21/04/2019 12:20:40
13.4.2019 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2068 στις 11-4-2019

Πονάει το «κεφάλι του δράκου» - Αναταραχή στον Πειραιά με τις αποφάσεις του ΚΑΣ για τις επενδύσεις της COSCO

Πονάει το «κεφάλι του δράκου» - Αναταραχή στον Πειραιά με τις αποφάσεις του ΚΑΣ για τις επενδύσεις της COSCO - Media

 

Στο επίκεντρο του παγκόσμιου εμπορικού πολέμου που έχει ξεσπάσει μεταξύ Αμερικής και Κίνας - Ρωσίας φαίνεται ότι έχει βρεθεί ο Πειραιάς μέσω της ανάπτυξης του επενδυτικού σχεδίου της κινεζικής COSCO στον ΟΛΠ.


Οι τεταμένες εμπορικές (και όχι μόνο) σχέσεις μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανέπαφο το λιμάνι του Πειραιά, καθώς αυτό εξελίσσεται πλέον στην πιο σημαντική πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη, αλλά και στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή. Γι’ αυτό η COSCO μεγαλώνει συνεχώς τον πήχη των φιλοδοξιών της σε ό,τι αφορά το μέγεθος της επένδυσης που θέλει να υλοποιήσει στον ΟΛΠ.


Ο κινεζικός κολοσσός προωθεί επενδύσεις υποχρεωτικές από το πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης, αλλά και πρόσθετες, συνολικού ύψους 612 εκατ. ευρώ, διότι, όπως σημειώνει, «δεν νοείται μεγάλο εμπορικό λιμάνι χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση και χωρίς σύγχρονες αποθήκες logistics». «Δεν νοείται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη χωρίς μεγάλες δεξαμενές και υψηλού επιπέδου υπηρεσίες». «Δεν νοείται car terminal χωρίς κλειστές θέσεις στάθμευσης». «Δεν νοείται λιμάνι κρουαζιέρας χωρίς σύγχρονο επιβατικό σταθμό με εμπορικές χρήσεις». 


Οι δεσμευτικές επενδύσεις των 294 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την COSCO, «δεν επαρκούν για να καλύψουν τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες και απαιτήσεις της λιμενικής βιομηχανίας για να ανταποκριθεί ο Πειραιάς στον έντονο διεθνή ανταγωνισμό». Γι’ αυτό συμπεριέλαβε στο μάστερ πλαν επιπλέον επενδύσεις ύψους 318 εκατ. ευρώ, τις οποίες χαρακτηρίζει «απολύτως απαραίτητες για να μην απολέσει ο Πειραιάς την ελκυστικότητα και το συγκριτικό πλεονέκτημά του».

Το στρατηγικό σχέδιο
Το γενικό στρατηγικό σχέδιο θέλει το λιμάνι του Πειραιά να συνδέεται σιδηροδρομικά με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω ενός τεράστιου κέντρου logistics που θα αναπτυχθεί στο Θριάσιο. Στόχος; Να φτάνουν τα κινεζικά προϊόντα οκτώ ολόκληρες μέρες νωρίτερα στον προορισμό τους από ό,τι αν «ταξίδευαν» μέσω του λιμανιού του Αμβούργου. Είναι λοιπόν εύκολο να αντιληφθεί κάποιος γιατί ο Πειραιάς είναι τόσο σημαντικός για τη στρατηγική εμπορικής ανάπτυξης της Κίνας παγκοσμίως. 


Είναι χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Αύγουστο, όταν έφτασε στην Αθήνα η νέα πρέσβειρα της Κίνας Zhang Qiyue, διακεκριμένη και πολύπειρη αξιωματούχος του κινεζικού ΥΠΕΞ, το πρώτο της ραντεβού, πριν καν δώσει τα διαπιστευτήριά της στον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, ήταν με την ηγεσία της COSCO στον Πειραιά. Σκοπός της ήταν να ενημερωθεί για την πορεία των κινεζικών επενδύσεων στο λιμάνι, το οποίο η κινεζική διπλωματία αποκαλεί «κεφάλι του δράκου» των νέων θαλάσσιων Δρόμων του Μεταξιού. Είναι τόση η σημασία που αποδίδει το Πεκίνο σε αυτό το σημείο της υδρογείου, ώστε εντυπωσιάζονται ακόμα και οι πλέον ειδικοί των διεθνών σχέσεων.


Τις εξελίξεις αυτές βέβαια στην Ελλάδα δεν βλέπουν με καλό μάτι οι Αμερικανοί, ειδικά μετά την ένταση που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα με την Κίνα, η οποία εκφράζεται είτε με δασμούς που έχει επιβάλει ο Τραμπ σε εισαγόμενα κινεζικά προϊόντα είτε με γεγονότα όπως η σύλληψη της οικονομικής διευθύντριας και κόρης του ιδρυτή της Huawei στο Βανκούβερ, η οποία δημιούργησε διπλωματικό επεισόδιο μεταξύ των δύο χωρών.


