search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 12:20
MENU CLOSE

Τα 9 μυστικά του Hollywood για να σπάσει τα ταμεία μια ταινία – Ο αλγόριθμος της επιτυχίας

01.03.2016 18:47
Το Πανθεσσαλικό βουτηγμένο στο αίμα - Σοκαριστικές φωτογραφίες την επομένη του τελικού  - Media Gallery 3

Υπάρχει μπούσουλας για μια επιτυχημένη ταινία; Το Hollywood ξέρει… 

 

Αλήθεια, πως φτιάχνεται μια επιτυχημένη ταινία; Υπάρχει κάποιος μπούσουλας για την εμπορικότητα και για τα Όσκαρ; Μόνο ένας μπορεί να δώσει την απάντηση: Το Hollywood!

Για να απαντήσει σε αυτή τη ερώτηση, ο Economist πραγματοποίησε πρόσφατα μια μεγάλη έρευνα όπου ανέλυσε τις επιδόσεις πάνω από 2.000 ταινιών με μπάτζετ άνω των 10 εκατομμυρίων δολαρίων στο διάστημα 1995 – 2016. Στόχος του Economist ήταν να καθορίσει ποιοι είναι τελικά οι παράγοντες που κάνουν μια ταινία να έχει μεγάλη εισπρακτική επιτυχία:

1. Μπάτζετ

Ο πιο δυνατός παράγοντας για πρόβλεψη των εισπράξεων box-office που θα κάνει μια ταινία είναι το ίδιο το αρχικό μπάτζετ της ταινίας. Ακόμη και χωρίς καθόλου ώθηση από τους υπόλοιπους παράγοντες, π.χ. τους ηθοποιούς ή ευνοϊκές κριτικές, υπολογίστηκε ότι μια ταινία δημιουργεί κατά μ.ο. 80 σεντς κέρδος για κάθε 1 δολάριο που ξόδεψε το στούντιο.

Ο παράγοντας μπάτζετ επηρεάζει με διάφορους τρόπους:

  • Το μπάτζετ μιας ταινίας ανακοινώνεται ενώ ακόμη βρίσκεται στο στάδιο της παραγωγής με σκοπό να δημιουργηθεί θόρυβος και να στείλει το σήμα για την ποιότητα που θα έχει.
  • Όσα περισσότερα χρήματα ξοδεύει ένα στούντιο για την παραγωγή μιας ταινίας, τόσο περισσότερο θα επενδύσει και για την διαφήμιση της ταινίας.
  • Το μπάτζετ επίσης καθορίζει και το σε πόσες κινηματογραφικές αίθουσες θα προβληθεί η ταινία.

2. Τα σίκουελ

Ο δεύτερος παράγοντας είναι τα σίκουελ, οι ταινίες που γυρίζονται σε συνέχειες (π.χ. Star Wars 1, 2, 3). Πρόκειται για έναν από τους αγαπημένους τρόπους της βιομηχανίας να περιορίσει το ρίσκο της. Σήμερα, το ένα στα πέντε φιλμ που φτιάχνει το Χόλυγουντ είναι σίκουελ. Πριν 20 χρόνια σίκουελ ήταν μόνο το ένα στα 12.

Υπολογίστηκε ότι ανάμεσα σε ταινίες που έχουν όλους τους υπόλοιπους παράγοντες ίδιους (μπάτζετ, προώθηση παρομοίου μεγέθους, ηθοποιούς  κλπ.), η ταινία που αποτελεί σίκουελ φέρνει κατά μέσο όρο 35 εκατομμύρια δολάρια παραπάνω εισπρακτικά κέρδη  από τις ταινίες που δεν είναι σίκουελ.

Συνήθως τα σίκουελ είναι βασισμένα σε υπερήρωες. Μεταξύ 1996 – 2000 το Χόλυγουντ έκανε 8 ταινίες με υπερήρωες, ενώ μόνο τα τελευταία πέντε χρόνια έκανε 19.

Μια ταινία με «υπερήρωα» και με μπάτζετ 200 εκατ. δολάρια θα αποφέρει 58 εκατομμ. δολάρια περισσότερα εισπρακτικά κέρδη από μια ταινία του ίδιου ακριβώς μπάτζετ αλλά χωρίς «υπερήρωα».

Πολύ σημαντικό και το ότι οι ταινίες με «υπερήρωες» συνήθως είναι κατάλληλες και προτιμούνται από τα παιδιά. Οι παραγωγές που δεν παίρνουν τον χαρακτηρισμό “κατάλληλες για ανηλίκους”, συνήθως βγάζουν κατά μ.ο. 16 εκατ. δολάρια λιγότερα στους κινηματογράφους.

3. Ο αλγόριθμος της επιτυχίας

Το πώς τα πήγε εισπρακτικά η προηγούμενη ταινία ενός σταρ – πρωταγωνιστή, βοηθά να μαντέψει το Χόλυγουντ την επιτυχία που θα κάνει η επόμενη ταινία.

Ο «αλγόριθμος ακριβείας» είναι ο εξής: Κάθε 1 δολάριο κέρδους που σημείωσαν οι προηγούμενες μεμονωμένες ταινίες ενός πρωταγωνιστή τα τελευταία πέντε χρόνια, προσθέτει 2 σεντς στα έσοδα της καινούργιας του ταινίας.

