18/10/2018 20:55:58
12.6.2017 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1971 στις 08-06-2017

«Η θάλασσα όπως τη θυμάμαι» (Photos)

«Η θάλασσα όπως τη θυμάμαι» (Photos) - Media

 

Μια σημαντική έκθεση στο αναβαθμισμένο Μουσείο Τσόκλη στην Τήνο

Με νέα νομική υπόσταση ως Δημοτικό Ίδρυμα λειτουργεί φέτος στον Κάμπο της Τήνου το Μουσείο Κώστα Τσόκλη παρουσιάζοντας την έκθεση «Η θάλασσα όπως τη θυμάμαι», στην οποία μεταξύ άλλων φιλοξενούνται η «Μεγάλη Θαλασσογραφία» και το «Ουράνιο Τόξο», έργα με τα οποία ο καλλιτέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας το 1986.
 
Παράλληλα, στο Μουσείο παρουσιάζονται έργα που έχουν ως κύρια θεματική τους τη θάλασσα που, άλλωστε, αποτελεί πηγή έμπνευσης για τον καλλιτέχνη από το 1979 έως σήμερα. Έτσι δημιούργησε μια θάλασσα της φαντασίας του, αλλά και μια θάλασσα όπως την είδε κάποτε… Μια θάλασσα που χαρίζει γενναιόδωρα το απέραντο γαλάζιο της, αλλά και μια θάλασσα ατσάλινη, μια θάλασσα - καθρέφτης... 
Ο Κώστας Τσόκλης όλα αυτά τα χρόνια δημιουργεί τη δική του θάλασσα… Αυτήν τη φορά, προσπάθησε να τη φέρει μέσα στο Μουσείο, δημιουργώντας νέα έργα και ανασυνθέτοντας παλιά. «Προσπάθησα» λέει «να μεταφέρω την πνευματική δόνηση που μου προκαλεί η θάλασσα. Θέλησα να την κάνω άυλη και αιθέρια… Να αντιδράσω με όλα τα μέσα: με χιούμορ, ευρήματα, ζωγραφικές αντανακλάσεις… Επιθυμία μου είναι να φέρω τη θάλασσα μέσα στο μουσείο αλλά, μη μπορώντας, φέρνω τις εικόνες της…».
 
Ο Κώστας Τσόκλης
 
 
Το Μουσείο, αναβαθμισμένο υπό τη νέα νομική του υπόσταση, εγκαινίασαν πριν από λίγες μέρες στην Τήνο ο Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος και η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου.
 
Στεγάζεται στο πρώην δημοτικό σχολείο, στον Κάμπο της Τήνου, το οποίο με την βοήθεια του δημάρχου Παν. Κροντηρά επεκτάθηκε και επαναχρησιμοποιείται ως μουσείο, εμπλουτίζοντας τον εικαστικό χάρτη του Αιγαίου. 
 
Με την αρχιτεκτονική επιμέλεια να ανήκει στον Μάνο Περράκη, η πέτρα και το λευκό χρώμα κυριαρχούν, όντας σε απόλυτη αρμονία με την αισθητική του νησιού, ενώ τον επισκέπτη υποδέχεται ο Άη-Γιώργης με τον δράκο στον προαύλιο χώρο του. 
 
 
Εκτός από το συνεχώς ανανεωμένο έργο του, το Μουσείο κάνει εκτενείς αναφορές και στο έργο άλλων καλλιτεχνών με τους οποίους ο Κώστας Τσόκλης ακολούθησε παράλληλη πορεία, ενώ στον χώρο «πρωτοστατούν» ο βίος και η προσωπικότητα του καλλιτέχνη. Το Μουσείο χωρίζεται σε τρεις μεγάλες διακριτές ενότητες: Στην πρώτη είναι πανταχού παρούσα η γενιά του ’60, μια γενιά που οραματίστηκε, που επαναστάτησε, που ανοίχτηκε σε νέους ορίζοντες και, καταρρίπτοντας τον μύθο της πρωτογενούς δημιουργίας, ανέμειξε στην τέχνη της στοιχεία της διεθνούς υποκουλτούρας. Η αίθουσα με τους «Άγιους Φίλους» του Κώστα Τσόκλη αποτελεί έναν χώρο που δημιουργήθηκε ως φόρος τιμής στους ανθρώπους που διαδραμάτισαν σημαντικό ρόλο στη ζωή του, επηρεάζοντας την πορεία και το έργο του.  
 
