search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 15:32
MENU CLOSE

Αλ. Δανιηλίδης: «Η “ελληνικότητα” μιας εταιρίας κρίνεται από το συνολικό της αποτύπωμα στην οικονομία»

02.04.2018 13:46
Αλ. Δανιηλίδης: «Η "ελληνικότητα" μιας εταιρίας κρίνεται από το συνολικό της αποτύπωμα στην οικονομία» - Media
 
Ο κ. Αλέξανδρος Δανιηλίδης, Διευθύνων Σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας μιλά μεταξύ άλλων στο newpost.gr για τον κλάδο της μπίρας και τις προοπτικές του για το 2018, για το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, για την παραγωγή μηλίτη και το νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα, αλλά και την ελληνικότητα των προϊόντων.
 
Αισιόδοξος ότι η αγορά μπίρας θα αρχίσει σταδιακά να επανέρχεται, εμφανίστηκε ο κ. Δανιηλίδης, ο οποίος εκτιμά ότι η ελληνική αγορά μπίρας έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης ωστόσο μάς εξηγεί ότι σημαντικό πλήγμα στον κλάδο ήταν η αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.
 
Ακόμη, μας αναλύει τα επόμενα επενδυτικά βήματα της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και το γενικότερο επενδυτικό περιβάλλον της χώρας, ενώ για την πορεία της ελληνικής οικονομίας εκτιμά ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν μέτρα που θα βελτιώνουν το διαθέσιμο εισόδημα, όπως η μείωση του μη μισθολογικού κόστους μέσω μείωσης φόρων και εισφορών και θα επιδράσουν θετικά στην τσέπη του καταναλωτή.
 
Σε ότι αφορά στην «ελληνικότητα» των προϊόντων και στον «πόλεμο λάσπης» που δέχθηκε -όπως χαρακτηριστικά είπε- η Αθηναϊκή Ζυθοποιία από τους ανταγωνιστές της, ξεκαθαρίζει ότι ελληνικό προϊόν είναι αυτό που παράγεται στην Ελλάδα, από Έλληνες εργαζόμενους και προσφέρει αξία στη χώρα. Η «ελληνικότητα» μιας εταιρίας κρίνεται από το συνολικό της αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία της χώρας, τονίζει μεταξύ άλλων.
 
Το 2017 η ελληνική αγορά μπίρας κατέγραψε μικρή υποχώρηση της τάξης του 2% με 3%. Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για τον κλάδο το 2018;   
 
Η εκτίμησή μας είναι ότι η αγορά της μπίρας, δειλά αλλά σταθερά, θα αρχίσει να επανέρχεται. Αρχικά διαφαίνεται να υπάρχει μία σχετική βελτίωση των μακροοικονομικών μεγεθών της χώρας που προς το παρόν βέβαια δεν αποτυπώνεται επαρκώς στην αγορά, αλλά σίγουρα δημιουργεί κάποιες προϋποθέσεις αισιοδοξίας. Παράλληλα προβλέπεται αύξηση του τουρισμού για το 2018 που έχει τη δυναμική να δώσει μία επιπλέον ώθηση. Η αγορά της μπίρας έχει ακόμα σημαντικότατα περιθώρια βελτίωσης, καθώς μην ξεχνάμε πως η χώρα μας κατέχει την 2η μικρότερη κατά κεφαλή κατανάλωση στην Ευρώπη. Άρα υπάρχουν ευκαιρίες να ενισχύσουμε νέες κατηγορίες, να κτίσουμε την κουλτούρα της μπίρας, να προωθήσουμε την μπίρα ως ποτό που μπορεί να καταναλωθεί μόνο του ή να συνοδεύσει ένα δείπνο, αλλά και να διευρύνουμε την περίοδο κατανάλωσής της. Φυσικά, όμως, αυτά δεν μπορεί να γίνουν από τη μία μέρα στην άλλη και χρειάζεται υπομονή και επιμονή και συντονισμένες προσπάθειες από όλους τους παίκτες της αγοράς. 
 
Πόσο θεωρείτε ότι επηρέασαν οι αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης την αγορά; 
 
Η φορολογία στην μπίρα έχει αυξηθεί σε τέτοιο βαθμό τα τελευταία χρόνια που έχει πλέον φτάσει σε πρωτόγνωρα επίπεδα για τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Ενδεικτικά, ο φόρος στην Ελλάδα είναι σήμερα τετραπλάσιος από της Πορτογαλίας, μιας αγοράς αρκετά κοντινής με τη δική μας. Αποτέλεσμα είναι να πληγεί ουσιαστικά ένας κλάδος που πραγματικά παράγει και προσθέτει αξία, που επιχειρεί στην Ελλάδα και προσφέρει θέσεις εργασίας. Θεωρούμε δεδομένο ότι αν υπάρξει μια ολιστική αποτύπωση της επίδρασης της ζυθοποιίας στην ελληνική οικονομία -από τον πρωτογενή τομέα έως τα τελικά σημεία πώλησης-, θα γίνει σαφές πως η υπερφορολόγηση στερεί περισσοτέρους πόρους και ευκαιρίες ανάπτυξης από όσους συνεισφέρει.
 
