search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19.04.2024 08:03
MENU CLOSE

To κουαρτέτο της συμφοράς μας

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 1940
27-10-2016
30.10.2016 04:00
katr_0.jpg

 

Κάθε μέρα και με νέες απαιτήσεις εμφανίζονται οι θεσμοί στη διαπραγμάτευση για την αξιολόγηση

Τη μια ψυχρολουσία μετά την άλλη βιώνει η κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση της δεύτερης αξιολόγησης. Οι δανειστές φαίνεται να έχουν καταλάβει ότι ο Τσακαλώτος βιάζεται να κλείσει την αξιολόγηση, μπας και ανοίξει η συζήτηση για τη μείωση του χρέους, και πιέζουν προς πάσα κατεύθυνση!
 
Συγκεκριμένα ζητούν να προχωρήσει η κυβέρνηση στα θέματα των ομαδικών απολύσεων, των συλλογικών συμβάσεων και στον υποκατώτατο μισθό, ενώ «πριονίζουν» και το πρωτογενές πλεόνασμα που εμφανίζει για φέτος ή υπόσχεται για το 2017 η κυβέρνηση 
Έτσι λοιπόν το ΔΝΤ θέτει υπό αμφισβήτηση τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπει η κυβέρνηση, ώστε να την αναγκάσει να λάβει περαιτέρω διαρθρωτικά μέτρα από τώρα για να διασφαλιστούν οι στόχοι του 2017 και του 2018. Τα εν λόγω μέτρα θα περιλαμβάνουν τις αμυντικές δαπάνες, την προγραμματισμένη μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και το πάγωμα ανελαστικών δαπανών (σελ. 1.016 του τρίτου μνημονίου, Ν. 4336/2015) καθώς και τη μείωση του αφορολογήτου στα 5.000 ευρώ.
 
Στην αξίωση αυτή, σύμφωνα με τα κυβερνητικά στελέχη, έφθασε το κουαρτέτο μετά την αναθεώρηση προς τα κάτω του πλεονάσματος από την Eurostat, που ήρθε την περασμένη εβδομάδα και μείωσε το πρωτογενές του 2015 από 0,7% σε 0,2% του ΑΕΠ.
Ξεκινά έτσι και ένας πόλεμος στοιχείων με τους θεσμούς και ειδικά με την Ντέλια Βελκουλέσκου του ΔΝΤ, που από την Κυριακή έδειξε πως επέστρεψε στη χώρα μας με άγριες διαθέσεις. «Συμφωνήσαμε να τους δίνουμε στοιχεία για τον προϋπολογισμό, το ζήτησαν αυτοί, αλλά το ζητάμε και εμείς» έλεγαν από το υπουργείο Οικονομικών, κάτι που σημαίνει ότι αυτοί αμφισβητούν μεν το προσχέδιο που μόλις κατέθεσε η κυβέρνηση, αλλά και η κυβέρνηση θέλει να βγάλει κακόπιστο και αναξιόπιστο το ΔΝΤ. «Είναι αδύνατον να μην πιάσουμε τον στόχο στο πλεόνασμα» λένε στο υπουργείο Οικονομικών…
 
Στην κυβέρνηση παραδέχονται όμως ότι υπάρχουν και άλλες «τρύπες» στον προϋπολογισμό. «Υπάρχουν κάποια ρίσκα» έλεγε αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών που μετείχε στη συνάντηση. «Προβλεπόταν φέτος εξοικονόμηση 400 εκατ. ευρώ από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Άμυνας, αλλά δεν την κάναμε».
«Κάρφωσε» έτσι εμμέσως και τον υπουργό Άμυνας Πάνο Καμμένο – από τον οποίο οι ένστολοι περιμένουν να εξοικονομήσει από άλλες δαπάνες για να… ξεπαγώσουν τα ειδικά μισθολόγια – πως δεν έκοψε ούτε τα 400 εκατ. ευρώ που προβλέπονταν από στρατόπεδα, καύσιμα κ.λπ.
 
