20/05/2019 02:48:16
30.3.2019 / ΑΝΤΡΙAΝΑ ΒΑΣΙΛA
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2066 στις 28-3-2019

Παροχές να φάν’ κι οι κότες

Παροχές να φάν’ κι οι κότες - Media

 

Η παροχολογία της κυβέρνησης καλά κρατεί. Τόσο καλά που το ένα υπουργείο δεν ξέρει τι δίνει το άλλο… Ο λόγος για τους Πετρόπουλο – Τσακαλώτο, καθώς ο μεν πρώτος έταζε, με διαρροές στον Τύπο του Σαββατοκύριακου, επίδομα Πάσχα – δηλαδή 250 ευρώ στους δημοσίους υπαλλήλους και 200 ευρώ στους συνταξιούχους – συνολικού ύψους 658 εκατομμυρίων ευρώ και ο άλλος δεν ήξερε τίποτα!!!

Συγκεκριμένα, ο υφυπουργός Εργασίας άφησε να εννοηθεί ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει στη χορήγηση ενός εφάπαξ ποσού για τρία εκατομμύρια συνταξιούχων του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και δημοσίων υπαλλήλων, το οποίο θα ερχόταν να συμπληρώσει το κενό του κομμένου δώρου Πάσχα ή του επιδόματος αδείας, ακόμη και αν δεν εκδοθούν οι σχετικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Μάλιστα, ο υφυπουργός Εργασίας, το πρωί της Τρίτης, σε συνέντευξή του σε ραδιοφωνικό σταθμό, όχι μόνο δεν διέψευσε τις φήμες περί επιδόματος το Πάσχα αλλά παρέπεμψε στον πρωθυπουργό.

Την ίδια ώρα, όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφους σχετικά με το θέμα ο υπουργός Οικονομικών είπε σε έντονο ύφος: «Πρώτη φορά το άκουσα! Ρωτήστε τον κύριο Πετρόπουλο».

Φρενάρει ο Τσακαλώτος

Ο υπουργός Οικονομικών δεν θα μπορούσε να το διαχειριστεί διαφορετικά όταν ξέρει ότι έχει ανοικτό μέτωπο με τους δανειστές για την α’ κατοικία και είναι προφανές ότι κάθε νέο θέμα δυσκολεύει την έκβαση του όλου εγχειρήματος. Ο ίδιος γνωρίζει τις αντοχές της Οικονομίας αλλά και το πώς θα αντιδράσουν οι αγορές σε ένα μπαράζ προεκλογικών παροχών.

Το κόστος ενός τέτοιου επιδόματος αγγίζει τα 661 εκατ. ευρώ κι εξαντλεί το λογιστικό κονδύλι των 658 εκατ. ευρώ, που έχει, πλέον, ο Προϋπολογισμός, λόγω του ότι δεν διάθεσε όλο το κονδύλι των 982 εκατ. ευρώ που είχαν εγγραφεί ως υπόλοιπα για τα αναδρομικά των Ειδικών Μισθολογίων.

Η κόντρα δείχνει ότι τα προεκλογικά σχέδια του επιτελείου του Μαξίμου να τα «δώσει όλα» εν όψει εκλογών συναντούν την αντίδραση Τσακαλώτου.

Ύστερα από αυτή την εξέλιξη, ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Τάσος Πετρόπουλος αναγκάστηκε να τα «μαζέψει».

Συγκεκριμένα, συνεργάτες του υφυπουργού Εργασίας έλεγαν πως «ουδέποτε επιβεβαίωσε τις σχετικές πληροφορίες και ουδέποτε επιβεβαίωσε μια τέτοια εκδοχή, αντιθέτως υπογράμμισε ότι τις σχετικές ανακοινώσεις τις κάνει ο πρωθυπουργός».

