10/12/2018 12:07:24
30.11.2009

Θέατρο: Η πίσω πλευρά των σχέσεων

Το Θέατρο Κάππα επαναλειτουργεί με δύο παραγωγές κι έναν Κούρκουλο ξανά στο τιμόνι

Ο Άλκης Κούρκουλος, καλλιτέχνης με προσεγμένες επιλογές στο θέατρο, φέτος αποφασίζει να αλλάξει ρόλο. Αφήνει το κοστούμι του ηθοποιού στα παρασκήνια και φοράει αυτό του θεατρικού παραγωγού. Το Θέατρο Κάππα, το οποίο συνδέθηκε με το όνομα του Νίκου Κούρκουλου, επαναλειτουργεί φέτος με δύο παραγωγές και με έναν Κούρκουλο ξανά στο τιμόνι. Στην Κεντρική Σκηνή θα παρουσιαστεί ο «Αμπιγιέρ» του Ρόναλντ Χάργουντ σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, ενώ στη Δεύτερη Σκηνή το ψυχολογικό θρίλερ «Στην εξοχή», σε σκηνοθεσία Έλλης Παπακωνσταντίνου.

Σχέση εξάρτησης

«Ο Αμπιγιέρ» σηματοδοτεί την επιστροφή του Γιώργου Κωνσταντίνου στο «ποιοτικό» ρεπερτόριο. Με τον ρόλο του Σερ περνά στην απέναντι όχθη, αφήνει επιθεώρηση, κωμωδίες και ευτελή θεάματα, στα οποία ανάλωνε το ταλέντο του για δεκαετίες, και δοκιμάζει να συνεργαστεί με καλλιτέχνες άλλης λογικής και θεατρικής φιλοσοφίας. Κάτι ανάλογο είχε επιχειρήσει πριν από έντεκα χρόνια, στο ίδιο θέατρο, με το «Αρτ». Τότε η στροφή είχε διαρκέσει όσο μία σεζόν. Πάντως, ο πρωταγωνιστής, μετά από 50 χρόνια στο σανίδι, χαρακτηρίζει τη φετινή συγκυρία «κορυφαία στιγμή της καριέρας του» και δηλώνει ότι αισθάνεται σαν παροπλισμένος για δεκαετίες πυρηνικός επιστήμονας που ξαφνικά κλήθηκε να εργαστεί στη NASA! Η καλή του διάθεση και η αγωνία για το αποτέλεσμα φαίνεται κι από τα λόγια του σκηνοθέτη της παράστασης Νίκου Μαστοράκη. Ο τελευταίος τονίζει την άριστη συνεργασία του με τον καλλιτέχνη. «Ο Γιώργος Κωνσταντίνου μοιάζει με τον ηθοποιό που βγήκε χτες στο θέατρο. Είναι καταπληκτικό πόσο φρέσκος είναι και πόσο δεν έχει μέσα του την έννοια του εύκολου και του κλισέ, αλλά περιμένει να ακούσει τον σκηνοθέτη και τον συμπαίκτη του. Τρομερό ήθος! Σαν να μπήκε σε όλον αυτό τον βόρβορο του εμπορικού θεάτρου και της τηλεόρασης και να βγήκε αλώβητος». Το έργο, ένα έργο χαρακτήρων, περιγράφει την ιδιόμορφη σχέση ενός μεγάλου σε ηλικία σαιξπηρικού πρωταγωνιστή και θιασάρχη, ο οποίος περιοδεύει με Σαίξπηρ στην αγγλική επαρχία στο τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, με τον αφοσιωμένο αμπιγιέρ του. Αυτό που θίγει είναι το απόλυτο μεγαλείο και ταυτόχρονα η απόλυτη μικρότητα του ηθοποιού, που μπορεί να είναι εξαιρετικός και από την άλλη μεριά να είναι ως άνθρωπος εντελώς μικροπρεπής, εγωιστής, μίζερος, να πατάει επί πτωμάτων. Εμπνευσμένο από τον κορυφαίο άγγλο ηθοποιό σερ Ντόναλντ Γούλφιτ, πλάι στον οποίο ο συγγραφέας Χάργουντ όντως δούλεψε ως αμπιγιέρ, πρωτοπαρουσιάστηκε στο Λονδίνο το 1980, με τον Φρέντι Τζόουνς και τον Τομ Κόρτνεϊ στους ρόλους του Σερ και του Νόρμαν αντίστοιχα, για να τιμηθεί με το Βραβείο Ολίβιε ως Καλύτερο Έργο της Χρονιάς. Ο ηθοποιός (Σερ) είναι ένας δύστροπος και τυραννικός άνθρωπος, ενώ ο Αμπιγιέρ (Νόρμαν) είναι ο αφοσιωμένος βοηθός του, ο οποίος για 16 χρόνια τον φροντίζει και προσπαθεί να πραγματοποιήσει όλες τις απαιτήσεις του. Λίγο πριν από την 227η παράσταση του «Βασιλιά Λιρ» ο Σερ καταρρέει ψυχολογικά και σωματικά. Βλέπει τις δυνάμεις του να τον εγκαταλείπουν και κυριεύεται από τις ανασφάλειές του. Ο μοναδικός άνθρωπος στον οποίο μπορεί να βασιστεί είναι ο αμπιγιέρ του. Ο Νόρμαν προσπαθεί απεγνωσμένα να τον εμψυχώσει και να του τονώσει την αυτοπεποίθηση, ώστε να μη ματαιωθεί η παράσταση. Παρακολουθούμε τον κόσμο του θεάτρου μέσα από τη σχέση εξάρτησης που έχει αναπτυχθεί μεταξύ τους. Ο καθένας, για τους δικούς του λόγους, στηρίζεται στον άλλον. Γινόμαστε μάρτυρες καταστάσεων που κατακλύζονται από έντονα και τόσο οικεία συναισθήματα. Αφοσίωση, εγωισμός, αχαριστία, απόρριψη, εγκατάλειψη, μοναξιά…

