08/12/2019 23:33:48

Ποιο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού κινδυνεύει να βρεθεί σε αδιέξοδο

Ποιο πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού κινδυνεύει να βρεθεί σε αδιέξοδο - Media

 

Ενώπιον αδιεξόδου βρίσκεται το Πολεμικό Ναυτικό, ως προς το πρόγραμμα αναβαθμίσεως των Αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας Ρ-3Β, που ήδη χαρακτηρίζεται από μερίδα επιτελών ως «αποτυχία». Το πρόγραμμα, που εξ αρχής γνώρισε σοβαρές καθυστερήσεις, πέραν του υψηλού κόστους του, αποδεικνύεται και εξαιρετικά δαπανηρό ως προς την δημιουργία των προϋποθέσεων από πλευράς Πολεμικού Ναυτικού, ούτως ώστε να επιτευχθεί ομαλή επιχειρησιακή ένταξη των αναβαθμισμένων αεροσκαφών.

Η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού έχει βρεθεί ενώπιον μιας τεράστιας δαπάνης που υπολογίζεται μεταξύ 150-200 εκατ. ευρώ για την εκπαίδευση και διάθεση των πρώτων κυβερνητών και ιπταμένων μηχανικών! Το κόστος είναι απλώς απαγορευτικό όπως και η συντήρηση και επιχειρησιακή εκμετάλλευση των Ρ-3. Το όλο πρόγραμμα δείχνει να υιοθετήθηκε χωρίς να αποδοθεί σημασία στον προγραμματισμό εκπαιδεύσεως αλλά και στην εξεύρεση προσωπικού για την υποστήριξη του εγχειρήματος, με αποτέλεσμα η Διοίκηση Αεροπορίας Ναυτικού να αναζητεί ακόμη την συνδρομή της Πολεμικής Αεροπορίας.

Το Πολεμικό Ναυτικό βρίσκεται αντιμέτωπο με την πρακτική αδυναμία εκπαιδεύσεως του αρχικού προσωπικού, επειδή μεταξύ άλλων το “744”, το πρώτο αεροσκάφος της «ενδιάμεσης λύσης» αποδόθηκε με μεγάλη καθυστέρηση και δεν μπορεί να υποστηρίξει μόνο του το βαρύ πτητικό έργο μερικών χιλιάδων ωρών που απαιτεί το καταρτισθέν πρόγραμμα. Κάθε φορά δε που παρουσιάζει μια βλάβη, διαταράσσεται η ομαλή εξέλιξη του εκπαιδευτικού προγράμματος. Σημειώνεται ότι το “744” δεν έχει υποστεί κάποια εργασία στον εξοπλισμό αποστολής και παραμένει απαρχαιωμένο, δηλαδή πέραν της οπτικής παρατηρήσεως, δεν μπορεί να εκτελέσει ουσιαστικά επιχειρησιακό έργο ακόμη και απλής ναυτικής επιτηρήσεως.

Με την παρούσα κατάσταση, είναι αμφίβολο εάν κατά την παράδοση των πρώτων αναβαθμισμένων Ρ-3 σε τέσσερα έτη από σήμερα, θα μπορεί να επιτευχθεί η πλήρης επιχειρησιακή εκμετάλλευσή τους. Για όλους αυτούς τους λόγους, το ΓΕΝ βρίσκεται ενώπιον μεγάλου διλήμματος για την πορεία του προγράμματος και έχει αρχίσει να προβληματίζεται ακόμη και για εναλλακτικά σενάρια.

Η πολιτική ηγεσία από την άλλη, βρίσκεται “παγιδευμένη”, επειδή ουσιαστικώς το πρόγραμμα εξοφλείται σύντομα, χωρίς να έχει λάβει το Πολεμικό Ναυτικό τίποτα. Το πρόγραμμα αποπληρωμών που είχε ανακοινωθεί, προέβλεπε από το 2015 που ανατέθηκε η σύμβαση μέχρι και το τρέχον έτος, την καταβολή 438.106.128 εκατ. $, με υπόλοιπο 61.737.017 εκατ. $ για την διετία 2020-2021.

Κατά την τελετή παραδόσεως του “744” τον περασμένο Μάιο, ο Ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης, επί της αρχηγίας του οποίου στο ΓΕΝ προωθήθηκε το πρόγραμμα, δήλωσε «υπερήφανος» για την δρομολόγηση του προγράμματος αναβαθμίσεως των ΑΦΝΣ, για το οποίο όπως είχε πει στην ομιλία του, «Δώσαμε αγώνα ανάμεσα στις κατανοητές αντιρρήσεις και σε ακατανόητες λασπολογίες. Έχοντας μελετήσει όμως σωστά και σε βάθος το πρόβλημα, εμείς, δώσαμε απάντηση στις κατανοητές αντιρρήσεις και αδιαφορήσαμε για τις ακατανόητες λασπολογίες».

Η εξέλιξη των πραγμάτων δείχνει ότι μάλλον το όλο πρόγραμμα προσεγγίσθηκε τα προηγούμενα έτη από το ΓΕΝ χωρίς να αναλυθεί σε βάθος η ικανότητα ανταποκρίσεως της Υπηρεσίας από πλευράς οικονομικών δεδομένων, απαιτήσεων εκπαιδεύσεως, ανθρώπινων πόρων, τεχνολογικών εξελίξεων κ.λπ. Συνολικώς, αναπόδραστη είναι η διαπίστωση ότι η ταχεία προώθηση του αμφιλεγόμενου προγράμματος κατά την περίοδο 2013-2014, υπονόμευσε το μέλλον του Στόλου έναντι του υπερφίαλου στόχου συγκροτήσεως Ναυτικής Αεροπορίας με αποσυρθέντα αεροσκάφη, σε καιρούς που έπρεπε να αναζητηθούν οικονομικές λύσεις, οι λειτουργικοί προϋπολογισμοί έπεφταν διαρκώς και ο στόλος επιφανείας απαξιωνόταν.

Με ύψος δαπάνης της τάξεως των 500 εκατ. $, από το 2015 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να έχει δρομολογήσει το πρόγραμμα αναβαθμίσεως 4 φρεγατών ΜΕΚΟ 200, να έχει προμηθευτεί σύγχρονες τορπίλες για τα υποβρύχια και να έχει καλύψει τις ανάγκες θαλασσίας επιτηρήσεως από αέρος με αξιοποίηση συστημάτων UAV κατηγορίας MALE, εξασφαλίζοντας σε βραχυπρόθεσμη βάση σοβαρή αναβάθμιση της ισχύος του.

Πηγή: doureios.com

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.