16/11/2018 04:18:33
21.12.2009

Θέατρο: Εορταστικές πρεμιέρες

Στο παρά πέντε της νέας χρονιάς, ενδιαφέρουσες παραστάσεις ανεβάζουν αυλαία στην Αθήνα

Να λοιπόν που η γιορτινή ατμόσφαιρα μας αγκαλιάζει. Το πνεύμα των Χριστουγέννων, αν και ανάλαφρο σαν καλοκαιρινό αεράκι, παρουσιάζεται μπροστά μας με διάφορες μορφές: μια χριστουγεννιάτικη μελωδία, ένα φωτισμένο δέντρο στον κήπο, κάποιος Αη Βασίλης που γελάει κάτω απ’ τα μουστάκια του, μια πυραμίδα μελομακάρονα. Μέσα στα χρώματα και τη λάμψη των ημερών, το θέατρο διεκδικεί τη δική του θέση. Μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις της χρονιάς κράτησαν την αναπνοή τους και βγαίνουν στη θεατρική επιφάνεια με την εκπνοή του χρόνου. Ο Τσέχοφ, ο Ίψεν, ο Άλμπι είναι εδώ με κλασικά κι αγαπημένα έργα τους, τον τόσο ποιητικό, τρυφερό και ανθρώπινο «Θείο Βάνια», την επαναστατική για την εποχή της «Έντα Γκάμπλερ», το καταγγελτικό και βαθιά ανατομικό της ανθρώπινης ψυχής «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ». Ο Έρικ Φέστφαλ στο «Εσύ και τα σύννεφά σου» ψηλαφεί την ανθρώπινη ψυχή με τρόπο βαθύ και ταυτόχρονα ανάλαφρο, σαν ένα ευφυές παιχνίδι. Ενώ η Ξένια Καλογεροπούλου προτείνει ένα παιχνίδι θεάτρου και ψυχής με το «Grimm & Grimm», λίγο πολύ γνωστά παραμύθια των αδελφών Γκριμ, γιατί είναι ιδιαίτερα αγαπητά και έχουν διασκευαστεί σε διάφορες εκδοχές. Οι σκηνοθέτες των παραστάσεων Γιάννης Χουβαρδάς, Αντώνης Αντύπας, Σπύρος Ευαγγελάτος, Κοραής Δαμάτης και Λίλο Μπάουρ περιμένουν να χτυπήσει το τρίτο κουδούνι.

«Θείος Βάνιας», στο Εθνικό

Ο Γιάννης Χουβαρδάς σκηνοθετεί τον δεύτερο Τσέχοφ της καριέρας του (μετά τις «Τρεις αδελφές» του 1994 στο Αμόρε), εστιάζοντας στην υπαρξιακή κρίση, το αδιέξοδο, τα χαμένα όνειρα, τους ανεκπλήρωτους πόθους, τον μηδενισμό των ηρώων, οι οποίοι σε αυτή την παράσταση, πέραν του ότι ασφυκτιούν και μαραίνονται, τραγουδούν και γαλλικά τραγούδια! Τοποθετημένοι στο σήμερα, οι ήρωες του «Θείου Βάνια» είναι εγκλωβισμένοι σε ένα χώρο χωρίς καμία διαφυγή. Παγιδευμένοι στη φθορά της καθημερινότητας, τη μοναξιά, την πλήξη και την ανία, αναζητούν τον τρόπο να δώσουν νόημα στη ζωή τους, ενώ γύρω τους ο κόσμος, η φύση, τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλάζουν και σταδιακά εκφυλίζονται. Βλέπουν τον κόσμο γύρω τους να αλλάζει αναπόφευκτα χωρίς οι ίδιοι να μπορούν να κάνουν κάτι. Στην απόγνωσή τους επιστρατεύουν χορό, μουσική, τραγούδι, τσάι, αλλά και βότκα, χωρίς να ξεχνούν ακόμα και τον σαρκασμό ή την αυτογελοιοποίηση, όμως όλα αποδεικνύονται μάταια μπροστά στην ιστορική λαίλαπα που εισχωρεί από τις χαραμάδες της μεγάλης τζαμαρίας και τυλίγει τα πάντα σε μια γλυκιά παρακμή (Εθνικό Θέατρο, Κεντρική Σκηνή, πρεμιέρα 18/12).

«Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ», στο Απλό

Ο Δημήτρης Καταλειφός και η Ράνια Οικονομίδου υποτάσσονται ακόμη μία φορά στη σκηνοθετική μπαγκέτα του Αντώνη Αντύπα, για τις ανάγκες του «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ» του Έντουαρντ Άλμπι. Το έργο καταγγέλλει την υποκρισία της αμερικανικής κοινωνίας, τη βία, τις καταστροφικές ψευδαισθήσεις και το αδιέξοδο των ανθρώπινων σχέσεων. Μετά από 47 χρόνια διατηρεί την «καταγγελτική του δύναμη και μαζί την οξυδερκή ματιά μέσα στην ανθρώπινη ψυχή», σύμφωνα με τον σκηνοθέτη. «Η καταγγελία της χρεοκοπίας όχι μόνο της αμερικανικής κοινωνίας αλλά και κάθε κοινωνίας του καιρού μας πιο επίκαιρη από ποτέ, κάνει το έργο του Άλμπι προφητικό και εξαγγελτικό της διαφθοράς, του συμβιβασμού και της κατάλυσης κάθε έννοιας ηθικής». Ωστόσο, μέσα από «εξουθενωτικά ψέματα και ψευδαισθήσεις, ελλοχεύει η έκρηξη της καλά κρυμμένης ωρολογιακής βόμβας που έχει στήσει ο συγγραφέας. Αυτή η έκρηξη θα φέρει στο φως την αλήθεια, την κάθαρση και ίσως τη λύτρωση» (Απλό Θέατρο, Κεντρική Σκηνή, πρεμιέρα 18/12).

