22/11/2019 05:52:59

Μ. Βορίδης: Η πάταξη των παράνομων ελληνοποιήσεων, αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της κυβέρνησης

Μ. Βορίδης: Η πάταξη των παράνομων ελληνοποιήσεων, αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα της κυβέρνησης - Media

 

Όντας μετά τα μισά του χρονικού περιθωρίου (έως το τέλος του έτους), που έδωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στους υπουργούς της κυβέρνησης για την υλοποίηση των όσων τους έθεσε ως προτεραιότητες («Μπλε Φάκελοι») στη συνεδρίαση του πρώτου υπουργικού συμβουλίου (10/7), πολλοί αναρωτιούνται αν το πρώτο αυτό deadline της κυβέρνησης θα τηρηθεί με επιτυχία.

Το ενδιαφέρον για το αποτέλεσμα είναι πολύ μεγάλο, μιας και σε ότι αφορά τα ζητήματα αρμοδιότητας του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΥπΑΑΤ) που εκκρεμούν, αυτά είναι πολλά και δύσκολα και προϋποθέτουν την αλλαγή πολιτικής, ώστε να επιλυθούν.
Ο υπουργός κάνει ξεκάθαρο πως δεν έχει χαθεί καθόλου χρόνος, αφού η κυβέρνηση έπιασε δουλειά από την πρώτη κιόλας μέρα και πως η υλοποίηση των βασικών προτεραιοτήτων του ΥπΑΑΤ βρίσκεται εντός χρονοδιαγράμματος:

Τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου κατατίθεται στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς, στο οποίο θα περιληφθούν και οι αναμορφωμένες διατάξεις για τις Διεπαγγελματικές Οργανώσεις.

Οι αλλαγές στο φορολογικό τοπίο, είτε μιλάμε για αυτές που αγγίζουν το σύνολο των πολιτών, άρα και των αγροτών (μείωση φορολογικού συντελεστή στο 9% για τα πρώτα 10.000 ευρώ, μείωση ΦΠΑ στο 22% και το 11% αντίστοιχα κτλ.), είτε αυτές που στοχεύουν αποκλειστικά στον αγροτικό κόσμο (όπως η φορολογία των αγροτικών σχημάτων στο 10%), εισέρχονται επίσης το ίδιο χρονικό διάστημα για συζήτηση και ψήφιση τους στην Βουλή.
Αναφορικά με την αυστηροποίηση και εντατικοποίηση του ελεγκτικού μηχανισμού για τις παράνομες ελληνοποιήσεις, η διαδικασία σύμφωνα με τον υπουργό προχωρά, ώστε να έχουμε πλήρεις και αποτελεσματικούς ελέγχους, βάσει της νομοθεσίας και χωρίς καμία ανοχή στους παραβάτες. Έως το τέλος του έτους θα κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση των παράνομων ελληνοποιήσεων και εντός του πρώτου εξαμήνου του 2020, η αναδιοργάνωση του ελεγκτικού μηχανισμού.

Τέλος, για την υπό διαμόρφωση νέα Κοινή Αγροτική Πολιτική (ΚΑΠ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) με τα μικρότερα κονδύλια και τις νέες ρυθμίσεις που αυτή θα εισάγει, ο κ. Βορίδης δήλωσε πως επιδίωξη του ΥπΑΑΤ είναι με τη διαπραγμάτευση, η χώρα να πετύχει σταθερούς πόρους για τους παραγωγούς για την περίοδο 2021-2027.

