17/11/2018 22:36:39
13.2.2010

Θέατρο: Διαφορετικές εκδοχές του ίδιου σύμπαντος

Το «Λα Τσούνγκα», έργο γραμμένο το 1985, του περουβιανού συγγραφέα Μάριο Βάργκας Λιόσα, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον ομώνυμο ρόλο

Το να τσαλακώνει μια ηθοποιός την εικόνα της επί σκηνής, ιδιαίτερα όταν έχει ταυτιστεί με μία από τις ωραιότερες ντάμες της γενιάς της, θέλει τόλμη. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη δεν τολμά μόνο αυτό φέτος, αλλά αφήνει και τις εμπορικές σκηνές για να παίξει σε ένα περιφερειακό θέατρο, το Επί Κολωνώ, με σταθερή ωστόσο πορεία και διαγνωσμένη προσφορά στα θεατρικά μας δρώμενα. Δίχως μακιγιάζ, με ρούχα λαϊκά, μεταμορφώνεται στη Λα Τσούνγκα, την ιδιοκτήτρια ενός περιθωριακού καφενείου μιας παραγκούπολης της Λίμας το 1945. Η Τσούνγκα, μια προσωπικότητα αινιγματική, και τέσσερις θαμώνες, που πίνουν και παίζουν ζάρια, είναι οι ήρωες του ομώνυμου έργου του Μάριο Βάργκας Λιόσα, το οποίο παρουσιάζεται σε πανελλήνια πρώτη από την Ομάδα Νάμα. Ο ένας τους, ο Χοσεφίνο, φέρνει μαζί του ένα ελκυστικό κορίτσι, τη Μέτσε, που γίνεται το αντικείμενο του πόθου όλων και μόλις τα ζάρια τον φέρουν σε δύσκολη θέση δεν θα διστάσει, εκπλήσσοντας την παρέα του, να τη «δανείσει» στην Τσούνγκα έναντι ενός ποσού που θα του επιτρέψει να συνεχίσει τον τζόγο. Εκείνη θα την πάρει μαζί της και η κοπέλα θα εξαφανιστεί. Στη δεύτερη πράξη, οι άντρες, έναν χρόνο μετά, θυμούνται το γεγονός και προσπαθούν ο καθένας να δώσει τη δική του εκδοχή, κινούμενη μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, για την τύχη της Μέτσε και τον ρόλο της Τσούνγκα. Πρόκειται για ένα κοινωνικό έργο με ρεαλιστική απόδοση χαρακτήρων, που κινείται στα όρια του μαγικού ρεαλισμού. Στο έργο βλέπει κανείς την «εναγώνια προσπάθεια των ανθρώπων μιας μικρής πόλης στην άκρη της ερήμου, της Πιούρα, να επιβιώσουν», σημειώνει η σκηνοθέτις Ελένη Σκότη. «Στην πόλη αυτή συναντούμε μια παρέα περιθωριακών αντρών, οι οποίοι ζωντανεύουν τις μάταιες φαντασιώσεις τους. Αυτό που προκαλεί τις φαντασιώσεις αυτές και βγάζει την παρέα των αντρών από την ανιαρή και μονότονη καθημερινότητά τους είναι η εμφάνιση μιας νεαρής γυναίκας. Η Μέτσε επηρεάζει τους πάντες μέσα στο μπαρ (ακόμα και την Τσούνγκα) και καταλήγουν ο καθένας χωριστά να παλεύει με τους δαίμονες και τους αγγέλους του. Κι όπως συμβαίνει συχνά σε τέτοιου είδους κλειστές κοινότητες, εκείνο που για τους άντρες αποτελεί όνειρο είναι για τις γυναίκες εφιάλτης». «Αυτό που βρήκαμε εξαιρετικά ενδιαφέρον στο έργο του Λιόσα», προσθέτει, «ήταν η συνειδητή του απόπειρα να ανακαλύψει τον κατάλληλο τρόπο να φανερώσει τη συνθετική ικανότητα του ανθρώπου να βιώνει ταυτόχρονα την αντικειμενική και υποκειμενική πραγματικότητα ή μάλλον να αποκαλύψει αυτή καθαυτή την εμπειρία της διαδικασίας της σύνθεσης αυτής». Καθώς το έργο ταλαντεύεται ανάμεσα στον κόσμο του υπαρκτού και του φανταστικού, αποτέλεσε, τόσο για την σκηνοθέτιδα όσο και για την ομάδα Νάμα, μια «πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση». Το «Λα Τσούνγκα», γραμμένο το 1985, είναι το τέταρτο από τα οκτώ θεατρικά έργα του περουβιανού συγγραφέα Μάριο Βάργκας Λιόσα. Ο Λιόσα είναι, μετά τον νομπελίστα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, ο πιο πολυδιαβασμένος εν ζωή λατινοαμερικανός συγγραφέας στον κόσμο, διάσημος κυρίως για τα μυθιστορήματά του, πολλά από τα οποία έχουν μεταφραστεί και στη γλώσσα μας. Οι ήρωές του στο «Λα Τσούνγκα», καθώς και κάποια στοιχεία της ιστορίας τους, προϋπάρχουν σε κάποια από τα γνωστά μυθιστορήματά του («Το πράσινο σπίτι», «Ο Λιτούμα στις Άνδεις», «Το παλιοκόριτσο» κ.ά.).

* «Λα Τσούνγκα» του Μάριο Βάργκας Λιόσα, από την Ομάδα Νάμα. Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ. Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη. Σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Χατζηνικολάου. Μουσική: Ισίδωρος Πάτερος. Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Δ .Λάλος, Στ. Σταμουλακάτος, Δ. Καπετανάκος κ.ά. Θέατρο Επί Κολωνώ, προγραμματισμένη πρεμιέρα 11 Φεβρουαρίου.

Χαρά Αργυρίου

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.