Αν τώρα μιλάμε για σούπερ σταρ του Χόλυγουντ, όπως π.χ. ο Ντι Κάπριο και η Τζένιφερ Λόρενς, των οποίων οι ταινίες είχαν πάνω από 500 εκατ. δολάρια έσοδα στο αμερικανικό box office τα τελευταία χρόνια, τότε αυτοί θα προσέθεταν ένα επιπλέον ποσό της τάξης των 10 εκατ. δολάρια από πωλήσεις εισιτηρίων για κάθε ταινία.

4. Ο ρόλος των κριτικών

Τελικά, οι κριτικοί δεν παίζουν και τόσο  μεγάλο ρόλο στην επιτυχία ή όχι μιας ταινίας όσο θα ήθελαν να πιστεύουν.

Μεταξύ 1996 – 2006, ένα επιπλέον σκορ 10% σε καλές κριτικές συνδεόταν με μόλις 4 εκατ. δολάρια σε επιπλέον έσοδα στο box office. Σήμερα αυτό το 10% στις ευνοϊκές κριτικές αποφέρει μόνο 1 εκατ. δολάρια.

Η έρευνα βρήκε ότι η «σοφία του πλήθους» μετράει περισσότερο αυτές τις μέρες. Μια ίδιας τάξης αύξηση όχι από καλές απόψεις κριτικών αλλά από θετικές απόψεις του κοινού σχετίζεται με μια σημαντική εκτίναξη 11.5 εκατ. δολαρίων σε έσοδα από εισπράξεις εισιτηρίων.

5. Το πότε η ταινία θα κυκλοφορήσει

Οι ταινίες που κυκλοφορούν το καλοκαίρι, κερδίζουν κατά μ.ο. 15 εκατ. δολάρια περισσότερα από τις ταινίες που «βγαίνουν» τις άλλες τρεις εποχές.

Όλοι οι παραπάνω παράγοντες μαζί εξηγούν περίπου το 60% των διαφορών στα έσοδα των ταινιών στο box office. Ερμηνεύουν, δηλαδή, γιατί κάποια ταινία τα πάει καλά και κάποια άλλη όχι τόσο.

Προσθέτοντας στην εξίσωση και την εκτίμηση του διαφημιστικού κόστους (πόσα χρήματα δόθηκαν στην διαφήμιση μιας ταινίας), αυξάνεται η ακρίβεια του μοντέλου υπολογισμού της εισπρακτικής επιτυχίας κατά 20 ακόμη ποσοστιαίες μονάδες. Εν ολίγοις, το μοντέλο αυτό προσεγγίζει κατά 80% την πρόβλεψη για τον προγραμματισμό του κέρδους.

Πράγμα που σημαίνει ότι μόνο το υπόλοιπο 1/5 καθορίζεται από παράγοντες που δεν μπορούν να συμπεριληφθούν σε μοντέλο ακριβούς πρόβλεψης για την επιτυχία μιας κινηματογραφικής ταινίας. Υπάρχει, προφανώς, και αυτό που αποκαλείται αύρα και γοητεία της κάθε ταινίας στο κοινό, κάτι που δεν καθορίζεται και δεν μετριέται λογικά και, κυρίως, λογιστικά.

Πάντως, η συγκεκριμένη ανάλυση δίνει την χρυσή φόρμουλα που μεγιστοποιεί τις πιθανότητες για κέρδη στην βιομηχανία του θεάματος. Με δυο λόγια, λοιπόν, αν κανείς προσδοκά να κερδίσει πολλά εκατομμύρια από μια ταινία που θα γίνει κινηματογραφική επιτυχία αυτά είναι τα τέσσερα πιο σίγουρα βήματα:

1. Δημιούργησε μια ταινία με έναν «υπερήρωα» που θα γοητεύει ειδικά το παιδικό – εφηβικό κοινό, με πολλή δράση και προϋποθέσεις για να εξελιχθεί σε σίκουελ.

2. Όρισε το μπάτζετ σε περίπου 85 εκατ. δολάρια. Εντυπωσιακό αλλά όχι υπερβολικά παρακινδυνευμένο για τα χολυγουντιανά δεδομένα.

3. Διάλεξε δύο βασικούς πρωταγωνιστές με ικανοποιητικό αλλά όχι εντυπωσιακό ιστορικό εσόδων από εισιτήρια οι οποίοι κατά συνέπεια δεν θα είναι και υπερβολικά ακριβοί.

4. Με σχετικά καλούτσικες κριτικές από ειδικούς και κοινό, η συγκεκριμένη ταινία θα αποφέρει περί τα 125 εκατ. δολάρια μόνο από το αμερικανικό box office.

Όποιος, όμως, το κάνει, ας το κάνει για το χρήμα, όχι για την τέχνη. Σύμφωνα με την έρευνα, μια ταινία με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά έχει μόλις 1 στις 500 πιθανότητες να κερδίσει Όσκαρ καλύτερης ταινίας. Για το αγαλματίδιο η εξίσωση είναι πιο πολύπλοκη…

 

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 12:17