20/03/2019 12:36:55
16.2.2019 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2060 στις 14-2-2019

Ένα πλοίο, πολλά μυστήρια: Είχε κατασχεθεί, αλλά βρέθηκε στην Τουρκία και κατέληξε να γίνει παλιοσίδερα

Ένα πλοίο, πολλά μυστήρια: Είχε κατασχεθεί, αλλά βρέθηκε στην Τουρκία και κατέληξε να γίνει παλιοσίδερα - Media

 

Ένα κατασχεμένο πλοίο που έγινε παλιοσίδερα στην Τουρκία, ένας παράνομος απόπλους και μια μήνυση κατά του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος συνθέτουν μια αρκετά παράξενη ιστορία, η οποία φτάνει στο ακροατήριο στις 4 Μαρτίου και η εκδίκασή της αναμένεται να έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς ο αρχηγός του Λιμενικού φέρεται έτοιμος να προχωρήσει σε σοβαρές δημόσιες καταγγελίες για κυκλώματα που λυμαίνονται το λιμάνι του Πειραιά.


Το επίμαχο πλοίο είχε κατασχεθεί, καθώς έφερε βάρη γύρω στα 25.000.000 ευρώ, και ήταν δεμένο στο αγκυροβόλιο του Πειραιά από το 2013. Εάν ετηρείτο η προβλεπόμενη διαδικασία, το πλοίο θα πήγαινε για εκποίηση με ανοικτό πλειοδοτικό διαγωνισμό, ώστε το τίμημα της πώλησης να καταλήξει στα χέρια των δανειστών έναντι των απαιτήσεών τους. Μάλιστα τον Νοέμβριο του 2017 του είχε δοθεί προθεσμία 15 ημερών να απομακρυνθεί από την περιοχή αρμοδιότητας του Λιμεναρχείου Πειραιά ως επικίνδυνο και επιβλαβές.


Όμως τα πράγματα δεν κύλησαν κατά τα αναμενόμενα. Το ξημέρωμα μιας μέρας του Δεκεμβρίου του 2017 το πλοίο παρασύρθηκε από τα ρεύματα και ρυμουλκήθηκε σε ιδιωτικό ναυπηγείο. Στη συνέχεια πήρε άδεια να αποπλεύσει ώστε να κατευθυνθεί για επισκευή στην Τουρκία. Εκεί άλλαξε όνομα, αποσυντέθηκε και έγινε παλιοσίδερα. Η πλευρά του πλοιοκτήτη λέει ότι όλα αυτά έγιναν νόμιμα, όμως η άλλη πλευρά έχει αντίθετη άποψη. 

Μπλεγμένο κουβάρι
Το πράγμα μπλέχτηκε αρκετά όταν, μετά τον απόπλου του επίμαχου πλοίου, στα τέλη Ιανουαρίου του 2018, έφτασε στο γραφείο του αρχηγού του Λιμενικού Σώματος και στο γραφείο του υπουργού Ναυτιλίας Παναγιώτη Κουρουμπλή έγγραφη καταγγελία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς για παράνομη άδεια απόπλου προς λιμένα εξωτερικού.


Η καταγγελία ανέφερε βεβαίως ότι το πλοίο δεν θα μπορούσε να αποπλεύσει προς άλλη χώρα λόγω των κατασχέσεων που του είχαν επιβληθεί από την ΟΛΠ Α.Ε., η οποία ζητούσε την ανάκληση της άδειας απόπλου και την επιστροφή του πλοίου στον Πειραιά. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η πλευρά των μηνυθέντων, διαπιστώθηκε ότι στο πλοίο είχαν επιβληθεί αναγκαστικές κατασχέσεις και δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία απόπλου προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος.


Αμέσως δόθηκε εντολή από τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος να κατευθυνθεί το πλοίο προς τα Ψαρά, που ήταν ο πλησιέστερος λιμένας καταφυγής, τον οποίο είχε επιλέξει ο κυβερνήτης του ρυμουλκού που ρυμουλκούσε το πλοίο. Παράλληλα, για λόγους ασφάλειας ναυσιπλοΐας, δόθηκε εντολή απόπλου για τα Ψαρά και στο Περιπολικό Πλοίο Ανοικτής Θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος ΠΑΘ 080, που ήταν ελλιμενισμένο στη Χίο.


