search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 10:55
MENU CLOSE

Εξώδικο προς το «Π» από τον υπό παραίτηση .. πρόεδρο του ΔΕΣΦΑ για τη «μάχη» της Ρεβυθούσας

29.01.2010 09:54
Εξώδικο προς το «Π» από τον υπό παραίτηση .. πρόεδρο του ΔΕΣΦΑ για τη «μάχη» της Ρεβυθούσας - Media

Όταν κάποιος είναι στριμωγμένος και δεν έχει πολλές διεξόδους, μία από τις τακτικές που μπορεί να χρησι μοποιήσει είναι να κάνει… λεοντα ρισμούς, με την ελπίδα όσοι βρίσκονται απέναντί του να φοβηθούν και να λουφάξουν.Αυτή την τακτική θεώρησε καλό να χρησιμοποι ήσει ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ Ν. Μαυρομμάτης για να απαντήσει στο δημοσίευμα του «Π» (14 Ιανουαρίου 2010) σχετικά με τις ευθύνες που έχουν ορισμένα (εμείς ποτέ δεν γράψαμε για… όλα, αλλά για ορισμένα) διευθυντικά στελέχη της εταιρείας της οποίας προΐσταται, όταν παρεμπόδι σαν με διάφορες δικαιολογίες την εκφόρτωση του πλοίου που μετέφερε το πρώτο ιδιωτικό φυσικό αέριο στη Ρεβυθούσα.

Όταν κάποιος είναι στριμωγμένος και δεν έχει πολλές διεξόδους, μία από τις τακτικές που μπορεί να χρησι μοποιήσει είναι να κάνει… λεοντα ρισμούς, με την ελπίδα όσοι βρίσκονται απέναντί του να φοβηθούν και να λουφάξουν.

Αυτή την τακτική θεώρησε καλό να χρησιμοποι ήσει ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ Ν. Μαυρομμάτης για να απαντήσει στο δημοσίευμα του «Π» (14 Ιανουαρίου 2010) σχετικά με τις ευθύνες που έχουν ορισμένα (εμείς ποτέ δεν γράψαμε για… όλα, αλλά για ορισμένα) διευθυντικά στελέχη της εταιρείας της οποίας προΐσταται, όταν παρεμπόδι σαν με διάφορες δικαιολογίες την εκφόρτωση του πλοίου που μετέφερε το πρώτο ιδιωτικό φυσικό αέριο στη Ρεβυθούσα.

Μόνο που ο υπό παραίτηση (έτσι δεν είναι;) πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ φαίνεται πως δεν γνωρίζει ότι, για να χρησιμοποιήσει κάποιος απειλές εναντί ον των ΜΜΕ, θα πρέπει πρώτα να είναι απολύτως νόμιμος και οι πράξεις του να μην έχουν την παρα μικρή σκιά!

Τι έκανε λοιπόν; Έστειλε εξώδικο στο «Π» ισχυ ριζόμενος ότι με το δημοσίευμα, στο οποίο περι γράφαμε (μάλλον με όχι τόσο σκληρές εκφράσεις συγκριτικά με όσα έγιναν) το παρασκήνιο της υπόθεσης στη «Ναυμαχία της Ρεβυθούσας», όπως την ονομάσαμε, προσέβαλε το κύρος της εταιρείας… Με λίγα λόγια, ο πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ υποστηρίζει ότι:

1 «Όπως γνωρίζετε, με την υπ’ αριθ. 4225/2009 απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), που εκδόθηκε μετά από απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας μας, εγκρίθηκε η αποδέσμευση δυναμικότητος στο σημείο εξόδου της εταιρείας “Αλουμίνιον Α.Ε.” για το χρονικό διάστημα από 3.12.2009 έως 27.12.2009, με παράλληλη απαλλαγή της εταιρείας ΔΕΠΑ Α.Ε. από τις οικονομικές υποχρεώσεις της που αντι στοιχούν στην αποδεσμευόμενη δυναμικότητα. Όμως η υλοποίηση της αποφάσεως αυτής της ΡΑΕ ήταν αντικειμενικώς αδύνατη διότι:

α) Δεν είχε εγκριθεί τιμολόγιο για την χρήση του αγωγού από εποχιακούς ή βραχυχρόνιους χρήστες, ως προς το τιμολόγιο δε αυτό η ΡΑΕ γνωμοδότησε σχετικά την 18.12.2009, με την από φασή της υπ’ αριθ. 4404/2009, μας ενημέρωσε δε επί της εν λόγω γνώμης της, την 4.1.2010, δηλαδή μετά την παρέλευση του χρόνου για τον οποίο είχε εγκριθεί η ανωτέρω αποδέσμευση.