Ακολουθεί ολόκληρη η συνέντευξη:

Ως διακηρυγμένος στόχος της κυβέρνησής είναι η μεγέθυνση της πρωτογενούς παραγωγής και η αύξηση του εισοδήματος των παραγωγών. Εκτιμάτε πως κάτι τέτοιο είναι εφικτό να υλοποιηθεί σε ορίζοντα τετραετίας;

Κατ’ αρχάς είναι απαραίτητο. Ας ξεκινήσουμε από αυτό. Για μια χώρα κατ’ εξοχήν αγροτική όπως είναι η Ελλάδα, ο πρωτογενής τομέας αποτελεί βασικό πυλώνα ανάπτυξης για το σύνολο της οικονομίας, την συνοχή του κοινωνικού ιστού και την βιωσιμότητα της υπαίθρου. Πόσο μάλλον για έναν πρωτογενή τομέα με τα χαρακτηριστικά του ελληνικού, που διακρίνονται από πλήθος συγκριτικών και ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, περιβαλλοντική και μικροκλιματική ποικιλομορφία, με τρόφιμα που εντάσσονται στο πρότυπο Μεσογειακής διατροφής -θυμίζω ότι αποτελεί για την UNESCO άυλη πολιτιστική κληρονομιά- και  συμβάλλουν τα μέγιστα στο εμπορικό μας ισοζύγιο. Δεν νοείται λοιπόν να μην έχουμε μια πρωτογενή παραγωγή «ναυαρχίδα» για την οικονομία μας.
Η κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να παρέχει και το θεσμικό πλαίσιο και να προσφέρει τα εργαλεία και να λάβει και τα μέτρα που χρειάζεται για να το πετύχει. Είναι όμως αδήριτη ανάγκη να έχει και την συμμετοχή και την υπεύθυνη στήριξη όλων των εμπλεκομένων για να το πετύχει. Εφόσον με σύμπνοια και συνεργατικό πνεύμα κινηθούμε όλοι προς αυτήν την κατεύθυνση, θα τα καταφέρουμε.

Σε ποιο σημείο βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις εντός ΕΕ για την αναμόρφωση της ΚΑΠ, η οποία καλείται να καλύψει τις ανάγκες των αγροτών των κρατών-μελών την περίοδο 2021-2027, με μικρότερο όμως προϋπολογισμό;

Είναι αλήθεια ότι η νέα ΚΑΠ καλείται να συγκεράσει έναν σαφώς μικρότερο προϋπολογισμό από την μία και ένα περιβάλλον συνεχώς αυξανόμενο σε προκλήσεις και κλιματικές αλλαγές. Επιπλέον δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι όλη η συζήτηση για την νέα ΚΑΠ γίνεται εν όψει «Brexit», ενώ αναμένεται ταυτόχρονα η διαμόρφωση του επόμενου προϋπολογισμού της ΕΕ και η στελέχωση και η επόμενη ατζέντα της νέας Διεύθυνσης Γεωργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποχωρούντος του σημερινού Επιτρόπου κ. Phil Hogan.
Βασική προτεραιότητα της ελληνικής πλευράς πάντως είναι να εξασφαλίσει σταθερούς πόρους για τους Έλληνες παραγωγούς τα επόμενα χρόνια και ένα επαρκές περιθώριο ευελιξίας για την διαχείριση των διαθεσίμων κονδυλίων από την χώρα.
Μαζί με κράτη που οι επιδιώξεις μας συγκλίνουν, όπως είναι η Κύπρος και η Ιταλία, η Μάλτα, η Σλοβενία και η Κροατία ακόμα και η Γαλλία, διαπραγματευόμαστε την επαρκή χρηματοδότηση της ΚΑΠ, με διατήρηση του συνολικού προϋπολογισμού της τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα σε αντίθεση με χώρες της βόρειας Ευρώπης που επιζητούν την επανεθνικοποίηση ως ένα βαθμό της ΚΑΠ και άρα την μείωση του προϋπολογισμού της.

