25/09/2020 15:47:23
2.5.2011

Η τελετή των δικών μας Όσκαρ

Η τελετή των δικών μας Όσκαρ - Media

Της Κατερίνας Αγγελιδάκη

Τα ελληνικά Όσκαρ είναι στην τελική ευθεία. Αύριο το βράδυ θα γίνει η απονομή των βραβείων για τις καλύτερες ταινίες του 2010 από την Ακαδημία Κινηματογράφου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, σε μια τελετή με εκπλήξεις. Ο τελετάρχης της φετινής απονομής, σκηνοθέτης Αλέξης Καρδαράς, μας αποκαλύπτει μερικές από αυτές. Είναι τα δεύτερα βραβεία της ‘’φρέσκιας’’ Ακαδημίας που, πέρυσι, κέρδισε τις εντυπώσεις στέλνοντας τον «Κυνόδοντα» του Λάνθιμου στην τελική πεντάδα των ξένων Όσκαρ και επιβεβαιώνοντας με το «καλημέρα» τον θεσμικό της ρόλο, πράγμα σπάνιο για έναν νεοσύστατο θεσμό. Η περυσινή τελετή στο Μέγαρο Μουσικής ήταν λιτή αλλά όχι «λίγη», σεμνή αλλά όχι «δήθεν» και αναπάντεχη χωρίς φτηνούς εντυπωσιασμούς. Η πιο συγκινητική στιγμή της, το τιμητικό βραβείο στον Θανάση Βέγγο, με το κοινό όρθιο να τον χειροκροτεί επί ώρα. Επίσης, για πρώτη φορά σε βραβεία τέτοιου είδους επιχειρήθηκε η σύνδεση του κινηματογράφου με ανθρώπους του πνεύματος, οι οποίοι απένειμαν τα βραβεία. Θυμόμαστε τον αναστηλωτή του Παρθενώνα Μανόλη Κορρέ, τον καθηγητή Φυσικής Γιώργο Γραμματικάκη, τον Θόδωρο Τερζόπουλο, τον Μιχάλη Γκανά. Για τη φετινή τελετή μάς μιλάει ο σκηνοθέτης Αλέξης Καρδαράς, ο οποίος υπογράφει τη σκηνοθεσία και τα κείμενα της απονομής, μαζί με τους συνεργάτες του.

Η φετινή τελετή θα κινηθεί στο ίδιο πνεύμα διευρύνοντας τα σύνορα μεταξύ κινηματογράφου και άλλων τεχνών; Είναι φανερό από πέρυσι ότι αυτό που κάνουμε αναζητά έναν διαφορετικό τρόπο γραφής, ο οποίος ξεκίνησε από την ίδρυση της Ακαδημίας ως μιας πρωτοβουλίας ενεργών πολιτών που κατάφεραν να συνεννοηθούν μεταξύ τους – πράγμα πολύ δύσκολο στην Ελλάδα – χωρίς να περιμένουν τις λύσεις ή τη νομιμοποίηση από το κράτος. Στόχος μας είναι πάντα να πάψει η περιθωριοποίηση του ελληνικού κινηματογράφου και να ενωθεί με τον ευρύτερο πολιτισμό. Το σκεπτικό μας στα πρώτα βραβεία ήταν να κλείσουμε το μάτι σε όλο το φάσμα της καλλιτεχνικής και παραγωγικής δημιουργίας και συνεχίζουμε σε αυτό το πνεύμα.

Σε τι θα διαφέρει το φετινό κόνσεπτ της τελετής από το περυσινό; Φέτος δεν θα έχουμε τις δραματουργημένες συνθέσεις που είδαμε πέρυσι, αλλά θα συμμετέχουν περισσότερο οι ίδιοι οι διαγωνιζόμενοι απαντώντας σε κάποιες ερωτήσεις. Αυτοί θα είναι οι πρωταγωνιστές της φετινής τελετής. Επίσης, για να αποφύγουμε το κλισέ του ζευγαριού, παρουσιαστές της τελετής θα είναι ένα αντρικό ντουέτο ηθοποιών με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και τον Χρήστο Λούλη και τα κείμενα θα είναι πιο εκτεταμένα και διαλογικά μεταξύ τους.

