23/03/2019 15:48:26
29.10.2018 / ΞΕΝΟΦΩΝ Α. ΜΠΡΟΥΝΤΖAΚΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2044 στις 25-10-2018

Νέες κυκλοφορίες, ποικιλία αναγνωσμάτων

Νέες κυκλοφορίες, ποικιλία αναγνωσμάτων - Media

 

Στις φθινοπωρινές εκδόσεις δεν λείπουν τα βιβλία πολιτικής σκέψης που πάντα προκαλούν το αναγνωστικό ενδιαφέρον

Γιώργος Δελλής

Δήμος και Αγορά

Το δημόσιο δίκαιο «αλλιώς» με το βλέμμα της οικονομικής ανάλυσης

Εκδόσεις: Ευρασία

Σελ.: 478

Η ύπαρξή μας καθορίζεται από τους θεσμούς που μας περιβάλλουν. Περίπου όπως οι αρχαίοι Αθηναίοι μοίραζαν τη ζωή τους ανάμεσα στην Αγορά και το Δήμο. Η Αγορά δεν εξαντλείται στο πεδίο των οικονομικών συναλλαγών. Ταυτίζεται με την ιδιωτική κοινωνία, συνιστά το άθροισμα των οριζόντιων θεσμών στους οποίους οι άνθρωποι συμμετέχουν ελεύθερα: το παζάρι, ένας πολιτιστικός σύλλογος, η κοινωνία της πληροφορίας. Ο Δήμος περιλαμβάνει τους μη συναινετικούς θεσμούς – Βουλή, Κυβέρνηση, Διοίκηση, Δικαστήρια, όργανα της Ε.Ε. – οι οποίοι δρουν κυριαρχικά, λαμβάνοντας αποφάσεις που μας επιβάλλονται άνωθεν. Είναι η μετεξέλιξη από την αθηναϊκή στη φιλελεύθερη Δημοκρατία.

Το δημόσιο δίκαιο, ως το κατεξοχήν δίκαιο του Δήμου, δίνει έμφαση στη νομιμότητα. Η οικονομική θεωρία, ως η επιστήμη που είναι περισσότερο στραμμένη στην Αγορά, αναδεικνύει την αποτελεσματικότητα. Είναι, όμως, η νομιμότητα και η αποτελεσματικότητα – αντίστοιχα ο Δήμος και η Αγορά – δύο τόσο διαφορετικοί κόσμοι ώστε να τους αντιλαμβανόμαστε μόνο ξεχωριστά; Προφανώς όχι. Δυστυχώς, το δημόσιο δίκαιο στην Ευρώπη, και ιδίως στην Ελλάδα, ξέχασε στην πορεία την αυτονόητη αυτή αλήθεια.
Η οικονομική ανάλυση, ως άλλη μέθοδος προσέγγισης του δημοσίου δικαίου, είναι απαραίτητη για να διορθώσουμε την παραπάνω παρανόηση. Τα εργαλεία της οικονομικής θεωρίας μάς επιτρέπουν να δούμε με πιο ρεαλιστική ματιά πώς λαμβάνονται οι συλλογικές αποφάσεις και πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι στο εσωτερικό του Δήμου. Καθιστούν εφικτή την προσέγγιση του δημοσίου δικαίου με άλλο τρόπο – την ανάγνωσή του αλλιώς, όπως αναφέρεται στον τίτλο του βιβλίου – ώστε να οδηγεί στις πραγματικά ορθές δημόσιες αποφάσεις, εκείνες που διασφαλίζουν την καλύτερη συνύπαρξη Δήμου και Αγοράς.

Μια ανάγκη την οποία αντιληφθήκαμε όψιμα και με τον πιο επίπονο τρόπο, μέσα από τις ατραπούς μιας οικονομικής – αλλά όχι μόνο – κρίσης.

Ανδρέας Ανδριανόπουλος

Το Ισλάμ του μέλλοντός μας

Εκδόσεις: Επίκεντρο

Σελ.: 172

Προ ημερών στη Σουηδία έχασε τη δουλειά του γιατρός γιατί εξέφρασε υποψίες για την πραγματική ηλικία «ασυνόδευτων παιδιών» που ήταν ασθενείς του. Στην Ελλάδα «ανήλικος» μετανάστης συμμετείχε στη δολοφονία νεαρού φοιτητή στου Φιλοπάππου. Η Ευρώπη εθελοτυφλεί μπροστά στο πρόβλημα, ενώ γεμίζει από γειτονιές που είναι απροσπέλαστες στους ντόπιους κατοίκους. Στη Γαλλία, τα ΜΜΕ και οι Αρχές επιμένουν να ομιλούν απλά για «νεαρούς», όταν γίνονται άγρια επεισόδια μουσουλμάνων μεταναστών. Αυτή η απίστευτη «πολιτική ορθότητα» σε σχέση με μουσουλμάνους μετανάστες οδηγεί σε αρνητική λαϊκή στάση απέναντί τους. Ο κόσμος δεν θέλει να κρύβεται η αλήθεια.

Μια νέα πραγματικότητα σιγά - σιγά διαμορφώνεται. Καινούργιες «ευρωπαϊκές» κοινωνίες χτίζονται. Ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Κι εξηγεί τα αδιέξοδα που διαμορφώνονται. Δίχως υστερίες και κραυγές. Με γνώση αλλά και με αίσθηση του επείγοντος. Οφείλουμε όλοι να αφουγκρασθούμε το πρόβλημα. Και να κινηθούμε για την αντιμετώπισή του...

Μαρίζα Ντεκάστρο

2651 ημέρες δικτατορίας

21 Απριλίου 1967 - 24 Ιουλίου 1974

Εικόνες: Βασίλης Παπαγεωργίου

Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Σελ.: 88

Η δικτατορία κράτησε 2651 ημέρες!

Το βιβλίο αρχίζει την 21η Απριλίου 1967 που η συγγραφέας πήγαινε στη Β’ Γυμνασίου και τελειώνει στις 24 Ιουλίου 1974 που έπεσε η χούντα και είχε πλέον ενηλικιωθεί. Είναι ένα βιβλίο αναμνήσεων από τη ζωή των νέων εκείνα τα χρόνια, δικών της αναμνήσεων, των συμμαθητών και των μετέπειτα φίλων της. Είναι για όλα εκείνα που σημάδεψαν τους νέους και τους άλλαξαν, τις καθημερινές εμπειρίες, την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και τα διεθνή γεγονότα της κάθε χρονιάς που τους επηρέασαν.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.