search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 09:38
MENU CLOSE

Βλαντίμιρ Ασκενάζι: Ο ζωντανός μύθος της κλασικής μουσικής ξανά στην Αθήνα με την ΚΟΑ

10.03.2018 08:33
Καταστροφή στη Σιβηρία λόγω απώλειας πάγων - Τεράστια διαρροή ντίζελ από εγκαταστάσεις της μεγαλύτερης παραγωγού νικελίου στον κόσμο - Media

 

«Η μουσική δημιουργία είναι μια αέναη διαδικασία έρευνας τού εαυτού σου με την ελπίδα να βελτιώσεις αυτό που δίνεις στο κοινό», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διάσημος πιανίστας και μαέστρος Βλαντιμίρ Ασκενάζι ο οποίος επιστρέφει στο πόντιουμ της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για μια συναυλία στις 16 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η βραδιά γεμάτη «Ελπίδες και αναμνήσεις» είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Χαράλαμπου Φαραντάτου, ιστορικού μέλους της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, λαμπρού μουσικού και παιδαγωγού.

Ο Βλαντιμίρ Ασκενάζι θα διευθύνει την 10η Συμφωνία του Σοστακόβιτς και το «Κοντσέρτο για Κλαρινέτο και Ορχήστρα» του Μότσαρτ, με σολίστ τον Σπύρο Μουρίκη.

Στην τηλεφωνική μας συνέντευξη ο θρυλικός Βλαντιμίρ Ασκενάζι δεν φείδεται συναισθημάτων όταν μιλά για τη χώρα μας: «Η Ελλάδα ήταν, είναι και θα είναι πάντα στην καρδιά μου. Ανυπομονώ να επιστρέψω» μάς λέει από την Ελβετία όπου έχει εγκατασταθεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Ήταν το 1963 όταν σε ηλικία 26 ετών ο ρωσοεβραϊκής καταγωγής χαρισματικός πιανίστας αποφάσισε να εγκαταλείψει την τότε Σοβιετική Ένωση.

Γεννήθηκε στο Γκόρκι(σημερινό Νίζνι Νοβγκορόντ), σπούδασε πιάνο στη Μόσχα κέρδισε το πρώτο βραβείο, από κοινού με τον Άγγλο πιανίστα Τζον Όγκντον, στον διεθνή διαγωνισμό Τσαϊκόφκσι στη Μόσχα το 1962 και η καριέρα του απογειώθηκε στη Δύση. Στη μακρά πορεία του, ο Βλαντιμίρ Ασκενάζι ξεπέρασε όλα τα σύνορα κατακτώντας την κορυφή του διεθνούς μουσικού στερεώματος. Μεγαλούργησε ως πιανίστας, διηύθυνε από τις σπουδαιότερες ορχήστρες του κόσμου, έκανε σημαντικές ηχογραφήσεις, απέσπασε ύψιστες διακρίσεις – μεταξύ των οποίων έξι grammy. Αγαπά πολύ τον Τσαϊκόφσκι, τον Ραχμάνινοφ, τον Προκόφιεφ, τον Σοστακόβιτς από τους Ρώσους συνθέτες. Για τον Ντμίτρι Σοστακόβιτς και τη θυελλώδη σχέση του με το ΚΚΣΕ, τον συνθέτη του οποίου έργα αποκήρυξε ο Στάλιν, ο Βλαντιμίρ Ασκενάζι δίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και μια άλλη παράμετρο όταν του ζητάμε να εξηγήσει το φαινόμενο ότι η δημοφιλία του Σοστακόβιτς εκτινάχτηκε στη Δύση μετά τον θάνατό του, το 1975: «Ίσως πολλοί δυτικοί μουσικοί να συνειδητοποίησαν με τον θάνατο τού Σοστακόβιτς ότι είχαν παραβλέψει πόσο μεγάλος και χαρισματικός μουσικός είναι».