Ο ΣΕΒ
Σε ό,τι αφορά τα εργασιακά οι δανειστές ήρθαν με ξεκάθαρη γραμμή ότι πρέπει να καταργηθεί κάθε διοικητικός περιορισμός στις ομαδικές απολύσεις. Παρόμοια είναι η θέση εργοδοτικών φορέων, όπως ο ΣΕΒ, που υποστηρίζουν πως η κοινοτική νομοθεσία για τις ομαδικές απολύσεις πρέπει να εφαρμοσθεί, χωρίς τη δυνατότητα πολιτικών παρεμβάσεων.
 
Αυτές οι δύο θέσεις δείχνουν πως η ελληνική διάταξη του Ν. 1387/1983 που απαιτεί από τους εργοδότες να λαμβάνουν διοικητική έγκριση (υπουργική άδεια) πριν προχωρήσουν σε ομαδικές απολύσεις βαίνει προς τροποποίηση.
Για τις συλλογικές συμβάσεις οι ξένοι ελεγκτές ήταν επίσης έντονα αρνητικοί στη συνάντηση με τον Κατρούγκαλο επιμένοντας ότι «το παλιό σύστημα που θέλετε να επαναφέρετε ήταν στρεβλό, μείωσε την παραγωγικότητα και αύξησε το έλλειμμα ανταγωνιστικότητος στη χώρα», οι εκπρόσωποι του ΣΕΒ τάχθηκαν υπέρ των επιχειρησιακών συμβάσεων, ενώ οι εκπρόσωποι των μικρομεσαίων (ΕΣΕΕ και ΓΣΕΒΕΕ) υποστήριξαν την επαναφορά των κλαδικών συμβάσεων για όλους τους εργαζομένους.
 
Άλλοι πάλι ζητούσαν δραστική αύξηση των ομαδικών απολύσεων και άλλοι πιο συγκρατημένη, η ΓΣΕΕ τις απορρίπτει, ενώ οι μικρομεσαίοι συμφωνούν για αύξηση του κατώτατου μισθού από το 2018 και αναλόγως της πορείας της οικονομίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, οι θεσμοί δεν ζήτησαν να μπει ο υποκατώτατος μισθός 490 ευρώ, αντί 510 που ισχύει σήμερα, αλλά τον έβαλε ο ίδιος ο Κατρούγκαλος επειδή το περιείχε, λέει, η έκθεση της Επιτροπής Σοφών που τους παρουσίασε.
 
Οι ειδικοί της διεθνούς επιτροπής που συνέταξαν το πόρισμα για το νέο εργασιακό υποστηρίζουν κατά πλειοψηφία την ύπαρξη ενός υποκατώτατου μισθού στο 90% του κατώτατου μισθού για τον πρώτο χρόνο εργασιακής εμπειρίας και στο 95% για τον δεύτερο χρόνο εργασιακής εμπειρίας.
 
«Δεν είναι βιώσιμο»
«Εμείς το πηγαίναμε για καλό, αλλά την πατήσαμε και τώρα πρέπει να το βγάλουμε για να παραμείνουμε στα ίδια» έλεγαν χαρακτηριστικά βγαίνοντας από τη συνάντηση με τους θεσμούς εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων.
Οι θεσμοί απέρριψαν και το σχέδιο για τη χρηματοδότηση του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης. 
Επί της ουσίας οι εκπρόσωποι των δανειστών εξέφρασαν την άποψη ότι το εν λόγω σχέδιο, που προβλέπει μεταξύ άλλων μεταφορά πόρων από το πρόγραμμα ανθρωπιστικής κρίσης και περιορισμό του ύψους των επιδομάτων, δεν είναι βιώσιμο. Το απέρριψαν χωρίς δεύτερες σκέψεις και τόνισαν ότι, για να εξοικονομηθούν τα περίπου 870 εκατομμύρια ευρώ και να εφαρμοστεί το πρόγραμμα, πρέπει να γίνουν νέες περικοπές στο ασφαλιστικό.
 
