19/10/2019 04:18:34
21.4.2019 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2069 στις 18-4-2019

Πασχαλινές συναυλίες 2019: Ξεχωριστές δημιουργίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Πασχαλινές συναυλίες 2019: Ξεχωριστές δημιουργίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Media

 

Στη διαδρομή του προς το Πάσχα, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συνδυάζει τη φετινή χρονιά σπάνιες συνθέσεις όψιμης Αναγέννησης, θρησκευτικά και κοσμικά έργα του Μπαρόκ, του Κλασικισμού και του Ρομαντισμού, αλλά και ξεχωριστές δημιουργίες σύγχρονων συνθετών που ενώνουν περίτεχνα την τζαζ με τον Μπαχ.

Πιο συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται τέσσερις εκδηλώσεις: Το ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου του Νορβηγού δεξιοτέχνη Μπγιορν Άντορ Ντράγκε και τη συναυλία «Adagios from the Underground» με συνθέσεις για μουσικό πριόνι, πιάνο και συνθεσάιζερ την Παρασκευή 19/4, τα «Αναγνώσματα του Σκότους» με το συγκρότημα μπαρόκ μουσικής Latinitas Nostra τη Μεγάλη Δευτέρα 22/4 και μια βραδιά αφιερωμένη στον σύγχρονο αφροαμερικανό συνθέτη Jeff Scott και στο έργο του «Passion for Bach and Coltrane» τη Μεγάλη Τρίτη 23/4.

Bjørn Andor Drage - Ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου

Παρασκευή 19 Απριλίου | 20:30 - Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Το ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου του Μπγιορν Άντορ Ντράγκε, λίγες μόλις ημέρες πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα, αποτελεί την ιδανική εισαγωγή για τις φετινές πασχαλινές εκδηλώσεις, μεταδίδοντας στο κοινό το κατανυκτικό πνεύμα των ημερών. Ο επιβλητικός ήχος του βασιλιά των μουσικών οργάνων υμνεί το Θείο Πάθος μέσα από συνθέσεις σπουδαίων μουσουργών και βιρτουόζων του είδους, όπως του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, του Γιόχαν Πάχελμπελ, του Φέλιξ Μέντελσον, του Γκυ Μποβέ, του Λουί Βιερν, αλλά και μέσα από ευφάνταστες μεταγραφές έργων Γκρηγκ και Σβέντσεν, τις οποίες υπογράφει ο διεθνώς αναγνωρισμένος Νορβηγός οργανίστας με την πλούσια δισκογραφική του δραστηριότητα.

Ο φημισμένος σολίστ επέλεξε να παρουσιάσει το «Κομμάτι για όργανο σε σολ μείζονα» και το χορικό-πρελούδιο «Αμνέ του Θεού, αθώε εσύ!», ενώ το μουσικό τοπίο συμπληρώνεται από τη «Σακόν σε φα ελάσσονα» του Πάχελμπελ.

Στο πρώτο μέρος του ρεσιτάλ, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει τη «Σονάτα για όργανο», βασισμένη στο χορικό «Πάτερ ημών ο εν τοις ουρανοίς» του Φέλιξ Μέντελσον-Μπαρτόλντυ, καθώς και δύο αποσπάσματα από τη «Συμφωνία για εκκλησιαστικό όργανο αρ. 3» του Γάλλου οργανίστα της Νοτρ Νταμ και συνθέτη, Λουί Βιερν.

Στο δεύτερο μέρος το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στην κλασική και σύγχρονη δημιουργία. Το πρόγραμμα ξεκινά με το έργο «Οκτώ μικρά κομμάτια για την παρουσίαση ενός εκκλησιαστικού οργάνου» του σύγχρονου Ελβετού συνθέτη και οργανίστα Γκυ Μποβέ και κλείνει με μεταγραφές για όργανο από τον Ντράγκε δημοφιλών ορχηστρικών κομματιών που φέρουν την υπογραφή δύο διάσημων συμπατριωτών του. Ο διακεκριμένος σολίστ θα ερμηνεύσει τους «Νορβηγικούς χορούς αρ. 1 και 4» του Έντβαρντ Γκρηγκ, «πατέρα» της Νορβηγικής Εθνικής Σχολής, αλλά και την «Εορταστική Πολωνέζα» του Γιόχαν Σβέντσεν ο οποίος διέπρεψε κατά τη ρομαντική εποχή στη Βόρεια Ευρώπη ως συνθέτης, μαέστρος και βιολονίστας.