Έχετε οριστικοποιήσει τα μέτρα που θα λάβει το ΥπΑΑΤ για την αντιμετώπιση των παράνομων ελληνοποιήσεων σε ότι αφορά το κρέας;

Το ζήτημα των παράνομων ελληνοποιήσεων πλήττει βαθύτατα την φήμη και την ποιότητα των ελληνικών προϊόντων -του κρέατος μη εξαιρουμένου- και θίγει το εισόδημα των παραγωγών μας. Η πάταξη των παράνομων ελληνοποιήσεων αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα και της κυβέρνησης και του υπουργείου μας και έχουμε δεσμευτεί για την αυστηροποίηση του κυρωτικού πλαισίου με πληρέστερους και αποτελεσματικότερους ελέγχους.
Ήδη, προχωρούμε στην ενιαιοποίηση των βάσεων δεδομένων των αρμοδίων φορέων του υπουργείου, ώστε να καταστεί εφικτή η ταυτοποίηση των κρεάτων από τον στάβλο έως το πιάτο του καταναλωτή αξιοποιώντας το για 4,5 χρόνια αναξιοποίητο πρόγραμμα στήριξης διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων για την ιχνηλασιμότητα των τροφίμων. Η δε δημιουργία βάσης δεδομένων γονιδιωμάτων γάλακτος σε ορίζοντα διετίας αποτελεί ένα ακόμη μέτρο προς αυτήν την κατεύθυνση.
Επιπλέον πρόσφατα, οι αποκεντρωμένες ελεγκτικές υπηρεσίες του ΥπΑΑΤ επανδρώθηκαν με 54 νέα οχήματα (μέσω διαδικασίας leasing) διευκολύνοντας το έργο των ελεγκτών και εξοικονομώντας πολύτιμους πόρους από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Τι θα περιλαμβάνει το νέο σχέδιο νόμου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς;

Το νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί άμεσα στην Βουλή για τα αγροτικά συλλογικά σχήματα, στοχεύει να απαντήσει στις ανάγκες και τα αιτήματα των εμπλεκομένων φορέων. Έρχεται να διορθώσει παθογένειες του παρελθόντος που στοίχησαν και στα προϊόντα, και στους παραγωγούς, αλλά και στην χώρα μας γενικότερα, εισάγοντας στοιχεία όπως η ευελιξία, η διαφάνεια και η εποπτεία στην λειτουργία τους.
Κακά τα ψέματα: Η ισχύς «κρύβεται» εν τη ενώσει. Το νέο συνεταιριστικό μοντέλο που εισάγει το νομοσχέδιο -το οποίο ρυθμίζει επίσης θέματα και των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων- προάγει την συνεργασία προς έναν κοινό στόχο, όπου μικροσυμφέροντα και μικροεπιδιώξεις δεν χωρούν. Οι παραγωγοί αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Είναι ευθύνη τους να τον υπηρετήσουν με υπευθυνότητα και επαγγελματισμό. Δεν υπάρχει καιρός για χάσιμο ούτε πολυτέλεια για αναχρονιστικές πρακτικές. Και φυσικά βασική τους ευθύνη είναι να προσελκύσουν και να υλοποιήσουν επενδύσεις.

Για τα χρέη, καθώς και τα περιουσιακά στοιχεία των πτωχευμένων συνεταιρισμών, τι πρόβλεψη υπάρχει;