«Έντα Γκάμπλερ», στο Αμφι-Θέατρο

Έντα Γκάμπλερ ετών… 29 ζητάει ο Ίψεν και ο Σπύρος Ευαγγελάτος παρουσιάζει το έργο με πρωταγωνίστρια τη Μαρίνα Ασλάνογου, η οποία είναι ανάλογης ηλικίας. Η ηλικία της ηρωίδας σχετίζεται με την εκρηκτική φάση του χαρακτήρα της, σ’ αυτήν την περίοδο της ζωής της. Η Έντα Γκάμπλερ διαθέτει δαιμονική δύναμη, αυτοκαταστροφική και ετεροκαταστροφική. Τον χαρακτήρα της σφραγίζουν η απελπισία, η πλήξη για τα πάντα, το σαρκαστικό χιούμορ. «Επιπόλαια ιδωμένος ο χαρακτήρας της θα μπορούσε να δημιουργήσει την εντύπωση ότι είναι ένα άτομο “κακό”. Ωστόσο, το μέγεθος της ιψενικής σύλληψης υψώνει τον χαρακτήρα αυτό σ’ ένα είδος συμβόλου πολλών αδυναμιών που κρύβουμε όλοι μέσα μας», λέει ο Σπύρος Ευαγγελάτος. «Η “κακία” της ανήκει σε ανώτερες σφαίρες, που εκεί ανιχνεύεται η άβυσσος του ανθρώπινου υποσυνειδήτου» (Αμφι-Θέατρο, Αίθουσα «Λήδα Τασοπούλου», πρεμιέρα 19/12).

«Εσύ και τα σύννεφά σου», στο Αγγέλων Βήμα

Η κυρία Αντιγόνη Βαλάκου επιστρέφει στη σκηνή, με ένα έργο σκληρό, το «Εσύ και τα σύννεφά σου» του Έρικ Φέστφαλ, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη. Είναι η ιστορία δύο ώριμων γυναικών, αδερφών, που ζουν χρόνια μόνες στο σπίτι που τους άφησε ο πατέρας τους, σχεδόν έγκλειστες. Η μεγαλύτερη μεγαλώνει επί δεκαετίες τη μικρότερη και ψυχικά ευάλωτη αδελφή της, σ’ ένα σπίτι αποκομμένο, από το οποίο βγαίνει μόνο η ίδια για τα απολύτως απαραίτητα. Η μικρότερη ζει πάντα στο σπίτι. Όλες της οι ανάγκες και όλα της τα καπρίτσια ικανοποιούνται από τη μεγαλύτερη αδελφή και από τον βοηθό του ζωολόγου πατέρα τους. Τα πράγματα κυλούν φαινομενικά ήσυχα, μέχρι τις φορές –και δεν είναι λίγες– που η μικρότερη και ευάλωτη αδελφή τυλίγεται από «τα σύννεφά της». Ο καταλύτης της ιστορίας είναι ένας ανυποψίαστος εμπορικός αντιπρόσωπος, ένας περιοδεύων πλασιέ, που χτυπάει την πόρτα του αποκομμένου σπιτιού και το μόνο που πασχίζει είναι να πουλήσει τις βούρτσες του σε μια υποψήφια πελάτισσα που είναι ήδη χαμένη στα σύννεφά της (Αγγέλων Βήμα, πρεμιέρα 19/12).

«Grimm & Grimm», στη Μικρή Πόρτα

Πόσο παιδιά είστε ή μπορείτε να γίνετε; Η Ξένια Καλογεροπούλου θέτει σε δοκιμασία την παιδική σας διάθεση και διαθεσιμότητα και υπόσχεται να την ξετρυπώσει, όπου κι αν βρίσκεται κρυμμένη! Το «Grimm & Grimm», σε κείμενο δικό της και σκηνοθεσία Λίλο Μπάουρ, απευθύνεται σε θεατές κάθε ηλικίας και βασίζεται σε τέσσερα κλασικά παραμύθια, επιλεγμένα από την πλούσια συλλογή των διάσημων δανών παραμυθάδων, των αδελφών Γκριμ. Οι αυτοσχεδιασμοί, η δημιουργική κίνηση, ο χορός, το τραγούδι και η μουσική που χρησιμοποιούνται στο ανέβασμα της παράστασης δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ανάλαφρη και παιχνιδιάρικη. Τόσο τα παιδιά όσο και οι μεγάλοι χαίρονται τα στοιχεία του παιχνιδιού, της φαντασίας και του χιούμορ που απελευθερώνονται μέσα από αυτόν τον τρόπο ανεβάσματος. Δυο από τα παραμύθια («Το μαγικό τραπέζι, ο γάιδαρος και η μαγκούρα» και «Οι μουσικοί της Βρέμης») χαρακτηρίζονται από το έντονο κωμικό στοιχείο. Τα άλλα δυο («Οι τρεις χρυσές τρίχες του διαβόλου» και «Έξι κύκνοι») έχουν έναν γερό δραματικό μύθο, όπου ο τίμιος και γενναίος ήρωας κερδίζει τη μάχη του απέναντι στους δόλιους εχθρούς του (Μικρή Πόρτα, πρεμιέρα 19/12).

Χαρά Αργυρίου

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.