17/10/2018 10:20:00
19.8.2018 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2034 στις 14-8-2018

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Μια ξεχωριστή έκθεση (Photos)

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Μια ξεχωριστή έκθεση (Photos) - Media

 

Ο Αμερικανός γλύπτης και ζωγράφος George Condo για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Την έκθεση «George Condo at Cycladic» φιλοξενεί το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, παρουσιάζοντας το πλούσιο έργο του George Condο. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη ατομική έκθεση του Αμερικανού καλλιτέχνη στην Ελλάδα, η οποία διοργανώνεται στο πλαίσιο του προγράμματος σύγχρονης τέχνης, περιλαμβάνοντας τριάντα έργα – ζωγραφικά, γλυπτά και σχέδια –, τα οποία καλύπτουν τα είκοσι τελευταία χρόνια της πορείας του.

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης, για πρώτη φορά, ζωγραφικά έργα και σχέδια που δημιουργήθηκαν το 2017, συμπεριλαμβανομένης μιας νέας σειράς αυτοπροσωπογραφιών με τίτλο «Αυτοπροσωπογραφία στο Παρίσι 1-3» (Self portrait in Paris 1-3, 2017) και «Εγώ, ο Εαυτός μου και Αυτός» (Me, Myself and Him, 2017).

Η έκθεση δεν αποπειράται να παρουσιάσει ένα αναδρομικό αφιέρωμα μέσω της χρονολογικής περιγραφής του έργου του καλλιτέχνη, αλλά εστιάζει στην ανάδειξη κάποιων αντιπροσωπευτικών έργων του Condο που επιχειρούν να εξερευνήσουν την ανθρώπινη μορφή, το βασικό θέμα δηλαδή του σύγχρονου εκθεσιακού προγράμματος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Ο George Condο αποτελεί έναν από τους σπουδαιότερους Αμερικανούς γλύπτες και αναπαραστατικούς ζωγράφους μέχρι σήμερα. Παρά το γεγονός ότι έζησε και δημιούργησε σε μια εποχή μετά τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό, όπου η Εννοιολογική Τέχνη και ο Μινιμαλισμός μεσουρανούσαν στο καλλιτεχνικό προσκήνιο, συνέβαλε καθοριστικά – μαζί με τον Jean-Michel Basquiat, τον Keith Haring και τον Jeff Koons – στην αναβίωση της αναπαραστατικής ζωγραφικής στην Αμερική, κατά τη δεκαετία του ’80.

Κατάφερε με θαυμαστό τρόπο να ισορροπήσει ανάμεσα στο όμορφο και το χονδροειδές, το απλοϊκό και το περίτεχνο, την ποιοτική και την εμπορική «pop» τέχνη, ενώ οι φρέσκες και γεμάτες έμπνευση δημιουργίες του τον καθιστούν έναν από τους πιο ταλαντούχους και εφευρετικούς καλλιτέχνες της γενιάς του.

Το έργο του χαρακτηρίζεται από μια βαθιά γνώση τόσο της λογοτεχνίας όσο της μουσικής και της ιστορίας της τέχνης, αποτελώντας μια προέκταση του εαυτού του που αντικατοπτρίζει τον χαρακτήρα του.

Γουρλωμένα μάτια, μυστηριώδη χαμόγελα, περίεργες οδοντοστοιχίες, κεφάλια που διαθλώνται σε συνδυασμό με μπόλικο μαύρο μελάνι και «εκρήξεις» του κίτρινου, του πράσινου, του μωβ και του πορτοκαλί χρώματος συνθέτουν την πλειονότητα των μορφών που συναντάμε στα έργα και τον φρενήρη κόσμο του.

Άλλωστε, το έργο του Condo είναι ριζωμένο στην απεικόνιση του εαυτού μας ή, όπως το θέτει ο ίδιος, των πολλαπλών εαυτών μας με πλούσιες αναφορές στην τέχνη, τη φιλοσοφία και τη λογοτεχνία του παρελθόντος.

Αντλώντας έμπνευση από την αρχαία ελληνική, κλασική τέχνη, τους Ολλανδούς ζωγράφους του 17ου αιώνα, αλλά και, μεταξύ άλλων, τον Francisco Goya, τον Diego Velasquez και τον Pablo Picasso, ο Condo κατάφερε να παίξει με την εικονογραφία και τον χρόνο, ενώ με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο κατορθώνει με κάθε έργο του να πυροδοτεί στο μυαλό μας ολόκληρες ιστορίες για κάθε πρωταγωνιστή του.

Στις δημιουργίες του επιχειρεί να καταγράψει τους παραλογισμούς της σύγχρονης καθημερινότητας, συνδυάζοντας στοιχεία του Κυβισμού και του Σουρεαλισμού, την αφηρημένη τέχνη με την παραστατική, ενώ πολλές φορές παρουσιάζει τη γελοιογραφική πλευρά της ζωής, με απώτερο σκοπό να απεικονίσει την περιπλοκότητα του ψυχισμού του ανθρώπου στην εποχής μας.

Μεταξύ άλλων, η έκθεση περιλαμβάνει τα γλυπτά «Τοτεμική Φιγούρα» (Totemic Personage, 2012) και «Γυμνό σε Κιβώτια Κρασιού 2» (Nude on Wine Crates 2, 2016), καθώς και το έργο «Εσωτερικός Κόσμος» (Internal Space, 2005), που αποδεικνύει περίτρανα ότι ένα έργο μπορεί να είναι παραστατικό και συνάμα αφηρημένο.

Ακολουθούν τα έργα «Άστεγοι Αρλεκίνοι» (Homeless Harlequins, 2004), «Χαμογελαστός Αρλεκίνος» (Grinning Harlequin, 2005) και «Γελαστός Ιερέας» (Laughing Priest, 2004), όπου ο Condo καταγράφει στα πορτρέτα του καθημερινούς παραλογισμούς της ζωής μέσα από μια σειρά χαρακτήρων που κατοικούν στο μυαλό του, όπως και το «Χάρτινα Πρόσωπα» (Paper Faces, 1997), που αποτελεί ένα μνημειακό έργο στο οποίο ο καλλιτέχνης συγκεντρώνει μια πλειάδα χαρακτηριστικών μοτίβων της δουλειάς του.

Στόχος της έκθεσης είναι να αναδείξει τις αναφορές, τις ιδέες και τις δεξιότητες του Condo που έχουν περισυλλεχθεί με την πάροδο του χρόνου, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να διεισδύσουμε στο μυαλό και τον «περίπλοκο» κόσμο του καλλιτέχνη.

Την έκθεση επιμελείται η Αταλάντη Μαρτίνου και συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο, ενώ πραγματοποιούνται ξεναγήσεις κάθε Τετάρτη στις 11.00 στα αγγλικά και κάθε Πέμπτη στις 19.00 στα ελληνικά.

Info

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης –

Νεοφύτου Δούκα 4 και

Βασιλίσσης Σοφίας

και Ηροδότου 1, Αθήνα

Δευτέρα, Τετάρτη,

Παρασκευή, Σάββατο: 10.00 - 17.00

Πέμπτη: 10.00 - 20.00

Κυριακή: 11.00 - 17.00

Ξεναγήσεις:

Τετάρτη στις 11.00 (αγγλικά)

Πέμπτη στις 19.00 (ελληνικά)

Είσοδος: 7 ευρώ, Μειωμένο εισιτήριο: 5 ευρώ

Ελεύθερη είσοδος για τους Φίλους

του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Πρόσθετες πληροφορίες

Τηλ.: 210 7228321-3

www.cycladic.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.