search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 03:20
MENU CLOSE

Γυρίζοντας την πλάτη στη λογοκρισία

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 1989
05-10-2017
07.10.2017 05:45
sol0.jpg
 
Μπορεί μια γελοιογραφία να είναι προσβλητική; Ναι, μπορεί και να είναι. Υπάρχουν και τέτοιες, ατυχείς γελοιογραφίες, όταν για παράδειγμα θίγονται τα προσωπικά δεδομένα του εικονιζόμενου. 
 
Μπορεί μια γελοιογραφία να είναι προσβλητική επειδή απεικονίζει την Άνγκελα Μέρκελ ή έχει αγκυλωτούς σταυρούς; Παραδόξως η απάντηση υπήρξε κι εδώ «Ναι», όχι από αναγνώστες των ευρωπαϊκών εφημερίδων, αλλά από κάποιες… στρουθοκαμήλους των Βρυξελλών, που θεώρησαν «προσβλητικές» μερικές σβάστικες σε γελοιογραφίες την παραμονή των γερμανικών εκλογών, στις οποίες οι νεοναζιστές ήρθαν τρίτοι. 
 
Όπως θα γνωρίζουν οι αναγνώστες του «Π», από τις 25 μέχρι και τις 29 Σεπτεμβρίου είχε προγραμματιστεί να γίνει στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες μια έκθεση γελοιογραφίας με τη συμμετοχή Ελλήνων και Γάλλων γελοιογράφων. Η πρωτοβουλία ήταν του ευρωβουλευτή Στέλιου Κούλογλου και του Γάλλου συναδέλφου του Patrick Le Hyaric και η αφορμή τα 60 χρόνια της Ένωσης και της συνθήκης της Ρώμης. Μια έκθεση που δεν έγινε ποτέ. 
Γιατί; Απλούστατα διότι η κοσμήτορας του Ευρωκοινοβουλίου Catherine Bearder, επικαλούμενη έναν εσωτερικό κανονισμό, θεώρησε το περιεχόμενο της έκθεσης προσβλητικό και «φιλοναζιστικό». Φυσικά εδώ να επισημάνουμε το αυτονόητο. Ότι δηλαδή υπάρχει μια τεράστια απόσταση ανάμεσα σε κάτι που διαφημίζει τον ναζισμό και σε κάτι που τον πολεμάει, όπως οι συγκεκριμένες γελοιογραφίες. 
 
Αυτά όμως ήταν ψιλά γράμματα για την κοσμήτορα. Έτσι οτιδήποτε θύμιζε «κακή» Γερμανία, όπως Μέρκελ, Σόιμπλε, κρεματόρια, σβάστικες κ.λπ. απλώς λογοκρίθηκε. Ή μάλλον «επιλέχθηκε», σύμφωνα με την επίτροπο και αρκετούς έγκριτους εγχώριους δημοσιογράφους. 
Στη φούρια της επάνω, μάλιστα, η Βρετανή κοσμήτωρ έκοψε και μια γελοιογραφία του Ηλία Μακρή, που έθιγε το Brexit, αλλά και γελοιογραφίες του Σπύρου Ορνεράκη και του Γιάννη Ιωάννου που πραγματικά δεν προσέβαλλαν, ακόμα και με το πιο δύσπιστο κριτήριο, οτιδήποτε. 
Τελικά, στο σύνολο των 28 γελοιογραφιών που είχαν στείλει οι Έλληνες σκιτσογράφοι, «δεν επιλέχθηκαν» οι 12. Γελοιογραφίες των Γεωργοπάλη, Στάθη, Ζάχαρη, Ιωάννου, Αντωνόπουλου (john Antono), Δράκου (dranis), Μακρή, Ορνεράκη, Ξένου, Παπαγεωργίου, Ζερβού και Χερουβείμ. «Δηλαδή το 42%», όπως χαρακτηριστικά σχολίασε ο σκιτσογράφος Παναγιώτης Μήλας από τις Βρυξέλλες, το οποίο δίνει «αυτοδυναμία στη λογοκρισία»!
Το θέμα βέβαια δεν έμεινε εκεί. Μπορεί στις 25 Σεπτεμβρίου να μην έγινε η έκθεση στις Βρυξέλλες. Στις 26 όμως έγινε κάτι πιο… προσβλητικό, το οποίο δεν πρόλαβε να ψαλιδίσει η κοσμήτωρ. Παναγιώτης Μήλας και Soloup, που έτσι κι αλλιώς θα ταξίδευαν στα εγκαίνια της έκθεσης ως εκπρόσωποι της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων, έφτασαν στο Ευρωκοινοβούλιο. 
Εκεί με συμπαραστάτες τους ευρωβουλευτές Στέλιο Κούλογλου, Δημήτρη Παπαδημούλη, (τον Κύπριο) Τάκη Χατζηγεωργίου και πολλούς ακόμα ευρωβουλευτές άλλων χωρών αλλά και με την υποστήριξη δημοσιογράφων και πολιτών, έκαναν μιαν άτυπη έκθεση των σκίτσων, και μάλιστα σε δύο δόσεις. Η αρχή έγινε έξω από το Ευρωκοινοβούλιο, όπου κράτησαν τα 12 «μη επιλεγμένα» σκίτσα σε ένδειξη διαμαρτυρίας. 
 