Μόλις επέστρεψα στο υπουργείο από την συνάντηση που είχα με τον κ. Στουρνάρα. Συζητήσαμε για το θέμα της αντιμετώπισης των οφειλομένων δανείων των συνεταιρισμών προς την παλιά Αγροτική Τράπεζα την οποία εκκαθαρίζει η PQH-Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση Α.Ε., μ’ έναν τέτοιο τρόπο ο οποίος θα λειτουργήσει εξυγιαντικά για εκείνους. Βρισκόμαστε στο μέσον μια τεχνικής συζήτησης γύρο από αυτό το θέμα.
Το πρώτο ζήτημα είναι ότι πρέπει να ληφθούν άμεσα αποφάσεις, ώστε οι συνεταιρισμοί που είναι βιώσιμοι να έχουν γενναίες ρυθμίσεις για να μπορούν να λειτουργούν αποτελεσματικά και να παίζουν το ρόλο τους και να μην τους διατηρούμε σε μια κατάσταση ημιθνησιμότητος, αλλά να μπορέσουν να εξυγιανθούν και να λειτουργήσουν. Προσωπικά, με το νέο σχέδιο νόμου που θα φέρουμε προς ψήφιση στη Βουλή για τους συνεταιρισμούς, θέλω να δοθεί η δυνατότητα, ώστε να μην υπάρχει ο φόβος ότι μια γενναία ρύθμιση δανείου η οποία θα συμπεριλαμβάνει διάφορα θέματα θα θεωρηθεί ότι δημιουργεί επιπλέον ζητήματα άλλης τάξεως και περιεχομένου από τα αμιγώς τραπεζικά.
Το δεύτερο ζήτημα είναι του κατά πόσο υπάρχουν συνεταιρισμοί που δεν είναι βιώσιμοι και από τη στιγμή που δεν είναι βιώσιμοι θα πρέπει να προχωρήσουμε στη λύση και εκκαθάριση τους. Με την εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων να ακολουθεί την προβλεπόμενη από το νόμο διαδικασία.
Το κρίσιμο όμως ζήτημα και πάλι σας λέω πως είναι η βιωσιμότητα. Ξέχωρα από το δανειακό βάρος. Όσοι συνεταιρισμοί λοιπόν, μπορούν να σταθούν, ας έρθουν να το αποδείξουν. Έχοντας δηλαδή, μια πραγματική λειτουργία, ότι παραγωγικά μπορούν να κρατηθούν, ότι έχουν κύκλο εργασιών, ότι λειτουργούν ως συνεταιρισμοί υπηρετώντας τους λόγους για τους οποίους συγκροτηθήκαν εξ’ αρχής. Κι αυτό θα αποτελέσει το βασικό κριτήριο με το οποίο θα αποφασίσουμε τι θα γίνει.

Ποια είναι συνολικά τα μέτρα που λάβατε για την αποφυγή κρουσμάτων Αφρικανικής Πανώλης των Χοίρων και στη χώρα μας;

Το υπουργείο αντέδρασε άμεσα και αποτελεσματικά με δέσμη πολλαπλών μέτρων για την αποφυγή εμφάνισης κρουσμάτων αυτής της ζωονόσου, η οποία ευτυχώς δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο. Η επείγουσα πρόσληψη 46 κτηνοτρόφων για την αποφυγή της εισόδου και εμφάνισης της νόσου στην ελληνική επικράτεια σε συνδυασμό με την σύσταση της «Εθνικής ομάδας Ειδικών για την Αφρικανική Πανώλη Χοίρων» και την συγκρότηση του «Εθνικού Κέντρου Ελέγχου Νοσημάτων» στα οποία περιλαμβάνεται και η «Αφρικανική Πανώλη» είναι τα σημαντικότερα έως σήμερα μέτρα στα οποία προέβη το υπουργείο.

Η ποσότητα των ελέγχων του ΕΦΕΤ σε επιχειρήσεις και σημεία πώλησης κρέατος μπορούν να πατάξουν τα φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού;

Έχουμε επανειλημμένα τονίσει την αναγκαιότητα προτεραιοποίησης των ελέγχων του ΕΦΕΤ για την καταπολέμηση φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού στο κρέας.

Τι μέτρα προβλέπονται στη διακηρυγμένη προσπάθειά σας να μειώσετε το κόστος και στην κτηνοτροφική παραγωγή;

