21/10/2018 16:43:37
21.7.2011

«Ο Γνωστός μας Άγνωστος κύριος Γκάτσος»

«Ο Γνωστός μας Άγνωστος κύριος Γκάτσος» - Media

Της Δώρας Αμαραντίδου

Μέσα από μια παράσταση λόγου, τραγουδιού και εικόνας, όπου καταγράφονται στιγμές της ελληνικής ιστορίας των τελευταίων 100 χρόνων «ανακαλύπτεται» ξανά η προσωπικότητα και το έργο του ποιητή της «Αμοργού». Η Μάνια Παπαδημητρίου έχει αναλάβει να παρουσιάσει τον «Γνωστό μας Άγνωστο κύριο Γκάτσο», στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, στις 22 και 23 Ιουλίου.

Με τη μορφή μουσικο- θεατρικού αναλογίου, τραγούδια σε στίχους του Νίκου Γκάτσου εναλλάσσονται με την αφήγηση βασικών κειμένων του ποιητή ή ανθρώπων που έχουν μιλήσει για εκείνον, όπως ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Γιώργος Σεφέρης και η Αγαθή Δημητρούκα. Η αφήγηση και το τραγούδι «ντύνονται» με εικόνα, με την παράλληλη προβολή οπτικού υλικού που αφορά στα γεγονότα τα οποία οδήγησαν στη συγγραφή των τραγουδιών. Η ενίσχυση του λόγου και της μουσικής γίνεται επίσης με χαρακτικά της Βάσως Κατράκη και του Γιάννη Μόραλη. Η γνωστή πλευρά του Νίκου Γκάτσου είναι οι στίχοι «Κάτω στον Πειραιά στα Καμίνια...», «Κι αν κάποτε στα βρόχια του πιαστείς κανείς δε θα μπορέσει να σε βγάλει...», «Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα...» και τόσοι άλλοι. Ωστόσο, το μουσικο- θεατρικό αφιέρωμα στον ποιητή αναδεικνύει και το πώς ζούσε αυτός ο άνθρωπος και ποιά ήταν τα υλικά από τα οποία αντλούσε στοιχεία για την ποίησή του.

«Στόχος είναι να ξαναζωντανέψει η μουσικότητα ως προς τη γλώσσα και τη μελωδία της εποχής στην οποία έδρασε ο Νίκος Γκάτσος» αναφέρει στο ΠΟΝΤΙΚΙ art η Μάνια Παπαδημητρίου, που έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία, την επιμέλεια των κειμένων (μαζί με την Αγαθή Δημητρούκα) και την επιλογή οπτικού υλικού.

Ποια μηνύματα μπορεί να αντλήσει ο πολίτης της Ελλάδας του σήμερα από το έργο ανθρώπων του πνεύματος, όπως του Γκάτσου; Είναι το καίριο ερώτημα στο οποίο απαντά η Μάνια Παπαδημητρίου: «Αυτοί οι άνθρωποι εκείνης της εποχής δεν φοβόντουσαν να αποδεχθούν ότι υπάρχουν είδη και κατηγορίες ποίησης και τέχνης. Δεν θεωρούσαν ότι ήταν όλα ένα και το ίδιο εύκολα. Μπορούσαν να αποδεχθούν την έννοια ¨υψηλή τέχνη και ταπεινή τέχνη¨ γιατί είχαν την δυνατότητα κάποιοι από αυτούς- τουλάχιστον ο Γκάτσος σίγουρα- να τα κάνουν και τα δύο. Όμως από την δεκαετία του ‘80 και μετά όλα μπερδεύτηκαν… Τεχνηέντως και μεθοδικά όλα έγιναν αχταρμάς στα κεφάλια των ανθρώπων από μια αγορά που ήθελε να ελέγχει τις πωλήσεις των δίσκων αλλά και κάθε είδους τέχνης, προωθώντας πρωτίστως τα προϊόντα που έρχονταν από το εξωτερικό. Η παγκοσμιοποίηση των αγορών σκοτώνει τις μικρές γλώσσες, αν δεν φροντίσουν οι κυβερνήσεις των αντίστοιχων χωρών να τις προστατεύσουν. Και οι δικές μας κυβερνήσεις δεν φρόντισαν.»

Στην παράσταση «Ο γνωστός μας άγνωστος κύριος Γκάτσος» παίζουν και τραγουδούν οι Αγαπητός Μανδαλιός, Μάνια Παπαδημητρίου, Εβελίνα Αραπίδη, Τάσος Αντωνίου, Θεοδώρα Ευγενάκη. Η ενορχήστρωση και η επιμέλεια της μουσικής έχει γίνει από τον Τάσο Αντωνίου και την Μαρίνα Χρονοπούλου.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.