Εσείς όμως, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, καταφέρατε εν μέσω αυτών των φορολογικών αυξήσεων αλλά και της γενικότερης οικονομικής κρίσης να επανέλθετε στην κερδοφορία αλλά και να διατηρήσετε τη θέση σας ως ο δυνατότερος παίκτης στην αγορά. Ταυτόχρονα έχετε σε εξέλιξη ένα υψηλό επενδυτικό πλάνο. Μιλήστε μας λίγο, για τις επενδύσεις αυτές αλλά και τους στόχους σας για το επόμενο διάστημα.
 
Θα ήθελα να τονίσω ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία παραμένει διαχρονικά ένας από τους πιο συνεπείς επενδυτές στην Ελλάδα, δημιουργώντας αξία για τη χώρα και αποτελώντας έναν από τους καλύτερους πρεσβευτές των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας. Πιστεύουμε στην Ελλάδα, γι’ αυτό σκοπός μας είναι να συνεχίσουμε να πραγματοποιούμε σημαντικές επενδύσεις στη χώρα. Άλλωστε μόνο μέσω των επενδύσεων οι επιχειρήσεις μπορούν να φέρουν πολύτιμη τεχνογνωσία και καινοτόμες πρακτικές, να ενισχύσουν την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας, όπως επίσης και να συμβάλλουν στη συνολική αναβάθμισή της. Παρά τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, αυτή τη στιγμή υλοποιούμε ένα ακόμα πρόγραμμα επενδύσεων ύψους 61 εκατ. ευρώ, για την περίοδο 2017-2019, με έμφαση στη βελτίωση των παραγωγικών εγκαταστάσεων, την προώθηση των εξαγωγών και την κυκλοφορία νέων προϊόντων.
 
Πόσο φιλικό είναι το επενδυτικό περιβάλλον της χώρας; 
 
Η Ελλάδα πιστεύω ότι έχει πολλές δυνατότητες και θα μπορούσε πραγματικά να είναι από τις Ευρωπαϊκές χώρες που θα προσελκύσουν σειρά επενδύσεων τα επόμενα χρόνια. Εάν, όμως, στόχος της Πολιτείας είναι η χώρα να βγει δυναμικά στο γήπεδο της ανάπτυξης και της ευημερίας, χρειάζεται κατά τη γνώμη μου να ασχοληθεί σοβαρά και να δώσει λύσεις στο θέμα της φορολογίας αλλά και της δημιουργίας ενός σύγχρονου και σταθερού θεσμικού πλαισίου, καθώς και την απλοποίηση της επικοινωνίας και των διαδικασιών στη φιλοσοφία του one-stop-shop. Οι λόγοι και για τα δύο είναι προφανείς. Αφενός η υπέρμετρη αύξηση της φορολογίας αυξάνει το κόστος για τις επιχειρήσεις και στερεί κρίσιμους πόρους που θα μπορούσαν να κατευθυνθούν σε επενδύσεις και στην απασχόληση. Αυτό έχει συμβεί και στην κατηγορία τη δική μας, με τη φορολογία να έχει αυξηθεί κατά 300% από το 2010. Αφετέρου, το θεσμικό πλαίσιο είναι, δυστυχώς, σε πολλές περιπτώσεις απαρχαιωμένο και θέτει αναίτια εμπόδια στο επιχειρείν. Για να ανθήσει η υγιής επιχειρηματικότητα συνολικά είναι αναγκαίο να γίνουν, επιτέλους, οι απαραίτητες τομές που θα απελευθερώσουν τις παραγωγικές δυνατότητες του τόπου μας. Και για να γίνουν αυτές, είναι απαραίτητο να επιδιωχθούν οι απαραίτητες κοινωνικές και πολιτικές συναινέσεις. Είναι καιρός να εστιάσουμε στο να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις που θα είναι ωφέλιμες για την πλειοψηφία. Άλλωστε τα οφέλη θα διαχυθούν, στη συνέχεια, σε όλη την ελληνική οικονομία και την κοινωνία. Παράλληλα, δεν μπορεί να μιλάμε για ανάπτυξη και προσέλκυση νέων επενδύσεων, όσο δεν υποστηρίζουμε και δεν διευκολύνουμε τις ήδη υπάρχουσες επενδύσεις που δημιουργούν αξία για τη χώρα. Οι υπάρχουσες επιχειρήσεις, εφόσον λειτουργούν εδώ με επιτυχία, θα αποτελέσουν τους καλύτερους πρεσβευτές των δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας. 
 
