04/06/2020 18:42:27
10.4.2020 / ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2120 στις 9-4-2020

Ο «πόλεμος» στο Αιγαίο συνεχίζεται - Η Τουρκία εξακολουθεί να κινείται ως «μεγάλος» παίκτης στη Μεσόγειο

Ο «πόλεμος» στο Αιγαίο συνεχίζεται - Η Τουρκία εξακολουθεί να κινείται ως «μεγάλος» παίκτης στη Μεσόγειο - Media

 

Οι καθημερινές «μάχες» κατά του κορωνοϊού επισκιάζουν τον «πόλεμο» στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, ο οποίος συνεχίζεται με κλιμακούμενη ένταση, έστω κι αν δεν βρίσκεται στο πρώτο πλάνο της επικαιρότητας. Παρά τον παγκόσμιο υγειονομικό συναγερμό και παρότι και η ίδια έχει χτυπηθεί από την πανδημία, η Τουρκία συνεχίζει να «παίζει» με το μεταναστευτικό / προσφυγικό στο Αιγαίο και να συντηρεί το προγεφύρωμα που έχει δημιουργήσει στη Λιβύη.


Η ελληνική κυβέρνηση είχε από την αρχή του χρόνου πληροφορίες για την ύπαρξη οργανωμένου τουρκικού σχεδίου μαζικής μεταφοράς προσφύγων και μεταναστών με εμπορικά πλοία προς την Ελλάδα και την Ιταλία. Οι πληροφορίες αυτές επιβεβαιώθηκαν όταν στις 16 Μαρτίου το μικρό τουρκικό δεξαμενόπλοιο «Dorduncu», το οποίο μετέφερε 193 μετανάστες από το Αφγανιστάν, το Ιράν, το Πακιστάν και τη Σομαλία, προσάραξε στην Τζια.

Στις 2 Απριλίου (όπως αποκάλυψε η «Καθημερινή») τουρκικό δεξαμενόπλοιο που ξεκίνησε από τα μικρασιατικά παράλια εμποδίστηκε από πλοία της ελληνικής ακτοφυλακής να προσεγγίσει ελληνικά χωρικά ύδατα. Η κινητοποίηση των ελληνικών αρχών έγινε ύστερα από πληροφορίες ότι στο εν λόγω πλοίο υπήρχαν είτε πολεμικό υλικό με προορισμό τη Λιβύη είτε μετανάστες και πρόσφυγες. Το τουρκικό πλοίο, προκειμένου να αποφύγει τον έλεγχο, κατέφυγε σε τουρκικό λιμάνι. Το περιστατικό εξελίχθηκε μεταξύ Σάμου και Ικαρίας.

Λαθρεμπόριο όπλων
Σύμφωνα με άκρως αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του BBC, στις 24 Ιανουαρίου το τουρκικό μεταγωγικό πλοίο «Bana» απέπλευσε από τη Μερσίνα με επίσημο προορισμό το λιμάνι Γκαμπές της Τυνησίας. Το πλοίο, υπό τη «διακριτική» συνοδεία τουρκικής φρεγάτας, «έσβησε» τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που καταγράφουν το στίγμα του, άλλαξε προορισμό και κατέπλευσε στην Τρίπολη της Λιβύης. 
Σύμφωνα με το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του BBC, το φορτίο του πλοίου ήταν πολεμικό υλικό, στο οποίο περιλαμβάνονταν άρματα μάχης και αντιαεροπορικά. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, δύο μέρες πριν από τον κατάπλου του τουρκικού πλοίου στην Τρίπολη, οι «έξωθεν» εμπλεκόμενοι στο «μακελειό» της Λιβύης, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, είχαν συμφωνήσει, υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, εμπάργκο όπλων και προς τις δύο εμπόλεμες πλευρές. 


Θα πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι την (επι)τήρηση του εμπάργκο ανέλαβε η Ευρωπαϊκή Ένωση με την αποστολή υπό την κωδική ονομασία «IRINI». Στην εν λόγω αποστολή, αν και έχει το «καπέλο» της Ε.Ε., οι μόνες χώρες που συμμετέχουν είναι αυτές των οποίων τα συμφέροντα θίγονται άμεσα από τις τουρκικές κινήσεις. Δηλαδή, η Ελλάδα, η Ιταλία και η Γαλλία.

