ΣΑΒΒΑΤΟ 20.04.2024 06:28

Πώς τα κρεβάτια σας είναι πιο βρώμικα από τις φωλιές των χιμπατζήδων

17.05.2018 12:50
Πώς τα κρεβάτια σας είναι πιο βρώμικα από τις φωλιές των χιμπατζήδων - Media

Τα λευκά κλινοσκεπάσματα σας μπορεί στην πραγματικότητα να είναι λιγότερο υγιεινά από τη φωλιά ενός ζώου που είναι γνωστό ότι ρίχνει τις ακαθαρσίες του γύρω. Σύμφωνα με νέα μελέτη από ερευνητές του Κρατικού Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, οι χιμπατζήδες έχουν πιο καθαρό προγραμματισμό του ύπνου τους από τους ανθρώπους – και αυτό μπορεί να συμβαίνει ακριβώς επειδή επιμένουμε να χρησιμοποιούμε τα ίδια σεντόνια ξανά και ξανά.

Περισσότερο από το ένα τρίτο των βακτηρίων που βρίσκονται στα ανθρώπινα κρεβάτια προέρχονται από το σώμα μας, είτε από το δέρμα είτε από το στόμα ή από τα κόπρανα. Η κύρια συγγραφέας του βιβλίου, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Royal Society Open Science, Μέγκαν Τόεμς, δήλωσε ότι μαζί με τους συναδέλφους της «ήθελαν να μάθουν πώς αυτό συγκρίνεται με κάποιους από τους πλησιέστερους εξελικτικούς συγγενείς μας».

Οι χιμπατζήδες χτίζουν φρέσκα κρεβάτια από κλαδιά και φύλλα κάθε μέρα. Η Τόεμς οδήγησε μια ομάδα ερευνητών που συγκέντρωσε «μαξιλάρια» από 41 τέτοιες φωλιές στην Τανζανία και διαπίστωσε ότι περιείχαν σημαντικά λιγότερα βακτήρια από ένα κρεβάτι στο μέσο ανθρώπινο νοικοκυριό. «Δεν βρήκαμε σχεδόν κανένα από αυτά τα μικρόβια στις φωλιές των χιμπατζήδων, κάτι που ήταν λίγο περίεργο», είπε.

Ακόμα και όταν έψαχναν αρθρόποδα όπως ψύλλοι, ψείρες και κρότωνες σε 15 φωλιές, οι επιστήμονες δεν βρήκαν σχεδόν τίποτα. «Υπήρχαν μόνο τέσσερα εκτοπαράσιτα που βρέθηκαν σε όλες τις φωλιές. Τέσσερα μεμονωμένα δείγματα, όχι τέσσερα διαφορετικά είδη», δήλωσε η Τόεμς.

Έχει εκτιμηθεί ότι έως και το ένα τρίτο του βάρους του χρησιμοποιημένου μαξιλαριού ενός ατόμου θα μπορούσε να αποτελείται από νεκρό δέρμα, ακάρεα σκόνης και τα περιττώματά τους. Ένα τυπικό πάπλωμα του νοικοκυριού μπορεί να περιέχει περίπου 20.000 ακάρεα, ενώ ένα τυπικό χρησιμοποιημένο στρώμα μπορεί να διατηρήσει πάνω από 10 εκατ. από αυτά. Αν και οι φωλιές των χιμπατζήδων βρέθηκαν να περιέχουν μια πιο ποικιλόμορφη επιλογή μικροβίων, αυτά τα μικρόβια φάνηκαν να προέρχονται από το περιβάλλον των φωλιών, όχι από τους ίδιους τους χιμπατζήδες.

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι «δημιούργησαν χώρους ύπνου στους οποίους η έκθεσή μας στο έδαφος και σε άλλα περιβαλλοντικά μικρόβια εξαφανίστηκαν, αλλά περιτριγυριζόμαστε από λιγότερο διαφοροποιημένα μικρόβια που προέρχονται κυρίως από το σώμα μας».

Και αυτό μπορεί να έχει αυξήσει την ευαισθησία μας στις αλλεργίες και σε άλλες συνθήκες υγείας.

ΣΑΒΒΑΤΟ 20.04.2024 03:33