25/09/2018 01:41:44
11.7.2016 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1924 στις 07-07-2016

Μια εκδρομή στις ερωτικές σχέσεις

Μια εκδρομή  στις ερωτικές σχέσεις - Media
 
Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα όπου κάθε λεπτομέρεια κρύβει και αποκαλύπτει συνάμα μια σημαντική πτυχή στον λαβύρινθο των ερωτικών σχέσεων.
 
Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι αυτά που κρύβουμε για τον εαυτό μας (και από τον εαυτό μας!) είναι αυτά ακριβώς που φανερώνουν τον χαρακτήρα μας. Έτσι, και οι αυστηρά ιδιωτικές στιγμές ερμηνεύουν τις δημόσιες. Με μια δόση αυθαιρεσίας, η ιστορία της ανθρωπότητας είναι η ιστορία των σωματικών της επιθυμιών. Υπερβολικό ή όχι, είναι μια ισχυρή παράμετρος, αν αποδεχθούμε ότι ο άνθρωπος είναι οι επιθυμίες του, ακριβέστερα η σχέση που αναπτύσσει με τις επιθυμίες του. 
 
Η Στάμου γράφει σα να κατοικεί στο εσωτερικό του θέματος και όταν βγαίνει έξω αρχίζει η δική της δουλειά. Ξεκινά από τα μέσα προς τα έξω. Έτσι, οι ήρωές της γίνονται φύλλο και φτερό, καθώς παρακολουθούμε τη δράση τους, ταυτόχρονα με τη διαδικασία ερμηνείας των πράξεών τους. 
 
Πρόκειται για ένα «σωματικό» μυθιστόρημα – αν δεν αυθαιρετώ απέναντι στην αυστηρή ορολογία –, το οποίο μας διηγείται τις σύγχρονες ανθρώπινες σχέσεις στην πολυπλοκότητά τους, στις ιδιομορφίες τους, στις άπειρες εκδοχές τους μέσα από την κάθε μια ατομική - οικουμενική περίπτωση αλλά και υπό το βάρος της σύγχρονης καθημερινότητας. 
 
Οι σεξουαλικές σχέσεις ανακαλούν τις καταγωγικές μας ρίζες ωθώντας μας σε ακραίες περιπτώσεις εκτός παιδιάς πολιτισμού, στη χαώδη επικράτεια των ενστίκτων, άγριων και επικινδύνων ακόμα και στην εκπολιτισμένη τους σύμβαση. 
 
Τα συμβολικά χτυπήματα που ζητά η Νάντια από τον Παύλο (πρόκειται για τους δύο βασικούς ήρωες του μυθιστορήματος) έχουν τη ρίζα τους σε μια αγριότητα που βασίζεται στη σύγκρουση με όλα τα μέσα, με σκοπό την επιβίωση - επικράτηση. Εύστοχα, δε, η συγγραφέας σπεύδει να δώσει διευκρινίσεις για τη σεξουαλική εμμονή της Νάντιας να επιζητά βίαιο σεξ ερμηνεύοντάς την ως μια ιδιότυπη στρατηγική ελέγχου πάνω στον θύτη, που δρα υπό το κράτος των ενστίκτων. 
 
Η υπόθεση του μυθιστορήματος βασίζεται στην πρόσκαιρη σχέση δύο ώριμων ηλικιακά ανθρώπων, της Νάντιας και του Παύλου, οι οποίοι φέρονται στην ουσία ανώριμα, αμήχανα και κυρίως χωρίς να εκπροσωπούν τον εαυτό τους, τη βαθύτητά τους, παραδέρνοντας ανάμεσα σε παλιά και σύγχρονα στερεότυπα. Αντιπροσωπεύοντας ο καθένας από τη μεριά του το φύλο του και τα στερεότυπα της εποχής, οι δύο ήρωες της Στάμου έρχονται στην ουσία σε σύγκρουση με στοιχεία του παλιού και του νέου κόσμου, με εμπεδωμένες, δηλαδή, νοοτροπίες με πολιτισμικό βάθος που αντιπαρατίθενται στις σύγχρονες. 
 
Το πρόβλημα του Παύλου είναι ότι χάνει τον εαυτό του ή κρύβεται ο ίδιος πίσω από την ελευθερία του, η οποία έχει το κόστος ενός αδιεξόδου και τελικά μιας αδυναμίας επικοινωνίας που καταλήγει σε μια βαθιά εγωκεντρική μοναξιά. Από την άλλη, η Νάντια ασφυκτιά σε μια γαμήλια σχέση επιδιώκοντας παραδόξως με την εκ νέου δέσμευσή της να επιστρέψει στον εαυτό της! 
 
Παρακολουθώντας την εξέλιξη του μυθιστορήματος και των δυο ηρώων του ξεχωριστά, διαπιστώνει κανείς με έκπληξη ότι στην ουσία αλλάζουν ρόλους! Ο ασυμμάζευτος ερωτύλος Παύλος θέλει να συμμαζευτεί κατά κάποιον τρόπο, να γίνει Νάντια, ενώ η οργανωμένη και συγκροτημένη Νάντια θέλει να γίνει Παύλος μέσα σε μια αποδεκτή και ενσυνείδητη μοναξιά… 
 
Πρόκειται για ένα μυθιστόρημα όπου κάθε λεπτομέρεια κρύβει και αποκαλύπτει συνάμα μια σημαντική πτυχή στον λαβύρινθο των ερωτικών σχέσεων, κυρίως δε την προσπάθειά τους να μεταλλαχτούν σε ανθρώπινες, δηλαδή ολοκληρωμένες και ώριμες. Η «Εκδρομή» είναι ακριβώς ο τρόπος να επιστρέψουμε στους εαυτούς μας, απαλλαγμένοι από τις αυταπάτες, στον δύσκολο και συναρπαστικό κόσμο της πραγματικότητας. 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.