13/12/2018 00:43:59
2.1.2017
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1949 στις 29-12-2016

Κλασική και σύγχρονη παγκόσμια λογοτεχνία - Προτάσεις βιβλίων (Photos)

Κλασική και σύγχρονη παγκόσμια λογοτεχνία - Προτάσεις βιβλίων (Photos) - Media

 

Γκυ ντε Μωπασσάν, «Ιστορίες αυτοχειρίας», εκδόσεις Ποικίλη Στοά

Οι οχτώ «Ιστορίες αυτοχειρίας» δημοσιεύτηκαν την ίδια δεκαετία, ανά­μεσα στο 1880 και το 1890, αρχικά στις εφημερίδες με τις οποίες συνερ­γαζόταν ο Ντε Μωπασσάν, για να ενταχθούν στη συνέχεια σε κάποια διαφορετική συλλογή διηγημάτων η καθεμιά τους. Η κοινή τους θεμα­τική αποτέλεσε το έναυσμα για να παρουσιαστούν εδώ ως μία ενιαία ενότητα. Το θέμα της αυτοχειρίας είναι κάτι που απασχολούσε τον Ντε Μωπασσάν πολύ πριν επιχειρήσει να βάλει και ο ίδιος τέλος στη ζωή του. Στις σύντομες αυτές ιστορίες θα συναντήσουμε ένα ευρύ φάσμα από αυτόχειρες αλλά και από τις αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν κά­ποιον στο απονενοημένο διάβημα…

Βιρτζίνια Γουλφ, «Δευτέρα ή Τρίτη», εκδόσεις Ποικίλη Στοά

Με τη συλλογή αυτήν, η Βιρτζίνια Γουλφ, η γυναίκα που επηρέασε όσο λίγοι τη λογοτεχνία του 20ού αιώνα, απέκτησε για πρώτη φορά τη φήμη της ως η συγγραφέας με την πιο ζωντανή φαντασία και το πιο λεπταί-σθητο ύφος της εποχής της. Επηρεασμένη από τον Τζόυς, τον Προυστ και τις θεωρίες του Γουίλιαμ Τζέιμς, του Μπέργκσον και του Φρόυντ, επικέντρωσε τις προσπάθειές της στη δημιουργία ενός καινοτόμου μυθιστορηματικού ύφους που έδινε έμφαση στην αέναη ροή της συνείδησης, στο πέρασμα του χρόνου ως μια αλληλουχία επακόλουθων και πεπερασμένων στιγμών και ως μια μακρά ακολουθία χρόνων και αιώνων, καθώς και στην ουσιαστική απροσδιοριστία του ανθρώπινου χαρακτήρα.

Τόμας Χάρντυ, «Ο παραστρατημένος εφημέριος και άλλες ιστορίες», εκδόσεις Καστανιώτη

Υπάρχει μια παράξενη ενορία που οι κάτοικοί της αξίζει να μαστιγω­θούν. Ένας νεαρός μεθοδιστής ιερέας καταφθάνει ανυποψίαστος στο αμαρτωλό χωριό με την προσδοκία να ασκήσει απρόσκοπτα το λειτούργημά του. Όμως το πάθος του για μια γοητευτική χήρα που επιδίδεται σε σκοτεινές δραστηριότητες τον οδηγεί σε μια σφοδρή σύ­γκρουση με τις αρχές του και «Ο παραστρατημένος εφημέριος» πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στον έρωτα και στην καθαρή συνείδηση. Ο Τόμας Χάρντυ έδωσε μια επική διάσταση στον ρεαλισμό της βικτω-ριανής εποχής, τον εμπλούτισε με μεγάλα πάθη και ανείπωτες τραγω­δίες. Ο τόμος περιλαμβάνει τέσσερις ιστορίες με αλησμόνητους χαρα­κτήρες, απολύτως ενδεικτικές του απαράμιλλου ύφους του.