Στη συνέχεια, εντός του κοινοβουλίου και στον χώρο όπου είχε προγραμματιστεί η έκθεση, φόρεσαν τα 28 σκίτσα της έκθεσης και στάθηκαν σε σειρά δημιουργώντας έτσι μιαν άλλη, «ζωντανή» έκθεση. Εκεί, μπροστά στις κάμερες και διά στόματος Κούλογλου, ευχαρίστησαν τους «κοσμήτορες που έκαναν τα σκίτσα διάσημα σε όλον τον κόσμο και προκάλεσαν τη δημιουργία νέων σκίτσων». Το φινάλε της άτυπης έκθεσης επήλθε καθώς τα «ζωντανά» κάδρα γύρισαν τις πλάτες τους με τα μπλουζάκια να γράφουν επάνω: «Γυρίζω την πλάτη μου στη λογοκρισία» (I turn my back on Censorship). 
Πολλοί θα σκεφτούν εύλογα: Και τι έγινε μ’ αυτό; Άλλαξε τίποτα στην υποκρισία και τον στρουθοκαμηλισμό της Ευρώπης; Σίγουρα δεν άλλαξε. Οι ευρωπαϊκοί μηχανισμοί για μια ακόμα φορά έκλεισαν τα μάτια, μη θέλοντας να δουν την πραγματική Ευρώπη – την Ευρώπη που έφτιαξαν – μέσα από τις ελληνικές γελοιογραφίες. Τουλάχιστον όμως, χάρη σε κάποιους ευρωβουλευτές και τους σκιτσογράφους της Λέσχης Ελλήνων Γελοιογράφων, μια τόσο «καραμπινάτη» λογοκρισία του… 42% δεν έμεινε αναπάντητη. 
 
Παρ’ όλα αυτά, θα ήταν άδικο να πούμε πως από τους «θεσμούς» και τους Ευρωπαίους κοσμήτορες κάθε είδους απουσιάζει εντελώς το χιούμορ. Απτό παράδειγμα το μικρό παρκάκι έξω ακριβώς από την είσοδο του Ευρωκοινοβουλίου, το οποίο κοσμεί μια σειρά από αγάλματα… στρουθοκαμήλων που κρύβουν τα κεφάλια τους στο γκαζόν των Βρυξελλών. Αν μας δουλεύουν ή αν αυτοσαρκάζονται, αυτό μάλλον δεν θα το μάθουμε ποτέ.
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 01:15