19/09/2018 03:23:24
6.11.2017 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 1993 στις 02-11-2017

Τρεις ιστορίες την εποχή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου

Τρεις ιστορίες την εποχή του  Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου - Media
 
Ενταγμένες σαν παραλειπόμενα μέσα στα τεράστια γεγονότα του Δευτέρου Παγκοσμίου 
Πολέμου, αυτές οι τρεις μικρές ανθρώπινες ιστορίες καταλήγουν όλες στον ίδιο παρονομαστή: τη δοκιμασία της ανθρώπινης ύπαρξης στις συνθήκες παραλογισμού του πολέμου 
 
Γιέρζι Κοζίνσκι
Το βαμμένο πουλί 
Πρόλογος: Γιώργος - Ίκαρος Μπαμπασάκης
Μετάφραση: Τρισεύγενη Παπαϊωάννου 
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελ.: 320
 
Ο συγγραφέας: Ο Γιέρζι Κοζίνσκι γεννήθηκε τον Ιούνιο του 1933 στην Πολωνία. Εγκαταστάθηκε στις ΗΠΑ το 1957, όπου και έζησε ώς τον θάνατό του, το 1991. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Αμερικανούς συγγραφείς. Επί χρόνια δίδασκε αγγλικά στα Πανεπιστήμια Πρίνστον και Γέιλ, ενώ ήταν ενεργό μέλος ανθρωπιστικών οργανώσεων. Το «Βαμμένο πουλί» έχει κυκλοφορήσει αρκετές φορές στο παρελθόν (Γαλαξίας 1971, Ερμείας 1978, Μεταίχμιο 2011). Στη νέα επανέκδοσή του από τις εκδόσεις Μεταίχμιο έχει προστεθεί ο πρόλογος του Γιώργου - Ίκαρου Μπαμπασάκη. 
Το έργο: Πρόκειται για μια συγκλονιστική αφήγηση με θέμα την οδύσσεια ενός εξάχρονου αγοριού στην Ανατολική Ευρώπη κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα κλασικό πλέον βιβλίο, το οποίο όταν πρωτοεκδόθηκε, το 1965, δίχασε την κριτική. Άλλοι το αποθέωσαν και άλλοι κατηγόρησαν τον συγγραφέα του ότι περιγράφει υπερβολικά βίαιες σκηνές.
Ο Κοζίνσκι υπέφερε για πολλά χρόνια λόγω αυτού του βιβλίου: η έκδοσή του απαγορεύτηκε στην Πολωνία, τη γενέτειρά του, και η οικογένειά του υπέστη προπηλακισμούς από Ανατολικοευρωπαίους, οι οποίοι θεωρούσαν ότι το βιβλίο έθιγε τον πολιτισμό τους. Το έργο του όμως άντεξε στον χρόνο και σήμερα θεωρείται κλασικό, επειδή ακριβώς περιγράφει μοναδικά την ίδια τη φύση της βαναυσότητας αλλά και την πάλη για επιβίωση.
 
Έγραψαν: 
 
«Ένα από τα καλύτερα βιβλία… γραµµένο µε βαθιά ειλικρίνεια και ευαισθησία».
Ελί Βιζέλ, συγγραφέας
 
«Ένα ισχυρό πνευµατικό ράπισµα, γιατί ο Κοζίνσκι καταφέρνει να ισορροπήσει ανάµεσα στο πιθανό και το πραγµατικό».
Άρθουρ Μίλερ, συγγραφέας
 
Ραλφ Ρότμαν 
Πεθαίνοντας την άνοιξη
Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Εκδόσεις: Καστανιώτης
Σελ.: 206
 
 
Ο συγγραφέας: Ο Ραλφ Ρότμαν γεννήθηκε το 1953 στο Σλέσβιγκ και μεγάλωσε στην περιοχή του Ρουρ. Από το 1976 ζει στο Βερολίνο. Μετά τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δούλεψε ως εργάτης σε οικοδομές και στη συνέχεια έκανε διάφορα επαγγέλματα – τυπογράφος, νοσοκόμος και μάγειρας, μεταξύ άλλων. Τα θέματα που τον απασχολούν στα βιβλία του είναι τα αδιέξοδα της ζωής των μικροαστικών και προλεταριακών στρωμάτων, οι μικρές επαναστάσεις της καθημερινότητας, οι απόπειρες φυγής και η μοναξιά. Έχει τιμηθεί για το λογοτεχνικό του έργο με πλήθος σημαντικών διακρίσεων. 
Το έργο: Ο πατέρας είναι απόμακρος και λιγομίλητος, ένας δύσκολος άνθρωπος. Αλλά ο γιος είναι περίεργος για το παρελθόν του. Αποφασίζει, λοιπόν, να του δωρίσει ένα σημειωματάριο με σκοπό να τον ωθήσει να το καταγράψει. Όμως ο πατέρας πεθαίνει και το μόνο που αφήνει πίσω του είναι ο σκελετός μιας ανολοκλήρωτης ιστορίας. Ο γιος καλείται να γεμίσει τα κενά όπως μπορεί. Στο μυθιστόρημα «Πεθαίνοντας την άνοιξη» ακολουθούμε τον Βάλτερ Ούρμπαν και τον Φρίντριχ Καρόλι, δύο νεαρούς από τη Βόρεια Γερμανία, οι οποίοι – τον Φεβρουάριο του 1945 – στρατολογούνται «εθελοντικά» και στέλνονται στο μέτωπο. Ο ένας γίνεται οδηγός στη Μονάδα Ανεφοδιασμού των SS και ο άλλος λιποτακτεί και συλλαμβάνεται. Οι δυο τους θα ξαναβρεθούν, όμως αυτό θα γίνει υπό τραγικές συνθήκες. Ο Ραλφ Ρότμαν αφηγείται με τρόπο θαυμάσιο και απέριττο τον τελευταίο χρόνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ουγγαρία, όταν οι αξιωματικοί των ναζί πετούσαν χειροβομβίδες πίσω από τους στρατιώτες για να τους σπρώξουν σε μάχες ολότελα χαμένες… 
 
