search
ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 13:40
MENU CLOSE

Τους κάνουν τα πέντε… τρία!

15.08.2011 07:58
Τους κάνουν τα πέντε... τρία!  - Media

Σε κινητοποιήσεις – αν και μικρές σε έκταση – βρέθηκαν πριν από μερικές ημέρες οι εργαζόμε­νοι στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήμα­τα (πρώην ΠΥΡΚΑΛ-ΕΒΟ). Αιτία, όπως λένε, η αναβλητικότητα και η έλλειψη σαφούς πολιτικής της κυβέρνησης, όσον αφορά την εξυγίανση της κατά 99,8% κρατικής εταιρείας και τη μορ­φή αποκρατικοποίησής της.

Σε κινητοποιήσεις – αν και μικρές σε έκταση – βρέθηκαν πριν από μερικές ημέρες οι εργαζόμε­νοι στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήμα­τα (πρώην ΠΥΡΚΑΛ-ΕΒΟ). Αιτία, όπως λένε, η αναβλητικότητα και η έλλειψη σαφούς πολιτικής της κυβέρνησης, όσον αφορά την εξυγίανση της κατά 99,8% κρατικής εταιρείας και τη μορ­φή αποκρατικοποίησής της.

Παράλληλα, το ποτήρι ξεχείλισε από τις αλληλοαναιρούμενες ενημε­ρώσεις που είχαν από τα υπουργεία Άμυνας και Οικονομικών, όσον αφορά το ποσοστό αποκρατικοποίησης, τον αριθμό των εργοστασίων (από τα πέ­ντε που έχει) που θα δοθούν στον ιδι­ώτη επενδυτή κ.ο.κ.

Για παράδειγμα, ο Π. Μπεγλίτης τούς είπε στο Πεντάγωνο ότι θα απο­κρατικοποιηθεί το 66% και όχι το 99% –  όπως προβλέπουν το Μεσοπρόθε­σμο και ο εφαρμοστικός νόμος -, κα­θώς και ότι η Μάνδρα, η Ελευσίνα και ο Υμηττός κλείνουν ως εργοστάσια. Λί­γο μετά, σε άλλη συνάντηση με τη δι­οίκηση της εταιρείας, τους είπαν ότι θα κλείσει μόνο η Ελευσίνα κ.λπ.

Το πώς εξελίσσεται η μελέτη της εταιρείας αποκρατικοποίησης και τι ενέργειες έχουν γίνει αποτελούν για τους εργαζόμενους «άγνωστη περι­οχή», ενώ , με βάση όσα αλληλοσυ­γκρουόμενα τους λένε, εκτιμούν ότι δεν υπάρχει σχέδιο ούτε εξυγίανσης – αφού η εταιρεία χρωστά 1,2 δισ. ευρώ – ούτε αποκρατικοποίησης.

Και όμως, αν πιστέψουμε κάποια «τσακάλια» συνδικαλιστές, υπάρχει σε εξέλιξη σχέδιο εξυγίανσης των ΕΑΣ, παράλληλα με την επιδίωξη ιδι­ωτικοποίησης της εταιρείας, σε υλο­ποίηση των συμφωνιών με την τρόικα. Και, υπό προϋποθέσεις, το σχέδιο εί­ναι – όπως λένε – κάπως ανεκτό, πα­ρόλο που θα κάνει τα 5 (εργοστάσια) μόνο 3!

Νέα εταιρεία

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: Όπως είναι γνωστό, η κυ­βέρνηση έχει αναθέσει την αποκρα­τικοποίηση στην εταιρεία συμβού­λων KPMG. Αυτή – σύμφωνα με την έρευνα που έκαναν ορισμένα στελέχη και συνδικαλιστές – με έγκριση των υπουργείων Οικονομικών και Άμυνας απέστειλε έγγραφο σε εταιρείες του κλάδου αμυντικών υλικών στο εξωτε­ρικό, ζητώντας την εκδήλωση του κατ’ αρχήν ενδιαφέροντός τους για τη συμ­μετοχή τους στην αποκρατικοποίηση της ελληνικής εταιρείας.

Όπως λένε, με το έγγραφο επιση­μαινόταν ότι όποιες ξένες εταιρείες εκδήλωναν το κατ’ αρχήν ενδιαφέ­ρον τους για την αποκρατικοποίηση των ΕΑΣ, θα έπρεπε να αναφερθούν και για τις προοπτικές εξυγίανσης και ανάπτυξης της κρατικής εταιρείας.

Εξάλλου, η KPMG ενημέρωσε ότι η ελ­ληνική κυβέρνηση είναι πρόθυμη να εκποιήσει μέχρι – προσέξτε – το 65% των μετοχών των ΕΑΣ ή αυτοτελή περι­ουσιακά στοιχεία της εταιρείας.

Πάντως, δεν επεδείχθη το επιθυμη­τό ενδιαφέρον από ξένες εταιρείες -κάτι μάλλον αναμενόμενο, αφού η κυ­βέρνηση δεν φρόντισε να έχει εφαρ­μόσει από πριν ένα πρόγραμμα εξυ­γίανσης της εταιρείας, ούτως ώστε να προσελκύσει ξένους επενδυτές. Πολύ περισσότερο, καθώς είναι γνωστό ότι οι προοπτικές για μεγάλες παραγγε­λίες από το υπουργείο Άμυνας είναι αδύναμες.

