος λαού που αριθμούσε περίπου 4.000 ψυχές. Ο Ισμαήλ, παρά τον ειρηνικό χαρακτήρα της συγκέντρωσης, προσπάθησε να τους διαλύσει, πράγμα που βρήκε τη σθεναρή αντίσταση της Επιτροπής. Μάλιστα αντέταξαν ότι δεν πρόκειται να διαλυθούν πριν καταφθάσουν στο σημείο και οι απεσταλμένοι της «Ρεθύμνης και του Ηρακλείου» προκειμένου να συνταχθεί και να αποσταλεί «γενική αναφορά της πατρίδος μας» στην Πύλη. Στις 5 Μαΐου του ιδίου μήνα από τη θέση «Τζουμπανά» δήλωσαν ξεκάθαρα στον Ισμαήλ τη θέλησή τους να συνέλθουν άοπλοι προκειμένου να προωθήσουν το διάβημά τους, έτσι ώστε να μην θεωρηθεί ότι συνέρχονται με σκοπό την ανταρσία. Αυτές υπήρξαν σε γενικές γραμμές οι προετοιμασίες που οδήγησαν στο να κηρυχτεί η Κρητική Επανάσταση του 1866-1869.
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.