Adagios from the Underground

Παρασκευή 19 Απριλίου | 21:00 - Yποσκήνιο Β’ Αίθουσας Αλεξάνδρα Τριάντη

Η συναυλία αυτή δημιουργεί στον θεατή μια ατμόσφαιρα γεμάτη μυστήριο με την απόκοσμη χροιά του πριονιού να συνδυάζεται μοναδικά με τους ήχους του πιάνου (Ειρήνη Τηνιακού), των samplers και του αναλογικού συνθεσάιζερ (Γιώργος Κατσάνος) που μοιάζει σαν εκκλησιαστικό όργανο που έρχεται από το... μέλλον!

Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ακούσει ξεχωριστές μελωδίες, μεταξύ των οποίων τα κοσμαγάπητα «Adagios» του Αλμπινόνι και του Μπάρμπερ, την ανυπέρβλητη «Σονάτα υπό το σεληνόφως» του Μπετόβεν, την ιδιαίτερα κατανυκτική άρια «Σπλαχνίσου με, Κύριέ μου» από τα «Κατά Ματθαίον Πάθη» του Γ.Σ. Μπαχ, αποσπάσματα από το «Stabat Mater» του Περγκολέζι και το «Requiem» του Μότσαρτ, το «Ave Maria» του Σούμπερτ, καθώς και το δραματικό τραγούδι «Music for a While» του Πέρσελ.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης δύο ελληνικά έργα, τα «Ίνα τι εφρύαξαν Έθνη» του Ιωάννη Πλανήτερου που γράφτηκε τον 17ο αιώνα αλλά εξακολουθούν να το τραγουδούν στις μέρες μας χορωδίες στη Ζάκυνθο και «Η τράτα» από το λαϊκό μπαλέτο «Η θάλασσα» του Νίκου Σκαλκώτα, ως φόρο τιμής στον σπουδαίο αυτόν συνθέτη με αφορμή τα 70 έτη από τον θάνατό του.

Αναγνώσματα του Σκότους

Μεγάλη Δευτέρα 22 Απριλίου | 20:30 - Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Τη Μεγάλη Δευτέρα μεταφερόμαστε στη μυστηριακή ατμόσφαιρα της Αυλής του Λουδοβίκου ΙΔ΄, όπου παρουσιάζονταν τα περίφημα «Αναγνώσματα του Σκότους». Πρόκειται για τρία πολυφωνικά αριστουργήματα του Γάλλου μπαρόκ συνθέτη Μισέλ Ρισάρ ντε Λαλάντ, τα οποία, ισορροπώντας με θαυμαστό τρόπο ανάμεσα στη θρησκευτική κατάνυξη και σε έναν καθ’ όλα κοσμικό αισθησιασμό, αποτελούσαν μέρος των ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας στη Γαλλία και τα τραγουδούσαν οι κόρες του ντε Λαλάντ για την προσωπική ευχαρίστηση του Βασιλιά Ήλιου. Τα «Αναγνώσματα» αυτά έχουν ως θέμα τους τον θάνατο, την απώλεια, την παρακμή και την πολιορκία της Ιερουσαλήμ το 587 π.Χ. ως μεταφορά για την πτώση του Ανθρώπου και τη Σταύρωση. Στερημένος διασκεδάσεων από την αρχή της Σαρακοστής, ο κόσμος της πρωτεύουσας συνέρρεε στις εκκλησίες προκειμένου να παραστεί στο «θέατρο» της ολονυχτίας.

Ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος και οι Latinitas Nostra – οι οποίοι εξειδικεύονται στην προκλασική μουσική και έχουν διακριθεί για τις ιστορικά τεκμηριωμένες ερμηνείες τους – συνεργάζονται με τον σκηνοθέτη Γιάννη Σκουρλέτη, προσφέροντας στο κοινό την ευκαιρία να απολαύσει τις τρεις αυτές πολύτιμες συνθέσεις του Ντε Λαλάντ.

Passion for Bach and Coltrane Ventus Ensemble

Μεγάλη Τρίτη 23 Απριλίου | 20:30 - Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος

Αργύρης Ξάφης |αφηγητής

Ο κύκλος «Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα» ολοκληρώνεται με μια μοναδική συναυλία που συνδυάζει την κλασική με την τζαζ. Ο Ventus Ensemble, σε συνεργασία με τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Αργύρη Ξάφη, παρουσιάζει στο κοινό το έργο «Passion for Bach and Coltrane» [Πάθος για τον Μπαχ και τον Κολτρέιν] του σύγχρονου αφροαμερικανού συνθέτη Τζεφ Σκοτ, το οποίο βασίζεται στην ποίηση του αφροαμερικανού λογοτέχνη Άλφρεντ Μπέννετ. Με αναφορές στην «κλασική» μουσική και την τζαζ, η ευφάνταστη σύνθεση του Σκοτ αναδεικνύει τις κρυμμένες συνάφειες ανάμεσα σε δύο εντελώς διαφορετικά μουσικά είδη.

Περισσότερες πληροφορίες: megaron.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.