Ο ενδιάμεσος χώρος αποτελεί ένα είδος «βιογραφίας» του Κώστα Τσόκλη, γραμμένη στους μακρόστενους τοίχους του, με την προβολή του έργου «Ο Οδοιπόρος» να τη συμπληρώνει, ενώ στην τρίτη αίθουσα συναντάμε την «Απρονοησία του Προμηθέα», με τη φωτιά της απόγνωσης και του θανάτου να σιγοκαίει, αναδημιουργώντας ένα δαντικό σκηνικό μιας «κόλασης» και ένα τρομακτικό ταξίδι που ο επισκέπτης κάνει συντροφιά με το είδωλό του υπενθυμίζοντάς του την «κοινή μοίρα».  Η περιήγηση στο μουσείο ολοκληρώνεται με μια σκάλα που παραπέμπει πιο ψηλά, σε μια άλλη αίθουσα. Ίσως στη μετά θάνατον εποχή και την υστεροφημία. Σε αυτή φιλοξενούνται αναφορές στην καλλιτεχνική επέμβαση «Αντανακλάσεις», ενώ την ίδια στιγμή ακούγονται και προβάλλονται κείμενα του Κώστα Τσόκλη.
 
 
Παράλληλα με τις εκθέσεις, το μουσείο διοργανώνει πλήθος άλλων δραστηριοτήτων, όπως διαλέξεις από σημαντικές προσωπικότητες του πνεύματος, καθώς και ειδικά σεμινάρια που έχουν ως κύρια θεματολογία τους την τέχνη και την εκπαίδευση, ενώ στον προαύλιο χώρο του Μουσείου λαμβάνουν χώρα τόσο κινηματογραφικές προβολές όσο και θεατρικές και μουσικές παραστάσεις.
 
Στο Μουσείο είναι, επίσης, συγκεντρωμένο όλο το αρχείο του καλλιτέχνη, με βιογραφικά στοιχεία, άρθρα, συνεντεύξεις, βιβλία και φωτογραφίες, ενώ η καλλιτεχνική βιβλιοθήκη και τα πολλαπλά προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης που διοργανώνονται στον χώρο αποτελούν πόλο έλξης τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες, προσφέροντας συνεχώς ευκαιρίες για ψυχαγωγία, πρόσθετες γνώσεις και νέες αισθητικές συγκινήσεις. 
 
Ο Κώστας Τσόκλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1930. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών έως το 1954, συνεχίζοντας τις σπουδές του έως το 1960 στη Ρώμη με υποτροφία. Από το 1960 έως το 1984 έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι, με μια μικρή διακοπή από το 1971 έως το 1972, οπότε έμεινε στο Βερολίνο καλεσμένος από το DAAD. Από το 1984 μένει μόνιμα στην Αθήνα. 
 
Το έργο του άρχισε να αποκτά διεθνή φήμη, απήχηση και αναγνώριση από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 που άρχισε να εκθέτει τα προοπτικά «Αντικείμενα». Έκτοτε, συνέχισε να πειραματίζεται συστηματικά με διάφορα μέσα έκφρασης, όπως τη ζωγραφική, τη γλυπτική, το σχέδιο, το βίντεο, τη φωτογραφία, τις κατασκευές, το φως και τον ήχο, αναζητώντας συνεχώς νέους τρόπους προσέγγισης της φύσης, των μύθων, των αντικειμένων, αλλά και των κοινωνικών προβλημάτων. 
 
Σταθμό στη σημαντική πορεία του αποτέλεσε η συμμετοχή του στη Μπιενάλε της Βενετίας του 1986, όπου εκπροσώπησε την Ελλάδα με μια σειρά από έργα και ζωγραφικούς πίνακες πάνω στους οποίους προβαλλόταν η βιντεογραφημένη εικόνα. 'Εχει πραγματοποιήσει πάνω από 100 ατομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί όλου του κόσμου, ενώ έχει συμμετάσχει και σε πολλές διεθνείς ομαδικές εκθέσεις.
 
Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
 
 
INFO
 
Το Μουσείο, που βρίσκεται στον Κάμπο Τήνου, παραμένει ανοικτό για το κοινό από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου. (Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά 10:00 - 14:00 και 18:00 - 21:00, εκτός Τρίτης). Τηλέφωνο επικοινωνίας: 22830 51009

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.