Ζευγάρι στη βιτρίνα

Ένα ποιητικό έργο για εναλλακτικούς γονείς, το σεξ, την οικογένεια, τις προσωπικές μυθολογίες και την κατάρρευσή τους, τη δύναμη της συνήθειας και τα αδιέξοδα αποτελεί η «Εξοχή» του Μάρτιν Κριμπ, που είναι η δεύτερη παραγωγή για φέτος στο Θέατρο Κάππα. Στο ψυχολογικό θρίλερ που σκηνοθετεί η Έλλη Παπακωνσταντίνου, ο σαραντάρης γιατρός Ρίτσαρντ και η γυναίκα του Κορίν μετακομίζουν μαζί με τα δύο τους παιδιά από την πόλη στην εξοχή, προκειμένου να ξαναχτίσουν τη σχέση τους και να βρουν γαλήνη. Οι παλιές πληγές όμως θα ξανανοίξουν, όταν ο Ρίτσαρντ φέρνει στο σπίτι μια νεαρή γυναίκα, τη Ρεμπέκα, την οποία έχει βρει αναίσθητη στην άκρη του δρόμου. Το ίδιο βράδυ η σύζυγος Κορίν εγκαταλείπει το σπίτι και τη θέση της παίρνει η Ρεμπέκα. Ο θεατής στη διάρκεια του έργου αναρωτιέται ποιο μυστικό κρύβεται στη σχέση του Ρίτσαρντ με την Κορίν. «Ο Κριμπ παίρνει δύο σύγχρονους ανθρώπους και τους τοποθετεί στην εξοχή, σε ένα περιβάλλον ανοίκειο. Κατά κάποιον τρόπο τους αποσυντονίζει, τους μετατοπίζει, ούτως ώστε να εξετάσει πιο βαθιά όλες τις νευρώσεις που μεταφέρει από την πόλη ο σύγχρονος άνθρωπος και αυτές που καταδυναστεύουν μια ολόκληρη γενιά», εξηγεί η σκηνοθέτις. Κατ’ αυτόν τον τρόπο «σαρκάζει τη γενιά των σαραντάρηδων κι όλου του σύγχρονου τρόπου ζωής, αυτή τη γενιά που ζει πια μέσα από μύθους. Το ζευγάρι φαίνεται τέλειο, έχει την τέλεια βιτρίνα, αλλά εν τέλει ζει μέσα στην υποκρισία. Από τη στιγμή που θα εμφανιστεί η νεαρή γυναίκα η φαινομενική ηρεμία του διαταράσσεται».

* «Ο Αμπιγιέρ» του Ρόναλντ Χάργουντ. Μετάφραση: Εύα Γεωργουσόπουλου. Σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Παύλος Θανόπουλος. Παίζουν: Γιώργος Κωνσταντίνου, Χρήστος Στέργιογλου, Υβόννη Μαλτέζου, Γιώτα Φέστα κ.ά. Θέατρο Κάππα, προγραμματισμένη πρεμιέρα: 2 Δεκεμβρίου.

* «Η εξοχή» του Μάρτιν Κριμπ. Μετάφραση: Χριστίνα Παγκουρέλη. Σκηνοθεσία: Έλλη Παπακωνσταντίνου. Σκηνικά: Κένι Μακλέλαν. Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου. Παίζουν: Ναταλία Δραγούμη, Νίκος Ψαρράς, Έλενα Χατζηαυξέντη. Θέατρο Κάππα, προγραμματισμένη πρεμιέρα: 6 Δεκεμβρίου.

Χαρά Αργυρίου

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.