Μιας και αναφερόμαστε στις επενδύσεις, τι γίνεται με την παραγωγή μηλίτη; Έχει υπάρξει πρόοδος στις συζητήσεις με τους αρμόδιους φορείς; 
 
Για εμάς, η περίπτωση του μηλίτη είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς η άρση μιας αναχρονιστικής νομοθεσίας μπορεί να οδηγήσει σε επενδύσεις. Πρόθεσή μας ήταν, εξαρχής, η παραγωγή του Μηλοκλέφτη, που δημιουργήθηκε ειδικά για τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς, να γίνεται στην Πάτρα, με πρώτες ύλες από την Ελλάδα. Είμαστε, όμως, υποχρεωμένοι να εισάγουμε το προϊόν από άλλη χώρα της ΕΕ, αφού μια απαρχαιωμένη διάταξη του 1922 απαγόρευε, μέχρι πρόσφατα, την παραγωγή και εμφιάλωση από τα ζυθοποιεία ποτών από ζύμωση που δεν παρασκευάζονται αποκλειστικά από βύνη και λυκίσκο. Η διάταξη καταργήθηκε πριν μερικούς μήνες, μετά από συντεταγμένες προσπάθειες τεσσάρων ετών στο πλαίσιο της Ένωσης Ελλήνων Ζυθοποιών, αλλά εκκρεμεί ακόμη ο καθορισμός των συγκεκριμένων προδιαγραφών, που θα μας επιτρέψουν να προχωρήσουμε στην παραγωγή του μηλίτη στην Ελλάδα. Από την πλευράς μας είμαστε καθόλα έτοιμοι να προχωρήσουμε, μόλις υπάρξει το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.
 
Ποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνετε ως εταιρεία στο πλαίσιο στήριξης της εγχώριας αγροτικής παραγωγής;
 
Το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας Κριθαριού της εταιρίας μας, που συμπληρώνει φέτος 10 χρόνια, είναι το μεγαλύτερο στο είδος του για τα Ελληνικά δεδομένα. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: συνεργαζόμαστε με 2.200 παραγωγούς σε όλη την Ελλάδα, από τους οποίους προμηθευόμαστε το 100% του κριθαριού που χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για τις 15 μάρκες μπίρας που παράγουμε στην Ελλάδα – συνολικά 50.000 τόνους κριθαριού κάθε χρόνο. Το κριθάρι αυτό βυνοποιείται στα 2 ιδιόκτητα βυνοποιεία μας σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη, ζυθοποιείται στις εγκαταστάσεις μας και συσκευάζεται επίσης στις εγκαταστάσεις μας με ελληνικές πρώτες ύλες (μπουκάλια, ετικέτες κοκ). Το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας της εταιρίας μας αποτελεί, παράλληλα, ένα σχέδιο-πρότυπο εκσυγχρονισμού καλλιεργητικών μεθόδων και ενίσχυσης της παραγωγικότητας, καθώς συνδυάζεται επίσης με συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή στη Θεσσαλονίκη για επιμορφωτικά σεμινάρια για τους Έλληνες παραγωγούς, αλλά και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο στην Αθήνα για την ανάπτυξη βυνοποιήσιμου κριθαριού το οποίο προσαρμόζεται ακόμα καλύτερα στις ελληνικές εδαφοκλιματικές συνθήκες, είναι πιο ανθεκτικό και αυξάνει την παραγωγικότητα ανά στρέμμα. 
 
Ας περάσουμε τώρα στο κομμάτι του ανταγωνισμού. Εδώ και λίγες ημέρες στα μέσα ενημέρωσης βρίσκεται μία καμπάνια που επικεντρώνεται στην ελληνικότητα των προϊόντων συγκεκριμένης ζυθοποιίας. Στην καμπάνια αυτή είδαμε να αφήνονται αιχμές κατά της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας, αλλά και άλλων πολυεθνικών που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Ποια ήταν η αντίδρασή σας όταν ενημερωθήκατε- ως εταιρεία- για την εν λόγω καμπάνια; Τι σημαίνει για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία «ελληνικότητα» μιας εταιρείας, ενός προϊόντος;
 
