23/07/2019 18:27:30
16.6.2019 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2077 στις 13-6-2019

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: «Επί-συνθέσεις» του Τάκη Κατσουλίδη (Photos)

Στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης: «Επί-συνθέσεις» του Τάκη Κατσουλίδη (Photos) - Media

 

Έχοντας στις «αποσκευές» του εξήντα χρόνια συνεχούς εικαστικής δημιουργίας και δραστηριότητας, σπουδαία έργα, διακρίσεις και βραβεία, ο «ερευνητικός» καλλιτέχνης Τάκης Κατσουλίδης παρουσιάζει στην έκθεση «Επί-συνθέσεις» έργα των τελευταίων εννέα ετών.

Πρόκειται για ξεχωριστές δημιουργίες ζωγραφικής, μεικτής τεχνικής σε καμβά, που στην πλειονότητά τους απεικονίζουν γυναικείες φιγούρες, επιχειρώντας – με ένα εντελώς προσωπικό ιδίωμα και διάφορους πλαστικούς πειραματισμούς – να προσεγγίσει την έννοια της γυναικείας ομορφιάς με τον δικό του ξεχωριστό τρόπο.

Το χρώμα, η κίνηση και η νεο-παραστατικότητα πρωτοστατούν στα έργα του, κατορθώνοντας – παρά τις σύνθετες εικονογραφικές και εννοιολογικές αναφορές – να υπερτερεί σε αυτά η απλότητα και η έντονη γεωμετρική διάθεση.

«Το σχέδιό του περιεκτικό, η φόρμα του στέρεη και καλοδουλεμένη, έχει μια εσωτερικότητα έντονης ανταπόκρισης με τον κόσμο που μας περιβάλλει μετουσιωμένο σε σχήματα και χρώματα, με καθαρή πλαστική αίσθηση…» είχε γράψει ο χαράκτης Α. Τάσσος σχολιάζοντας τα πρώτα έργα (ξυλογραφίες) που εξέθεσε ο καλλιτέχνης μετά τις σπουδές στην ΑΣΚΤ (1952-1958), με θέμα «Οι τεχνικές και τεχνολογικές καινοτομίες».

Ο Τάκης Κατσουλίδης, αφοσιωμένος στην τέχνη του, φιλοτέχνησε και στο Παρίσι, με τον καθένα να μπορεί να διακρίνει ξεκάθαρα στα έργα του ευρωπαϊκές, αισθητικές και τεχνοτροπικές αναφορές. «Το περιστρεφόμενο καβαλέτο» αποτελεί, μάλιστα, μια ειδική τεχνική που εφηύρε ο καλλιτέχνης, ενώ δημιούργησε και μια καινοτόμα εφαρμογή αφηρημένης τέχνης στην ξυλογραφία, με νέες και πρωτοπόρες τεχνικές χαρακτικής, ξυλογραφίας και λιθογραφίας, μένοντας πάντα πιστός στους έντονους χρωματικούς πειραματισμούς.

Κατά τη δεκαετία του 1970, ο Τάκης Κατσουλίδης μετέτρεψε την τέχνη του σε «τέχνη διαμαρτυρίας», ασκώντας – με τα αφηγηματικά και παραστατικά έργα του – κοινωνική κριτική στα γεγονότα της εποχής, επινοώντας μάλιστα, το 1976, τις καινοτόμες τεχνολογικά φωτεινές συνθέσεις. Ακολούθησαν οι «Φωτεινές δημιουργίες» το 2000, η ζωγραφική σε πλέξιγκλας με ενσωματωμένες λάμπες φθορισμού, καθώς και οι «Πεταλούδες μέσα από τη νεκρή γη» το 2010.

Η ενότητα «Εικαστικές παραλλαγές και δημιουργικές παρεμβάσεις» με λάδια σε καμβά και σε υφασμάτινες ταπετσαρίες αποτέλεσε, αναμφισβήτητα, σταθμό στην καλλιτεχνική του πορεία, επιχειρώντας με τις δημιουργίες του να σχολιάζει αλλά και να επαναπροσδιορίζει αισθητικά έργα σπουδαίων κλασικών ζωγράφων από τον 16ο έως τον 19ο αιώνα.

Ακόμα ένας σημαντικός σταθμός στην πορεία του αποτελεί και η ενότητα με έργα τα οποία ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από την κλασική αρχαιότητα και την ελληνική μυθολογία, ενώ δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στα επτά λευκώματα του καλλιτέχνη που περιλαμβάνουν περισσότερα από εβδομήντα έργα χαρακτικής, λιθογραφίες, ξυλογραφίες και χαλκογραφίες από τα τοπία της Μάνης μέχρι τις ποιητικές συλλογές Πατρίκιου, Ρίτσου και Δημουλά.