Έτσι, το project που είχαν ετοιμάσει βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη με την εφαρμογή του δεύτερου σκέλους, του «Plan Β». Συγκεκριμένα – πάντα σύμφωνα με τα καλά πληροφορημένα στελέχη της ΕΑΣ -, με νεότερο έγγρα­φό της η KPMG ενημερώνει όσες εται­ρείες του εξωτερικού εκδήλωσαν αρ­χικό ενδιαφέρον ότι θα δημιουργηθεί μια νέα εταιρεία που θα ενσωματώσει τουλάχιστον τα τρία από τα πέντε ερ­γοστάσια αμυντικού υλικού των ΕΑΣ (δεν αναφέρει, πάντως, ποια είναι αυ­τά), ενώ αυτή θα πουληθεί.

Το σχέδιο φαίνεται ότι προβλέπει πως τα τεράστια χρέη των ΕΑΣ παρα­μένουν στην παλιά εταιρεία, όπως επί­σης – προσέξτε ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο – και η παραγωγή των εμπορι­κών προϊόντων ή ακόμη το τμήμα των οικοπέδων αυτών – δηλαδή όσων δεν έχουν πάνω τους παραγωγική δραστη­ριότητα. Επίσης, κατά το εικαζόμενο σχέδιο, θα παραμείνουν και τα δύο από τα πέντε εργοστάσια της κρατικής εται­ρείας.

Οι προϋποθέσεις

Στη νεότερη ενημέρωση προς τους επενδυτές, φέρεται να επισημαίνεται ότι ο επιλεγόμενος επενδυτής, διαλέγο­ντας τα τρία από τα πέντε εργοστάσια, θα μεταφέρει όσες γραμμές παραγω­γής είναι χρήσιμες από τα δύο εργοστά­σια στα υπόλοιπα τρία, τα οποία θα απο­τελούν την παραγωγική βάση της νέας εταιρείας. Στη νέα εταιρεία, μέ­χρι το 65% των μετοχών θα μπο­ρεί να ανήκει στον ιδιώτη, ενώ το Δημόσιο θα κρα­τήσει τουλάχιστον το 35% των μετοχών της νέας εταιρεί­ας. Με αυτά τα δεδομένα, η KPMG, για λογαριασμό της κυβέρνησης, φέρεται να ζητά από τους υποψήφιους επενδυτές τα εξής:

Πρώτον, να δηλώσουν με ποια μέσα και πολιτικές θα μπορέσουν να κάνουν τη νέα εταιρία κερδοφόρα και εξωστρεφή.

Δεύτερον, να διασφαλίσουν τους απασχολούμενους στα ΕΑΣ.

Τρίτον, να δηλώσουν ποια προ­γράμματα εξοπλισμών του υπουργείου Άμυνας παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη νέα εταιρεία – δηλαδή ποια «προί­κα» θέλουν για το μέλλον.

Για όσους γνωρίζουν μέρη του σχε­δίου (και εικάζουν τα υπόλοιπα), είναι σαφές ότι από τα παραπάνω αποσαφη­νίζονται αρκετά, πλέον, οι προθέσεις της κυβέρνησης όσον αφορά το μέλ­λον των ΕΑΣ, όπως επίσης ότι οι εργα­ζόμενοι ξέρουν με τι έχουν να κάνουν και πόσο αυτό μπορεί να διασφαλίσει θέσεις εργασίας, με ποιους όρους, τι προοπτικές κ.λπ.

Στα θετικά του σχεδίου τα στελέχη καταχωρούν την πολιτική βούληση για διατήρηση κάποιας μορφής εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, την πρόθεση εξυγίανσης και ανάπτυξης της εταιρεί­ας με τη μέθοδο της δημιουργίας νέου εταιρικού σχήματος – το οποίο θα εί­ναι «καθαρό» από τα χρέη – , καθώς και τη βούληση να διασωθούν οι θέ­σεις εργασίας των ΕΑΣ. Αν αυτά είναι αρκετά και ειλικρινή, λένε, «θα φανεί στην πράξη». Παράλληλα, όμως, για να έχουμε πλήρη εικόνα, υπάρχει σοβα­ρός προβληματισμός για τα εξής:

◆ Για το ότι η συγχώνευση των δρα­στηριοτήτων της εταιρείας, από πέντε σε τρία εργοστάσια, θα έπρεπε να είχε ήδη αρχίσει και όχι να ανατεθεί στον ιδιώτη επενδυτή. Διότι εξ ορισμού, όπως λένε, αυτό αποτελεί αντικίνη­τρο για την αποκρατικοποίηση, αφού η υλοποίηση του σχεδίου προϋποθέτει χρόνο και επενδύσεις που θα τον επι­βαρύνουν ή και θα τον κάνουν υπέρμε­τρα «διεκδικητικό».

◆ Θα ήταν προτιμότερο να τεθεί ως όριο το 49% για την απόκτηση των με­τοχών από τον ιδιώτη, παραχωρώντας του και τη διοίκηση της νέας εταιρείας, ούτως ώστε ο έλεγχος του Δημοσίου να είναι μακροπρόθεσμα πιο άμεσος.

◆ Θα έπρεπε να ορθολογικοποιηθεί από τώρα η απασχόληση των εργαζο­μένων στα ΕΑΣ, μέσω μετατάξεων του προσωπικού, χωρίς την πίεση των προ­θεσμιών της αποκρατικοποίησης.

Με βάση όλα αυτά, είναι απορίας άξιο το γιατί τα υπουργεία Άμυνας και Οικονομικών, όπως και η Διοίκηση της ΕΑΣ, έχουν μπερδέψει τα πράγματα με αντικρουόμενες «πληροφορίες» και «στοιχεία». Μήπως όλα θα ήταν πιο εύκολα με μία πιο σαφή και ειλικρινή ενημέρωση – και επ’ ωφελεία της εγ­χώριας αμυντικής βιομηχανίας και των εργαζομένων;

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 28.03.2024 13:39