21/10/2019 23:13:31

Επίσκεψη στο Θ/Κ «Αβέρωφ» – Γλυκόπικρη γεύση από κουρελιασμένες σημαίες και προχειρότητα (Photos)

Επίσκεψη στο Θ/Κ «Αβέρωφ» – Γλυκόπικρη γεύση από κουρελιασμένες σημαίες και προχειρότητα (Photos) - Media

 

Το θωρηκτό ή καλύτερα τεθωρακισμένο καταδρομικό ''Γ.Αβέρωφ'',από το όνομα του εθνικού ευεργέτη που κάλυψε μεγάλο μέρος του κόστους αγοράς, βρίσκεται ανοιχτό στο κοινό ως πλωτό μουσείο, αγκυροβολημένο στη μαρίνα του Φλοίσβου.

Το 2017 το πλοίο, παρέμεινε για 53 μέρες στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης όπου έγινε το αντικείμενο πραγματικού λαϊκού προσκυνήματος, καθώς οι επισκέπτες ξεπέρασαν τους 130.000, σχεδόν 2.500 καθημερινά.

Η πρόσβαση στο σημείο είναι εύκολη με τραμ και ιχ και το εισιτήριο φτηνό, μόλις 3€.

Το πλοίο έχει υποστεί εκτενή συντήρηση και ένα μέρος του είναι προσβάσιμο στο κοινό.

Ωστόσο η εντύπωση που αποκομίζει κανείς κατά την επίσκεψη, δεν είναι η αναμενόμενη για ένα ''σύμβολο του έθνους'' όπως συχνά το αποκαλούν και αυτό γιατί εικόνες προχειρότητας ή αδιαφορίας είναι εμφανείς σε όποιον περιηγηθεί στο κατάστρωμα και τα υποκαταστρώματα του πλοίου.

Μέσα από φινιστρίνια ανοικτά ή κλειστά μπορεί κανείς να αντικρίσει χώρους που φιλοξενούν κουρελιασμένες ελληνικές σημαίες και άλλους που έχουν μετατραπεί σε σκονισμένες αποθήκες με παλιά καλώδια και πεταμένους ανεμιστήρες.

Είναι προφανές ότι επί τόπου πραγματοποιούνται εργασίες συντήρησης και επίστρωσης ξύλου στην πλώρη του πλοίου, όπως προκύπτει από τα κομμάτια που είναι πρόχειρα τοποθετημένα σε κοινή θέα στο κατάστρωμα άλλα και στον περιβάλλοντα χώρο όπου στοίβες είναι παρατημένες και φράζουν το δρόμο σε όσους θέλουν να πλησιάσουν στην προτομή του ναύαρχου Κουντουριώτη.

Αν οι παραπάνω ''κακοφωνίες'' εξαιρεθούν,το υπόλοιπό πλοίο είναι καθαρό και σε καλή κατάσταση, ωστόσο ένα μεγάλο μέρος του παραμένει μη προσβάσιμο για το κοινό, όχι όμως για ''εκλεκτούς'' καλεσμένους όπως ο πρίγκηπας Κάρολος.

(Ο Κάρολος υπογράφει στο βιβλίο επισκεπτών πάνω στο γραφείο του ναυάρχου Κουντουριώτη -  Eurokinissi/Γιώργος Κονταρίνης)

Για τους κοινούς πληβείους, η καμπίνα του ναυάρχου -απ' όπου και η φωτογραφία- και των ανώτερων αξιωματικών καθώς και το καρέ των αξιωματικών είναι κλειδωμένα, παρότι σε αυτά υπάρχει μουσειακή υποδομή με προθήκες και σημαντικά εκθέματα.

Το μόνο που μπορεί να κάνει κανείς είναι να ρίξει μια ματιά από μακριά, πίσω από κλειδωμένες πόρτες, χωρίς να μπορεί να θαυμάσει τα ιδιαιτέρως περίτεχνα δωμάτια, την επίπλωση και τα αντικείμενα εποχής.

Κάλλιστα θα μπορούσαν οι παραπάνω χώροι να είναι προσβάσιμοι στο κοινό, έστω υπό το την επίβλεψη ενός ναύτη, αν κρινόταν απαραίτητο λόγω της αξίας των εκθεμάτων.

'Αλλα σημεία του πλοίου που παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον αλλά παραμένουν κλειστά είναι το μηχανοστάσιο, η γέφυρα και οι πυργίσκοι που φέρουν τα ναυτικά πυροβόλα των 234 χιλιοστών, σημεία στα οποία πλωτά μουσεία όπως το HMS Belfast, στο Λονδίνο, δίνουν μεγάλη σημασία, αν και είναι δαπανηρά στη συντήρηση.

Στους υπόλοιπους μουσειακούς χώρους του πλοίου συναντάται το φαινόμενο ορισμένα εκθέματα ή χώροι να μην φέρουν σήμανση στην αγγλική γλώσσα κάτι που προκαλεί έκπληξη, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των επισκεπτών είναι τουρίστες.

Κάποια από τα εκθέματα είναι πρόχειρα τοποθετημένα στις προθήκες με αποτέλεσμα να κρύβουν τις περιγραφές άλλων εκθεμάτων.

 

Τέλος το κατάστημα του πλωτού μουσείου αποπνέει εικόνα εγκατάλειψης καθώς οι περισσότερες προθήκες είναι άδειες, η ποικιλία των προϊόντων είναι θλιβερή, χάρτινες μισοανοιγμένες κούτες παραπέμπουν σε αποθήκη και το ταμείο δεν διαθέτει POS.

Μία βόλτα των υπευθύνων σε οποιοδήποτε μουσείο θα αποκάλυπτε ότι μεγάλο μέρος των εσόδων προκύπτουν από τα museum shops, τα οποία πωλούν πληθώρα αναμνηστικών στους επισκέπτες δημιουργώντας εισόδημα που θα μπορούσε να επανεπενδυθεί για την συντήρηση και αποκατάσταση του μνημείου.

Στα θετικά της επίσκεψης συγκαταλέγονται οι χαμογελαστοί και ευγενικοί ναύτες τόσο στην είσοδο όσο και στο κατάστημα, η προβολή βίντεο με πληροφορίες και ιστορικά στοιχεία από οθόνη (μόνο στα ελληνικά) και οι πεντακάθαρες τουαλέτες.

Η εικόνα του πλωτού μουσείου θα μπορούσε να είναι συνολικά πολύ καλύτερη, αντάξια ενός ιστορικού πλοίου που αποτελεί ζωντανό θρύλο του πολεμικού ναυτικού και πόλο έλξης 65.000 επισκεπτών ετησίως.

 

Extra Info: Εκτός από τα ναυτικά επιτεύγματα, το θωρηκτό είχε έρθει ξανά στο προσκήνιο τον Ιούνιο του 2010 όταν, όπως προέκυψε από φωτογραφίες, πάνω στο κατάστρωμα, οι νεόνυμφοι εφοπλιστής Λέο Πατίτσας και η παρουσιάστρια Μαριέτα Χρουσαλά είχαν διοργανώσει γλέντι με μοντέλα, χορούς και ποτά προκαλώντας οργισμένες αντιδράσεις.Για την υπόθεση είχε απολυθεί ο τότε διευθυντής του μουσείου, μόνιμος εξ εφέδρων Αρχιπλοίαρχος Ε. Γαβαλάς.

*Όλες οι φωτογραφίες ελήφθησαν από σημεία στα η οποία η πρόσβαση είναι επιτρεπτή στο κοινό.

Κεντρική φωτογραφία: Eurokinissi/Στέλιος Μισίνας

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.