13/11/2018 23:38:59
19.12.2016 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1947 στις 15-12-2016

Προτάσεις της ελληνικής λογοτεχνίας - Μέρος Δεύτερο

Προτάσεις της ελληνικής λογοτεχνίας - Μέρος Δεύτερο - Media
 
Κάθε χρόνο πριν από τα Χριστούγεννα, κατά τα εκδοτικά ειωθότα, «συνωστίζονται» μαζί με όλους τους άλλους και οι Έλληνες συγγραφείς, διεκδικώντας την προσοχή του αναγνωστικού κοινού. Από τα βιβλία που παραλάβαμε έως τώρα, διαλέγουμε μερικές από τις σημαντικότερες υπογραφές, παλαιότερες και νέες, που θα βρείτε στις νέες κυκλοφορίες σε όλα τα βιβλιοπωλεία! 
 
«Μόνο ο αέρας ακουγόταν» είναι ο τίτλος του καινούργιου βιβλίου της Ευγενίας Μπογιάνου, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο. Διηγήματα φαινομενικά ασύνδετα μεταξύ τους∙ ο θάνατος, το πέρασμα του χρόνου, η αγωνία μπροστά στο μυστήριο της ύπαρξης, η μνήμη και, κυρίως, η απώλεια. Άνθρωποι καθημερινοί και οικείοι, που φορούν την απώλεια κατάσαρκα. Είτε την απώλεια πραγμάτων απτών που αναποδογυρίζουν, από τη μια στιγμή στην άλλη, τη ζωή τους, είτε τη βίαιη απώλεια μιας πατρίδας, είτε την απώλεια του άλλου, είτε την απώλεια του ίδιου του εαυτού, τελικά. Ο μίτος που ενώνει τις ιστορίες είναι η υπαρξιακή κραυγή των ηρώων όπως συνδυάζεται με τη διεισδυτική κοινωνική ματιά της συγγραφέως πάνω σε ό,τι μας περιβάλλει. 
 
 
Το μυθιστόρημα της Έλενας Χουζούρη «Ο θείος Αβραάμ μένει πάντα εδώ» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη. Ένα πολυφωνικό, πολυεπίπεδο, διαχρονικό μυθιστόρημα για τα πολλαπλά πρόσωπα των συλλογικών ταυτοτήτων, της μνήμης και προπαντός για τη συμφιλίωση και την παραδοχή των όσων κληρονομούμε από το παρελθόν και καθορίζουν το παρόν μας. Ένα μυθιστόρημα για το Ολοκαύτωμα της Θεσσαλονίκης και τα φαντάσματα των χαμένων σεφαραδιτών Εβραίων που κυκλοφορούν έως σήμερα, αδικαίωτα, στους δρόμους της… 
 
 
Τάκης Γεράρδης, «Το καμίνι», από τις εκδόσεις Κέδρος: Ένα μυθιστόρημα εξερεύνησης της απόκρυφης γνώσης. Η ερμητική φιλοσοφία και η αλχημεία, η θρησκεία και η επιστήμη, ο ελληνικός και ο ιουδαϊκός πολιτισμός, το Βατικανό και ο τεκτονισμός, η μουσική, η ζωγραφική και ο χορός, ο Τίμαιος του Πλάτωνα με την αναφορά του στην Ατλαντίδα, ο Μιχαήλ Ψελλός, ο Εμπεδοκλής, ο Πυθαγόρας και ο Αριστοτέλης, καθώς και κάποιες φιγούρες που παραπέμπουν στον Κόμητα του Σεν Ζερμέν είναι μερικοί από τους σταθμούς αυτής της συναρπαστικής αναζήτησης.
 
 
Βαγγέλης Σιαφάκας, «Με μια χιλιάρα καβασάκι», από τις εκδόσεις Πόλις: Δεκαοχτώ ιστορίες που ανασυνθέτουν μνήμες της δικτατορίας και της μεταπολίτευσης, μέσα από τα μάτια μιας παρέας εφήβων, οι οποίοι μεγαλώνουν, ονειρεύονται, ερωτεύονται, ωριμάζουν βίαια και πολιτικοποιούνται εκείνα τα χρόνια. Τα Γιάννενα προσφέρουν τον καμβά όπου υφαίνει τις ιστορίες του ο Βαγγέλης Σιαφάκας. Ακολουθεί τους εφήβους στα σχολικά θρανία, στα χαμόσπιτα που γκρεμίζονται για να γίνουν πολυκατοικίες, στα σοκάκια και στα τσιπουράδικα, στα σινεμά και στα καφέ. Αναζητεί τα ίχνη μιας πόλης που αλλάζει δραματικά, σε μια εποχή που όλα ανασυντίθενται, με μίτο τον Δημήτρη Χατζή και τον Νίκο Χουλιαρά· και σε έναν παλιό καφενέ «συναντά» τον Σιούλα τον ταμπάκο, τη Μαργαρίτα Περδικάρη και τον Λούσια… 
 
 
Άννα Δάρδα - Ιορδανίδου, «Μάσκες και σερπαντίνες», από τις εκδόσεις Καστανιώτη: Ένα δυστύχημα στην πλατεία Κολωνακίου, περασμένα μεσάνυχτα. Αυτόπτες μάρτυρες δύο φίλες, η Κλειώ Σακκά και η Λίλιαν Κρωφτ, συνταξιούχοι καθηγήτριες της Αγγλικής Φιλολογίας, που γράφουν cult ταξιδιωτικούς οδηγούς και παίζουν μπιρίμπα τις Κυριακές. Καθώς είναι και οι δύο περίεργες και «χώνονται» σε ξένες υποθέσεις, είναι φυσικό να ασχοληθούν με το απροσδόκητο συμβάν. Οι εμμονές, οι προκαταλήψεις τους, αλλά και η αγάπη τους για τη λογοτεχνία του 19ου αιώνα τις εμπλέκουν όλο και βαθύτερα σε μια πολύπλοκη υπόθεση που δεν τις αφορά.
 