Ο Πετρόπουλος είπε, όμως, κι άλλα και έχει ενδιαφέρον εάν θα επιβεβαιωθούν. Κατ’ αρχάς, εκτίμησε ότι οι διατάξεις για την α’ κατοικία δεν πρόκειται να κατατεθούν στη Βουλή πριν από το Eurogroup της 5ης Απριλίου, παρά το ότι από το Μαξίμου διέρρεαν ότι την Τετάρτη το πλαίσιο θα κατατεθεί και θα ψηφιστεί. Πράγμα που έγινε!

Η πρώτη κατοικία

Το νέο πλαίσιο είναι προϊόν συμβιβασμού κυβέρνησης και δανειστών, σε μια προσπάθεια να βρεθεί μια χρυσή τομή μεταξύ των θέσεων των δύο πλευρών. Έτσι, τα αρχικά όρια προστασίας που προωθούσε η κυβέρνηση «κουρεύτηκαν», με αποτέλεσμα να καταστούν αυστηρότερα τα περιουσιακά κριτήρια των αιτούντων προστασία.

Περιλαμβάνει προστασία πρώτης κατοικίας αξίας έως 250.000 ευρώ για κόκκινα στεγαστικά ιδιωτών,175.000 για επιχειρηματικά δάνεια με προσημείωση της πρώτης κατοικίας και εισοδηματικό κριτήρια έως 36.000 ευρώ.

Η εφαρμογή του ξεκινά στις 30 Απριλίου και η ισχύς του λήγει στις 31 Δεκεμβρίου 2019.

Η αίτηση υπαγωγής σε καθεστώς προστασίας θα γίνεται ηλεκτρονικά στη σχετική πλατφόρμα. Δικαίωμα ένταξης: τα δάνεια τα οποία την 31η Δεκεμβρίου 2018 ήταν σε 3μηνη (90 ημέρες) καθυστέρηση.

- Το ακίνητο πρέπει να έχει δηλωθεί ως πρώτη κατοικία στη φορολογική δήλωση του προηγούμενου έτους (αυτή που υποβλήθηκε το 2017).

Τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου για την αξία προστατευόμενης κατοικίας, τα εισοδηματικά κριτήρια και τους λοιπούς όρους και προϋποθέσεις ένταξης στο νέο καθεστώς προστασίας είναι:

- Το πλαφόν αξίας προστατευόμενης κατοικίας παραμένει στις 250.000 ευρώ για τα αμιγώς στεγαστικά δάνεια – όπως προέβλεπε το αρχικό κυβερνητικό σχέδιο.

- Επιχειρηματικά με εγγύηση πρώτη κατοικία: Το υπόλοιπο του δανείου καθορίζεται στις 130.000 ευρώ και η αντικειμενική αξία στις 175.000 ευρώ.

- Εισόδημα: έως 12.500 ευρώ για τον άγαμο, 21.000 ευρώ για το ζευγάρι συν 5.000 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος έως τρία (πλαφόν 36.000 ευρώ).

- Ακίνητη περιουσία: Η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, ακινήτων και μεταφορικών μέσων του δανειολήπτη, της συζύγου και των προστατευόμενων μελών, δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 80.000 ευρώ για όσους δανειολήπτες έχουν οφειλές άνω των 20.000 ευρώ – περιορισμός που δεν ισχύει για δάνεια και οφειλές κάτω των 20.000 ευρώ.

- Κινητή περιουσία: Η συνολική αξία, καταθέσεις, μετοχές, ομόλογα, ασφαλιστήρια συμβόλαια, χρυσό, ξένα νομίσματα δεν πρέπει να ξεπερνά τις 15.000 ευρώ.

Αν η οφειλή είναι σε άλλο νόμισμα (ελβετικό φράγκο κ.λπ), για τον καθορισμό του μέγιστου ορίου των 130.000 ευρώ λαμβάνεται υπόψη η ισοτιμία του με το ευρώ κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης.

Η διάρκεια του δανείου επιμηκύνεται έως 25 έτη και χωρίς να υπερβαίνει η λήξη το 80ό έτος του δανειολήπτη – εκτός εάν υπάρχει εγγυητής. Οι υπαγόμενοι θα πληρώνουν το 120% της εμπορικής αξίας της προστατευόμενης αξίας της κατοικίας. Το επιτόκιο θα διαμορφωθεί με βάση το Euribor 3μήνου συν περιθώριο 2%.