Για εμάς ξεκάθαρα, ελληνικό προϊόν είναι αυτό που παράγεται στην Ελλάδα, από Έλληνες εργαζόμενους και προσφέρει αξία στη χώρα. Η «ελληνικότητα» μιας εταιρίας κρίνεται από το συνολικό της αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία της χώρας και αυτό πιστεύω ότι έχει γίνει αντιληπτό εδώ και χρόνια από τους ίδιους τους καταναλωτές, που, κατά την γνώμη μου, δεν ενστερνίζονται ρηχούς και άσχετους με την παραγωγική διαδικασία ορισμούς της ελληνικότητας, και συνεχίζουν να μας τιμούν με την εμπιστοσύνη τους. Εμείς, στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, κάνουμε την Ελληνικότητα πράξη, πραγματοποιώντας την παραγωγή μας στα 2 ζυθοποιία σε Πάτρα-Θεσσαλονίκη, το μικροζυθοποιείο μας στην Αθήνα και το εμφιαλωτήριο νερού στην Φθιώτιδα, ενώ προσφέρουμε εργασία σε 800 εργαζόμενους. Το 90% των πρώτων υλών αγοράζονται από Ελληνικές Εταιρείες, ενώ όπως προαναφέραμε συνεργαζόμαστε με 2.200 ΄Ελληνες αγρότες, οι οποίοι σε 170.000 στρέμματα καλλιεργούν τους περίπου 50.000 τόνους κριθαριού που χρησιμοποιούνται κάθε χρόνο για τις μπίρες μας. Την τελευταία δεκαετία συνεισφέραμε στο ταμείο του κράτους με 1,1 δις Ευρώ σε φόρους και εισφορές, ενώ είμαστε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μπίρας της χώρας, προσθέτοντας στη δημιουργία θετικού ισοζυγίου στην οικονομία. Παράλληλα, στα 55 σχεδόν χρόνια λειτουργίας μας στη χώρα, έχουμε πάντα δώσει προτεραιότητα στις εργασιακές σχέσεις, κάτι που αποδεικνύεται και από την ύπαρξη σωματείων συνταξιούχων που διατηρούν σχέσεις με την Εταιρία ακόμα και μετά τη συνταξιοδότησή τους. Τέλος, επενδύουμε στην προστασία του περιβάλλοντος και μειώνουμε διαρκώς το ενεργειακό μας αποτύπωμα στην παραγωγή μας. Ενδεικτικά, από το 2008 έχουμε πετύχει 13% μείωση στην κατανάλωση νερού και 22% στις εκπομπές διοξειδίου το άνθρακα στην παραγωγή μας. Εμείς δεν θέλουμε να συγκρινόμαστε με άλλους και πιστεύουμε ότι ο καθένας κάνει ό,τι καλύτερο μπορεί. Αλλά δεν θα δεχτούμε και έναν «πόλεμο λάσπης» που αγνοεί όλα αυτά που ανέφερα παραπάνω. Τέλος, πριν βγει κάποιος να κραυγάσει, καλό είναι να αξιολογεί πρώτα τι γίνεται στο ίδιο του το «σπίτι» και αν ο ίδιος νομιμοποιείται να μιλάει για ελληνικότητα. 
 
Κλείνοντας, πώς βλέπετε την πορεία της ελληνικής οικονομίας και της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας μέσα σε αυτήν;
 
Ανεξάρτητα της βελτίωσης κάποιων μακροοικονομικών μεγεθών, όπως προαναφέραμε, το σημαντικό για μένα είναι να  βελτιωθεί η οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών μέσω της εφαρμογής κάποιων μέτρων που θα βελτιώνουν το διαθέσιμο εισόδημα, όπως η μείωση του μη μισθολογικού κόστους μέσω μείωσης φόρων και εισφορών και άρα θα επιδράσουν θετικά στην τσέπη του καταναλωτή. Είναι επίσης η ώρα να σχεδιάσουμε και να εφαρμόσουμε επιτέλους ένα δικό μας εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο, προσαρμοσμένο στις ελληνικές ιδιαιτερότητες και στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας. Σε μια οικονομία στην οποία το θεσμικό πλαίσιο συχνά εμποδίζει αντί να διευκολύνει τη λειτουργία των επιχειρήσεων, η σημασία διαρθρωτικών αλλαγών που θα αντιστρέψουν τη σημερινή κατάσταση και θα απελευθερώσουν εγκλωβισμένες παραγωγικές δυνάμεις είναι προφανής. Οι μεταρρυθμίσεις που ευαγγελιζόμαστε πρέπει να έχουν ως στόχο την αύξηση της ανταγωνιστικότητας. Αυτό ουσιαστικά σημαίνει παραγωγή προϊόντων υψηλής ποιότητας με μεγάλη προστιθέμενη αξία. Στο πλαίσιο αυτό, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία θα συνεχίζει να καινοτομεί, να παράγει άριστη ποιότητα προϊόντων, να δημιουργεί ένα ισχυρό εταιρικό όνομα και να αποτελεί ένα συνεπή και αξιόπιστο συνεργάτη για όλους τους πελάτες και προμηθευτές της προς όφελος της ελληνικής οικονομίας και των Ελλήνων καταναλωτών. 
 
Πηγή: newpost.gr
google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 15:32