Αυτό σημαίνει πρακτικά νέες περικοπές στις συντάξεις ή στην καλύτερη περίπτωση μη εφαρμογή της ρήτρα ανάπτυξης, που συνεπάγεται και «πάγωμα» των συντάξεων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Επίσης μια από τις προτάσεις των δανειστών που έπεσαν στο τραπέζι κατά τη χθεσινή συνάντηση με την αναπληρώτρια υπουργό Εργασίας Θεανώ Φωτίου, είναι και οι περικοπές στις φοροελαφρύνσεις, με πρώτη και καλύτερη τη μείωση του αφορολογήτου.
Το θέμα του προγράμματος του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης δεν έχει κλείσει, καθώς η κυβέρνηση αναμένεται να προσέλθει με νέα πρόταση. Το εν λόγω πρόγραμμα αποτελεί την «κορωνίδα» του νέου προνοιακού χάρτη που θέλει να εφαρμόσει το Μαξίμου, και μάλιστα εντός των επόμενων δύο μηνών προβλέπεται να επεκταθεί σε όλη τη χώρα.
 
Και ακόμα δεν έχουν ανοίξει καν όλα τα θέματα, αφού σήμερα αναμένεται με ενδιαφέρον το αν θα μπει στη μάχη για τα ενεργειακά θέματα ο υπουργός Περιβάλλοντος Πάνος Σκουρλέτης, αλλά και το πώς αυτή θα εξελιχθεί. Επίσης θα απασχολήσουν οι αλλαγές στο Δημόσιο και η επιτάχυνση στην εκδίκαση των υποθέσεων.
 
Επιδόματα
Ωστόσο ασυμφωνίες υπάρχουν σε όλα τα θέματα. Όπως προκύπτει πάντως από τις έως τώρα συναντήσεις:
Το επίδομα περνάει ξανά από σαράντα κύματα και αυτό ενδεχομένως να είναι το πρώτο που θα κοπεί αν δεν πιαστούν οι στόχοι του πλεονάσματος. Όπως έλεγαν κυβερνητικές πηγές, μετά τη συνάντηση των αναπληρωτών υπουργών Γιώργου Χουλιαράκη και Θεανώς Φωτίου με τους επικεφαλής των θεσμών, από τα περίπου 900 εκατ. ευρώ που απαιτούνται, «έχουν εξασφαλιστεί τα 570 εκατ. ευρώ», εκ των οποίων κάποια είναι και κοινωνικά επιδόματα που θα καταργηθούν ή θα αντικατασταθούν όταν οι δικαιούχοι λάβουν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης.
 
Τα άλλα 300 εκατ. ευρώ που υπολείπονται η κυβέρνηση λέει πως προκύπτουν από υποθέσεις για υπεραπόδοση των μέτρων του 2016 και του 2017 ή άλλες εξοικονομήσεις (π.χ. 140 εκατ. ευρώ από υπέρβαση του στόχου στα πρωτογενή πλεονάσματα).
Αυτά είναι όμως ουσιαστικά τα «μαξιλαράκια» που κρατά η κυβέρνηση για ώρα ανάγκης, προκειμένου να αποφύγει πίεση για νέα μέτρα, αν η απόκλιση στο πλεόνασμα είναι σχετικά μικρή και διαχειρίσιμη. Αυτό το παραδέχονται και στην κυβέρνηση πλέον. Άρα, αν οι στόχοι δεν πιαστούν, δεν θα υπάρχουν 900 εκατομμύρια, αλλά μόνο τα 570 που θεωρούνται «σίγουρα», για να πληρωθεί το ΚΕΑ.
 
Όπως και να έχει πάντως η κυβέρνηση φαίνεται ότι θα συρθεί στη συμφωνία και υλοποίηση της δεύτερης αξιολόγησης που περιλαμβάνει νέα μέτρα, με τον φαύλο κύκλο της καταστροφής στην ιδιωτική οικονομία να συνεχίζεται…
 Το ΔΝΤ δεν θα δώσει το «πράσινο φως» στην αξιολόγηση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.
 Η Γερμανία δεν θα επιτρέψει καμία ουσιαστική επίλυση του ελληνικού ζητήματος πριν ολοκληρωθούν οι εκλογές της…
 Το 2017 η Ελλάδα θα πελαγοδρομεί με στόχο να πετύχει θετική ανάπτυξη έως 1,5%, αλλά ουσιαστική λύση για το χρέος δεν θα υπάρξει και το ακόμη σημαντικότερο είναι πως ο ιδιωτικός τομέας και οι τράπεζες δεν θα έχουν σταθεροποιηθεί.
 