Οι πιστωτές (τράπεζες, τρίτοι) έχουν έναν μήνα να μελετήσουν την υπόθεση και αμέσως μετά να υποβάλλουν τις προτάσεις τους – κοινή ή επιμέρους – στον δανειολήπτη. Εν συνεχεία δίνεται ένας μήνας, κατά τη διάρκεια του οποίου ο δανειολήπτης απαντά αν συμφωνεί ή όχι είτε όσον αφορά την κοινή ρύθμιση είτε στις επιμέρους.

- Ο πλειστηριασμός παγώνει από τη στιγμή που ο δανειολήπτης κριθεί επιλέξιμος μέχρι τον χρόνο της τελικής συμφωνίας με τους πιστωτές.

Τι λένε οι δανειστές

Οι νέες αντιπαραθέσεις με τους θεσμούς αναμένονται να έρθουν με τις υπουργικές αποφάσεις που θα εξειδικεύσουν το νέο πλαίσιο, τις προϋποθέσεις για την αναστολή των πλειστηριασμών, τις δικαστικές διαδικασίες του ν. Κατσέλη αλλά και τους όρους υπαγωγής των επιχειρηματικών δανείων.

Ερωτήματα ανακύπτουν, επίσης, για τις 120 δόσεις, καθώς ο υφυπουργός ήταν κατηγορηματικός ότι οι ρυθμίσεις θα κατατεθούν είτε συμφωνήσουν είτε διαφωνήσουν οι δανειστές, γεγονός που συνεπάγεται μονομερείς ενέργειες από την Αθήνα. Τις κυβερνητικές ιδέες οι δανειστές τις περνούν από κόσκινο αν και επί της αρχής συμφωνούν να προχωρήσουν αλλά με τη θέσπιση ειδικών κριτηρίων, καθώς θεωρούν ότι η αναμονή ευνοϊκών ρυθμίσεων οδηγεί σε αύξηση των χρεών προς το Δημόσιο. Οι Ευρωπαίοι εταίροι δεν θέλουν με τίποτα να ανατρέψουν τα (συμφωνημένα) πλεονάσματα του τρέχοντος Προϋπολογισμού.

Το επικρατέστερο σενάριο για τις οφειλές εργοδοτών προς το πρ. ΙΚΑ προβλέπει εξόφληση σε έως 120 δόσεις, με 50% έκπτωση στα πρόστιμα και τις προσαυξήσεις ή 100% έκπτωση στις προσαυξήσεις, εφόσον όμως γίνει ολοσχερής εφάπαξ εξόφληση της βασικής οφειλής. Η ελάχιστη μηνιαία δόση τοποθετείται στα 50 ευρώ, με ετήσια προσαύξηση δόσης 5%, ενώ αναμένεται να ενταχθούν βεβαιωμένα ληξιπρόθεσμα χρέη έως και το 2018.

Στις Βρυξέλλες τα έχουν πάρει και με τις προεκλογικές παροχές της κυβέρνησης και το παιχνίδι με τα αναδρομικά.

Οι θεσμοί δεν μπορούν να κατανοήσουν το ελληνικό παράδοξο, να καθορίζονται οι αποδοχές των ειδικών μισθολογίων από τις αποφάσεις των δικαστηρίων.

Ειδικά, μετά την απόφαση των πρωτοδικείων που δικαίωσαν προσφεύγοντες γιατρούς, στους οποίους, μάλιστα, επιδίκασαν αναδρομικά από 19.000 έως και 24.000 ευρώ, η κατάσταση μπορεί να γίνει ανεξέλεγκτη.

Στην περίπτωση κατά την οποία η απόφαση δεν ανατραπεί στο Εφετείο, τότε υπάρχει κίνδυνος να τιναχτεί στον αέρα ο προϋπολογισμός με ό,τι συνεπάγεται μια τέτοια εξέλιξη.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.