25/09/2018 15:11:59
1.9.2018 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2036 στις 30-8-2018

Συνωστισμός... μνηστήρων

Συνωστισμός... μνηστήρων - Media

 

Αθόρυβο ξεπάγωμα ιδιωτικοποιήσεων με ορίζοντα το 2019

Ιδιαίτερα κρίσιμοι θεωρούνται οι επόμενοι μήνες για την πορεία των αποκρατικοποιήσεων του 2018, αλλά και για τις ιδιωτικοποιήσεις που βάσει προγράμματος πρέπει να ολοκληρωθούν μέσα στο 2019.

Μεταξύ των πρώτων είναι το Ελληνικό, τα ΕΛΠΕ, η Εγνατία Οδός και η Μαρίνα Αλίμου. Αντίστοιχα, το 2019 πρόκειται να ξεκινήσουν επίσης σημαντικοί διαγωνισμοί, όπως η πώληση του εμπορικού βραχίονα της ΔΕΠΑ, του 17% της ΔΕΗ, του 30% της Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος».

Οι εκπρόσωποι των δανειστών αλλά και υποψήφιοι επενδυτές φοβούνται για καθυστερήσεις και επιπλοκές που μπορεί να προκύψουν κυρίως από το γεγονός ότι το 2019 θα είναι χρονιά εκλογών – και αυτό συνήθως μπλοκάρει για αρκετούς μήνες τον κρατικό μηχανισμό.

Όσο και αν ο τερματισμός των καθυστερήσεων είναι από τις βασικές προτεραιότητες της σημερινής διοίκησης του ΤΑΙΠΕΔ υπό τους Άρη Ξενόφο και Ριχ. Λαμπίρη, προκύπτουν συνεχώς απρόοπτα που αλλάζουν τα χρονοδιαγράμματα ακόμα και σε διαγωνισμούς που έχουν ολοκληρωθεί.

Για παράδειγμα, μετά την παρέμβαση της Κομισιόν (που οδήγησε σε διπλασιασμό του τιμήματος που πρέπει να προσφέρει η ΔΑΑ για την εικοσαετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος»), οι ιδιώτες μέτοχοι της τελευταίας (η καναδική PSP) αναζητούν χρηματοδότηση. Συνεπώς είναι άγνωστο αν και πότε θα υπογραφεί η παράταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046, ώστε να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ τα περίπου 1,1 δισ. ευρώ (συν ΦΠΑ).

Ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για το 2018 αποτελεί και το Ελληνικό, αλλά η υπογραφή της τελικής σύμβασης με το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development θα γίνει μόνο αν το Δημόσιο καλύψει σειρά προαπαιτουμένων. Αρκετά εξ αυτών μέχρι στιγμής καθυστερούν και σίγουρα δεν θα τηρηθεί το αρχικό χρονοδιάγραμμα για ολοκλήρωση της διαδικασίας φέτος τον Δεκέμβριο.

Για παράδειγμα, για να υπογραφεί η σύμβαση, πρέπει να έχει παραχωρηθεί άδεια για καζίνο στο Ελληνικό από το Δημόσιο. Η διαδικασία του διαγωνισμού βρίσκεται σε πολύ αρχικό στάδιο, καθώς αυτές τις ημέρες η Επιτροπή Παιγνίων (ΕΕΕΠ) συναντά πιθανούς ενδιαφερόμενους, προκειμένου να διαμορφώσει το τεύχος προκήρυξης.

Επτά για την Εγνατία

Σε ό,τι αφορά την πώληση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων που έχουν μείνει στο χαρτοφυλάκιο του ταμείου όπως είναι η Εγνατία Οδός, η σημερινή διοίκηση ξεκίνησε σειρά διαγωνισμών, αρκετοί από τους οποίους εκκρεμούσαν για χρόνια.

