Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Τα υψηλά ποσοστά αποδοχής για το πρόσωπο του κ. Παπαδήμου δεν είναι δυσεξήγητα. Σε μια εποχή που το πολιτικό σύστημα έχει πλήρως χρεοκοπήσει, ο νέος πρωθυπουργός δεν είναι πολιτικός και δεν επιδίωξε ποτέ τη σημερινή του θέση.
Τα υψηλά ποσοστά αποδοχής για το πρόσωπο του κ. Παπαδήμου δεν είναι δυσεξήγητα. Σε μια εποχή που το πολιτικό σύστημα έχει πλήρως χρεοκοπήσει, ο νέος πρωθυπουργός δεν είναι πολιτικός και δεν επιδίωξε ποτέ τη σημερινή του θέση. Επιπλέον, ως τεχνοκράτης είναι σίγουρα αρκετά επίπεδα πιο πάνω από τους περισσότερους Έλληνες τραπεζίτες. Για τον μέσο πολίτη, λοιπόν, που νιώθει ήδη στο χείλος του γκρεμού και ζητά απεγνωσμένα κάποιον να εμπιστευτεί και να ελπίσει, τι πιο κατάλληλο από κάποιον με κύρος, που «ξέρει από οικονομία», έχει ήδη ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις μιας ανώτατης ευρωπαϊκής θέσης και διατηρεί σχέσεις εμπιστοσύνης με τους δανειστές μας;
Λιγότερο προφανής είναι όμως η απάντηση σε άλλα ερωτήματα:
Τέλος (;) της πολιτικής…
Τα ερωτήματα αυτά θα είχαν περιορισμένη πρακτική σημασία, αν η νέα κυβέρνηση ήταν πραγματικά μεταβατική, με κύρια αποστολή να διασφαλίσει ότι οι πρόωρες εκλογές θα διεξαχθούν χωρίς να έχει καταρρεύσει στο μεταξύ η χώρα.
Όλα όμως δείχνουν ότι πρόκειται για κάτι ριζικά διαφορετικό: όσον αφορά τη διαχείριση της κρίσης και τις σχέσεις με τους δανειστές, το πολιτικό σύστημα παραδίδει στον κ. Παπαδήμο τα κλειδιά της χώρας όπως τα είχε παραδώσει το 1974 η χούντα στον Κωνσταντίνο Καραμανλή. Γι’ αυτό και δεν ακούστηκε καμιά απολύτως προγραμματική διαπραγμάτευση των τριών κομμάτων.
Η παρούσα κυβέρνηση θεωρεί κύρια αποστολή της να κυρώσει τη νέα Δανειακή Σύμβαση πριν από τις εκλογές, δεσμεύοντας για δεκαετίες τη χώρα σε στόχους που, στο όνομα της παραμονής στο ευρώ, πιθανόν να αποδειχθούν σύντομα ανέφικτοι και να την οδηγήσουν εκτός ευρωζώνης. Καθώς όμως αυτοδυναμία δεν διακρίνεται στον εκλογικό ορίζοντα, οι επιδιώξεις των επιχειρηματικών κύκλων, της τρόικας, αλλά και μεγάλου μέρους του πολιτικού συστήματος, φαίνεται να συγκλίνουν σε διατήρηση του κυβερνητικού αυτού σχήματος και μετά τις εκλογές. Αν κάτι τέτοιο παγιωθεί, όμως, θα πρόκειται ουσιαστικά για «τέλος της πολιτικής» όπως την ξέραμε, καθώς οι βασικές οικονομικές και κοινωνικές κατευθύνσεις θα σχεδιάζονται πια υπό καθεστώς έκτακτης ανάγκης από τεχνοκράτες, εκτός δημοκρατικών πολιτικών διαδικασιών.
Όμως το «τέλος της πολιτικής» έχει και την ευρωπαϊκή του διάσταση.