Δώδεκα λόγοι βαθιάς ανησυχίας
Πίσω από τις ωραίες αναλύσεις και τα σχόλια των Ευρωπαίων φαίνεται ότι οι δανειστές έχουν κατανοήσει ότι υπάρχουν 12 λόγοι βαθιάς ανησυχίας, όπως εύστοχα παρατήρησε η BNP Paribas. Ειδικότερα υπάρχει ο κίνδυνος να συμβούν τα εξής 12 πράγματα τους επόμενους 18 μήνες… 
 
1. Το μεγάλο σχέδιο για ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας πάνω από 2,5% θα αποτύχει. Κανείς δεν πιστεύει, π.χ., ότι το 2017 η Ελλάδα θα μπορέσει να πετύχει ρυθμό ανάκαμψης πάνω από 1,2 με 1,5%.
2. Η ακραία φορολόγηση θα κρατήσει καθηλωμένη την ιδιωτική πρωτοβουλία, οι επιχειρήσεις δεν θα συνεισφέρουν σε ανάκαμψη ούτε το 0,3% με 0,4% του ΑΕΠ.
3. Οι δανειστές και ειδικά η Ε.Ε. δεν θα δώσουν ουσιαστική λύση για το χρέος.
4. Το χρέος όπως είναι δομημένο στην Ελλάδα θέλει haircut περίπου 40% και θα πρέπει να αφορά διακρατικά δάνεια, SSM δάνεια και όχι ομόλογα που κατέχουν ιδιώτες. Στην Ευρώπη κανείς δεν συζητάει τέτοια λύση.
5. Οι βασικοί στόχοι του προγράμματος με προεξάρχοντα το πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 3,5% μετά το 2018 δεν θα επιτευχθούν.
6. Ταμειακά η Ελλάδα μπορεί να φθάσει έως το καλοκαίρι του 2017 και να πληρώσει τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ και λήγουν τον Απρίλιο και τον Ιούλιο του 2017 αλλά και το πρώην 3ετές ομόλογο ύψους 1,8 δισ. ευρώ περίπου… αλλά μετά τι θα συμβεί;
7. Έξοδος στις αγορές θα έχει νόημα στην Ελλάδα προς το τέλος του 2017. Η Ελλάδα θα ήθελε να βγει στις αγορές Μάρτιο – Απρίλιο ή Μάιο του 2017, αλλά είναι μάλλον απίθανο.
8. Οι τράπεζες στην Ελλάδα δεν μπορούν να συνδράμουν με την πιστωτική επέκταση θετικά στην οικονομία. Το 2005 – 2007 η Ελλάδα επιτύγχανε ρυθμούς ανάπτυξης 3,5% και το 60% από την ανάπτυξη αυτήν ήταν πιστωτική επέκταση, τα δάνεια που χορηγούσαν οι τράπεζες.
9. Οι τράπεζες έχουν να αντιμετωπίσουν ένα βουνό από προβληματικά δάνεια. Το πρόβλημα αυτό, που ξεπερνάει τα 110 δισ., θα αποτελεί ένα τεράστιο βάρος για τουλάχιστον 4-5 χρόνια ακόμη.
10. Η πορεία των καταθέσεων στην Ελλάδα δείχνει ότι οι καταθέτες δεν εμπιστεύονται ακόμη τις τράπεζες και το ακόμη χειρότερο είναι εμφανής η αδυναμία παραγωγής κοινωνικού πλούτου. Η κοινωνία δεν μπορεί να αποταμιεύσει, άρα η Ελλάδα λειτουργεί μονίμως σε alert ρευστότητας, η μείωση του ELA είναι ένα λογιστικό τρικ, δεν αντικατοπτρίζει πραγματική βελτίωση ρευστότητας.
11. Οι τράπεζες έχουν έναν ρόλο, δίνουν δάνεια στην οικονομία βοηθώντας την αύξηση του ΑΕΠ, δίνουν δάνεια στο κράτος μέσω της αγοράς ομολόγων για να μπορεί να λειτουργεί ο προϋπολογισμός.
12. Η Ελλάδα είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί και 4ο μνημόνιο και 4η ανακεφαλαιοποίηση.
Ο κίνδυνος να αποτύχει ξανά η Ελλάδα είναι ορατός.
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19.04.2024 08:03