16/11/2018 04:16:29
6.10.2015 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1884 στις 30-09-2015

Νέες εκδόσεις

Σε πλειστηριασμό τα βιβλία της «Εστίας» για να πληρωθούν οι εργαζόμενοι - Media
 
Νέες εκδόσεις...
 
Τζακ Κέρουακ
Ρεμπό και 18 Χάικου
Μετάφραση: Γιάννης Λειβαδάς 
Εκδόσεις: Κουκούτσι
Σελ.: 58
Η ποιητική σύνθεση «Ρεμπό», εκτός από αφιέρωμα στον σπουδαίο Γάλλο ποιητή, ήταν, από πλευράς του Αμερικανού συγγραφέα, μια ομολογία συνταύτισης μαζί του. Η εκπληκτική, εσκεμμένη αγαρμποσύνη σε συνδυασμό με την απονενοημένη κατακλείδα του ποιήματος το κατέστησε χαρακτηριστικό της ανέλιξης του αμερικανικού μεταμοντερνισμού. Από την άλλη, τα 18 Χάικου είναι ορισμένα από τα καλύτερα και πιο αντιπροσωπευτικά που έγραψε ο Kέρουακ. Επαμφοτερίζων μεταξύ Βουδισμού και Καθολικισμού, ακόμη και σε επίπεδο ποιητικής, ο Κέρουακ ήταν εκείνος που, σε μεγάλο βαθμό, δημιούργησε αυτό που σήμερα ονομάζουμε «δυτικό» χάικου.
 
Γκάσπαρα Στάμπα
Το σώμα μου όλο ή φωτιά ή πέτρα – ανθολογία ποιημάτων 
(δίγλωσση έκδοση) 
Μετάφραση - εισαγωγή: Άννα Γρίβα 
Επίμετρο: Μάρκος Δενδρινός 
Εκδόσεις: Κουκούτσι
Σελ.: 128 
Η Gaspara Stampa (1523-1554) θεωρείται από πολλούς κριτικούς της λογοτεχνίας όχι μόνο η κορυφαία ποιήτρια της ιταλικής Αναγέννησης αλλά και μία από τις μεγαλύτερες Ιταλίδες ποιήτριες όλων των εποχών. Οι Gaspara Stampa, Veronica Gambara και Vittoria Colonna αποτελούν το κλασικό τρίπτυχο της γυναικείας αναγεννησιακής ποίησης στην Ιταλία. Κι όμως, η Gaspara ξεπερνά τις άλλες δύο σε ποιητική τόλμη και πρωτοτυπία, ενώ συγχρόνως υπήρξε μια από τις πιο αντισυμβατικές γυναίκες της εποχής της. Τα ποιήματά της ξεκινούν με την είσοδο της ποιήτριας στη φωτιά τού έρωτα, ακολουθούν οι περιπέτειες και τα βάσανα, για να φτάσει η λύτρωση, με τον ιδιότυπο τρόπο που εμφανίζεται στα τελευταία ποιήματα, ως ένα πέρασμα από την αδυναμία της σάρκας στην τελική νίκη της ύπαρξης και την είσοδό της σε μια ανώτερη κατάσταση. 
Μια αλληγορία – ίσως – για τον μακρύ και επίπονο αγώνα του ανθρώπου να βρει την αλήθεια μέσα από τον Έρωτα, έτσι όπως αυτός αναφάνηκε ως κοσμογονική δύναμη στον Εμπεδοκλή, ένθεη μανία στον Πλάτωνα και λύτρωση στους Γνωστικούς.
 
Βασίλης Ζηλάκος
Ο πρίγκιπας  και το πουλί τ’ αηδιόνι
Εκδόσεις: Κουκούτσι 
Σελ.: 56
Ένα παραμύθι-αλληγορία για τη νεοελληνική κατάρρευση, το οποίο ο συγγραφέας του αφιερώνει στη μνήμη τού αυτοκράτορα της Νίκαιας Ιωάννη Δούκα Βατάτζη. Σε εκείνον δηλαδή που με το ηθικό του ανάστημα ανασύνταξε τις δυνάμεις της βυζαντινής αυτοκρατορίας και δημιούργησε τους όρους και τις συνθήκες για την ανακατάληψη της Βασιλεύουσας από τους Λατίνους το 1261, εφτά χρόνια μετά τον θάνατό του. 
 
Έλσα Κορνέτη
Ημερολόγιο φιλοσοφικής ήττας
Εκδόσεις: Κουκούτσι 
Σελ.: 136
Ζούμε σε μια εποχή όπου κανένας δεν δίνει σε τίποτα προσοχή παραπάνω από πέντε λεπτά. Κυρίως, κανείς δεν κοιτάζει τον διπλανό του! Κοιτάζει όμως διαρκώς την οθόνη του κινητού του. Είναι μια εποχή αναίτιας αντιπαραγωγικής ανυπομονησίας. Μια πολυδιασπαστική εποχή, ένας φακός χωρίς focus. Αυτή ήταν η αρχική σκέψη που οδήγησε στη σύνθεση ενός βιβλίου με φιλοσοφικά ποιητικά μηνύματα δευτερολέπτων. Το «Ημερολόγιο φιλοσοφικής ήττας» με εξακόσιες σύντομες δραστικές σκέψεις σαν ριπές πολυβόλου, πυροδοτεί αφορισμούς για τον άνθρωπο, τη φύση, τη ζωή, την τέχνη, την τεχνολογία, συγκροτώντας ένα βιβλίο αποτελεσματικής συγκόλλησης ηττημένων από τη ζωώδη δύναμη της ύπαρξης, φιλοσοφικών θραυσμάτων που συνθέτουν την υπεράσπισή της μέσα από την υπεράσπιση κάθε μελλοντικής ποίησης. Ένα παζλ ανατρεπτικών σκέψεων, πειραγμένων ποιητικών εικόνων και αναποδογυρισμένων αποφθεγμάτων συνθέτει ένα μωσαϊκό αναρχικών ψηφίδων, ένα υφαντό με ατέρμονες κυκλοθυμικές κλωστές που ακολουθώντας την πολυπλοκότητα απλοϊκών διαδρομών υφαίνουν την ήττα της φιλοσοφίας μέσα από τη νίκη της ζωής, ήττα που συχνά ανοίγει νέους δρόμους και νίκες αλλά και… τυφλά αδιέξοδα.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.