23/01/2019 15:55:50
1.12.2018 / ΜΗΝAΣ ΒΙΝΤΙAΔΗΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2049 στις 29-11-2018

Ο Παζολίνι του Γιάννη, της Αγγελικής και του Ένκε…

Ο Παζολίνι του Γιάννη, της Αγγελικής και του Ένκε… - Media

 

Η παράσταση που είδα πριν από λίγες μέρες – και μ’ άρεσε πολύ – είναι μια προσωπογραφία του Ιταλού κινηματογραφιστή βασισμένη στο έργο του Γιάννη Σολδάτου «Όταν ο Παζολίνι συνάντησε το αγόρι που του πρόσφερε τον θάνατο».

Η σκηνοθέτης Αγγελική Καρυστινού μάς λέει για τον Παζολίνι τους όσα πρέπει να ξέρουμε…

«Ένα πύρινο κείμενο του Παζολίνι στην εφημερίδα “Corriere della Sera” λίγες μέρες πριν από τον θάνατό του ήταν ο λόγος που ήθελα πολύ να κάνω αυτή την παράσταση. Ο Ένκε είχε την ιδέα, θέλαμε πολύ να δουλέψουμε μαζί και τελικά ο Παζολίνι έγινε η αρχή μιας ωραίας συνεργασίας. Το κείμενο της παράστασης βασίστηκε κατ’ αρχάς στο έργο του Γιάννη Σολδάτου. Μετά έγινε μια μεγάλη δραματουργική επεξεργασία. Χρησιμοποιήσαμε με τον Ένκε κείμενα, άρθρα και κομμάτια από συνεντεύξεις του Παζολίνι, άλλα και προσώπων που υπήρξαν στη ζωή του, ενώ προσέθεσε και κάποια κομμάτια δικά μου που στην ουσία προσπαθούν να αποκωδικοποιήσουν τι σημαίνουν μερικές εμβληματικές φράσεις του Παζολίνι, ποια είναι δηλαδή η σκέψη του πίσω από αυτές και γιατί συνέβησαν διάφορα γεγονότα στη ζωή του. Ας πούμε, τι ακριβώς σημαίνουν οι κατηγορίες που δέχτηκε περί αποπλάνησης ανηλίκων, ποια ήταν η σχέση του με τον Θεό, γιατί πήγαινε τα βράδια στην Όστια, ποια ήταν η σχέση του με τον πατέρα του, με την Κάλλας, τι ήταν γι' αυτόν η ποίηση και τι σήμαινε για εκείνον επανάσταση.

Σκηνοθετικά μεταφερόμαστε σε ένα καθαρτήριο, δηλαδή λίγες στιγμές μετά τον θάνατό του, τότε που, όπως εμείς οι άνθρωποι πιστεύουμε, περνάει η ζωή μας μπροστά από τα μάτια μας, σε ένα σκηνικό περιβάλλον που έφτιαξε ο Γιώργος Λυντζέρης το οποίο θυμίζει παραλία και κινηματογραφικό σετ. Η κίνηση στον χώρο υπακούει σε ένα διαρκές πλανάρισμα, δηλαδή ο Παζολίνι φτιάχνει πλάνα κάθε φορά για να πει την ιστορία του: τα φώτα της Σεμίνας Παπαλεξανδροπούλου και τα βίντεο του Σπύρου Παπαρούλια ακολουθούν αυτή τη λογική. Επίσης, επειδή κινηματογραφικά ο Παζολίνι εισήγαγε τη διακοπή της αφήγησης από μικρές λεπτομέρειες, προσπαθούμε με τα εργαλεία του θεάτρου να μεταφέρουμε αυτή την ιδιαίτερη γλώσσα που έχει αναπτύξει. Κυρίως όμως αυτό που επιθυμούμε είναι να ακουστεί η σκέψη και οι θέσεις του Παζολίνι κι έτσι να επανακκινήσουμε, αν μπορούμε, έναν διάλογο που δυστυχώς η τραγική του μοίρα διέκοψε βίαια».

- Μικρό Αργώ, Ελευσινίων 15, Μεταξουργείο, τηλ.: 2105201684-5, κάθε Πέμπτη και Παρασκευή στις 9.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.