22/10/2019 20:40:07
31.3.2019 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΟΙΜΟΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2066 στις 28-3-2019

Η γεωπολιτική της αεροπλοΐας

Η γεωπολιτική της αεροπλοΐας - Media

 

Τα αδιέξοδα ενός παγκόσμιου μονοπωλίου για δύο παίκτες...

Για προβλήματα και στο πυραυλικό πρόγραμμα της Boeing μιλούν οι Ρώσοι

 

Το πρόσφατο δυστύχημα με το αεροσκάφος των Αιθιοπικών Αερογραμμών και το παρεμφερές, σύμφωνα με τους ειδικούς, της Lion Air λίγους μήνες νωρίτερα έφεραν μια κορυφαία εταιρεία, όπως η Boeing, μπροστά στο αδιέξοδο να πρέπει ή να τιμωρήσει τον εαυτό της ή να τα βάλει με τον άγνωστο εχθρό που την κατατρέχει. Επί της ουσίας, όμως, το πρόβλημα φαίνεται να είναι η αέναη και μη παραγωγική διάθεση για χαμηλότερα κόστη και μεγαλύτερες πωλήσεις, που θυσιάζει ακόμα και το ανθρώπινο κόστος της εμπορικής αεροπλοΐας.

Παραδοσιακοί αναλυτές των διεθνών σχέσεων έλεγαν ότι, για να κάνεις ένα κράτος, χρειαζόσουν τέσσερα πράγματα: μια σημαία, ένα κρατικό πρακτορείο ειδήσεων, ένα κρατικό κανάλι (ραδιόφωνο και τηλεόραση) και εθνικές αερογραμμές.

Καθώς τα χρόνια πέρασαν, όλο και περισσότεροι ταξιδεύουν με βασικό κριτήριο το χαμηλό κόστος. Πολλές εταιρείες χαμηλού κόστους άρχισαν να ξεπηδούν, κατά το πρότυπο της Ryanair, με συνέπεια ακόμα και οι εθνικές αερογραμμές να αποκτούν στοιχεία low cost. Πρωταθλητές στις αεροπορικές μετακινήσεις, που χαρακτηρίζονται για την άνεση και την ασφάλεια, είναι οι λαοί της Ασίας, και ειδικότερα Κινέζοι και Άραβες, οι οποίοι σχετικά πρόσφατα «ανακάλυψαν» τα ταξίδια και ιδιαιτέρως τα υπερατλαντικά.

Δύο εταιρείες ξεκίνησαν ως πρωταθλητές στον ανταγωνισμό: η Airbus ως ευρωπαϊκός παίκτης και η Boeing ως αμερικανικός παίκτης. Σήμερα, ύστερα από κύκλο συγχωνεύσεων, οι εταιρείες διοικούνται από δυτικών συμφερόντων funds που έχουν κοινή καταγωγή από τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο. Βεβαίως, σε αυτά τα funds δεν αποκλείεται και το ενδεχόμενο να υπάρχουν και αραβικά ή άλλα, εκτός Δύσης κεφάλαια.

 

Η στρατιωτική παράμετρος

Το ελεγχόμενο από τη Μόσχα πρακτορείο ειδήσεων Sputnik αναδεικνύει το πρόβλημα και στα στρατιωτικά τμήματα της εταιρείας Boeing. Για την ακρίβεια επισημαίνει ότι «το τμήμα Commercial Airplanes της Boeing δεν είναι το μόνο που αντιμετωπίζει προβλήματα». Την περασμένη εβδομάδα το πυραυλικό πρόγραμμα Space Launch System (SLS) της εταιρείας, το οποίο αναπτύχθηκε από το τμήμα Άμυνας Διαστήματος και Ασφάλειας, δέχτηκε πυρά από το Κογκρέσο ελέω επανειλημμένων καθυστερήσεων, αλλά και υπερβάσεων στο αναμενόμενο κόστος.

Ομοίως, στις αρχές Μαρτίου, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ «καθήλωσε» ολόκληρο τον στόλο του KC-46 για μια εβδομάδα εν μέσω ανησυχιών για την ασφάλεια, καθώς διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν ανεπιθύμητα εργαλεία και διάφορα άλλα σκουπίδια ξεχασμένα στα ολοκαίνουργια αεροσκάφη! Εκπρόσωπος της Boeing υποβάθμισε το ζήτημα λέγοντας πως είναι κάτι «προσωρινό».