Στο πλαίσιο των ερευνητικών προγραμμάτων των ΤΕΙ σχεδίασε δυο νέα ελληνικά αλφάβητα για τη φωτοστοιχειοθεσία (AGFA) «Απολλώνια» και «Κατσουλίδης», ενώ μέχρι σήμερα έχει σχεδιάσει συνολικά δέκα ελληνικά αλφάβητα.

Ο Τάκης Κατσουλίδης έχει παρουσιάσει πάνω από εικοσιπέντε ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και χαρακτικής στην Αθήνα, το Παρίσι, τη Νέα Υόρκη, το Σικάγο, τις Βρυξέλλες και αλλού, ενώ πήρε μέρος σε πολυάριθμες Μπιενάλε και διεθνείς εκθέσεις.

Έχει εκπονήσει μεγάλα έργα για τις τράπεζες Hellenic Canadian Trust στον Καναδά, Atlantic Bank στη Νέα Υόρκη και για τα υποκαταστήματα της Εθνικής Τραπέζης στο Σικάγο, στη Φραγκφούρτη, στη Θεσσαλονίκη και στο Δημαρχείο του Βόλου, ενώ έχει γυρίσει και μια ταινία μικρού μήκους αναφορικά με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου το 1973.

Στην Αθήνα μπορεί κάποιος να αναζητήσει τα έργα του στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Μουσείο Βορρέ, στη Γεννάδιο Βιβλιοθήκη και στο Μουσείο Χαρακτικής Ν. Γρηγοράκη, ενώ στη Θεσσαλονίκη οι δημιουργίες του φιλοξενούνται στο Μουσείο Ιδρύματος της Εθνικής Τραπέζης, στην Πινακοθήκη Ρόδου και στην Πινακοθήκη Πιερίδη. Έργα του φιλοξενούνται επίσης στο Παρίσι, στην Εθνική Βιβλιοθήκη (Cabinet des Estampes), καθώς επίσης στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Το 2003 ιδρύθηκε από τον Δήμο Μεσσήνης «Μουσείο Χαρακτικής Τάκη Κατσουλίδη» με 200 χαρακτικά έργα και 20 ζωγραφικά, που χάρισε στον Δήμο ο καλλιτέχνης. Εκτός από ζωγράφος και χαράκτης, ο Τάκης Κατσουλίδης θεωρείται επίσης «δάσκαλος της τυπογραφίας» και μέγας τυπογραφικός σχεδιαστής.

 Λευκώματα Τέχνης

- Παλλατινή Ανθολογία (10 λιθογραφίες), έκδοση του ιδίου, 1979

- Παιώνιες της Ελλάδος (12 λιθογραφίες), έκδοση Μουσείου Γουλανδρή, 1983

- Ημικύκλιο, Γιάννης Ρίτσος (7 λιθογραφίες), έκδοση του ιδίου, 1989

- Μάνη (8 ξυλογραφίες), έκδοση Ν. Γρηγοράκη, 1992

- Γένεσις (7 ξυλογραφίες), έκδοση Ν. Γρηγοράκη, 1995

- Θάλασσα επαγγελίας, Τίτος Πατρίκιος (7 λιθογραφίες), έκδοση του ιδίου, 2002

- Κική Δημουλά (7 χαλκογραφίες), έκδοση του ιδίου 2016

Βιβλία

- Το σχέδιο του γράμματος, εκδόσεις Καστανιώτη, 1991

- Ο παπα-Μιχάλης, εκδόσεις Λιβάνη, 2001

-Το τραίνο, εκδόσεις Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος, 2011

Διακρίσεις - Βραβεία

- 1961: Πρώτο βραβείο χαρακτικής στην Πανελλαδική Έκθεση Νέων

- 1964-1965: Δύο βραβεία λιθογραφίας στην École des Beaux Arts, στο Παρίσι

- 1976: Μετάλλιο στη Διεθνή Έκθεση Ζωγραφικής, (Ζωγραφική με Φως), Οστάνδη

- 2001: Βραβείο Βιογραφίας για το βιβλίο «Ο παπα-Μιχάλης, έκδοση Λιβάνη

- 2008: Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών για το σύνολο του καλλιτεχνικού του έργου

- 2010: Βραβείο ΕΒΓΕ από την Ένωση Γραφιστών Ελλάδας για την προσφορά του στις Γραφικές Τέχνες και στην Τυπογραφία

INFO

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι 23 Ιουνίου 2019

Ώρες Λειτουργίας Έκθεσης: 18.00 - 22.00

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206, Ταύρος

Πληροφορίες / Κρατήσεις:

www.mcf.gr | www.katsoulidistakis.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.