20/04/2019 05:30:01

Ο Ηρόδοτος είχε δίκιο: Ναυάγιο αποδεικνύει την ύπαρξη ποταμόπλοιου στην Αρχαία Αίγυπτο (Photos)

Ο Ηρόδοτος είχε δίκιο: Ναυάγιο αποδεικνύει την ύπαρξη ποταμόπλοιου στην Αρχαία Αίγυπτο (Photos) - Media

 

Μελετητές των κειμένων που άφησε πίσω του ο Έλληνας ιστορικός Ηρόδοτος τον 5ο αιώνα π.Χ.  για τα ταξίδια του στην Αίγυπτο και τα παράξενα ποταμόπλοια στο Νείλο υποστήριζαν ότι πρόκειται για στοιχεία φαντασίας και όχι για ιστορική καταγραφή. Ωστόσο, καταρρίφθηκε αυτή η εκτίμησή τους.

Ο Ηρόδοτος στην πρώτη μεγάλη ιστορική καταγραφή του αρχαίου κόσμου αφιερώνει 23 γραμμές της ιστορίας του, σύμφωνα με δημοσίευμά του Guardian, στην περίπλοκη περιγραφή της κατασκευής ενός «baris».

Για αιώνες, μελετητές επέμειναν ότι δεν υπήρχαν αρχαιολογικά στοιχεία για την ύπαρξη των συγκεκριμένων πλοίων. Τις περιγραφές του Ηρόδοτου επιβεβαίωσε ένα «καταπληκτικά συντηρημένο» ναυάγιο που εντοπίστηκε στα νερά γύρω από το βυθισμένο λιμάνι του Θώνης – Ηρακλείου.

«Δεν ήταν μέχρι που ανακαλύψαμε το ναυάγιο αυτό που συνειδητοποιήσαμε ότι ο Ηρόδοτος είχε δίκιο», τόνισε ο διευθυντής του κέντρου ναυτικής αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης Δρ. Ντάμιαν Ρόμπινσον, ο οποίος δημοσίευσε τα ευρήματα της ανασκαφής. «Αυτό που περιγράφει ο Ηρόδοτος ήταν αυτό που είδαμε», πρόσθεσε.

Το 450 π.Χ. ο Ηρόδοτος παρακολούθησε την κατασκευή ενός baris. Παρατήρησε ότι οι οικοδόμοι «έκοψαν τις σανίδες σε δύο ράβδους (περίπου 100 εκατοστά) και τα κανόνισαν σαν τούβλα». «Στις ισχυρές και μακρές επιφάνειες (ξύλινα κομμάτια) εισάγουν δύο σανίδες. Όταν έχουν κατασκευάσει το πλοίο τους με αυτόν τον τρόπο, τεντώνουν τις δοκούς πάνω τους … Περνούν τις ραφές από μέσα με τον πάπυρο. Υπάρχει ένα πηδάλιο, που διέρχεται από μια τρύπα στη τρόπιδα. Ο ιστός είναι από ακακία και τα πανιά του παπύρου … », έγραφε ο ιστορικός.

Ο Ρόμπινσον δήλωσε ότι οι προηγούμενοι μελετητές «είχαν κάνει κάποια λάθη» προσπαθώντας να ερμηνεύσουν το κείμενο χωρίς αρχαιολογικά στοιχεία. «Είναι ένα από αυτά τα αινιγματικά κομμάτια. Οι μελετητές έχουν υποστηρίξει ακριβώς τι σημαίνει για όσο διάστημα έχουμε σκεφτεί τα σκάφη με αυτόν τον επιστημονικό τρόπο», είπε. Ωστόσο, η ανασκαφή του λεγόμενου Πλοίου 17 έχει αποκαλύψει ένα τεράστιο κύτος σε σχήμα ημισελήνου και έναν τύπο κατασκευής που περιλαμβάνει χοντρές σανίδες συναρμολογημένες με σεντόνια – όπως σημείωνε ο Ηρόδοτος, περιγράφοντας ένα ελαφρώς μικρότερο σκάφος. Πρόκειται για ένα πρώτα αρχαία αιγυπτιακά εμπορικά σκάφη που έχουν βρεθεί ποτέ με μήκος έως 28 μέτρα.

«Ο Ηρόδοτος περιγράφει τα σκάφη ως έχοντα μακρά εσωτερικά πλευρά. Κανείς δεν ήξερε πραγματικά τι σήμαινε … Η δομή αυτή δεν έχει δει ποτέ αρχαιολογικά πριν. Τότε ανακαλύψαμε αυτή τη μορφή κατασκευής σε αυτό το συγκεκριμένο σκάφος και είναι απολύτως αυτό που έλεγε ο Ηρόδοτος», συμπλήρωσε ο Ρόμπινσον.

«Όπου οι σανίδες είναι ενωμένες μεταξύ τους για να σχηματίσουν το κύτος, συνήθως συνδέονται με αρμοί και πίρους που στερεώνουν μια σανίδα στο επόμενο. Εδώ έχουμε μια εντελώς μοναδική μορφή κατασκευής, που δεν βλέπουμε πουθενά αλλού», επισήμανε.

Ο Alexander Belov, του οποίου το βιβλίο «Ship 17: a Baris from Thonis-Heracleion» θα κυκλοφορήσει αυτόν το μήνα στα βιβλιοπωλεία, δείχνει ότι η ναυτική αρχιτεκτονική του ναυαγίου είναι τόσο κοντά στην περιγραφή που έδωσε ο Ηρόδοτος, που θα μπορούσε να έχει γίνει στο ίδιο το ναυπηγείο που επισκέφτηκε.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.