Ωστόσο, σύμφωνα με τον Giovanni De Briganti, αμυντικό αναλυτή και αρχισυντάκτη του Defense-Aerospace.com, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αμερικανικός γίγαντας της αεροδιαστημικής βιομηχανίας μπορεί να είναι κάτι παραπάνω από «προσωρινό» και μπορεί στην πραγματικότητα να αποκαλύπτει ένα ευρύτερο πρόβλημα στην εταιρεία και τη διοίκησή της.

«Το γεγονός ότι τα προβλήματα τόσο του 737 MAX όσο και του KC-46A έρχονται ταυτόχρονα θα μπορούσε να είναι σύμπτωση, αλλά θα μπορούσε επίσης να υποδεικνύει ότι η Boeing δίνει έμφαση στη σκοπιμότητα και στα οικονομικά αποτελέσματα έναντι της τεχνικής αυστηρότητας» δηλώνει ο Briganti στο Sputnik.

Άλλος αναλυτής, πάλι στο Sputnik, τονίζει πως το μεγαλύτερο πρόβλημα μπορεί να είναι το ότι «είκοσι χρόνια μετά τη συγχώνευση με τη McDonnell Douglas, η ιστορική εταιρική κουλτούρα της Boeing για τεχνική αριστεία περιορίζεται σταδιακά, καθώς οι διευθυντές της Boeing συνταξιοδοτούνται και αντικαθίστανται από μεγαλύτερη εταιρική έμφαση στα αποτελέσματα» και στη χρηματοοικονομική βάση.

 

Πρόβλημα και στο Air Force One;

Πιλότοι σε άλλους σώματα του στρατού που πετούν μεγάλα μεταγωγικά και μεταφορικά αεροσκάφη και ακόμη και το προεδρικό Air Force One Boeing VC-25 διατάχθηκαν σιωπηρά να παρακολουθούν και να αναλύουν οποιεσδήποτε «ανωμαλίες του αυτόματου πιλότου» μετά τα ατυχήματα με τα 737 MAX 8.

Η εκτίμηση του De Briganti επιβεβαιώθηκε από τον ανεξάρτητο αεροπορικό αναλυτή και ειδικό στην εμπορική αεροπορία Eddie Miceli, ο οποίος προχώρησε ακόμη περισσότερο δηλώνοντας πως δεν έχει «καμία αμφιβολία» ότι πιθανόν να υπάρχουν προβλήματα – που έχουν κρατηθεί μυστικά – με τα συστήματα πληροφορικής της στρατιωτικής αεροπορίας, τα οποία πιθανόν να παραμείνουν άγνωστα στο ευρύ κοινό λόγω του στρατιωτικού απορρήτου.

 

Λάθος χειρισμός της κρίσης

Σύμφωνα με καθηγητές Οικονομικών στο Harvard, η «αμερικανική» εταιρεία χειρίστηκε εντελώς λάθος το θέμα της κρίσης μετά τα δύο ατυχήματα διότι «δεν είδε το κομβικό ζήτημα της απώλειας ανθρώπινης ζωής, αλλά χρησιμοποίησε την κάρτα του προμηθευτή που χτυπούν συγκεκριμένα συμφέροντα».

Σε μια παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα, στην οποία ακόμα και οι Πρόεδροι κρατών λειτουργούν ως πωλητές, κανείς δεν πρέπει να αντιμετωπίζει την (παγκόσμια) οικονομία μόνο ως μια σκακιέρα διαφιλονικούμενων «υπερεθνικών συμφερόντων». Το αν τελικά αυτή η κρίση, σε συνδυασμό με τον εν εξελίξει νέο ψυχρό πόλεμο των πολλών πόλων, οδηγήσει σε ανακατατάξεις δεν είναι σαφές.

Όμως, όταν ακόμα και όταν το διπολικό μονοπώλιο δοκιμάζεται από αναταράξεις εξαιτίας του «θανατηφόρου συνδυασμού» της αύξησης του κέρδους και της μείωσης του κόστους, τότε η γεωπολιτική της εμπορικής αεροπλοΐας γίνεται μια ακόμα παράμετρος πολλαπλασιασμού των αδιεξόδων. Πολύ περισσότερο που, και αν ακόμα ήθελαν, νέοι παίκτες θα ήταν πολύ δύσκολο να εισέλθουν στην αγορά. Ακόμα και αν έχουν την πείρα και τη δυνατότητα της «πρώην» ρωσικής αυτοκρατορίας.

 

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.