Έγραψαν: 
 
«Στη σύγχρονη γερμανική λογοτεχνία δεν υπάρχει τίποτα παρόμοιο με αυτό το βιβλίο».
«Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung»
 
«Με το έργο αυτό στέκεται επάξια δίπλα στον Γκύντερ Γκρας και τον Έριχ Μαρία Ρεμάρκ. Το ‘‘Πεθαίνοντας την άνοιξη’’ είναι ένα έξοχο μυθιστόρημα, που αξίζει τους πολυπληθείς αναγνώστες του».
«Guardian»
 
«Το καλύτερο μυθιστόρημα για το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εδώ και πολλά χρόνια, μια πανέμορφη αντιπολεμική ιστορία με οικουμενική αξία. Κάθε λέξη βρίσκεται στη σωστή θέση».
«El País»
 
Εμμανουέλ Πιρότ
Σήμερα είμαστε ζωντανοί
Μετάφραση: Μυρτώ Καλοφωλιά
Εκδόσεις: Πατάκη 
Σελ.: 262
 
 
Η συγγραφέας: Η Εμμανουέλ Πιρότ είναι σεναριογράφος. Το «Σήμερα είμαστε ζωντανοί», το οποίο είναι το πρώτο της μυθιστόρημα, απέσπασε τα βραβεία Edmée de la Rochefoucauld και Historia 2016 στη Γαλλία.
 
Το έργο: Δεκέμβρης του ’44. Αντεπίθεση των Γερμανών στις βελγικές Αρδέννες. Ένας εφημέριος εμπιστεύεται τη Ρενέ, μια μικρή εφτάχρονη Εβραία, σε δύο Αμερικανούς στρατιώτες. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για δύο μυστικούς Γερμανούς καταδρομείς, με αποστολή να σαμποτάρουν τα συμμαχικά στρατεύματα. Οι δύο ναζί αποφασίζουν να εκτελέσουν το παιδί. Τη στιγμή που ο Ματίας πάει να τραβήξει τη σκανδάλη, το βλέμμα του παιδιού τον φέρνει αντιμέτωπο με την ίδια του τη φύση. Στρέφει το πιστόλι, η σφαίρα βρίσκει τον άλλο στρατιώτη και η μοίρα του ανατρέπεται. Τότε ξεκινά η φυγή από τον θάνατο, το ψέμα και τη μοναξιά, σε μιαν απέλπιδα προσπάθεια επιβίωσης μέσα στον παραλογισμό του πολέμου. Με μιαν ανθρωπότητα κλονισμένη από το αποτρόπαιο του ολοκαυτώματος να ακροβατεί σε τεντωμένο σκοινί, ο Ματίας και η Ρενέ ιχνηλατούν την αλήθεια σε μονοπάτια της ψυχής όπου τα όρια ανάμεσα στο σκοτάδι και στο φως δεν είναι πλέον ορατά. Η ιστορία ενός ναζί και μιας μικρής Εβραίας είναι ένα καθηλωτικό μυθιστόρημα που πριν από μερικά χρόνια δεν θα μπορούσε να έχει γραφτεί. Μια αφήγηση που σπάει τα στερεότυπα για να μας θυμίσει πως ο πόλεμος δεν είναι μαύρος ή άσπρος. Ο πόλεμος γράφεται με χρώμα γκρίζο, λερωμένο με αίμα. Και αυτό που στο τέλος απομένει δεν είναι παρά η πρωταρχική βούληση για ζωή και η ξεγυμνωμένη ανθρώπινη φύση.
 
Έγραψαν: 
 
«Ένα αριστούργημα αντάξιο του Τρυφό». 
«Les Temps Modernes»

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.