Μείωση του κόστους παραγωγής σημαίνει αύξηση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων. Σημαίνει κίνητρο για νέες επενδύσεις. Σημαίνει αύξηση του διαθεσίμου εισοδήματος των αγροτών. Και αποτελεί πρωταρχικό μας στόχο για την αγροτική παραγωγή.
Οι κτηνοτρόφοι θα απολαύσουν και αυτοί τις φορολογικές ελαφρύνσεις που θα έρθουν μέσα από την μείωση του ΦΠΑ, του εισαγωγικού φορολογικού συντελεστή εισοδήματος και της χαμηλής φορολογίας στους συνεταιρισμούς. Θα μπορούν όμως επίσης και να προσφύγουν σε ένα δανειακό κεφάλαιο ύψους 400 εκατ. ευρώ περίπου, που η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ ΥπΑΑΤ και Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων, εξασφάλισε με ευνοϊκούς όρους για τους παραγωγούς.Ταυτόχρονα απλοποιείται και επιταχύνεται η διαδικασία αδειοδότησης των σταβλικών εκμεταλλεύσεων, ενώ σχεδιάζεται η επαναφορά ουσιαστικών κριτηρίων επιλογής των πραγματικών δικαιούχων κτηνοτρόφων.
Τέλος, ενισχύεται η προώθηση χρήσης της νέας τεχνολογίας στον στάβλο, καθώς και η εκπαίδευση και εξοικείωση των κτηνοτρόφων με αυτήν.

Με την υπογραφή της υπουργικής απόφασης που καταργεί προηγούμενη του κ. Αραχωβίτη για τις Διεπαγγελματικές Οργανώσεις, τι επιδιώκετε να αλλάξετε;

Η απόφαση του προκατόχου μου εκδόθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί ουσιαστική διαβούλευση με τις οργανώσεις. Από αυτό και μόνο συνάγεται ότι δύσκολα θα ικανοποιούσε τις ανάγκες και τα αιτήματά τους, ενώ αντίθετα δημιούργησε και προβλήματα στην λειτουργία τους. Από τις πρώτες μου ενέργειες στο υπουργείο ήταν να την καταργήσω και εφόσον αναθεωρηθούν και επανεξεταστούν οι διατάξεις της, να αποτελέσει μέρος του νέου νόμου για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς που πρόκειται να τεθεί υπό συζήτηση και ψήφιση στην Βουλή μέσα στον Οκτώβριο.
Οι νέες ρυθμίσεις φέρνουν την Διεπαγγελματική Οργάνωση στο επίκεντρο, ελεύθερη να χαράξει τους στόχους και την πολιτική της. Φέρνουν πνεύμα ενωτικό και όχι αποσχισματικό. Φέρνουν ανοικτό και συνεχή διάλογο με τους φορείς σε όλα τα στάδια παραγωγής του προϊόντος. Κι ένα υπουργείο τέλος, που στέκεται αρωγός και υπηρετεί τις στοχεύσεις τους.

Σχετικά με τα ζητήματα που έχουν προκύψει για την πιστοποίηση του «Γύρου», θα δοθεί λύση έως το τέλος του έτους;

Είναι ένα ειδικό θέμα με πτυχές προς εξέταση, αλλά επί του παρόντος δεν θα ήθελα να επεκταθώ.

Πως σχεδιάζει να λύσει το ΥπΑΑΤ το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι κτηνοτρόφοι με τις χρήσεις γης και την αξιοποίηση των εκτάσεων πανελλαδικά που θεωρούνται επιλέξιμες για μόνιμους βοσκότοπους;

