11/12/2019 10:09:43

Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ: Το θρεπτικό συστατικό που «οδηγεί» σε κοιλιακούς «φέτες»

Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ: Το θρεπτικό συστατικό που «οδηγεί» σε κοιλιακούς «φέτες» - Media

 

Ποιος δεν θέλει λίγη παραπάνω μυϊκή μάζα και λιγότερο λίπος στο σώμα του; Όποιος κι αν είναι ο λόγος για τον οποίο στοχεύεις στην αύξηση της μυϊκής μάζας – καλύτερη υγεία, υψηλότερος μεταβολισμός, τονωμένο σώμα - ένα πράγμα είναι σίγουρο: η διατροφή είναι το μυστικό. Ενώ η πρωτεΐνη είναι εκείνη που χτίζει μυς, υπάρχει ένα θρεπτικό συστατικό που αξίζει την προσοχή σου: το Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ (conjugated linoleic acid ή CLA). Αν θέλεις να αδυνατίσεις δες γιατί χρειάζεσαι ένα συμπλήρωμα CLA.

Τι είναι το Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ (CLA);

Είναι μια ουσία που ανακαλύφτηκε ακριβώς πριν 30 χρόνια, το 1987, από τον επιστήμονα dr. Michael Pariza. Το CLA είναι ένα ωμέγα-6 λιπαρό οξύ που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα, στο κρέας, σε φυτικές τροφές, όπως ο λιναρόσπορος και τα καρύδια, και σε ορισμένα φυτικά έλαια (καλαμποκέλαιο, ηλιέλαιο, σογιέλαιο). Μελέτες έχουν δείξει ότι το συζευγμένο λινολεϊκό οξύ μπορεί να ενισχύσει τη μυϊκή μάζα αλλά και να μειώσει το λίπος. Η έρευνα έχει αποδείξει επίσης ότι το CLA ενδέχεται να έχει αντικαρκινική δράση και καρδιαγγειακά οφέλη παρόμοια με εκείνα των ω-3 λιπαρών οξέων.

Γιατί χρειαζόμαστε CLA;

Το ανθρώπινο σώμα δεν συνθέτει το CLA αλλά το απορροφά εύκολα από τα τρόφιμα που το περιέχουν και από τα συμπληρώματα διατροφής.Επίσης, στην καθημερινή μας διατροφή δεν λαμβάνουμε επαρκώς CLA. Οι αλλαγές στο τρόπο με τον οποίο τρέφονται οι αγελάδες και τα άλλα ζώα που παράγουν γάλα εδώ και ένα αιώνα έχουν µειώσει σημαντικά την ποσότητα του CLA στη διατροφή μας. Η έλλειψη CLA μπορεί να συμβάλλει στη συσσώρευση ανθυγιεινών λιπών και να περιορίσει την ανάπτυξη των μυών.

Πώς δρα το CLA;

Ο τρόπος δράσης του CLA δεν είναι ακόμα απόλυτα ξεκάθαρος αν και πολλοί επιστήμονες θεωρούν ότι λειτουργεί περίπου σαν μια ορμόνη. Το Συζευγμένο Λινολεϊκό Οξύ, αντίθετα με το απλό λινολεϊκό οξύ δεν είναι ένα απαραίτητο θρεπτικό στοιχείο για τον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά ο τρόπος δράσης του το καθιστά απαραίτητο.Το CLA βοηθά στις μεταβολικές διαδικασίες που ενισχύουν τη μυϊκή μάζα. Όταν συνδυάζεται με μια υγιεινή διατροφή και ένα πρόγραμμα προπόνησης, το CLA μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξη των μυών. Όταν το σώμα σου έχει αυξημένη μυϊκή μάζα καταναλώνει περισσότερες θερμίδες προάγοντας την απώλεια λίπους. Μελέτες έχουν δείξει ότι οι μυες καίνε περισσότερες θερμίδες από το λίπος. Επίσης,

μειώνει το αποθηκευμένο υποδόριο λίπος,

συμβάλλει στον έλεγχο του βάρους και στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας,

συμβάλλει στη γράμμωση των μυών,

δρα θετικά στη διατήρηση του μυϊκού ιστού,

περιορίζει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων, 

διεγείρει το ανοσοποιητικό σύστημα, 

μειώνει τις καρδιακές παθήσεις,

καταπολεμά το διαβήτη,

μειώνει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, της συνολικής και της "κακής" χοληστερόλης,

έχει αντιοξειδωτική δράση.

Τα συμπληρώματα CLA λειτουργούν;

Και ναι και όχι. Ορισμένα συμπληρώματα περιέχουν CLA χαμηλής ποιότητας που δεν παρέχουν κανένα αποτέλεσμα. Επιπλέον, το απλό λινολεϊκό οξύ είναι λιγότερο αποτελεσματικό από τη δραστική μορφή του CLA, το οποίο σχηματίζεται συνδυάζοντας τα ισομερή cis-9, cis-12, trans-10 και trans-11 του μορίου. Μία ενδιαφέρουσα μορφή του CLA είναι το Τ-10, C-12 (trans-10, cis-12), ένα μόριο που θεωρείται ότι βοηθάει στο αδυνάτισμα. Η περιεκτικότητα σε ενεργό CLA ποικίλει από εταιρία σε εταιρία. Το πιο συνηθισμένο είδος CLA είναι η τοναλίνη και με αυτή τη μορφή συναντάται στα περισσότερα σκευάσματα.

Ποια είναι η συνιστώμενη δόση

Οι μελέτες δείχνουν ότι όταν καταναλώνεται πάνω από 1 γραμμάριο την ημέρα με μέγιστη ημερήσια δόση τα 3-4 γραμμάρια έχει αποτέλεσμα στο αδυνάτισμα. Πάνω από 3,4 γραμμάρια την ημέρα δεν έχουν επιπρόσθετο όφελος στο αδυνάτισμα. Οι περισσότερες μελέτες έχουν δείξει ότι ένα άτομο χρειάζεται 3.400 mg CLA ημερησίως για να έχει αποτέλεσμα. Επειδή είναι αρκετά δύσκολο να καλυφθεί μέσω της φυσικής διατροφής αυτή η ποσότητα συστήνεται να προσλαμβάνεται από συμπλήρωμα. Δεν υπάρχει ιδανική χρονική στιγμή για τη λήψη του συμπληρώματος CLA, ίσως λίγο πριν ή μαζί με τα γεύματα να αποτελεί την καλύτερη επιλογή. Τα συμπληρώματα CLA δεν έχουν ιδιαίτερες ανεπιθύμητες ενέργειες και αλληλεπιδράσεις, σε απειροελάχιστες περιπτώσεις έχουν αναφερθεί ναυτίες και γαστρεντερικές διαταραχές.

Πηγή: Wefit

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.