Οι ΗΠΑ έχουν εκδηλώσει αρκετές φορές την ενόχλησή τους για τις επεκτατικές τάσεις των Κινέζων στην Ελλάδα και μέσω δηλώσεων του πρεσβευτή τους Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος έχει αφήσει πολλές αιχμές στο παρελθόν για την «προέλευση» των κινεζικών και των ρωσικών επενδύσεων στη χώρα μας. Όμως και ένα μεγάλο κομμάτι του επιχειρηματικού κόσμου του Πειραιά δεν βλέπει με καλό μάτι την επέκταση του ΟΛΠ σε δραστηριότητες όπως τα εμπορικά κέντρα, τα πολυτελή ξενοδοχεία και άλλα καταστήματα που θα κρατούν τους τουρίστες εντός του λιμανιού και εκτός των παραδοσιακών εμπορικών δρόμων του Πειραιά.

«Επιπλοκές» λόγω ΚΑΣ 
Στο μεταξύ «φρένο» στα μεγαλόπνοα σχέδια της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά έβαλε απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) να κηρύξει αρχαιολογικό χώρο το κομμάτι εντός του αρχαίου τείχους Πειραιά και να απορρίψει τα πρόσθετα πρότζεκτ των Κινέζων.


Σύμφωνα με κύκλους της COSCO, οι αποφάσεις του ΚΑΣ μεταφράζονται σε τουλάχιστον οκτώ μήνες περαιτέρω καθυστέρηση στην έναρξη υλοποίησης οποιασδήποτε επένδυσης από εκείνες που υπό όρους ενέκρινε. Οι οκτώ μήνες θα προστεθούν στα δυόμισι χρόνια καθυστερήσεων που ήδη τρέχουν από τότε που ιδιωτικοποιήθηκε ο ΟΛΠ, διάστημα κατά το οποίο ελάχιστες αδειοδοτήσεις εξασφαλίστηκαν.


Οι κυριότερες αντιδράσεις του ΚΑΣ διατυπώθηκαν για την κατασκευή του εξάστερου τετραώροφου ξενοδοχείου στην περιοχή του Πόρτο Λεόνε, τη δημιουργία εμπορικού κέντρου εντός του λιμένα, αλλά και για τη συνέχιση της λειτουργίας νόμιμων και αδειοδοτημένων επιχειρήσεων που βρίσκονται αρκετές δεκαετίες στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη στη Σαλαμίνα, σε περιοχές που έχουν χαρακτηριστεί αρχαιολογικές ζώνες. Το ΚΑΣ ομόφωνα «έκοψε» από το μάστερ πλαν του ΟΛΠ τη δημιουργία εμπορικού κέντρου εντός του λιμένα Πειραιά, ενώ ζήτησε αλλαγές στους όρους δόμησης (ύψος και όγκος) του πεντάστερου ξενοδοχείου στο Πόρτο Λεόνε.


Για το ξενοδοχείο στην Παγόδα το συμβούλιο παρέπεμψε την εξέταση του θέματος στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ). Επιπλέον γνωμοδότησε κατά της χρήσης ναυπηγοεπισκευαστικών ζωνών στον αρχαιολογικό χώρο της Κυνόσουρας και των Αμπελακίων της Σαλαμίνας, στις ζώνες προστασίας Α και Β, ζητώντας την απομάκρυνση των υφιστάμενων ναυπηγείων. 
Ακόμη το ΚΑΣ ζήτησε να μετακινηθεί η πλωτή δεξαμενή που θέλει να κατασκευάσει ο ΟΛΠ στην Ψυττάλεια, ώστε να μην έρχεται σε επαφή με τον οριοθετημένο αρχαιολογικό χώρο. Τέλος, ζήτησε ενίσχυση της πολιτιστικής ζώνης του μάστερ πλαν με τη δημιουργία του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο Σιλό του λιμένα, ένα κτήριο του 1930, για το οποίο οι εκπρόσωποι του ΟΛΠ, κατά την παράστασή τους, εξέφρασαν τις ενστάσεις τους λόγω του μεγάλου κόστους του έργου (70 εκατομμύρια ευρώ) σε μια καθαρά εμπορική περιοχή.


Ο ΟΛΠ θεωρεί ότι παρατύπως η Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) παρέπεμψε το μάστερ πλαν στο ΚΑΣ και στο ΚΣΝΜ και πρόκειται να το υποβάλει εκ νέου, με μικρές αλλαγές, για επαναξιολόγηση ζητώντας μάλιστα να οριστεί ημερομηνία συζήτησης πριν από το Πάσχα ή την αμέσως επόμενη εβδομάδα. Να σημειωθεί πως ο βασικός μέτοχος του ΟΛΠ, η COSCO, αντιμετωπίζει το επενδυτικό της σχέδιο ως ενιαίο και απαραίτητο στο σύνολό του για τη λειτουργία και αξιοποίηση του λιμανιού.


Η τελική κήρυξη του χώρου αφορά τη μισή έκταση από την πρόταση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πειραιώς, που περιλάμβανε μεγάλες περιοχές βόρεια του ΗΣΑΠ (4ο, 5ο Δημοτικό Διαμέρισμα) και μέχρι τη Δραπετσώνα, συνολικής έκτασης 11.500 τ.μ.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.