Τα κείμενα θα είναι «καθωσπρέπει» ή θα έχουν και μια πολιτική, ακόμα και καυστική χροιά, όπως γίνεται στα ξένα Όσκαρ; Στην Αμερική το χιούμορ των σχολίων είναι συχνά πολύ σκληρό. Εμείς ως κοινωνία δεν νομίζω ότι έχουμε φτάσει ακόμα σε τέτοιο σημείο ωριμότητας ώστε να μπορούμε να γελάμε ακόμα και με τον εαυτό μας, το οποίο αποτελεί το απόλυτο κριτήριο του χιούμορ, όπως έλεγε και ο Φρέντι Γερμανός. Πάντως το χιούμορ οφείλει να είναι κάπως οξύ, έστω και έμμεσα, για να έχει νόημα. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι τα κείμενα θα έχουν άμεση σχέση και με αυτούς που θα δώσουν τα βραβεία και ότι η τελετή δεν θα έχει καμία σχέση με τον επιφανειακό και χαζοχαρούμενο χαρακτήρα που έχουμε συνηθίσει σε τέτοιες εκδηλώσεις και αφορά κυρίως στην τηλεθέαση. Στο σκεπτικό μας φέτος είναι να διατρέχουν την τελετή οι τρεις βασικοί πυλώνες που είναι απαραίτητοι για να κάνει κανείς μια ταινία: η παιδεία και οι προβληματισμοί του σκηνοθέτη, η εξεύρεση των αναγκαίων πόρων και η συμβολή της οικογένειας σε ένα τόσο «επικίνδυνο» επάγγελμα, όπως αυτό του κινηματογραφιστή. Στόχος μας είναι όλοι όσοι θα συμμετάσχουν στην τελετή να φύγουν στο τέλος με μια ανάταση και την πεποίθηση ότι ανήκουν σε έναν χώρο ζωντανό και υγιή που τους δίνει το θάρρος να συνεχίσουν.

Γιατί η τελετή έφυγε από το Μέγαρο Μουσικής και μετακόμισε στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ωνασείου; Έχει ξεκινήσει ήδη μια ευρύτερη συνεργασία μεταξύ της Ακαδημίας και της Στέγης, πέρα από τα βραβεία. Επίσης το θέατρο της Στέγης είναι πιο κοντά στην ανθρώπινη κλίμακα.

Σε τι διαφέρουν τα βραβεία της Ακαδημίας από τα παλιά Κρατικά Βραβεία; Τα Κρατικά Βραβεία είχαν άλλη στόχευση, καμιά φορά δεν είχαν και καθόλου. Ήταν μια απονομή που αφορούσε κλειστές ομάδες, ενώ εμείς είμαστε ανοιχτοί στην κοινωνία. Τα μέλη της Ακαδημίας που ψηφίζουν για τις ταινίες είναι όλοι ενεργοί κινηματογραφιστές και, όπως γνωρίζετε πολύ καλά εσείς οι δημοσιογράφοι, παρόλο που δεν υπάρχει η κρατική εποπτεία, τηρείται απολύτως το αδιάβλητο της διαδικασίας και η μυστικότητα της ψηφοφορίας ως το τελευταίο λεπτό.

Σπουδάσατε κινηματογράφο στο σπουδαίο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Πιστεύετε ότι, εκτός από τα βραβεία, η Ακαδημία πρέπει να προχωρήσει και στη δημιουργία μιας σοβαρής σχολής για τον κινηματογράφο; Πιστεύω ότι η Ακαδημία το σκέφτεται σοβαρά, διότι η ανάγκη είναι μεγάλη και βλέπουμε επίσης ότι υπάρχει μεγάλη άνθηση στον χώρο, ακόμα και υπό τις σημερινές πολύ αντίξοες συνθήκες. Αυτό όμως έχει να κάνει με τα θέματα της παιδείας της Ελλάδας και τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει το κράτος.

Προσφέρετε σήμερα τις υπηρεσίες σας στην Ακαδημία αφιλοκερδώς; Ναι, χωρίς να θεωρώ ότι η εργασία δεν πρέπει να αμείβεται. Όμως, είμαστε ακόμα στην αρχή και όλοι πρέπει να βοηθήσουμε.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.