Αυτή η εντολή δόθηκε, σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, αφού, όπως υποστηρίζει η πλευρά του αρχηγού, τόσο ο ενυπόθηκος δανειστής όσο και ο κατασχών αναγκαστικά θα είχαν τη δυνατότητα, κατ’ επίκληση των διατάξεων του εισαγωγικού νόμου του Αστικού Κώδικα, να στραφούν κατά του Ελληνικού Δημοσίου διεκδικώντας αποζημίωση εκατομμυρίων ευρώ, λόγω του ότι επετράπη παράνομα ο απόπλους του καραβιού.

Η... μπάλα εδώ παίρνει και το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, του οποίου η διοίκηση εκείνη την περίοδο φέρεται να έδωσε άδεια απόπλου για επισκευή στην Τουρκία, αν και το πλοίο μετά την προσάραξή του είχε μεταφερθεί στη Σαλαμίνα σε ναυπηγείο και άρα ήταν εκτός χωρικής αρμοδιότητας της Λιμενικής Αρχής Πειραιά. 


Λίγο αργότερα από την ημερομηνία που έδωσε την εντολή ο αρχηγός Λ.Σ., εκδόθηκε προσωρινή διαταγή από το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά.
Τελικά το δημόσιο συμφέρον διασφαλίστηκε με την έκδοση της από 1.2.2018 προσωρινής διαταγής του επί της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων της ΟΛΠ Α.Ε. κατά της πλοιοκτήτριας εταιρείας, σύμφωνα με την οποία: 
● Απαγορεύει προσωρινά μέχρι την έκδοση απόφασης επί της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων τη νομική μεταβολή του πλοίου (σημειώνεται ότι το πλοίο έχει ήδη μετονομαστεί και διαλυθεί στον λιμένα Aliaga της Τουρκίας).
● Απαγορεύει προσωρινά μέχρι την έκδοση απόφασης επί της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων τον πλου του πλοίου προς οποιονδήποτε άλλο λιμένα της αλλοδαπής πλην της Τούζλα Τουρκίας, με τον όρο εκτέλεσης εργασιών ανακατασκευής του στον εν λόγω λιμένα και παροχής συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος στην αιτούσα περί της περάτωσής τους καθώς και της μετέπειτα άμεσης επιστροφής του εντός του λιμένα Πειραιά.


Αμέσως μετά, στις αρχές Φεβρουαρίου του 2018, για το ανωτέρω συμβάν, ακολούθησε προς τις εισαγγελικές αρχές ανακοίνωση αξιόποινων πράξεων με έγγραφο του διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος, ο οποίος έχει δώσει στις δικαστικές αρχές έγγραφες εξηγήσεις. 
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο αρχηγός «ενεργώντας με πρόθεση, παρέβη τα υπηρεσιακά του καθήκοντα, διακόπτοντας παρανόμως την καθ’ όλα νόμιμη ρυμούλκηση και μεταφορά πλοίου, με σκοπό να προσπορίσει σε άλλον παράνομο όφελος» (δηλαδή την ΟΛΠ Α.Ε., στην οποία το Ελληνικό Δημόσιο συμμετέχει σε ποσοστό περίπου 24%). 


Συγκατηγορούμενοί του είναι ο αρχηγός Επιφυλακής των δύο επιχειρησιακών κέντρων του Λιμενικού και ο νυν και ο πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι του ΟΛΠ.
Ο αρχηγός του Λ.Σ. πάντως φέρεται αποφασισμένος να μιλήσει για τη «μυστήρια» αυτή υπόθεση και υπερασπιζόμενος τον εαυτό του να παραθέσει αδιάσειστα στοιχεία.

Και δεύτερο πλοίο
Το παράξενο – και δύσκολο να το πεις... συμπτωματικό – είναι ότι ένα ακόμη πλοίο του ίδιου ιδιοκτήτη, το οποίο επίσης είχε κατασχεθεί και βρισκόταν στο αγκυροβόλιο του Πειραιά από το 2013, παρασύρθηκε κι αυτό από τα ρεύματα λίγες ημέρες αργότερα, πάλι ξημερώματα, κοντά στις ακτές της Γλυφάδας και λίγο έλειψε να προσαράξει.
Και το δεύτερο πλοίο οδηγήθηκε στο ίδιο ναυπηγείο και, σύμφωνα με πληροφορίες, ο πλοιοκτήτης του επιθυμεί διακαώς να το οδηγήσει στην Τουρκία – προφανώς για να έχει την ίδια κατάληξη με το προηγούμενο.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.