«Προστάτες» της ναυσιπλοΐας
Η προφανής αδυναμία των Ευρωπαίων εταίρων να διαμορφώσουν μια κοινή αντίληψη και θέση για τα τεκταινόμενα στη Μεσόγειο και η γενικότερη ευρωπαϊκή παραλυσία, όπως υπογραμμίζεται από την ανικανότητα λήψης αποφάσεων στη βάση της αλληλεγγύης για τον επιμερισμό της οικονομικής ζημιάς εξ αιτίας της πανδημίας, αναμοχλεύουν τις τουρκικές φιλοδοξίες για την κατοχύρωση ενός ρόλου «υπερδύναμης» στην περιοχή.
Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο των τουρκικών φιλόδοξων επιδιώξεων κινούνται οι δύο ναυτικές οδηγίες (Νavtex) που εξέδωσε η Άγκυρα αναλαμβάνοντας την «προστασία» της ναυσιπλοΐας στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο. Αφορμή για αυτές τις Νavtex στάθηκε η κινητοποίηση του ελληνικού λιμενικού προκειμένου να αποτραπεί η διακίνηση ανθρώπων ή όπλων προς τη Λιβύη με πλοία υπό τουρκική σημαία.


Οι δύο τουρκικές Νavtex (liberal.gr), η πρώτη στις 3 και η δεύτερη στις 7 Απριλίου, αναφέρουν:
● «Στις 2 Απριλίου ένα υπό τουρκική σημαία εμπορικό πλοίο δέχθηκε πυρά από τα σκάφη της Ελληνικής Ακτοφυλακής. Τα υπό τουρκική σημαία σκάφη που πλέουν στο Αιγαίο παρακαλούνται να είναι σε επαγρύπνηση για τέτοιου είδους περιστατικά αναφορικά με την ασφάλεια της ζωής και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και υπάρχει ανάγκη να ενημερώνουν άμεσα την τουρκική Ακτοφυλακή και το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό. Οι τουρκικές Ναυτικές Δυνάμεις και η Ακτοφυλακή είναι διαρκώς συντονισμένες στη συχνότητα 16».
● «Αιγαίο - Μεσόγειος. Αναγγελία προς όλους τους ναυτιλλομένους. Η Ελλάδα επανειλημμένα θέτει σε κίνδυνο τις ζωές των ναυτικών στο Αιγαίο με πρακτικές που είναι αντίθετες στο Διεθνές Δίκαιο. Το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό και η Ακτοφυλακή είναι έτοιμες να προστατεύσουν τις ζωές στη θάλασσα, να διασφαλίσουν την ελευθερία της ναυσιπλοΐας και να αποτρέψουν κάθε παράνομη δραστηριότητα της Ελληνικής Ακτοφυλακής στη θάλασσα. Οι Σταθμοί της Σμύρνης και της Αττάλειας θα συνεχίσουν να εκδίδουν Νavtex για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας».

Το πολεμικό κλίμα στην περιοχή βαραίνει ακόμη περισσότερο αν συνυπολογιστεί ότι από την περασμένη Δευτέρα η Τουρκία αύξησε σε πέντε από τέσσερις τις φρεγάτες που έχει αποστείλει στα ανοιχτά της Λιβύης, ενώ, πέρα από τα πολεμικά της που συνοδεύουν τα γεωτρύπανα και τα ερευνητικά στην ανατολική Μεσόγειο γύρω από την Κύπρο, έστειλε δύο ακόμη υποβρύχια και τέσσερα ναρκαλιευτικά.

Η απάντηση της Αθήνας σε διπλωματικό επίπεδο διατυπώθηκε με την έκδοση Νavtex στην οποία σημειώνεται ότι «η Τουρκία επανειλημμένα εκμεταλλεύεται το σύστημα οδηγιών προς ναυτιλλομένους προκειμένου να προάγει την αναθεωρητική της ατζέντα σχετικά με το καθεστώς στο Αιγαίο. Οι ελληνικές αρχές καταγγέλλουν αυτές τις πρακτικές και υπογραμμίζουν πως η Ελληνική Ακτοφυλακή είναι έτοιμη να προστατέψει ζωές στη θάλασσα, να διασφαλίσει την ελευθερία ναυσιπλοΐας και να αποτρέψει παράνομες ενέργειες σε αυτή».
Είναι, έχουμε την εντύπωση, προφανές ότι, πριν ακόμη τελειώσει η περιπέτεια με την πανδημία, η χώρα θα βρεθεί και πάλι αντιμέτωπη με τις τουρκικές επιδιώξεις στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο. Μάλιστα, η ένταση των τουρκικών κινήσεων θα αυξάνεται όσο αποδεικνύεται ότι η λεγόμενη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη δεν είναι τίποτε περισσότερο από λόγια του αέρα...

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.