Ανεξαρτήτως δε τούτου, η υπ’ αριθ. 4404/2009 απόφαση  γνώμη της ΡΑΕ, εκδόθηκε παρά τον νόμο, αφενός μεν διότι προβλέπει τιμολόγηση αντίθετη προς το κοινοτικό και το εθνικό δίκαιο, αφετέρου δε διότι είναι αντίθετη τόσο σε προη γούμενες γνωμοδοτήσεις της ΡΑΕ και στην έκθε ση πεπραγμένων της, όσο και ως προς την πρα κτική όλων των λοιπών ευρωπαϊκών κρατών και εισάγει διακρίσεις σε βάρος των μακροχρόνιων χρηστών του ΕΣΦΑ, επ’ ωφελεία των βραχυχρό νιων χρηστών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, τους οποίους εξομοιώνει με τους μακρο χρόνιους χρήστες.

Υπό τα δεδομένα αυτά ο ΔΕΣΦΑ δεν μπορού σε να υλοποιήσει απόφαση εκδοθείσα σε χρόνο μεταγενέστερο της περιόδου αποδέσμευσης.

β) Η εταιρεία “Αλουμίνιον Α.Ε.” δεν έχει συνά ψει, ούτε μπορούσε να συνάψει σύμβαση χρήσης εγκαταστάσεων υγροποιημένου φυσικού αερίου, προκειμένου να εισαχθεί το φυσικό αέριο που επιθυμούσε στο Εθνικό Σύστημα και να διοχε τευθεί μετά την αεριοποίησή του στον αγωγό φυσικού αεριού, διότι δεν έχει ακόμη εγκριθεί με Υπουργική Απόφαση ο Κανονισμός Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, που αποτελεί μια εκ των απαραίτητων προϋποθέσεων, που προβλέπει ο Ν. 3428/2005 για την χρήση της εγκατάστασης Υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Με τον Κώδικα αυτό τίθενται οι όροι, προϋπο θέσεις και διαδικασίες πρόσβασης και χρήσης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου συμπερι λαμβανομένων των εγκαταστάσεων ΥΦΑ, η διαχεί ριση συμφόρησης κ.λπ.

Ο λόγος δε της μη εισέτι εγκρίσεως του Κώδικα με Υπουργική Απόφαση είναι ότι η ΡΑΕ, παρόλο που η εταιρεία μας έχει εδώ και ενάμισυ χρόνο υποβάλει σε αυτήν το Σχέδιο του εν λόγω Κώδικα και έχει ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση επ’ αυτού, δεν έχει εκδώσει ακόμη την γνώμη της προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, όπως προβλέ πεται και απαιτείται από τον νόμο προκειμένου να εκδοθεί η Υπουργική αυτή απόφαση.

Υπό τα δεδομένα αυτά, ο ΔΕΣΦΑ, δεν μπορούσε να υλοποιήσει μια απόφαση της ΡΑΕ, που εκδό θηκε χωρίς προηγουμένως να έχουν πληρωθεί οι νόμιμες προϋποθέσεις εκδόσεώς της και υλοποι ήσεώς της.

2 Όπως επίσης γνωρίζετε, η εταιρεία “Αλουμίνιον Α.Ε.” μετά την έκδοση της ανωτέρω υπ’ αριθ. 4225/2009 απόφασης της ΡΑΕ, προσέφυγε στα δικαστήρια εναντίον του ΔΕΣΦΑ και ζήτησε να επιτραπεί να εκφορτώσει το πλοίο της στις εγκα ταστάσεις της νήσου Ρεβυθούσας, πλην όμως το δικαστήριο, αφού έλαβε υπόψη του όλα τα ανωτέ ρω, με δύο αποφάσεις του απέρριψε τα αιτήματα της εταιρείας αυτής. Κατόπιν τούτου, η εταιρεία αυτή, κατανοήσασα προφανώς το άτοπο και μη νόμιμο των αιτημάτων της, απομάκρυνε το πλοίο και το φορτίο του.