Edgar Alan Poe , «Η αφήγηση του Άρθουρ Γκόρντον Πιμ από το Ναντάκετ», εκδόσεις Gutenberg

Μια συναρπαστική ναυτική περιπέτεια που καταλήγει σ’ έναν κρυπτο­γραφικό γρίφο, ένα ταξίδι στα βάθη της ανθρώπινης ψυχής, μια τελε­τουργία διάβασης προς το ανόσιο: μέσ’ από φουρτουνιασμένες θάλασ­σες, ανταρσίες, ναυάγια, κανιβαλισμούς και εξωτικά νησιά με επικίνδυ­νους κατοίκους, ένας ιδιοφυής συγγραφέας οδηγεί τον αναγνώστη του σε μια κάθοδο στο ασυνείδητο, σε μια πάλη του λευκού με το μαύρο ή και σε μια λαζαρική ανάσταση, αφού ο νεκρός ήρωας, που είναι ζωντα­νός, διεκδικεί από τον συγγραφέα την πατρότητα του έργου. Το πρώτο πεζογράφημα του Έντγκαρ Άλλαν Πόε, το «σημαντικότερο έργο του», κατά τον Borges, που επηρέασε πλήθος γνωστών συγγρα­φέων

Joaquim Maria Machado de Assis, «Ελένα», εκδόσεις Gutenberg

Η «Ελένα» είναι ένα αισθηματικό δράμα που απηχεί το πέρασμα της Βραζιλίας στη σύγχρονη εποχή και του ίδιου του συγγραφέα στον ρε­αλισμό. Εντυπωσιάζει χάρη στην απολαυστική πλοκή του, αλλά και με την αναπάντεχη, ακόμα και στις πιο ρομαντικές στιγμές, λεπτή ειρωνεία του και τη διεισδυτική ματιά του στις πολιτικές και κοινωνικές συνθή κες της εποχής. Ο Ζουακίμ Μαρία Μασάντο ντε Ασσίς (1 839-1 908) είναι ένας από τους σημαντικότερους και δημοφιλέστερους συγγραφείς της Βραζιλίας. Είναι ο θεμελιωτής του λεγόμενου αστικού μυθιστορήματος σε μια κοινωνία ελάχιστα και ιδιότυπα αστική στα χρόνια της πρώτης μεταποικιακής τάξης πραγμάτων.

Ζάουμε Καμπρέ, «Confteor», εκδόσεις Πόλις

Βαρκελώνη, δεκαετία του ’50. Ο νεαρός Αντριά μεγαλώνει ανάμεσα σ’ έναν πατέρα που θέλει να του δώσει μόρφωση αναγεννησιακού αν­θρώπου, να τον κάνει γνώστη πολλών γλωσσών, και μια μητέρα που τον προορίζει για την καριέρα δεξιοτέχνη βιολονίστα. Ο Αντριά, ευ­φυής, μοναχικός και υπάκουος, προσπαθεί να ικανοποιήσει τις υπέρ­μετρες και αντιφατικές φιλοδοξίες των γονιών του, ώς τη στιγμή που ανακαλύπτει την ύποπτη προέλευση του οικογενειακού πλούτου και άλλα ανομολόγητα μυστικά. Πενήντα χρόνια μετά, ο Αντριά, λίγο πριν χάσει τη μνήμη του, προσπαθεί να ανασυνθέσει την οικογενειακή ιστο­ρία, ενώ γύρω από ένα εκπληκτικό βιολί του 18ου αιώνα διαπλέκονται τραγικά επεισόδια της ευρωπαϊκής Ιστορίας, από την Ιερά Εξέταση ώς τη δικτατορία του Φράνκο και τη ναζιστική Γερμανία, με αποκορύφω­μα το Άουσβιτς, το απόλυτο κακό…

