19/09/2018 09:17:55
27.9.2009

Η οικονομία λίγο πριν από την καταστροφή:Ο Σκαραμαγκάς κλείνει, ο Αγούδημος βουλιάζει και 5 ασφαλιστικές βάρεσαν κανόνι

Εικόνα παρακμής και σήψης παρουσιάζει η ελληνική οικονομία λίγες μόνο ημέρες πριν από την προσφυγή στις κάλπες με προφανές πλέον διακύβευμα τη διάσωσή της από την πλήρη καταστροφή. Μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες:

Πάνω από ένα εκατομμύριο ασφαλισμένοι και 1.000 εργαζόμενοι έμειναν στον αέρα, αφού μπήκαν ταυτόχρονα λουκέτα σε πέντε ασφαλιστικές εταιρείες για πρώτη φορά στην ιστορία της εγχώριας αγοράς.

Πάνω από 1.400 εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά βουλιάζουν άμεσα στην ανεργία μετά την απόφαση της ιδιοκτησίας να καταγγείλει τη σύμβαση για την κατασκευή υποβρυχίων και να προσφύγει στη διαιτησία λόγω καθυστερημένων πληρωμών εκ μέρους του ελληνικού Δημοσίου άνω των 520 εκατ. ευρώ.

Οι οικογένειες 800 ναυτικών και υπαλλήλων της G.A. Ferries βρέθηκαν στον δρόμο και πέντε τουλάχιστον νησιά της χώρας (Φολέγανδρος, Λειψοί, Σύμη, Σίκινος και Κάρπαθος) έχουν πλήρως αποκοπεί από την Ελλάδα καθώς ο Γεράσιμος Αγούδημος γνωστοποίησε ότι λόγω οφειλών του υπ. Ναυτιλίας προς την εταιρεία του έδεσε όλα τα πλοία του.

 

Εγγυητική επιστολή

Πιο συγκεκριμένα την αναστολή άδειας λειτουργίας για τις Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ και Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, τις General Union και General Trust, εταιρείες συμφερόντων Π. Ψωμιάδη, καθώς και για την ασφαλιστική Σκούρτης, αποφάσισε το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης (ΕΠΕΙΑ) αφού, σύμφωνα με την απόφαση, οι εταιρείες αδυνατούσαν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους έναντι των ασφαλισμένων, αλλά και των εργαζομένων τους.

Επίσης, αντί να κατατεθούν τα οφειλόμενα ποσά στους συγκεκριμένους λογαριασμούς, στις 16 και στις 18 Σεπτεμβρίου 2009 εμφανίστηκε στην ΕΠΕΙΑ ο Παύλος Ψωμιάδης (πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ασπίς Πρόνοια) και προς κάλυψη των απαιτούμενων ποσών των τεσσάρων πρώτων εκ των προαναφερόμενων εταιρειών κατέθεσε εγγυητική επιστολή ύψους 550 εκατ. ευρώ της τράπεζας HSBC, η οποία έπειτα από έλεγχο της Τραπέζης της Ελλάδος αποδείχθηκε ότι δεν είναι γνήσια.

Το γεγονός αυτό – όπως επισημαίνει η ΕΠΕΙΑ – της γνωστοποίησε η ΤτΕ με σχετικό έγγραφό της (αρ. πρ.: ΙΔ/27 της 18.09.09) υποδεικνύοντας ταυτόχρονα και την άμεση ενημέρωση των Εισαγγελικών Αρχών, ενημέρωση στην οποία η ΕΠΕΙΑ έχει ήδη προβεί από 18.09.09.

Η ανάκληση αδείας της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ εκτιμάται ότι συμπαρασύρει και τη θυγατρική της Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, ενώ αντίθετα κανονικά συνεχίζει μέχρι στιγμής τη λειτουργία του ο όμιλος Commercial Value, o οποίος περιλαμβάνει και τις Aspis Holding και Protοn Aσφαλιστική, επίσης συμφερόντων Π. Ψωμιάδη.

Όπως σημειώνει η ΕΠΕΙΑ:

1. Για τον Κλάδο Αυτοκινήτων κάλυψη θα παρέχει το επικουρικό κεφάλαιο για 30 ημέρες, έτσι όπως προβλέπεται από τον νόμο.

2. Για τον Κλάδο Ζωής, με βάση πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση, ορίζεται από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Επόπτης Χαρτοφυλακίων Ζωής, ο οποίος αναλαμβάνει τη λειτουργία της εταιρείας μέχρι να μεταβιβαστούν τα χαρτοφυλάκια ζωής σε άλλες ασφαλιστικές εταιρείες, καταβάλλοντας αποζημιώσεις σε ασφαλισμένους και δικαιούχους, καθώς και τους μισθούς στους εργαζόμενους.

Με τον τρόπο αυτόν εξασφαλίζεται, πάντα σύμφωνα με την ΕΠΕΙΑ, ότι όλοι οι ασφαλισμένοι στον Κλάδο Ζωής δεν θα χάσουν τα δικαιώματά τους και τα χρήματα που έχουν αποταμιεύσει, ενώ οι εργαζόμενοι στον Κλάδο Ζωής θα συνεχίζουν να εργάζονται μέχρι να μεταβιβαστούν τα χαρτοφυλάκια σε άλλες εταιρείες, στις οποίες αναμένεται να απορροφηθεί το μεγαλύτερο μέρος των εργαζομένων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο στον Kλάδο Zωής (συνταξιοδοτικά - νοσοκομειακά) τα συμβόλαια τα οποία έχουν οι εταιρείες Ασπίς Πρόνοια του Ομίλου Ψωμιάδη ξεπερνούν τα 220.000 και παραμένει άγνωστο εάν τα χρήματα τα οποία μέχρι σήμερα έχουν επενδύσει οι πελάτες των παραπάνω εταιρειών για τον σχηματισμό της επιθυμητής σύνταξης στη λήψη των συμβολαίων θα μπορέσουν να τα εισπράξουν εφόσον ζητήσουν να τα ρευστοποιήσουν.