3Ο ΔΕΣΦΑ έχει ταχθεί υπέρ της απελευθέ ρωσης της αγοράς φυσικού αερίου και από πλευράς του έχει εγκαίρως ολοκληρώσει όλες τις σχετικές υποχρεώσεις του (σύνταξη και υποβολή στη ΡΑΕ Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ κ.λπ.), ερμη νεύει δε και εφαρμόζει τον νόμο και τις αποφάσεις της ΡΑΕ σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αντιλαμβάνεται ορθώς και νομίμως.

Όμως, μέχρι σήμερα, η παρατηρούμενη καθυ στέρηση στον τομέα αυτό βαρύνει αποκλειστι κώς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, η οποία επί ενάμισυ χρόνο δεν διατύπωσε προς το αρμόδιο Υπουργείο την γνώμη της για την έγκριση του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος, για το οποίο η εταιρεία μας έχει επανειλημμένα διαμαρτυρηθεί προς την ΡΑΕ, σήμερα, όμως, ελλείψει του Κώδικα αυτού δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν τα αιτή ματα ενδιαφερομένων να εισέλθουν στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου».

Εκτεθειμένοι

Εκείνο που δεν γνώριζε ωστόσο ο Ν. Μαυρομμάτης (κακώς για άνθρωπο που ασκεί δημόσια καθήκοντα) είναι ότι στο ρεπορτάζ ο δημοσιογράφος αποτυπώνει τα στοιχεία τα οποία μπορεί να στηρίξει και με ντοκουμέντα. Ιδού, λοιπόν, τι ακριβώς συνέβη και πόσο εκτεθειμένοι είναι ο ίδιος ο Ν. Μαυρομμάτης και ορισμένοι (ευτυχώς λίγοι) συνεργάτες του στην εταιρεία που διαχειρίζεται το κεντρικό σύστημα φυσικού αερί ου της χώρας μας.

Αφενός θα έπρεπε να γνωρίζει ότι είναι εντελώς αντιδεοντολογικό ο επικεφαλής μίας κρατικής επιχείρησης να στρέφεται εναντίον και να αμφι σβητεί τις αποφάσεις ανώτερης Αρχής, όπως η ΡΑΕ, και μάλιστα όταν αυτή η Αρχή έχει οριστεί από το Σύνταγμα και τους νόμους του κράτους να γνωμοδοτεί και να αποφασίζει για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς.

Με άλλα λόγια, ο Ν. Μαυρομμάτης προσπάθη σε να μας πείσει ότι οι αποφάσεις και οι γνωμοδο τήσεις της ΡΑΕ για την περίπτωση του ιδιωτικού αερίου στη Ρεβυθούσα ήταν παράνομες!

Αφετέρου δεν μας εξήγησε: Τι ενέκρινε η ΡΑΕ με την απόφαση 4225/2009; Διότι λέει μεν ότι η απόφαση εκδόθηκε έπειτα από απόφαση του διευθύνοντος συμβούλου του ΔΕΣΦΑ, αλλά στη συνέχεια αναφέρει ότι η υλοποίηση αυτού που ζήτησε ο διευθύνων σύμβουλος «ήταν αντι κειμενικώς αδύνατη». Δηλαδή, εάν καταλάβαμε καλά, υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας της οποίας προΐσταται ο Ν. Μαυρομμάτης ζήτησε τη γνωμοδότηση από τη Ρυθμιστική Αρχή, αλλά, όταν τη διάβασαν και κατάλαβαν ότι δεν τους… ταιριάζει, την έβγαλαν παράνομη!

Ο Ν. Μαυρομμάτης, ωστόσο, ψεύ δεται όταν επικαλείται τον νόμο, διότι πολύ απλά «διαβάζει» μόνο εκείνα τα εδάφια ή τα συνοδευτικά κείμενα που καλύπτουν τη δική του θέση.