 
Ελένη Πριοβόλου, «Μετά φόβου», από τις εκδόσεις Καστανιώτη: Δύο κορίτσια – φίλες επιστήθιες, σχεδόν αδελφές – μεγαλώνουν στην ελληνική ύπαιθρο, σε περιβάλλον ασφυκτικό, που τις εκπαιδεύει στο κυρίαρχο μοντέλο ηθικής, εμφυσώντας τους τον φόβο και την ενοχή. Η Αρίστη, φύσει ανήσυχη, ανακαλύπτει τις πηγές του φόβου μέσα από την έρευνα και τη μάθηση. Αναζητεί αλήθειες γύρω από τη θέση της σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία, την ελευθερία της σκέψης, την πολιτική και τον έρωτα. Η Διαλεχτή μένει στα «αβαθή» και «σίγουρα» νερά· αθάρρευτη και αδρανής, κάνει κάθε φορά μικρά και δειλά βήματα στη ζωή. Η σχέση των δύο κοριτσιών δοκιμάζεται όταν ανάμεσά τους μπαίνει ο Διονύσης Αρχοντής, άντρας ορμητικός, το αρχέτυπο του Βάκχου. Έκτοτε, οι δύο φίλες πορεύονται με δύο εαυτούς: τον φανερό και τον κρυφό.
 
 
Τζίμμυ Κορίνης, «Ίντριγκα στο Ιόνιο», από τις εκδόσεις Μεταίχμιο: Όταν πράκτορες της CIA συγκρούονται στο Ιόνιο με μια συμμορία που προσπαθεί να προωθήσει ένα ύποπτο φορτίο στη Συρία, ένας μικροκακοποιός βρίσκεται αναπάντεχα μ’ έναν φόνο στην πλάτη του και μια μοναδική ευκαιρία να διεκδικήσει λύτρα για να το επιστρέψει στον νόμιμο ιδιοκτήτη του. Μια όμορφη 17χρονη κοπέλα πέφτει θύμα της γοητείας του και βρίσκεται μπλεγμένη σε μια απίστευτη περιπέτεια. Mια μητέρα ζει ώρες αγωνίας διαπιστώνοντας ότι η κόρη της κάνει το ίδιο σφάλμα που είχε κάνει κι εκείνη στην ίδια ηλικία κι ένας σκληροτράχηλος και κυνικός δημοσιογράφος παίζει κορώνα - γράμματα την καριέρα του, αλλά και την ίδια του την υπόσταση, προκειμένου να σώσει από θανάσιμο κίνδυνο τη νέα γυναίκα που έχει μπει στη ζωή του, να παραδώσει στη δικαιοσύνη μια ομάδα αδίστακτων κακοποιών και να αποκαταστήσει μια μεγάλη αδικία που, άθελά του, είχε διαπράξει στο παρελθόν.
 
 
Το πρώτο μυθιστόρημα του Δημήτρη Μαμαλούκα «Όσο υπάρχει αλκοόλ υπάρχει ελπίδα» κυκλοφορεί εκ νέου από τις εκδόσεις Κουκουνάρι: «Ήταν ένα ταξίδι χωρίς σκοπό κι αιτία αυτό που είχα ξεκινήσει. Είχα γυρίσει στην Ιταλία που ήξερα. Του φόβου, της μοναξιάς, της εγκληματικότητας, της μαφίας, της ατέλειωτης μελαγχολίας. Η μοίρα με είχε σπρώξει στο παγωμένο διαμέρισμα του Αντρέα και της Χριστίνας στον 17ο όροφο του γιγαντιαίου κτηρίου που όλοι ονόμαζαν εφιάλτη. Χτισμένο ως ένα σύγχρονο συγκρότημα κατοικιών, είχε καταντήσει ένα μπλοκ βρομιάς, φτώχειας κι εξαθλίωσης. Για λίγες μέρες μοιράστηκα την άδεια ζωή τους, ανάμεσα σε άσκοπα ξενύχτια, διαλυμένα Alfa Romeo κι άφθονο ουίσκι». Το βιβλίο μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη με τίτλο «Όσο υπάρχει αλκοόλ...» (το 2002) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μακρή.
 
 
Μαριάννα Τζιαντζή, «Αντίο στις αυλές των θαυμάτων», από τις εκδόσεις Καστανιώτη: Στις 15 Σεπτεμβρίου του 2001, τρεις παλιοί φίλοι ξεκινούν από την Αθήνα για να πάνε στην Ελευσίνα, στην κηδεία του Στέλιου Καζαντζίδη, χωρίς κανείς τους να είναι τυπικός θαυμαστής του τραγουδιστή. Πηγαίνουν για διαφορετικούς λόγους ο καθένας: μια γυναίκα γιατί ελπίζει να ζωντανέψει μια χαμένη αγάπη, ένας άντρας γιατί μπερδεύει την πραγματικότητα με τους εφιάλτες του και ο τρίτος για να πει αντίο σε όλα… Πολλές ιστορίες ξετυλίγονται στη διαδρομή και στις στάσεις προς την Ελευσίνα, καθώς η αρχική παρέα διευρύνεται. Ιστορίες του κοντινού χθες, ειπωμένες με χιούμορ και τρυφερότητα, που ρίχνουν το φως και τη σκιά τους στο σήμερα. Ιστορίες παρόντων και απόντων, ορατών και αοράτων.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.