Τζόναθαν Φράνζεν, «Αγνή», εκδόσεις Ψυχογιός

Η νεαρή Πιπ Τέιλορ δεν ξέρει ποια είναι. Ξέρει ότι το πραγματικό της όνομα είναι Πιούριτι, ότι έχει φορτωθεί μ’ ένα φοιτητικό δάνειο 130.000 δολαρίων, ότι κάνει παρέα με αναρχικούς στο Όκλαντ και ότι η σχέση της με τη μητέρα της είναι καταστροφική. Αλλά δεν έχει την παραμικρή ιδέα ποιος είναι ο πατέρας της, γιατί η μητέρα της επέλεξε μια απομο­νωμένη ζωή με ένα επινοημένο όνομα και πώς θα καταφέρει κάποτε να αποκτήσει μια φυσιολογική ζωή. Και τότε εμφανίζεται ένας Γερμανός ακτιβιστής που οδηγεί την Πιπ στα άδυτα του Σχεδίου Ηλιόφως, μιας οργάνωσης που εμπορεύεται τα μυστικά του κόσμου, συμπεριλαμβα­νομένου του μυστικού της καταγωγής της Πιπ. Η οργάνωση αυτή είναι γέννημα του Αντρέα Γουλφ, ενός χαρισματικού προβοκάτορα που έγι­νε πασίγνωστος ύστερα από την πτώση του τείχους του Βερολίνου.

Άμος Οζ, «Ιούδας», εκδόσεις Καστανιώτη

Ο «Ιούδας», το τελευταίο αριστούργημα του Άμος Οζ, είναι ένα προκλη­τικό μυθιστόρημα ιδεών και συγχρόνως η αφήγηση μιας απεγνωσμέ­νης αγάπης, με υποβλητικό σκηνικό τα χειμωνιάτικα τοπία μιας διχοτο­μημένης πόλης. Ένα σπουδαίο έργο αναφοράς για να κατανοήσουμε την ψυχή μιας ολόκληρης χώρας, τη σχέση ανάμεσα στον ιουδαϊσμό και τον χριστιανισμό, καθώς και μια συναρπαστική σπουδή πάνω στις μορφές του «προδότη».

Ντέιβιντ Κάρκιτ, «Ο γλωσσολόγος ήταν σχεδόν τέλειος», εκδόσεις Πατάκη

Ο Τζέρεμυ Κουκ είναι η ιδιοφυΐα του Ινστιτούτου Ουόμπας, μιας ιντελιγκέντσιας γλωσσολόγων της Νότιας Ιντιάνα που παρέχουν τις υπηρεσίες τους και στον προσαρτημένο παιδικό σταθμό. Ο Κουκ αποζητά τη γνώση σε πολλά μέτωπα: θέλει να μάθει πώς μαθαίνουν να μιλούν τα νήπια, πώς μπορεί να γίνει συμπαθής στη νέα και πα­νέμορφη βοηθό του ερευνητικού προγράμματος και γιατί ένας απ’ τους συναδέλφους του βρίσκεται ξαφνικά νεκρός μες στο γραφείο του ίδιου του Κουκ. Ο «ρουστίκ» τοπικός νόμος, με τη μορφή του απρόβλεπτου υπαστυνόμου Λιφ, βαραίνει πάνω στους υπόπτους - τους γλωσσολόγους του ινστιτούτου -, οι οποίοι, σε πλήρη αντίθε­ση με την εικόνα φιλικών κι ευγενικών συναδέλφων με αντικείμενο μελέτης τους τα παιδιά, είναι ένα ευέξαπτο τσούρμο, όπου ο ένας μετά βίας ανέχεται τον άλλο. Τα αίματα ανάβουν και οι αλληλοκατη­γορίες αρχίζουν να εκτοξεύονται, κι όταν εμφανίζεται και δεύτερο πτώμα, ο Κουκ πρέπει να βασιστεί στη γλωσσολογική του ευφυΐα για να σώσει τη ζωή του.

Vladimir Nabokov, «Η άμυνα του Λούζιν», εκδόσεις Μεταίχμιο

O Λούζιν, εσωστρεφής και μελαγχολικός ως παιδί, στρέφεται στο σκάκι για να αποφύγει την πραγματικότητα. Μεγαλώνοντας, το πρωτοφανές ταλέντο του τον φέρνει στην κορυφή, αλλά το τίμημα είναι βαρύ. Το πάντοτε ικανό για λαμπρούς σκακιστικούς συνδυασμούς μυαλό του αποδεικνύεται τραγικά ανεπαρκές για να αντιμετωπίσει τον λαβύρινθο της ζωής και είναι αυτό που θα τον οδηγήσει στη συντριβή. Το βιβλίο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.