17/12/2018 06:13:17
1.9.2011

Θα έρθει η ημέρα και για εμάς

Θα έρθει η ημέρα και για εμάς - Media

του Δημήτρη Κανέλλη
Βαθμολογία ****

Ένα αυθεντικό αναρχικό κινηματογραφικό διαμάντι, με διαλόγους και χαρακτήρες που τσακίζουν κόκαλα. Ο νεαρός Ρομέν Γαβράς-γιος του Κώστα Γαβρά- παραδίδει μαθήματα ανάπτυξης χαρακτήρων σε μια δύσκολη και ανατρεπτική ταινία που σπάει κόκαλα. Ρεσιτάλ από τους δυο πρωταγωνιστές. Η ταινία θα διχάσει. Εμάς μας κέρδισε από την πρώτη στιγμή.

Σκηνοθεσία: Ρομέν Γαβράς.
Πρωταγωνιστούν: Βενσάν Κασέλ, Ολιβιέ Μπερτόλομιου, Τζάστιν Λερόι, Βανέσα Ντεσάν.
Κριτική: Δημήτρης Κανέλλης

Ένας κοκκινομάλλης νεαρός βλέπει την ζωή του να πηγαίνει «στράφι» καθώς συγγενείς και φίλοι δείχνουν να μην τον υπολογίζουν. Απελπισμένος, ζητάει βοήθεια από έναν ψυχαναλυτή. Με την σειρά του ο επιστήμονας περνάει κρίση ταυτότητας και είναι ο μόνος που κατανοεί τι συμβαίνει στον ψυχισμό του νεαρού. Οι δυο τους αρχίζουν ένα οδοιπορικό στις γειτονιές της πόλης προσπαθώντας να έρθουν -ή μάλλον να προκαλέσουν- οποιαδήποτε μορφή επαφής με τους συνανθρώπους τους. Ο νεαρός δείχνει ξαφνιασμένος με την επιθετικότητα του ψυχαναλυτή, ο οποίος με αυτόν τον τρόπο ελπίζει να «ξυπνήσει» τα υγιή επιθετικά ένστικτα του μαθητή του, βγάζοντάς τον από την αδράνειά και την παθητικότητά του. Με την σειρά του ο επιστήμονας συνειδητοποιεί την αθωότητα και την αφέλεια που έχουν για τα καλά «χτίσει» την προσωπικότητα του νεαρού και σταδιακά χάνει την επιθυμία να τον «αναδομήσει». Απεναντίας, καταβάλει προσπάθειες να αποδομήσει τον ίδιο του τον εαυτό. Οι δυο φίλοι αρχίζουν τώρα πια ένα σερί παρανομιών με απώτερο στόχο να δραπετεύσουν από την Γαλλία βρίσκοντας καταφύγιο στην Ιρλανδία. Καθ΄ οδόν διαπράττουν μια σειρά σχεδόν εγκληματικών ενεργειών, γεγονός που τους καθιστά επικίνδυνους για τη δημόσια τάξη. Έτσι, το οδοιπορικό τους μετατρέπεται σε μια κάθοδο προς την κόλαση, με το αδιέξοδο να παραμονεύει παντού. Εν τω μεταξύ, η μεταξύ τους σχέση έχει πάρει την μορφή μιας βαθιάς και δίχως όρια φιλίας και αλληλεγγύης. Πρόκειται για μια ταινία έκπληξη από τον νεαρό γιο του Κώστα Γαβρά, ο οποίος φανερώνει απροκάλυπτα τις φιλοαναρχικές του προτιμήσεις. Η αμεσότητα και ο ρεαλισμός της αφήγησης σχεδόν τσακίζουν κόκαλα και οι δραματουργικές ανατροπές είναι έξω από κάθε περιγραφή. Το γράφουμε ευθέως: η ταινία ή σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή ή σε απωθεί, αντιπαραθέτοντας ως πρώτη αντίρρηση τη δήθεν συνθηματολογία της. Εμάς πάντως δεν μας «έκαμψε» η επιφανειακή της διάσταση. Ο μικρός Γαβράς δείχνει να ξέρει πολύ καλά τι κάνει και πώς να το κάνει. Το φινάλε μάλιστα τον δικαιώνει τελείως, καθώς οι δυο καταραμένοι ήρωες «πετούν» στην κυριολεξία προς το άγνωστο.  Έγκλημα και τιμωρία, με τίμημα όμως την απόλυτη ελευθερία. Μια ελευθερία που ξεσκεπάζει την υποκρισία, την ανθρώπινη ματαιοδοξία, τη θεσμική κενότητα και γενικώς όλα τα κανονιστικά, δομικά στοιχεία που αρθρώνουν και διαιωνίζουν το γενικώς αποδεκτό κοινωνικό γίγνεσθαι. Το μαύρο χιούμορ και ο απόλυτος σαρκασμός απέναντι στους θεσμούς κυριαρχούν σε μια ταινία, στην οποία το μοναδικό τρυφερό και ανθρώπινο στοιχείο αναδύεται μέσα από την συνύπαρξη των δυο φίλων, οι οποίοι φυσικά θεωρούνται «βαριά άρρωστοι». Δύσκολη, ανατρεπτική ταινία για γερά στομάχια και για ένα αρκετά απαιτητικό και «ψαγμένο» κοινό. Σπαρακτικές οι ερμηνείες των δυο πρωταγωνιστών. Ο δε Κασέλ παραδίδει δωρεάν μαθήματα υποκριτικής αγγίζοντας απλώς την τελειότητα.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.