Ακολουθεί η συνέντευξη του Βλαντιμίρ Ασκενάζι στην Νατάσσα Δομνάκη και στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Πώς προσεγγίζετε κ. Ασκενάζι τη μουσική σ’ αυτή τη φάση της καριέρας σας; Θα ερμηνεύατε διαφορετικά κάποια κομμάτια που έχετε κάνει στο παρελθόν;

Πάντα βλέπω τη μουσική με φρέσκια ματιά. Όσα χρόνια πριν κι αν έχω κάνει το κομμάτι επανέρχομαι, προσπαθώντας να ερμηνεύσω αυτό που θέλει να πει ο συνθέτης, την κάθε φράση του. Επιστρέφεις και ερευνάς τον εαυτό σου με την ελπίδα να βελτιώσεις αυτό που δίνεις στο κοινό. Η μουσική δημιουργία είναι μια αέναη διαδικασία κι ό,τι καλύτερο μπορεί να προσφέρει η μουσική σ’έναν μουσικό .

Έχετε διευθύνει όλο τον κύκλο Συμφωνιών του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Πώς αξιολογείτε τη Δέκατη Συμφωνία που παρουσιάζετε στις 16/3 με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών;

Για να θυμηθώ… χμ… ο Σοστακόβιτς τη συνέθεσε το 1953 την χρονιά που πέθανε ο Στάλιν (5/3/1953) (σσ: η πρεμιέρα δόθηκε 17 Δεκεμβρίου του 1953 στο τότε Λένινγκραντ με τον Γεβγκένι Μραβίνσκι στο πόντιουμ. Το φινάλε είναι ευφρόσυνο, πληθωρικό, με ένα είδος αισιοδοξίας. Έτσι είχαν πει τότε. Όταν ο Σοστακόβιτς συνειδητοποίησε ότι ο Στάλιν ήταν νεκρός κι ότι δεν θα κυβερνούσε πια την χώρα αισθάνθηκε πως υπάρχει κάποια ελπίδα για την Σοβιετική Ένωση. Στα τρία πρώτα μέρη της Δέκατης Συμφωνίας απουσιάζει σχεδόν κάθε ίχνος αισιοδοξίας. Με τον θάνατο του Στάλιν ένιωσε ότι η χώρα μπορεί να ακολουθήσει έναν διαφορετικό δρόμο, οπότε εκφράζει την αισιοδοξία στο τέλος αυτής της Συμφωνίας. Είναι φυσικά μια πολύ σημαντική Συμφωνία.

Το 1953 ζούσατε ακόμα στη Σοβιετική Ένωση. Εσείς πώς αντιδράσατε στην είδηση του θανάτου τού Στάλιν;

Ήμουν περίπου 16 ετών (σσ γέλια) δεν μπορώ να πω ότι ήμουν σε θέση να παρακολουθώ τι συμβαίνει στη Σοβιετική Ένωση και στον κόσμο. Είναι μια ηλικία που μόλις αρχίζεις να μαθαίνεις. Βεβαίως, είδα πολλούς ανθρώπους να περπατούν εξαιρετικά θλιμμένοι αλλά επίσης θυμάμαι κάποιους κοντινούς μου να μου λένε πολύ προσεκτικά, σχεδόν ψιθυριστά: «Θα είναι καλύτερα τώρα». Πολλοί είχαν καταλάβει ότι ο τρόπος που ο Στάλιν κυβερνούσε ήταν εξαιρετικά δεσποτικός. Και όντως ήταν.

Η δημοφιλία του Σοστακόβιτς εκτινάχτηκε στη Δύση ακόμα περισσότερο μετά τον θάνατο του το 1975. Πώς ερμηνεύετε το φαινόμενο;

Δεν μου είναι ξεκάθαρο, είναι δύσκολο να κρίνω και να έχω μια σαφή απάντηση. Ενδεχομένως ο Σοστακόβιτς να μην ήταν τόσο γνωστός στην Δύση. Ή ίσως πολλοί δυτικοί μουσικοί να συνειδητοποίησαν με τον θάνατο του ότι είχαν παραβλέψει πόσο μεγάλος και χαρισματικός μουσικός είναι.