… αλλά και νέοι ρόλοι για το πολιτικό σύστημα
Για να γυρίσουμε πάντως στην Ελλάδα, η διαφορά με το 1974 είναι ότι τώρα το πολιτικό σύστημα διατηρεί για τον εαυτό του τη λεγόμενη «χαμηλή πολιτική»: πελατειακές εξυπηρετήσεις (κυρίως σε βάρος του περιβάλλοντος, καθώς δεν υπάρχουν λεφτά και διορισμοί), μικροπολιτικούς ελιγμούς, κομματική μοιρασιά των υπουργείων και των κρατικών θέσεων, ανταγωνισμούς εν όψει των επερχόμενων εκλογών. Τίποτα δεν σηματοδοτεί καλύτερα τη νέα κατάσταση, από αυτά που έγιναν στη Βουλή τις μέρες του κενού στην πρωθυπουργία: Στο νομοσχέδιο για τις οικοδομικές άδειες ο κ. Παπακωνσταντίνου κατέθεσε αιφνιδιαστικά ως υπουργός σειρά άσχετων τροπολογιών κατά του περιβάλλοντος, που υπερψηφίστηκαν με ευρύτατη διακομματική συναίνεση παρά την ήδη εκφρασμένη αντίθεση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής. Συνυπολογίζοντας ότι το Σύνταγμα απαγορεύει τις μη συναφείς τροπολογίες σε νομοσχέδια και ότι ο υπουργός τελούσε τυπικά υπό παραίτηση λόγω της επικείμενης κυβερνητικής αλλαγής, καταλαβαίνουμε τι σημαίνει το ότι ο κ. Παπαδήμος τον διατήρησε στη θέση του.
Η εικόνα αυτή μιας κυβέρνησης που συνδυάζει τη βιτρίνα ενός άφθαρτου τεχνοκράτη με τη γενικευμένη χρεοκοπία του πολιτικού συστήματος είναι διάχυτη:
Ένα δίχτυ ασφαλείας για την κοινωνία
Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι προς το παρόν το εγχείρημα του «τέλους της πολιτικής» υλοποιείται στην Ελλάδα και την Ιταλία, όπου το πολιτικό σύστημα έχει φθάσει σε έσχατα όρια χρεοκοπίας. Αν δεν δημιουργήσουμε έγκαιρα μια άλλη δυναμική, κινδυνεύουμε να συνδυάσουμε την επί της ουσίας υποχώρηση της δημοκρατίας με την εδραίωση των χειρότερων πλευρών τής πριν από το Μνημόνιο πολιτικής ζωής. Όλα αυτά, φυσικά, μέχρι το πολύ πιθανό ενδεχόμενο η διατήρηση της πολιτικής του κ. Παπανδρέου να φέρει ανάλογα αποτελέσματα και με το διάδοχο κυβερνητικό σχήμα.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι δεν μπορούσαμε λοιπόν να δώσουμε ψήφο εμπιστοσύνης σε μια τέτοια προοπτική, που συνεπάγεται συν τοις άλλοις και τον κίνδυνο πρόωρης απαξίωσης των κυβερνήσεων συνεργασίας. Κατανοούμε την ανάγκη μεγάλου μέρους της κοινωνίας να ελπίσει επιτέλους, όμως η ελπίδα αυτή μπορεί να δικαιωθεί μόνο με αλλαγή πολιτικής.
Γι’ αυτό ακριβώς η αναγκαιότητα για ένα δίχτυ ασφαλείας για την κοινωνία με πρακτικές πρωτοβουλίες, με κατάθεση συγκεκριμένων προτάσεων πολιτικής, με ανοιχτό διάλογο για τις εναλλακτικές λύσεις, με συμμαχίες και σε ευρωπαϊκό επίπεδο ικανές να επηρεάσουν τις εξελίξεις, γίνεται ακόμη πιο επιτακτική. Διαφορετικά θα συνεχίσουμε να παγιδευόμαστε ανάμεσα στον λαϊκισμό του Μνημονίου και τον λαϊκισμό της νοσταλγίας για την πριν από το Μνημόνιο εποχή.
(O Γιάννης Παρασκευόπουλος είναι Μέλος της Επιτροπής Πολιτικού Σχεδιασμού των Οικολόγων Πράσινων)
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.