24/02/2020 01:35:01
19.1.2020 / ΕΥΑ ΜΠΟΥΡΓAΝΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2108 στις 16-1-2020

Στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής: Η «Λεπορέλλα» αναβιώνει (Photos)

Στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής: Η «Λεπορέλλα» αναβιώνει (Photos) - Media

 

H Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει τη νέα όπερα «Λεπορέλλα» του Γιώργου Κουρουπού, ενός από τους σπουδαιότερους σύγχρονους Έλληνες συνθέτες.

Σκηνοθετημένη σαν δραματικό θρίλερ και «ντυμένη» μέσα σε ένα σκηνικό που παραμένει πιστό στο πνεύμα της νουβέλας, η «Λεπορέλλα» αποτελεί ένα ψυχογράφημα που επιχειρεί να εξερευνήσει και να ανακαλύψει κάθε σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης σεξουαλικότητας. Παράλληλα, κατορθώνει να παραμένει μια δυνατή και συγκινητική ιστορία για τους ανθρώπους που ποτέ δεν αγαπήθηκαν.

Στη Βιέννη, στα τέλη του 19ου αιώνα, στο αρχοντικό ενός βαρόνου, μια φιλάργυρη και φιλόδοξη υπηρέτρια βιώνει έναν μεγάλο και ανεκπλήρωτο έρωτα για το αφεντικό της, ικανοποιώντας τις ανήθικες επιθυμίες του. Οι συνέπειες των πράξεών της, ωστόσο, θα είναι τραγικές και καταστροφικές.

Η «Λεπορέλλα» αποτελεί την τραγική «θηλυκή εκδοχή» του πιστού υπηρέτη Λεπορέλλο στην αριστουργηματική όπερα «Ντον Τζοβάννι» του Μότσαρτ. Η νουβέλα πρωτοεκδόθηκε το 1935 και συμπεριλήφθηκε στον τόμο «Αμόκ» που κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2014 από τις εκδόσεις Άγρα, συγκεντρώνοντας κάποιες από τις δημοφιλέστερες ιστορίες του συγγραφέα.

Άλλωστε, οι ξακουστές νουβέλες του Τσβάιχ, σαν μια σειρά από πίνακες που αναπαριστούν την ευαισθησία της βιεννέζικης κοινωνίας των αρχών του 20ού αιώνα, ήταν αυτές που τον κατέστησαν τον πιο πολυδιαβασμένο αλλά και τον πιο μεταφρασμένο γερμανόφωνο λογοτέχνη.

Στη «Λεπορέλλα», μια ώριμη γυναίκα από το Τιρόλο φτάνει στη Βιέννη προκειμένου να εργαστεί σε ένα σπίτι βαρόνων. Ο ιδιότροπος χαρακτήρας της βαρόνης από τη μία και η ελαφρότητα του βαρόνου από την άλλη διαμορφώνουν μια ταραχώδη σχέση, με τον ρόλο της υπηρέτριας να αποδεικνύεται καταλυτικός. Στην αρχή αρκείται στα καθήκοντά της, όταν όμως η βαρόνη απομακρύνεται από το σπίτι, εκείνη αφοσιώνεται ολοκληρωτικά στον βαρόνο, εξυπηρετώντας τις ερωτικές του δραστηριότητες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να «ξυπνήσει» και ο δικός της ερωτισμός, παίρνοντας σύντομα ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Φτάνει, μάλιστα, στο σημείο να σχεδιάσει την «αυτοκτονία» της βαρόνης, γεγονός που, ωστόσο, θα επιφέρει αργότερα και το δικό της, τραγικό τέλος.

Η υπόθεση του έργου θίγει τόσο προσωπικούς όσο και κοινωνικούς προβληματισμούς που μέχρι και σήμερα παραμένουν διαχρονικοί, επίκαιροι και άλυτοι… Ένας αποτυχημένος γάμος, ένα δυστυχισμένο ζευγάρι χωρίς παιδιά, ένα κορίτσι που μεγάλωσε χωρίς ποτέ να ερωτευτεί, χωρίς ποτέ να συνάψει κάποια σχέση ουσιαστική. Ένα κορίτσι κοινωνικά απομονωμένο, που κατέληξε με έναν χαρακτήρα σκληρό και, ταυτόχρονα, επικίνδυνα εύθραυστο.

Το αποπνικτικό σύμπαν της «Λεπορέλλας» ζωντανεύει στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του έμπειρου Πάρι Μέξη, ο οποίος υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια της παράστασης. Με αφοπλιστική ακρίβεια και αδιαμφισβήτη κομψότητα, ο Πάρις Μέξης υπογράφει ένα ψυχολογικό θρίλερ το οποίο, παρά το γεγονός ότι κρατά έντονο το στοιχείο του ερωτισμού, δεν παύει να διατηρεί στο ακέραιο το πνεύμα της νουβέλας.

Η όπερα «Λεπορέλλα» αποτελεί ένα εγχείρημα που κορυφώνει την ενασχόληση του καταξιωμένου συνθέτη Γιώργου Κουρουπού με το μουσικό θέατρο, το οποίο αποτελεί κύριο άξονα του συνθετικού του έργου. Η μουσική του έργου αναδεικνύει τα πολύπλοκα και συχνά αντιφατικά συναισθήματα των ηρώων, φθάνοντας ώς την αποκάλυψη της βαθύτερης αλήθειας, αυτής που ούτε ο λόγος ούτε ο νους τολμούν ν’ αγγίξουν.

Το έργο αναλύει την ψυχολογία της φαινομενικά αντιηρωίδας, η οποία, μέσα από υποσυνείδητες μεταθέσεις και προβολές, ονειρεύεται και ζει μόνη πίσω απ’ τον τοίχο, φωτίζοντας, παράλληλα, το δίκιο και το άδικο των δύο άλλων προσώπων.

Το λιμπρέτο, βασισμένο στην ομώνυμη νουβέλα του μεγάλου Αυστριακού συγγραφέα Στέφαν Τσβάιχ, υπογράφει η διακεκριμένη ποιήτρια και λογοτέχνης Ιουλίτα Ηλιοπούλου, η οποία ακολούθησε πιστά τη δραματουργική εξέλιξη της ψυχαναλυτικής νουβέλας του Τσβάιχ χωρίς να στερεί την ελευθερία στην έκφραση, την ανάδειξη των συμβολισμών αλλά και την ψυχολογία των προσώπων.

Η «Λεπορέλλα» παρουσιάζεται στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ για έξι παραστάσεις που θα διαρκέσουν έως τις 26 Ιανουαρίου 2020.Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο αρχιμουσικός Νίκος Βασιλείου.

Τον ρόλο της Λεπορέλλας θα ερμηνεύσουν δύο διακεκριμένες Ελληνίδες μεσόφωνοι, η Ειρήνη Καράγιαννη και η Άρτεμις Μπόγρη. Μαζί τους ένα εξαιρετικό καστ μονωδών της ΕΛΣ, οι: Τάσος Αποστόλου, Μυρσίνη Μαργαρίτη, Βάσια Ζαχαροπούλου, Νίκη Χαζιράκη, Εβίτα Χιώτη, Πέτρος Μαγουλάς.

Η παράσταση υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς την Εναλλακτική Σκηνή.

INFO

Εναλλακτική Σκηνή, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Καλλιθέα

Πρόσθετες πληροφορίες / κρατήσεις: www.nationalopera.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.