Για την Εγνατία ενδιαφέρονται σημαντικοί ξένοι και εγχώριοι όμιλοι. Μάλιστα, ορισμένοι από τους ξένους ομίλους έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με αφορμή τον διαγωνισμό της Εγνατίας Οδού. Όμως οι δεσμευτικές προσφορές από όποιους εκ των επτά ομίλων (που πέρασαν στο δεύτερο στάδιο) ενδιαφερθούν μέχρι τέλους δεν αναμένονται πριν από τις αρχές του 2019.

Πάντως, ακόμα και τον Οκτώβριο ενδέχεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το πλειοψηφικό πακέτο των Ελληνικών Πετρελαίων που πωλεί το ΤΑΙΠΕΔ, από κοινού με τον όμιλο Λάτση. Οι δύο ενδιαφερόμενοι που πέρασαν στο δεύτερο στάδιο, οι διεθνείς όμιλοι Glencore και Vitol, μελετούν αυτή την περίοδο τα στοιχεία της εταιρείας. Πρόκειται για κρίσιμο διαγωνισμό καθώς τα ΕΛΠΕ αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του Ταμείου.

Σε εξέλιξη βρίσκονται και άλλοι διαγωνισμοί για αξιόλογα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, όπως οι μαρίνες Αλίμου και Χίου, ενώ για χρόνια εκκρεμεί η ολοκλήρωση διαγωνισμών όπως για το ακίνητο της Αφάντου στη Ρόδο. Οι επενδυτές ανησυχούν, όμως, για τις επιπτώσεις που θα έχει η προεκλογική ένταση στην προώθηση του προγράμματος καθώς για του χρόνου έχουν μεταφερθεί σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις.

Μεταξύ αυτών, όπως αναφέρθηκε και στην αρχή του κειμένου, περιλαμβάνονται η πώληση του εμπορικού βραχίονα της ΔΕΠΑ, η πώληση του 17% της ΔEH, η πώληση μειοψηφικών ποσοστών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ. Κάποιοι άλλοι διαγωνισμοί έχουν προαπαιτούμενα προκειμένου να ξεκινήσουν, όπως η πώληση του 30% που κατέχει το ταμείο στον ΔΑΑ. Πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η παράταση της σύμβασης παραχώρησης μέχρι το 2046 και στη συνέχεια να αναζητηθεί επενδυτής για το 30%.

«Σφάζονται» για τα λιμάνια

Εντός του εξαμήνου, πιθανώς, θα ξεκινήσουν και οι προσπάθειες παραχώρησης δραστηριοτήτων (π.χ. εμπορευματικός σταθμός, σταθμός κρουαζιέρας κ.λπ.) σε τέσσερις από τους δέκα οργανισμούς περιφερειακών λιμανιών που λειτουργούν με τη μορφή της Ανώνυμης Εταιρείας.

Στο ΤΑΙΠΕΔ δίνουν προτεραιότητα στα λιμάνια Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας, τα οποία θεωρούν πως έχουν και τα πλέον ελκυστικά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, είναι γνωστό πως Ρώσοι και Αμερικανοί ενδιαφέρονται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Γνωστό είναι επίσης πως το λιμάνι της Ηγουμενίτσας χρειάζεται εμπορευματικό σταθμό, που σήμερα δεν διαθέτει, αν και εκεί καταλήγει η Εγνατία Οδός.

Στην κυβέρνηση αποφάσισαν να μην πωλήσουν τους Οργανισμούς Λιμένων, όπως έπραξαν στην περίπτωση των ΟΛΠ και ΟΛΘ, αλλά να παραχωρήσουν τμήματα δραστηριοτήτων σε κάθε λιμάνι.

Το προεκλογικό κλίμα θα κρίνει, πάντως, και την πορεία του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, γι’ αυτό και οι εκπρόσωποι των δανειστών, που θα είναι στις αρχές Σεπτεμβρίου στην Αθήνα, αναμένεται να ασχοληθούν ιδιαίτερα με τα χρονοδιαγράμματα.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.