Από την παλιά φρουρά των σοβιετικών μαέστρων και σύγχρονων τού Σοστακόβιτς – Γεβγκένι Μραβίνσκι, Γκενάντι Ροζντεστβένσκι κ.ά που είχαν διευθύνει και πρεμιέρες έργων του, ποιους ξεχωρίζετε;

Ναι, έχω ακούσει τις ηχογραφήσεις τους, μου άρεσαν σχεδόν όλοι. Νομίζω, επειδή βασικά καταλάβαιναν τι ήθελε να κάνει στη μουσική του ο Σοστακόβιτς, τους ενέπνεε και, κυρίως, όσο εκείνος ζούσε είχαν την δυνατότητα να τον συμβουλευτούν στην ερμηνεία του έργου του. Μπορεί η ερμηνεία να είναι λίγο διαφορετική αλλά πολύ πειστική.

 Ποια πιστεύετε ότι είναι τα χαρακτηριστικά μιας καλής ορχήστρας;

Υπάρχουν δύο βασικές προϋποθέσεις. Πρώτον, η ικανότητα των ερμηνευτών να δημιουργούν μουσική υψηλού επιπέδου γιατί είναι λυπηρό ο ερμηνευτής του οργάνου να μην μπορεί να εκτελέσει τη μουσική που του ζητά ο αρχιμουσικός επειδή δεν είναι σωστά εκπαιδευμένος. Και δεύτερον, η ετοιμότητα των μουσικών της ορχήστρας να ακολουθήσουν αυτά που τους ζητά ο μαέστρος, τις ιδέες του. Επομένως, οι όροι μιας καλής ορχήστρας είναι θέμα πρακτικό και πνευματικό, όπως συμβαίνει και στη ζωή.

Έχετε διευθύνει αρκετές φορές την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Ποια είναι η γνώμη σας;

Πάει καιρός που έχω διευθύνει την ΚΟΑ αλλά η ανάμνηση μου είναι ότι πρόκειται για καλούς μουσικούς και φιλικά άτομα, έτοιμα να δεχτούν αυτό που θέλω να κάνω. 

Τι σημαίνει για εσάς η μεγάλη μουσική;

Η δημιουργία της μεγάλης μουσικής είναι τεράστιο επίτευγμα. Η απόλαυση της μουσικής εμπλουτίζει τη ζωή του ανθρώπου. Ο τρόπος που την ενσωματώνει ο καθένας μας διαφέρει.

 Έχετε πει στο παρελθόν ότι ο Τσαϊκόφσκι είναι ο συνθέτης που, για συναισθηματικούς λόγους, σας έχει επηρεάσει βαθιά. Ποιους άλλους συνθέτες αγαπήσατε; 

Οι μεγάλοι συνθέτες προσφέρουν τόσα πολλά με το έργο τους. Μου είναι αδύνατον να πω ποιος συνθέτης είναι πιο κοντινός σ’ εμένα γιατί νιώθω τόσο μικρός κι ασήμαντος μπροστά στις μεγαλοφυΐες του παρελθόντος. Η φύση προικίζει κάποιους ανθρώπους με τεράστια ταλέντα. Νιώθω προνομιούχος ότι διευθύνω Τσαϊκόφσκι και Σοστακόβιτς και τόσους άλλους σπουδαίους. Πιστεύω ότι έχω διαφορετική επαφή με τον Μπαχ και τον Μπετόβεν και τον Μότσαρτ, διαφορετικά συνδέομαι με τον Ραχμάνινοφ, τον Σοστακόβιτς, τον Προκόφιεφ, από τους Ρώσους συνθέτες.

Επισκεφθήκατε πρώτη φορά την Ελλάδα το 1964 κι έκτοτε επιστρέφετε πολλές φορές, για συναυλίες αλλά και στις διακοπές σας. Σας εμπνέει η Ελλάδα;

Η Ελλάδα ήταν είναι και θα είναι πάντα στην καρδιά μου. Έχω ζήσει πολύ σημαντικά χρόνια με την οικογένεια μου στην Ελλάδα. Είχαμε το σπίτι στην Παλαιά Επίδαυρο κι έχουμε περάσει πολλά όμορφα καλοκαίρια. Δεν ξεχνάμε ποτέ τους ανθρώπους της, είναι τόσο φιλικοί ούτε προφανώς την υπέροχη φύση της χώρας σας. Μπορεί να μην την επισκεπτόμαστε πια όσο συχνά θα θέλαμε, οι ζωές μας έχουν κάπως αλλάξει, όμως την αγαπώ πολύ. Ανυπομονώ να επιστρέψω. 

ΠΗγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 09:34