Τα πράγματα είναι πολύ απλά. Ο νόμος 3428/2005 όντως προβλέπει την έγκριση του Κώδικα Διαχείρισης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου για να αρχί σει να εφαρμόζεται το θεσμικό πλαίσιο που επιτρέπει τη δραστηριοποίηση ιδιωτών στην εσω τερική αγορά. Ωστόσο στο εδάφιο 5 του άρθρου 9 του ίδιου νόμου (ΦΕΚ 313/27.12.2005, σελ. 5.720) ο νομοθέτης είναι ξεκάθαρος:

«Μέχρι τη θέσπιση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ, η διαχείριση αυτού γίνεται με βάση τις εφαρ μοζόμενες διαδικασίες και πρακτικές της ΔΕΠΑ Α.Ε., εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στις διατάξεις του νόμου αυτού. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, ύστερα από γνώμη της ΡΑΕ και κατόπιν αναφοράς που υποβάλλεται από Χρήστη, ρυθμίζονται προσωρινώς θέματα διαχείρισης του ΕΣΦΑ, για να διασφαλίζεται ότι η διαχείριση αυτού διενεργείται με διαφανή, αντικειμε νικά και αμερόληπτα κριτήρια και να επιτυγχάνεται ταυ τόχρονα η ασφάλεια, η αξιοπιστία και η αποδοτικότητα του ΕΣΦΑ, χωρίς διακρίσεις μεταξύ Χρηστών».

Κι επειδή ο Ν. Μαυρομμάτης θα σπεύσει να ισχυριστεί ότι το δεύτερο μισό του παραπάνω εδαφίου τον δικαιώνει, θα του υπενθυμίσουμε (επειδή… ξέχασε να μας το αναφέρει) ότι υπάρ χει η Υπουργική Απόφαση, που επικαλείται ο νόμος, και είναι η υπ’ αριθμ. Δ1/5037 του 2007 (ΦΕΚ 379/20.3.2007), η οποία στο άρθρο 1 και στο εδάφιο 2 συμπληρώνει προηγούμενη Υ.Α. ως εξής:

«Στην περίπτωση κατά την οποία η σύμβαση μεταξύ Χρήστη και Διαχειριστή αφορά τμήμα συγκεκριμένου Έτους, ο συντελεστής ΣΔΥ που αντιστοιχεί στο Έτος αυτό εφαρμόζεται αναπροσαρμοσμένος αναλογικά προς το τμήμα του Έτους κατά το οποίο η σύμβαση ήταν σε ισχύ, υπολογιζόμενο με βάση ακέραιους ημε ρολογιακούς μήνες».

Δεν… γνώριζαν

Με άλλα λόγια, το θεσμικό πλαίσιο υπήρχε. Οι μόνοι που έκαναν πως δεν γνώριζαν (εξ ου και η δική μας αναφορά περί «καραμπινάτης απι στίας (;) και διαπλοκής») ήταν ο Ν. Μαυρομμάτης και οι συν αυτώ.

Κι όπως προκύπτει, τον νόμο δεν τον παραβία σε (αν είναι δυνατόν) η ΡΑΕ, η οποία όντως καθυ στέρησε να εγκρίνει τον Κώδικα Διαχείρισης για πρακτικούς λόγους: Η προηγούμενη κυβέρνηση (η οποία, παρεμπιπτόντως, είχε διορίσει και τον Ν. Μαυρομμάτη) είχε αφήσει την Αρχή ακέφαλη επί έναν χρόνο, από τον Ιούλιο του 2008, όταν παραιτήθηκε ο καθ. Μιχάλης Καραμανής, ενώ ο σημερινός πρόεδρος Σίμος Σιμόπουλος ανέλαβε το καλοκαίρι του 2009.

Όπως γίνεται κατανοητό, αυτή η κρίσιμη για τη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς Αρχή δεν μπορούσε να πάρει σοβαρές αποφάσεις όσο παρέμενε χωρίς πρόεδρο…

Το εάν έχασε τα προσωρινά μέτρα (κι όχι την υπόθεση) η «Αλουμίνιον» στα δικαστήρια, αυτό δεν λέει και πολλά για την ουσία της υπόθεσης. Εκείνο που λέει πάρα πολλά είναι το γεγονός ότι στη συνεδρίαση της 3ης Δεκεμβρίου του 2009 το Δ.Σ. του ΔΕΣΦΑ έλαβε κάποιες αποφάσεις. Καλό θα ήταν να μας τις αναφέρει ο Ν. Μαυρομμάτης, για να δούμε ποιος, εκτός από τον νόμο, παρα βίασε και τα όσα αποφασίστηκαν στο ανώτατο διοικητικό όργανο της εταιρείας. Αυτό κι αν στοι χειοθετεί το αδίκημα της απιστίας!

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 10:55