Στον αέρα επίσης βρίσκονται πάνω από 800.000 κάτοχοι οχημάτων, οι οποίοι μέχρι και τις 30.6 εμφανίζονταν να είναι ασφαλισμένοι στις εταιρείες που κλείνουν και από αυτή τη στιγμή οι πελάτες θα πρέπει να αναζητήσουν άλλη ασφαλιστική εταιρεία.

Όσον αφορά την τράπεζα του Ομίλου Aspis Bank, κύκλοι της Τράπεζας της Ελλάδος ανέφεραν ότι δεν υπάρχει άμεση και αναπόφευκτη επίπτωση στην Aspis Bank από το λουκέτο της Ασπίς Πρόνοια.

Η τράπεζα του Ψωμιάδη φέρεται να διαθέτει ικανούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας (Tier 1) στο 8,75% (πάνω από  το όριο του 8% που έχει θέσει σαν επίπεδο ασφαλείας η ΤτΕ)  και να έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε αύξηση κεφαλαίου 120 εκατ. ευρώ.

Ωστόσο γνώστες της αγοράς επιμένουν ότι η διοίκηση  της τράπεζας βρίσκεται σε αγωνιώδη αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή (από την Ελλάδα ή το εξωτερικό), ιδίως αν ο  Π. Ψωμιάδης δεν καταβάλει τα  80 εκατ. ευρώ που του αναλογούν με δεδομένο ότι του ανήκει το 66,4% της ασφαλιστικής, η οποία με τη σειρά της ελέγχει το 67% της τράπεζας.

Παράλληλα, εκφράζονται φόβοι ότι το «κλείσιμο» των ασφαλιστικών του ομίλου θα προκαλέσει ντόμινο εξελίξεων και στην Aspis Bank, στον βαθμό που οι ασφαλισμένοι «σπάζοντας» τα ασφαλιστικά τους συμβόλαια αποσύρουν και τις καταθέσεις τους από την τράπεζα.

Από την Ασπίς Πρόνοια ανακοινώθηκε πάντως ότι «η σημερινή απόφαση της EΠEIA για ανάκληση άδειας λειτουργίας των εταιρειών του Ομίλου Ασπίς Πρόνοια, Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, Ασπίς Πρόνοια ΑΕΑΖ, Γενική Ένωση ΑΕΓΑ και Γενική Πίστη ΑΕΓΑ, εξεδόθη παρά το γεγονός ότι για την ολοκλήρωση της αυξήσεως κεφαλαίου και την εντεύθεν κεφαλαιακή ενίσχυση των εταιρειών είχε ζητηθεί ολιγοήμερη παράταση μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου» και ότι «οι εταιρείες του Ομίλου θα στραφούν αμέσως με κάθε νόμιμο μέσο κατά της αποφάσεως αυτής».

Την ίδια ώρα (όπως ήδη έχετε διαβάσει στη σελ. 21) αβέβαιο θεωρείται το μέλλον των Ελληνικών Ναυπηγείων, καθώς και των περίπου 1.400 εργαζομένων σε αυτά, μετά την απόφαση της ιδιοκτήτριας εταιρείας να καταγγείλει τη σύμβαση για την κατασκευή υποβρυχίων και να προσφύγει στη διαιτησία λόγω καθυστερημένων πληρωμών εκ μέρους του ελληνικού Δημοσίου, οι οποίες – όπως αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους – υπερβαίνουν τα 520 εκατομμύρια ευρώ.

Η εξέλιξη αυτή θεωρείται πάρα πολύ πιθανό να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων.

 

Yπό απόλυση

Τέλος (;) σοβαρό πρόβλημα αντιμετωπίζουν ήδη τα νησιά Λειψοί, Σύμη Σίκινος, Κάρπαθος και Φολέγανδρος, καθώς ο Γεράσιμος Αγούδημος γνωστοποίησε ότι λόγω οφειλών 9 εκατ. ευρώ του υπ. Ναυτιλίας προς την εταιρεία του έδεσε όλα τα πλοία του.

Οι 800 ναυτικοί της εταιρείας, οι οποίοι τελούν υπό απόλυση, πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία και διαδήλωση προς το υπουργείο Ναυτιλίας, ενώ ο  εισαγγελέας Πειραιά έχει δώσει παραγγελία να συλληφθεί ο ιδιοκτήτης της εταιρείας για μη καταβολή δεδουλευμένων στο προσωπικό.

Επιπροσθέτως, τον  κίνδυνο να κατασχεθούν πλοία τους, λόγω χρεών προς τις πετρελαϊκές εταιρείες που ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ, βρίσκονται πέντε ακτοπλοϊκές εταιρείες οι οποίες εξυπηρετούν, κυρίως, νησιά της λεγόμενης «άγονης» γραμμής.

Πρόκειται για τις εταιρείες ΣΑΟΣ του εφοπλιστή Φώτη Μανούση, G.A. Ferries του εφοπλιστή Γεράσιμου Αγούδημου, Kallisti του Γιώργου Σπανού, Λασιθιωτική Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία (ΛΑΝΕ) και ΑΝΕ Θάσου.

Καταλάβατε τώρα γιατί η πρωθυπουργάρα βιάστηκε να πηδήσει από το... πλοίο;

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.