Είναι αλήθεια ότι με τις διαρκείς επεκτάσεις σχεδίων πόλεων λόγω μεταφοράς κατοίκων εκτός του αστικού ιστού δημιουργούνται προβλήματα στους κτηνοτρόφους με τις χρήσεις γης. Το πρόβλημα αναμένεται να λυθεί με ορθολογικό χωροταξικό σχεδιασμό σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εξασφαλίζοντας την αειφόρο διαχείριση και αξιοποίηση των βοσκήσιμων γαιών για τις ανάγκες βόσκησης των ποιμνίων.
Η οργανωμένη δημιουργία πολυλειτουργικών αγροκτημάτων και κτηνοτροφικών πάρκων ως ειδικές κατηγορίες χρήσεων γης, πρόκειται να συμβάλει στην αξιοποίηση βοσκήσιμων εκτάσεων. Σύμφωνα με το Εθνικό θεσμικό πλαίσιο πρόκειται να εκπονηθούν, υποβληθούν και εγκριθούν έως το τέλος του 2021 τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης της χώρας, τα οποία θα ανατεθούν από το ΥπΑΑΤ στις Περιφέρειες της χώρας με σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την οικεία Περιφέρεια.
Με αυτά τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης ρυθμίζονται οι όροι χρήσης των εκτάσεων για βόσκηση. Σε εφαρμογή του Ν.4442/2016 που εισήγαγε «Νέο Θεσμικό πλαίσιο για την άσκηση οικονομικής δραστηριότητας και άλλες διατάξεις» αναμένονται νομοθετικές διατάξεις αναγκαίες για την απλοποίηση της αδειοδότησης δραστηριοτήτων του τομέα της κτηνοτροφίας (πχ για κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις περιβαλλοντικής κατηγορίας Β και κάτω των ορίων της κατηγορίας Β προβλέπεται υπαγωγή σε διαδικασία γνωστοποίησης της λειτουργίας και όχι έγκρισης λειτουργίας).

Προτίθεστε να καταργήσετε την ειδική εισφορά 0,2% που επιβάλλεται στην ανά κιλό αξία όλων των ειδών κρέατος, υπέρ του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ;

Είναι κάτι που εξετάζω.

Προχωρά από την αρμόδια Διεύθυνση του ΥπΑΑΤ η τροποποίηση του Π.Δ. 40/1977 για την άδεια καταλληλόλητας των οχημάτων μεταφοράς κρεάτων και τον επανέλεγχο τους;

Το Π.Δ. 40/1977 αποτελεί ένα νομικό κείμενο με παρωχημένες διατάξεις που καλύπτονται από την ενωσιακή νομοθεσία και οι υπηρεσίες του υπουργείου θα εξετάσουν το υφιστάμενο καθεστώς και θα προβούν στις κατάλληλες ενέργειες ώστε η εθνική νομοθεσία να εναρμονιστεί με την ενωσιακή.
Τα φορτηγά που μεταφέρουν τρόφιμα πρέπει να εφοδιάζονται με σχετική άδεια η οποία εκδίδεται από τις κατά τόπους κτηνιατρικές υπηρεσίες, ενώ βάσει του Κανονισμού ΕΕ 852/2004 τα τρόφιμα πρέπει να διατηρούνται χωριστά όταν το όχημα μεταφέρει και άλλου είδους τρόφιμα ή άλλα προϊόντα. Τα βυτία δε των οχημάτων ή/και τα δοχεία πρέπει να χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για τη μεταφορά τροφίμων, αν τα άλλα φορτία μπορούν να μολύνουν τα τρόφιμα.

Υπάρχουν στα σχέδια σας προβλέψεις για τη βελτιστοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των Σχολών Επαγγελμάτων Κρέατος, Δημόσιων και Ιδιωτικών;

Αναμφισβήτητα θα είναι ευθύνη του ΥπΑΑΤ και της αρμόδιας Δ/νσης Εκπαίδευσης στην οποία υπάγονται οι τέσσερις Δημόσιες Σχολές Επαγγελμάτων Κρέατος σήμερα. Η εποπτεία και η χορήγηση πιστοποίησης για το σύνολο των αποφοίτων (είτε δημοσίων είτε ιδιωτικών σχολών) οφείλει να γίνεται κεντρικά από το υπουργείο.
Ο ίδιος φορέας είναι αυτός που πρέπει να ρυθμίζει και θέματα λειτουργίας των ιδιωτικών σχολών όπως ύλης, επιλογής διδασκόντων, επιλογής θεμάτων εξετάσεων κ.α. ακριβώς για να αποφευχθούν μη καλές πρακτικές και να εξασφαλιστεί η ομοιομορφία στο επίπεδο των αποφοίτων. Αναφορικά δε με την διάρκεια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν προβλέπεται προς το παρόν κάποια αλλαγή.

Πηγή: MEAT PLACE

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.